  • 11. Data: 2018-08-23 07:44:32
    Temat: Re: Keil - sdcc (8051)
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 22.08.2018 22:19, Piotr Wyderski wrote:

    > Staracie się o posadę w Muzeum Techniki, czy co?

    Przecież zarówno 8051, jak i układy produkowane przez Microchip (i nie
    mówię tutaj o tych przejętych wraz z Atmelem) ciągle są używane.
    Pierwsze głównie przez Chińczyków, drugie raczej na zachodzie. Niemniej
    to, że coś nie cieszy się wielkim zainteresowaniem w Polsce wcale nie
    oznacza, że już trafiło do muzeum.

  • 12. Data: 2018-08-23 09:08:42
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

> [...]
    > Pierwsze głównie przez Chińczyków, drugie raczej na zachodzie. Niemniej
    > to, że coś nie cieszy się wielkim zainteresowaniem w Polsce wcale nie

    Ależ oczywiście, że są używane, podobnie jak maszyna parowa.
    W odpowiednich do tego niszach (co, wbrew pozorom, wymaga produkcji
    wielkoskalowej) oraz w domach starców, których pensjonariusze odpadli
    z peletonu postępu i po 30. latach wszystko ciągle wygląda dla nich
    jak 8051.

    Wyobraź sobie, że na 32-bitowym ARMie masz dostęp do nieprzebranych
    zasobów darmowego oprogramowania wysokiej jakości i często nawet nie
    potrzebujesz specjalnego programatora. Cena najsłabszej kostki w detalu
    jest zbliżona do 8051 lub PICa, a możliwości obliczeniowe ma bez
    porównania większe. Jeśli programujesz coś w małej skali i nie nazywa
    się to ARM, to robisz sobie krzywdę. Bez względu na to, jak intensywnie
    będziesz się samooszukiwał.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2018-08-23 11:14:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2018 07:44:32 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > Pierwsze głównie przez Chińczyków, drugie raczej na zachodzie. Niemniej
    > to, że coś nie cieszy się wielkim zainteresowaniem w Polsce wcale nie

    Zartujesz. To juz tylko do muzeum sie nadaje.

    J.

  • 14. Data: 2018-08-23 11:16:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 22 Aug 2018 08:09:41 +0200, Zbych napisał(a):

    > Celowe działanie Keila, żebyś wersji demo nie używał do małych procków.
    > Jak kupisz pełną wersję, to przestanie się tak zachowywać.

    A jakby tak dorzucic troche niepotrzebnego kodu, zeby razem wyszlo
    duzo - to moze ten potrzebny bylby na poczatku ?

    J.

  • 15. Data: 2018-08-23 12:18:33
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.08.2018 11:14, J.F. wrote:

    > Zartujesz. To juz tylko do muzeum sie nadaje.

    Okazuje się jednak, że 8051 jest ciągle relatywnie popularny na Dalekim
    Wschodzie. Jakiś czas temu czytałem książkę "Hardware Hacker" Andrew
    Huanga. Amerykański inżynier o chińskich korzeniach, który opisywał
    m.in. swoje doświadczenia związane ze współpracą z chińskimi firmami.
    Często tłumaczył kwestie techniczne, wspominając o 8051, a nawet
    gdzieniegdzie umieszczając fragmenty kodu źródłowego w asemblerze.

    Oczywiście 8051 w tym kontekście nie oznacza jakiegoś poczciwego
    AT89C2051, ale bardziej współczesne układy oparte na tej architekturze,
    dysponujące bogatszym zestawem peryferiów.

  • 16. Data: 2018-08-23 12:25:17
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.08.2018 09:08, Piotr Wyderski wrote:

    > porównania większe. Jeśli programujesz coś w małej skali i nie nazywa
    > się to ARM, to robisz sobie krzywdę. Bez względu na to, jak intensywnie
    > będziesz się samooszukiwał.

    Ale przecież tak naprawdę nie ma wielkiej różnicy. Czasy pisania całych
    programów w asemblerze już dawno minęły. C/C++ na każdej platformie
    wygląda tak samo. Na dobrą sprawę coraz rzadziej trzeba odwoływać się
    bezpośrednio do rejestrów, bo programista ma do dyspozycji wyższą
    warstwę abstrakcji.

    O ile parę lat temu przesiadka z AVR-ów na PIC32 była dla mnie obarczona
    pewnymi trudnościami, to rozpoczęcie zabawy z STM-ami odbyło się
    zupełnie bezboleśnie. Najwięcej czasu zajęło mi zaznajomienie się z
    nowymi narzędziami.

