  • 31. Data: 2015-01-19 20:12:41
    Temat: Re: Jak zrobic panorame wnetrza?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 19. Januar 2015 19:52:34 UTC+1 schrieb JD:

    > Twoja teza "jest niczym".
    > Nie poparłeś jej prawidłowym przykładem.
    >
    > Na twoim zdjęciu (wyprostowanym softowo)
    > kadr jest węższy iż źródłowy, więc nie dostałeś
    > zdjęcia "jak z obiektywu 8 mm rektylinearnego"
    > tylko jak z dłuższej ogniskowej rektilinearnej.
    >
    > --
    > Pozdrawiam
    > JD

    nie zgaduj i nie zmyslaj
    kup sobie obiektyw rektrylinearny np 8 albo 15 mm, kup fisheya o tej samej ogniskowej
    i zdefihuj obraz.
    dostaniesz taki sam jak z rektylinearnego
    to wynika z zasad geomertii - musi byc wezszy obraz niz z fisheya , za to ma proste
    linie .

    zeby obiektyw mogl widziec szerzej niz to wynika z jego ogniskowej musi zostac
    zastosowana specjalna projekcja zageszczajaca obraz coraz bardziej ku brzegom tak jak
    to jet np we fisheyeach.
    prostujac obraz z fischeya dochodzi sie do odwzorowania rektylinearnego -
    teiretycznie identycznego. w praktyce jakies drobnitkie roznice bez znaczenia
    wystpuja.

    sprawdzone empirycznie i tak wynika z teorii.

    obiektywem fe 15 mm po wyprostowaniu dostaje dokladnie taki sam kadr jak z 15 mm
    rektylinearnego.
    kupujac FE masz tym samym dwa obiektywy - gdyz fe mozesz zdefisheyowac.
    przy aktualnych rozdzielczosciach matryc obraz jest uzywalny .

    zasad geometrii nie zmienisz. nie wciagniesz z rektylineaurusa tak szerokiego kata
    jak z fe przy tej samej ogniskowej. Przchodzac z fe na odwzorowanie rektylinearne .
    musisz zawezis kat widzenia do takiego jaki maja rekt.
    slowem z obydwu bedzie taki sam kadr.

  • 32. Data: 2015-01-19 20:15:51
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 19. Januar 2015 20:12:43 UTC+1 schrieb XX YY:

> [...]
    jak z fe przy tej samej ogniskowej. Przchodzac z fe na odwzorowanie rektylinearne .
    musisz zawezis kat widzenia do takiego jaki maja rekt.

    dodam , ze tak jest przy zachowaniu kadru prostokatnego , czyli obcieciu
    naciagnietych rogow.

  • 33. Data: 2015-01-19 21:38:58
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2015-01-19 o 20:12, XX YY pisze:

    > nie zgaduj i nie zmyslaj
    > kup sobie obiektyw rektrylinearny np 8 albo 15 mm, kup fisheya o tej samej
    ogniskowej i zdefihuj obraz.

    Ty mi tu z ...hujami nie wyjeżdżaj.

    Sam nie kupiłeś, bo pojęcia nie masz co pokazałeś.
    Jakbyś kupił i wiedział, to sam byś pokazał,
    a tak znowu pajacujesz.

    JD

  • 34. Data: 2015-01-20 07:39:07
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2015-01-19 20:12, XX YY pisze:

    > obiektywem fe 15 mm po wyprostowaniu dostaje dokladnie taki sam kadr jak z 15 mm
    rektylinearnego.

    Zwykle nawet lepiej, tzn. jak z krószej ogniskowej. Tu są przykłady
    odfiszowania Samyanga 3,5/7,5:
    http://defish.software/index.php?n=Main.Porownanie
    Obrazek rektilinearny, już wykadrowany do proporcji 3:2, ma kąt widzenia
    w poziomie około 121 stopni, czyli jak z obiektywu rektilinearnego
    10,2mm na pełnej klatce.
    Andrzej
    www.radom.city

  • 35. Data: 2015-01-20 07:57:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 20. Januar 2015 07:39:02 UTC+1 schrieb ajt:

> [...]
    > Obrazek rektilinearny, już wykadrowany do proporcji 3:2, ma kąt widzenia
    > w poziomie około 121 stopni, czyli jak z obiektywu rektilinearnego

    tak, rzeczywiscie daja obraz nawet nieco szerszy niz dalby obiektyw rektylinearny
    o takiej samej ogniskowej , z tym ze brzegi w takim wypadku beda mocniej
    rozciagniete. po ich przycieciu aby byly tak samo rozciagniete jak z obiektywu
    rektylinearnego dostaniemy teoretycznie i praktycznie taki sam kat widzenia jak z
    obiektywu rektylinearnego. Tak wynika z przeksztalcenia geometrii.

    slowem defishujac obraz z np fe 8 mm dostajemy obraz taki jak z rekt. 8 mm - wcale
    nie wezszy - jak to probuje tutaj bezmyslnie pisac niejaki JD .

    tzn majac np fe 15 mm moge na FF fotografowac o kacie widzenia ok 180 stopni ( po
    przekatnej ) , ale obraz jest wowczas zdeformowany , nastepnie moge ten obraz
    zdefisheyowac i dostane obaraz jak z obiektywu rektylinearnego 15 mm . wszystkie
    linie beda proste.

