  • 1. Data: 2017-06-05 12:40:28
    Temat: Jak powielić płytkę PCB na arkuszu laminatu? (CNC)
    Od: Marek S <p...@s...com>

    Witam,

    Mam następujące zagadnienie: jest projekt małej płytki PCB, który muszę
    wykonać w kilku egzemplarzach. Warsztat pracy to Eagle + amatorska
    maszyna CNC z softem PlanetCNC TNG. Metoda wytrawiania: fotochemiczna.

    Logika (może błędna) nakazuje, że pod Eagle generujemy sobie projekt
    jednej płytki w postaci pliku do wiercenia i pliku do wycinania
    kształtów zewnętrznych i wewnętrznych. Następnie w jakiś sposób
    multiplikujemy projekt po powierzchni arkusza laminatu oraz wyznaczamy
    granice cięcia dla całości z marginesem jaki potrzebujemy.

    Czy tak to się w praktyce robi? W jaki sposób dokonuje się takiej
    multiplikacji wraz z naniesieniem zewnętrznego obrysu cięcia? Czy jakieś
    narzędzia do tego są?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 2. Data: 2017-06-05 14:49:08
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-05 o 12:40, Marek S pisze:
    > Czy tak to się w praktyce robi?
    Czyli masz wytrawioną płytkę zbiorczą zawierającą np. 6 x 2 płytki docelowe?
    Jeżeli tak, to ręcznie przesuwasz program o tyle ile masz przesunięte
    obrazy płytek.

    Robert

  • 3. Data: 2017-06-05 18:36:44
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Czyli masz wytrawioną płytkę zbiorczą zawierającą np. 6 x 2 płytki
    > docelowe?
    > Jeżeli tak, to ręcznie przesuwasz program o tyle ile masz przesunięte
    > obrazy płytek.

    To nie takie proste.Powiedzmy, że mam wytrawione te 6x2 płytki docelowe.
    Montuję na stole CNC wspomniany arkusz PCB pod przypadkowym kątem i w
    przypadkowym miejscu, no bo nie jestem w stanie co do 0.05mm odtworzyć
    ręcznie jego pierwotne położenie jakie było w chwili wstępnego
    przycinania (czyli 6x2 + margines wokół). Tak więc dokonuję
    transformacji ruchów maszyny do nowego położenia w/w arkusza. No i w tym
    momencie zaczyna się problem. O ile bez problemu zetnę ten nadmiarowy
    margines, o tyle przy każdej płytce z tego arkusza będę musiał powtarzać
    czynności:

    1. Załadowanie wzorca otworów dla 1 płytki (NC Drills).
    2. Przesunięcie go.
    3. Przetransformowanie o nowy kąt i nowe położenie arkusza płytek.
    4. Wywiercenie otworów z N zmianami średnicy wierteł.
    5. Załadowanie wzorca kształtów do wycięcia (Gerber).
    6. Przesunięcie go.
    7. Przetransformowanie.
    8. Cięcie.
    9. Powtórzenie tej czynności 6x2 razy.

    To pół dnia ślęczenia i duże ryzyko pomyłki. Do tego niepotrzebna zmiana
    średnicy wierteł w ilości N*6x2 zamiast N*1.

    Dlatego moim zdaniem lepsze jest potraktowanie projektu 6x2 jako jednej
    całości 1x1. Z dwukrotną transformacją (dla otworów i dla kształtów).
    Maszyna powinna nawiercić przy N zmianach wierteł wszystkie otwory we
    wszystkich płytkach. Podobnie powinna postąpić z kształtami. Każda z
    płytek może mieć dowolny kształt z dowolnymi otworami. Chciałbym bez
    zmiany narzędzia wyciąć wszystkie te kształty.

    Podsumowując:
    Moim zdaniem bez wygenerowanie G-kodów dla projektu jako całości a nie
    poszczególnych 6x2 płytek nic nie zyskamy. Stąd mój wątek.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2017-06-05 18:55:45
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 5 czerwca 2017 12:40:34 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:
> [...]
    >
    > Czy tak to się w praktyce robi? W jaki sposób dokonuje się takiej
    > multiplikacji wraz z naniesieniem zewnętrznego obrysu cięcia? Czy jakieś

    Witam w krainie gdzie mają się zejść koordynaty wirtualne z realnymi.

    Ostatnio w jakims watku ktos sie chwalił że ma taka opcje w programie ze dwa punkty
    wskazuje i program sobie sam osie i skale ustala.

    Ja tego w mach3 nie wykryłem a w Twoim nie wiem czy takie cos jest.

    Dlatego jedyne co moge zasugerować to:
    -Albo najpierw powiercić płytke przed wytrwaieniem
    -Albo zbudować sobie tzw. "fixture" czyli uchwyt na ten twój wyrób.