    Na dobrą sprawę nie pamiętam kiedy ostatnio natknąłem się na problem,
    który wiązałby się ze sprzętową specyfiką danego układu. Zwykle
    sytuacje, kiedy muszę kogoś pytać o radę albo szukać informacji w Sieci
    są związane z konkretnymi bibliotekami.

  • 17. Data: 2018-08-23 13:27:16
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Ale przecież tak naprawdę nie ma wielkiej różnicy.

    Różnica jest gigantyczna: dostępność darmowych narzędzi
    programistycznych wysokiej jakości. Od kompilatora i debuggera
    zaczynając. Zabawka dostępna na PIC wymaga dopłacenia ~800
    dolarów za włączenie optymalizacji, a i tak nie rozumie nawet
    języka C, o C++ nie wspominając. A na ARMa mam (co najmniej) GCC
    i CLang, i to w jakości poza pojmowaniem ludzi z Microchipa.

    Ponadto, są to te same narzędzia , co na pececie. Opanujesz raz
    i umiesz tego użyć na wszystkim. Opanujesz MPLABa, to tylko PICe
    będziesz programował. Vendor lock-in.

    > C/C++ na każdej platformie wygląda tak samo.

    Wygląda, tylko się nie kompiluje, bo matoł z Microchipa
    nie rozumie nawet, co dokładnie oznacza słowo "const" w C
    i jego kompilator odrzuca poprawne, trywialne programy.

    Miłej zabawy. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2018-08-23 13:31:03
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A jakby tak dorzucic troche niepotrzebnego kodu, zeby razem wyszlo
    > duzo - to moze ten potrzebny bylby na poczatku ?

    Ale właściwie o czym jest ta rozmowa? Co wyprawia jakiś niszowy
    kompilatorek na jakiejś niszowej platformie? Ta informacja to już
    jest dostateczny powód, by do tego bagna nie wchodzić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2018-08-23 13:48:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 23 Aug 2018 13:31:03 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ale właściwie o czym jest ta rozmowa? Co wyprawia jakiś niszowy
    > kompilatorek na jakiejś niszowej platformie? Ta informacja to już
    > jest dostateczny powód, by do tego bagna nie wchodzić.

    Niby tak, ale:
    -on kiedys bylo dobry, wiec zapewne nadal jest,

    -on troche kosztowal, ale jest darmowe demo,

    ... i to demo zlosliwie nie dziala :-)

    O ile pamietam, to Keil mial jedna zalete - ujednolicil wskazniki.
    Miales po prostu wskaznik i nie trzeba sie bylo zastanawiac, czy
    wskazuje na IRAM, XRAM, PROM ...

    Oczywiscie ta zaleta byla tez wadą - wydajnosc zapewne na tym
    cierpiala, a wskaznik mial 3 bajty.

    Tak czy inaczej - zapomniec.
    A zeby nie kusilo - przywalic młotkiem :-)

    J.

  • 20. Data: 2018-08-23 15:27:37
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 23.08.2018 13:27, Piotr Wyderski wrote:

    > zaczynając. Zabawka dostępna na PIC wymaga dopłacenia ~800
    > dolarów za włączenie optymalizacji, a i tak nie rozumie nawet

    Optymalizacja jest, chociaż co prawda w darmowej wersji nie da się
    włączyć wyższych poziomów. Ponoć jest jakiś "workaround", ale osobiście
    nigdy nie czułem potrzeby zgłębiania tego tematu. Dostępne opcje w
    zupełności wystarczały mi w amatorskich projektach. Współczesne MCU mają
    na tyle flasha, że gdy uznawałem konstrukcję za "gotową", pozostawało
    jeszcze sporo wolnej pamięci.

    > Wygląda, tylko się nie kompiluje, bo matoł z Microchipa
    > nie rozumie nawet, co dokładnie oznacza słowo "const" w C
    > i jego kompilator odrzuca poprawne, trywialne programy.

    Nigdy się z tym nie spotkałem. A zdarzało mi się już przenosić
    biblioteki, które wcześniej wykorzystywałem na AVR, tudzież adaptować
    biblioteki pożyczone z projektów na Arduino. Jedyne problemy na jakie
    ewentualnie trafiłem wynikały z wykorzystania innego standardu języka C.
    W tym wypadku zmiany można było bardzo łatwo wprowadzić.

    Zgadzam się z tym, że STM32 ma sporo zalet. Nie powiedziałbym jednak, że
    sytuacja z PIC32 jest tragiczna.