    oczywiscie zalezy od zastosowania , ale przy takich trywialnych zdjeciach jak
    mieszkan na potrzeby sieci bez problemu mozna uzyc FE i zdefisheyowac jesli
    potrzebujemy zdjecie prostoliniowe.

    jesli potrzebujemy panorame sferyczna , mozna uzyc tego samego Fe

    inaczej mowiac - wcale poslugujac sie obiektywem fe nie jestesmy z gory skazani na
    zdeformowane zdjecia.

    jak zwykle JD napisal cos bezmyslnego - ze to robione softwarowo.
    niech mi pokaze choc jedno zdjecie cyfrowe wsrod milliardow jakie powstaja , ktore
    nie jest robione softwarowo , he , he, he.

  • 36. Data: 2015-01-20 08:05:07
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 20. Januar 2015 07:57:40 UTC+1 schrieb XX YY:

> [...]
    > niech mi pokaze choc jedno zdjecie cyfrowe wsrod milliardow jakie powstaja , ktore
    nie jest robione softwarowo , he , he, he.

    i krotki szacunek

    na dx samyang wg specyfikacji daje 180 stopni po przekatnej.
    po zdefischejowaniu zdjecia z proporcji mozna oszacowac , ze kat widzenia wynosi
    180*16/22 = 130 stopni.

    ale bedzie nieco mniej jako, ze zmiana kata jest tangedoidalna -nieco wieksza na
    brzegach - tak wiec oceniam ze kat ten bedzie nieco mniejszy niz 130 stopni - ok 120
    stopn.

    obiektywy rectilinearne 8 mm na formacie dx daja 120 stopni - a wiec bardzo dobra
    zgodnosc z uzyskanym wynikiem przez defisheyowanie.

  • 37. Data: 2015-01-20 11:08:05
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 18.01.2015 o 02:14, 666 pisze:
    > Dokładnie tak.
    > Ale wracając do panoramy - jak ją zrobić?

    360 nie robię, bo uważam, że to niepotrzebne. Robię kilka pionowych
    zdjęć 17mm i sklejam za pomocą ICE

    marcin

  • 38. Data: 2015-01-20 12:23:25
    Od: " 666" <...@...6>

    To jest sprzeczne samo ze sobą.
    Mamy XXI wiek.
    Albo głowice nodalne i podobne gadżety (IMHO jakby co wystarczy szyna
    podpięta pomiędzy aparat, a zwykłą głowicę), albo oprogramowanie, które
    powinno umieć skleić panoramę z tego, co zrobię denkiem od butelki.
    Jeśli Twoje oprogramowanie potrzebuje na wejściu głowicy nodalnej, to to
    jest jedno wielkie g...., a nie oprogramowanie XXI wieku.
    Doszliśmy do czasów, gdzie super duper lustrzanki systemowe (lub podobne)
    wymiękają przy pierwszym lepszym smartfonie cyk cyk dwa trzy zdjęcia i masz
    gotową panoramę bingo.
    Jest masa aplikacji dla 'real estates' (tyle, że nie lubię smartfona tak,
    jak dzieci nie lubią lustrzanek).
    BTW w Coolpiksie zamykającym się w dłoni mam tryb 'Panorama Assist', ale we
    wnętrzach nie próbowałem (dość wąski jest na najszerszym końcu, co dotyczy
    też góra-dół).
    I nie przedłużaj sobie cenami, bo mi brackety Really Right Stuff, głowice
    Arca Swiss i nogi Gitzo dostają zajadów ze śmiechu, a w instrukcjach
    wyraźnie napisane 'nie smarować'.

    -----

  • 39. Data: 2015-01-20 13:23:01
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2015-01-20 12:23, 666 wrote:
> [...]
    > Doszliśmy do czasów, gdzie super duper lustrzanki systemowe (lub
    > podobne) wymiękają przy pierwszym lepszym smartfonie cyk cyk dwa trzy

    No to spróbuj zrobić panoramę z bliskim pierwszym planem nie obracając
    aparatu dokładnie wokół punktu nodalnego (a dokładniej - punktu braku
    paralaksy), a potem podziel się wrażeniami. Na razie teoretyzujesz,
    chociaż nie uwzględniasz tego, że prawa fizyki pozostały bez zmian.

    Piotr

  • 40. Data: 2015-01-20 13:26:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2015-01-20 o 12:23, 666 pisze:

    > Doszliśmy do czasów, gdzie super duper lustrzanki systemowe (lub
    > podobne) wymiękają przy pierwszym lepszym smartfonie cyk cyk dwa trzy
    > zdjęcia i masz gotową panoramę bingo.

    Lustrzanki cyfrowe też mają funkcję robienia panoram rodem ze smarfonów
    więc nie bardzo zgodzę się z tezą o wymiękaniu.

    Próbowałeś robić panoramy w ten sposób w miejscach, gdzie są bliskie
    obiekty (jak to w mieszkaniach zwykle bywa) a nie tylko jakiś las na
    horyzoncie? Przyjrzyj się uważnie co się dzieje w tym obszarze a
    znajdziesz odpowiedź skąd potrzeba staranności.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek