  • 1. Data: 2012-04-24 19:03:14
    Temat: Kierunek walcowania
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Mam próbkę grubej blachy "quarto plate" z nierdzewki duplex (czyli
    austenityczno-ferrytycznej, lekko magnetycznej). Gorąco walcowana, nie ma śladów po
    walcach na powierzchni. Nie wiem w jakiej orientacji została wycięta z arkusza. Jaka
    jest najprostsza metoda określenia kierunku walcowania? Mikro trochę kłopotliwe.

    Z tego klocka będą wycięte dwie próbki do badania pękania (fracture mechanics) według
    BS7448. Po której orientacji spodziewać się gorszego wyniku?
    Konrad

  • 2. Data: 2012-04-28 13:30:17
    Temat: Re: Kierunek walcowania
    Od: Marcin <1...@w...pl>

    W dniu 24.04.2012 19:03, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    według BS7448. Po której orientacji spodziewać się gorszego wyniku?

    Zdecydowanie próbka pobrana poprzecznie ma gorszą udarność i pękanie
    zmęczeniowe. W większości przypadków bada się próbki pobrane wzdłużnie,
    ale przy bardziej wymagających normach bada się obie. Z tym że od tej
    poprzecznej "wymaga się mniej".

    Nie wiem czy jest możliwe rozpoznanie kierunku walcowania bez badań mikro.

    pzdr
    spawalnik

  • 3. Data: 2012-04-28 16:32:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 28 April 2012 12:30:17 UTC+1, Marcin wrote:
> [...]
    > poprzecznej "wymaga się mniej".
    >
    > Nie wiem czy jest możliwe rozpoznanie kierunku walcowania bez badań mikro.

    Poszły dwie próbki, jedna wzdłuż, jedna w poprzek, tyle że nie wiadomo która jest
    jaka. Jak wrócą po badaniu to będę się martwił. To nie jest badanie pękania
    zmęczeniowego, tylko prędkości propagacji pęknięcia pod stałym obciążeniem. coś jak
    ASTM E399.
    Konrad

  • 4. Data: 2012-04-28 18:12:53
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

    > Jaka jest najprostsza metoda okreslenia kierunku walcowania?

    Wprawdzie to nierdzewka, ale moze uda sie probke wytrawic?

    Szlif zgrubny i wytrawienie odczynnikiem Jacewicza, moze ujawni wlokna?

    strona 2 http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/m.2.pdf

    WM

  • 5. Data: 2012-04-28 18:57:55
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 28 April 2012 17:12:53 UTC+1, WM wrote:

    > Wprawdzie to nierdzewka, ale moze uda sie probke wytrawic?
    >
    > Szlif zgrubny i wytrawienie odczynnikiem Jacewicza, moze ujawni wlokna?
    >

    > strona 2 http://www.iim.p.lodz.pl/wyklady/m.2.pdf

    Dzięki, właśnie takiej metody McGyvera potrzebowałem. Trudniej z realizacją, nie wiem
    gdzie to kupić w Albionie, ale będę szukał.
    Konrad

  • 6. Data: 2012-04-29 00:06:20
    Od: Marcin <1...@w...pl>

    W dniu 28.04.2012 16:32, Konrad Anikiel pisze:
    > prędkości propagacji pęknięcia pod stałym obciążeniem

    Pęknięcie nie propaguje pod stałym obciążeniem

    pzdr
    spawalnik

  • 7. Data: 2012-04-29 00:34:39
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Saturday, 28 April 2012 23:06:20 UTC+1, Marcin wrote:

    > Pęknięcie nie propaguje pod stałym obciążeniem

    Nie spieram się, uczciwie się przyznaję że nie przeczytałem dokładnie tej normy. Coś
    tam lab ma zmierzyć i dać mi wynik :-)
    Konrad

  • 8. Data: 2012-04-30 20:00:22
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-04-28 13:30, Marcin pisze:

> [...]
    > poprzecznej "wymaga się mniej".
    >
    > Nie wiem czy jest możliwe rozpoznanie kierunku walcowania bez badań mikro.

    Możliwe jest rozpoznanie kierunku włókien przy pomocy pomiaru transmisji
    dźwięku wzdłuż lub poprzez folię.

    W. Bicz
    www.optel.pl

  • 9. Data: 2012-04-30 20:13:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 30 April 2012 19:00:22 UTC+1, Wieslaw Bicz wrote:

    > Możliwe jest rozpoznanie kierunku włókien przy pomocy pomiaru transmisji
    > dźwięku wzdłuż lub poprzez folię.

    A można prosić o rozwinięcie? Jaką folię? Jaki parametr mam mierzyć?
    Konrad

  • 10. Data: 2012-05-01 16:19:43
    Od: Wieslaw Bicz <o...@o...pl>

    W dniu 2012-04-30 20:13, Konrad Anikiel pisze:

    > A można prosić o rozwinięcie? Jaką folię? Jaki parametr mam mierzyć?
    > Konrad
    Chodziło oczywiście o blachę. Ale w końcu to kwestia grubości i
    nomenklatury.

    Sprawa wygląda tak:

    Propagacja fal mechanicznych, szczególnie poprzecznych, zależy od
    parametrów mechanicznych materiału, w tym także takich, jak naprężenia.
    Dotyczy to głównie prędkości fal.

    W strukturach takich jak folie, płyty czy blachy (o małej grubości w
    stosunku do wymiarów poprzecznych) propagują się tzw. fale płytowe,
    będące złożeniem fal poprzecznych i podłużnych.

    Szybkość ich propagacji musi zależeć od kierunku włókien, ale nie
    potrafię powiedzieć teraz, w którym kierunku będzie większa.

    Dysponując odpowiednim urządzeniem i stosunkowo prostymi przetwornikami
    można to łatwo sprawdzić.

    Taki pomiar powinien też być możliwy na transmisji poprzez blachę.

    W. Bicz