    Pierwszego nie rozwijam bo na tyle pewnie ogarniasz aby wiedziec co i po co.
    Drugie to standardowa metoda stosowana w cnc przez wielu i to przemysłowo.

    Zrób sobie ciasno pasowaną kieszeń w którą wsadzisz te płytke. Jak odpowiednio
    precyzyjnie ta kieszeń bedzie "zbazowana" w punkcie 0,0,0 to bez problemu wymienisz
    plytke i bedziesz mógł powtórzyć operacje wiercenia czy wycinania.

    U mnie takie "fixture" ze sklejki 6mm sprawdza sie całkiem ok. Wazne aby mieć je
    precyzyjnie zamocowane tak aby i pozycja i kąt był powtarzalny.

  • 5. Data: 2017-06-05 20:08:21
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-05 o 18:36, Marek S pisze:
    > Moim zdaniem bez wygenerowanie G-kodów dla projektu jako całości a nie
    > poszczególnych 6x2 płytek nic nie zyskamy. Stąd mój wątek.
    To potrafi rodzime PikoCnc. Ale ty już masz soft i nowego nie będziesz
    kupował.

    Robert

  • 6. Data: 2017-06-05 20:10:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2017-06-05 o 18:55, s...@g...com pisze:
    > ktos sie chwalił że ma taka opcje w programie ze dwa punkty wskazuje i program
    sobie sam osie i skale ustala.
    PikoCnc ma coś takiego. Ale tylko kąt z automatu, skalować trzeba ręcznie.

    Robert

  • 7. Data: 2017-06-05 20:16:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    >
    > Czy tak to się w praktyce robi? W jaki sposób dokonuje się takiej
    > multiplikacji wraz z naniesieniem zewnętrznego obrysu cięcia? Czy jakieś

    Egla nie znam to Ci nie powiem, w kicadzie robię tak że zapisuję pcb pod
    nową nazwą to będzie formatka, w edytorze pcb zaznaczam cała płytkę daję
    kopiuj i wklej i przesuwam w nowe miejsce, przesuwając kopię ustawiam
    odpowiedni odstęp pomiędzy płykami, operację powtarzam tyle razy ile ma
    być płytek, potem z całej formatki generuję pliki gerbera.
    Przygotowałem w ten sposób całą formatkę na produkcję, problemów nie było.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 8. Data: 2017-06-05 21:00:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]

    > Moim zdaniem bez wygenerowanie G-kodów dla projektu jako całości a nie
    > poszczególnych 6x2 płytek nic nie zyskamy. Stąd mój wątek.

    Jeszcze nie widziałem programu do PCB który nie miałby takiej
    możliwości, z tym, że jest to realizowane w różny sposób. Np ostatnio
    miałem do czynienia z bardzo paskudnym programem który pozwalał na
    złożenie kilku różnych projektów PCB na jednej płytce tylko przez ^C^V.
    Eagle nie znam, ale na youtube jakieś instrukcje widziałem na ten temat
    (powielania płytek, nie wiem czy można złożyć różne projekty).
    Niekoniecznie jest to bardzo proste, w AD bez kalkulatora albo kartki do
    dodawania bywa trudno ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2017-06-05 22:55:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > To potrafi rodzime PikoCnc. Ale ty już masz soft i nowego nie będziesz
    > kupował.

    Ok, zaczekam na wersję nie-beta ewentualnie wrócę to wersji poprzedniej
    (nie-TNG), zawierającej klonowanie. Ehh...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 10. Data: 2017-06-05 23:09:02
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-06-05 o 21:00, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Jeszcze nie widziałem programu do PCB który nie miałby takiej
    > możliwości, z tym, że jest to realizowane w różny sposób.

    Hmmm... W Eagle być może jest to jakoś zakamuflowane. To bardzo fajne
    narzędzie ale czasem wymaga rzucenia zaklęcia znanego tylko magom by
    uzyskać efekt.

    Nie znalazłem opcji duplikowania projektu.

> [...]
    > Eagle nie znam, ale na youtube jakieś instrukcje widziałem na ten temat
    > (powielania płytek, nie wiem czy można złożyć różne projekty).

    Ja nie zamierzam składać różnych projektów lecz jeden w wielu egzemplarzach.

    > Niekoniecznie jest to bardzo proste, w AD bez kalkulatora albo kartki do
    > dodawania bywa trudno ;)

    Coś takiego było banalne w wersji poprzedniej softu PlanetCNC choć też z
    ograniczeniami. Kalkulator nie był potrzebny. Polecenie "clone" +
    zdefiniowanie odstępów. Wszystko samo się robiło. Czegoś takiego
    potrzebuję, przynajmniej do czasu kiedy wersja TNG nie odziedziczy po
    poprzedniku funkcjonalności.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek