  • 21. Data: 2010-07-27 15:58:17
    Temat: Re: Jak korzystać z punktów AF?
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-26 23:59:54 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

    > Z drugiej strony liczba punktów AF zwykle wzrasta dość proporcjonalnie
    > do ceny aparatu, więc potencjalni odbiorcy aparatów z największą liczbą
    > punktów AF raczej się do lamerów nie zaliczają.
    Ilość kasy wydanej na sprzęt rzadko idzie w parze z wiedzą jak tego
    sprzętu używać.
    :)

    > Sorry, od niedawna tu zaglądam, nie wiem co to trójka. Statyw? A jak
    > tak (albo nawet jak nie) to w jaki sposób te dodatkowe punkty AF Ci
    > pomagają zrobić zdjęcie z użyciem trójki (cokolwiek to jest)?
    Patrzysz i masz fokus tam gdzie patrzysz.
    EOS 3. 45 pól ostrości wybieranych źrenicą oka. Tam gdzie patrzysz tam
    się ustawia fokus. Nie ważne czy kadrujesz w pionie czy poziomie. Pole
    jest na tyle szerokie, że w zasadzie odpada problem przekadrowywania.
    Finito.

    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2010-07-27 16:01:17
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, Marek Wyszomirski wrote:

    > Jeśli zdasz sie na wybór automatyczny - jest to prawdopodobne. Ale rozważ
    > sytuację, gdy sam decydujesz o tym, który punkt wybrać. Wtedy (o ile masz
    > punkty AF odpowiednio gęsto rozstawione) masz szansę wybrać punkt położony
    > dokładnie tam, gdzie chcesz mieć ostrość.

    Jak mam jeden punkt AF, który sobie mogę przemieszczać w kadrze to pełna
    zgoda, może to być przydatne. Ale problem jest taki, że przynajmniej w
    Canonie domyślnym ustawieniem, a także ustawieniem niezmiennym dla trybów
    predefiniowanych jest to, że to nie jest jeden punkt a wszystkie możliwe
    punkty i to aparat wybiera, gdzie ma ostrzyć. Przeważnie wybiera te, które
    trafią na najbliższy obiekt.

    Może ktoś znowu napisać, że te tryby predefiniowane są dla lamerów, ale ja
    właśnie piszę z pozycji lamera i jedyna przyczyna dla której z tych trybów
    rezygnuję to ta, że mam w kadrze wszystkie punkty AF naraz z których to
    aparat wybiera punkt ostrzenia. Szczerze mówiąc nie potrafię sobie
    wyobrazić absolutnie żadnego uniwersalnego zastosowania kiedy mogłoby się
    to przydać. Dlatego zastanawiam się co skłoniło inżynierów Canona do
    stworzenia takiego kuriozum i dlatego założyłem ten wątek. A może jednak
    jest w tym jakiś głęboki sens, ale ja po prostu tego nie widzę???

    Muszę przyznać, że w oryginalnym poście faktycznie napisałem: "każda inna
    konfiguracja AF niż jeden centralny punkt AF [...] mnie wkurza", ale to
    przyznaję to było nietrafna ocena, bo rzeczywiście *jeden* punkt AF
    niekoniecznie centralny w przytaczanych tu sytuacjach może być OK.

  • 23. Data: 2010-07-27 16:01:47
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał:

    > Wolałbym większy rozrzut tych punktów, u mnie w 5d w ogóle są na tak małej
    > przestrzeni że wybór czegokolwiek z poza centrum mija się z celem, daliby
    > chociaż krzyże w mocnych punktach to szłoby użyć. Jedyne co włączam to
    > skrajnie lewy/prawy w portrecie typu sama głowa, gdzie GO jest płytkie i
    mam
    > rzekomą głowę po lewej czy prawej. Oni chyba tam jakiś AV włożyli z aps-c.
    > Jedyne do czego się te punkty nadają to do trzymania horyzontu/pionu ;)

    Sensowność ustawienia punktów w danym aparacie to już kwestia konkretnej
    realizacji a nie samej idei wielu punktów AF. Fakt, ze w większości aparatów
    są one zbyt skupione w pobliżu środka - być może to kwestia prostszej
    konstrukcji (mniejsze, a wiec lżejsze dodatkowe lusterko pod głównym lustrem
    kierujace światło na czujniki AF).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 24. Data: 2010-07-27 16:03:39
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-27 07:58:53 +0200, "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> said:

    > Tańszy EOS50E też tak miał. I...nawet to działało (osobiście sprawdzałem).

    I wcześniejszy EOS 5, ale to działało tylko przy poziomych kadrach.
    Dopiero w trójce działa to tak, że warto to mieć.
    I jak na razie jest to jedyny na świecie aparat, który tak ma i działa
    to dobrze.

  • 25. Data: 2010-07-27 16:10:23
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Les" <s...@p...fm> napisał:

    >Przepraszam, ale po co AF przy zdjęciach macro????

    W 99% sytucji po nic. Przydaje się jedynie sporadycznie - np. w przypadku
    zdjęć zatrzymujacych sie na moment w locie ważek lub bzygów - wtedy może sie
    okazać, że pzry bardzo krótkim czasie w którym tzreba zdażyć z ustawieniem
    ostrości odpowiednio sprawny AF może trafiać częściej niż ostzrenie reczne.

    >Więcej z niego nerwów niż pożytku.

    Zazwyczaj właśnie tak jest - najczęściej pzry makro AF wyłączam. Ale - jak
    napisąłem wyzej - nieliczne wyjatki się zdarzają. Oczywiście sporo też
    zależy od posiadanego sprzętu - dodatkowy wyciąg ogranicza jasnosć optyki i
    cżęsto sie okazuje, że po załozeniu pierścieni pośrednich obiektyw jest zbyt
    ciemny aby AF mógł sensownie sobie radzić.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 26. Data: 2010-07-27 16:29:05
    Od: "R" <...@n...spam>

    Użytkownik "Rafal Jankowski" <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał w
    wiadomości news:alpine.LFD.2.00.1007271740250.1013@oceanic.wsis
    iz.edu.pl...

    > *jeden* punkt AF niekoniecznie centralny w przytaczanych tu sytuacjach
    > może być OK.

    Tylko te punkty niecentralne częściej mają BF/FF.
    R.

  • 27. Data: 2010-07-27 18:40:14
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, Mateusz Ludwin wrote:

    > Rzecze Rafal Jankowski:

    > No ale gdzie było powiedziane, że mowa o wszystkich NARAZ?

    No powiedzmy, że wcześniej nie było. To się teraz zapytowywuję po co taki
    wynalazek, bo w Canonie przy predefiniowanych nastawach są wszystkie i nie
    idzie z tym nic zrobić. Jakaś światła idea chyba musiała producentowi
    jednak przyświecać skoro to zrobili.

  • 28. Data: 2010-07-27 18:50:42
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Rafal Jankowski:

> [...]
    > wynalazek, bo w Canonie przy predefiniowanych nastawach są wszystkie i nie
    > idzie z tym nic zrobić. Jakaś światła idea chyba musiała producentowi

    Wszystkich punktów używa się w trybie śledzenia poruszającego się obiektu.

  • 29. Data: 2010-07-27 18:58:57
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, Mateusz Ludwin wrote:

    > Rzecze Rafal Jankowski:

    > Wszystkich punktów używa się w trybie śledzenia poruszającego się obiektu.

    Z manuala 550D:

    "W trybach strefy podstawowej wszystkie punkty AF są aktywne.
    Standardowo do ustawienia ostrości jest wybierany punkt AF
    pokrywający najbliższy obiekt. Z tego względu aparat nie zawsze
    ustawia ostrość na odpowiednim obiekcie."

    Moje pytanie po co? Wiem, że przedstawiciele Canona pewnie tu nie pisują,
    ale może ktoś rozumie intencje ;).

  • 30. Data: 2010-07-27 20:05:15
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2010-07-27 20:58:57 +0200, Rafal Jankowski
    <j...@o...wsisiz.edu.pl> said:

> [...]
    >
    > Moje pytanie po co? Wiem, że przedstawiciele Canona pewnie tu nie
    > pisują, ale może ktoś rozumie intencje ;).

    Bo nie szło wymyślić jak zrobić, żeby aparat zgadł co artysta ma na
    myśli. A skoro nie umie zgadnąć, to przyjęto, że artystę interesuje
    pierwszy plan.