  • 1. Data: 2009-04-09 18:17:55
    Temat: Kilka "ekonomicznych" pytań.
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    Witam.
    1. Co jest tańsze w uzyskaniu: LPG czy wodór w stanie gazowym/ciekłym?
    2. Jaka jest sprawność elektrowni jądrowych? Mam na myśli to, jaki procent
    energii wydzielonej podczas rozpadu pojedyńczego jądra paliwa(uranu/plutonu/...)
    stanowi energia która idzie do sieci elektrycznej.
    3. Reaktory typu ALMR - ktoś to zbudował? Czy narazie tylko czysta teoria?

    Z góry dziękuję.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 2. Data: 2009-04-09 19:48:00
    Temat: Re: Kilka "ekonomicznych" pytań.
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > 1. Co jest tańsze w uzyskaniu: LPG czy wodór w stanie gazowym/ciekłym?

    pytanie - przy jakich ilościach ? handlowych, doświadczalnych,
    przemysłowych, stopień czystości, i wg jakiego kryterium będziemy
    rozpatrywać - moli, czy energii na masę/objętość

    > 2. Jaka jest sprawność elektrowni jądrowych? Mam na myśli to, jaki procent
    > energii wydzielonej podczas rozpadu pojedyńczego jądra paliwa(uranu/plutonu/...)
    > stanowi energia która idzie do sieci elektrycznej.

    w sieci można znaleźć całe publikacje na ten temat, rożne typy
    elektrowni - różne sprawności. Zależy to od temperatury pary, turbiny,
    generatora, sieci odbiorczej. W Plymouth (UK) powstaje właśnie jedna z
    najnowszych elektrowni, trzeba by poszukać na pobliskich uniwerkach
    publikacji, ewentualnie Berkeley, adres masz na dole, na Oxfordzie nie
    mają chyba laboratorium atomowego. W PL jest laboratorium atomowe, mają
    2 małe reaktory atomowe, ale publikacji jak na lekarstwo, ogólnie
    atomistyka w PL leży.

    > 3. Reaktory typu ALMR - ktoś to zbudował? Czy narazie tylko czysta teoria?

    na stronach GE jest trochę, a instalacja testowa jest w Japonii, tu źródło
    http://tauon.nuc.berkeley.edu/references/2005_11_ANS
    _DC/PDFFILES/PAPERS/049-050.pdf
    The Super Safe, Small, and Simple (4S) reactor under development by
    Toshiba and the Central Research Institute of the Electric Power
    Industry (CRIEPI) in Japan is an example of a small (50Mwe) sodium
    cooled reactor

    Andrzej

  • 3. Data: 2009-04-09 20:00:38
    Od: "PeJot ( home)" <P...@o...pl>

    Sqeeb pisze:

    > 2. Jaka jest sprawność elektrowni jądrowych? Mam na myśli to, jaki procent
    > energii wydzielonej podczas rozpadu pojedyńczego jądra paliwa(uranu/plutonu/...)
    > stanowi energia która idzie do sieci elektrycznej.

    Reaktor to tylko kocioł, reszta jest tradycyjna, czyli rewelacyjnej
    sprawności nie będzie. Czyżby już kombinowano w kierunku optymalizacji ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2009-04-09 20:23:04
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Thu, 09 Apr 2009 21:48:00 +0200
    GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13> wrote:

    > pytanie - przy jakich ilościach ? handlowych, doświadczalnych,
    > przemysłowych, stopień czystości, i wg jakiego kryterium będziemy
    > rozpatrywać - moli, czy energii na masę/objętość

    Chodzi mi o czystą opłacalność ew. zastąpienia oleju napędowego CNG/LPG/H2.
    Przeca to wszystko da sie spalić. Tylko wodór jest chyba raczej drogi
    w uzyskaniu, ale pewności nie mam i dlatego pytam. Najlepsze porównanie
    byłoby ilości energii z masy/objętości.

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 5. Data: 2009-04-09 20:23:55
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Thu, 09 Apr 2009 22:00:38 +0200
    "PeJot ( home)" <P...@o...pl> wrote:

    > Reaktor to tylko kocioł, reszta jest tradycyjna, czyli rewelacyjnej
    > sprawności nie będzie. Czyżby już kombinowano w kierunku optymalizacji ?

    Znaczy się w porywach do 15%, tak?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 6. Data: 2009-04-09 20:26:33
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Thu, 9 Apr 2009 22:23:55 +0200
    Sqeeb <s...@i...community> wrote:

    > Znaczy się w porywach do 15%, tak?

    ...a sprawność turbin gazowych jest porównywalna, prawda?

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 7. Data: 2009-04-09 20:38:00
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

> [...]
    > Przeca to wszystko da sie spalić. Tylko wodór jest chyba raczej drogi
    > w uzyskaniu, ale pewności nie mam i dlatego pytam. Najlepsze porównanie

    śmiem twierdzić że w tym przypadku wodór będzie tańszy w pozyskaniu, bo
    zawsze możesz sobie postawić mały wiatrak i nim elektrolizować wodę,
    problemem jest jego przechowywanie i sprężanie

    w opłacalności kosztowej przy przeliczeniu na wykonaną pracę (J) no
    najtańsze CNG, potem LPG, Diesel, Benzyna, uwzględniam tu sprawności
    procesów przetwarzania energii chemicznej w mechaniczną, bez
    uwzględniania kosztu urządzeń

    Andrzej

  • 8. Data: 2009-04-09 21:04:35
    Od: Sqeeb <s...@i...community>

    On Thu, 09 Apr 2009 22:38:00 +0200

    > śmiem twierdzić że w tym przypadku wodór będzie tańszy w pozyskaniu, bo
    > zawsze możesz sobie postawić mały wiatrak i nim elektrolizować wodę,
    > problemem jest jego przechowywanie i sprężanie

    wiatrak?
    A elektroliza do najtaszych metod nie naley...

    --
    Pozdrawiam,
    Sqeeb

  • 9. Data: 2009-04-09 21:10:10
    Od: GregZorbaEmmanuelYork <f...@a...cy_ROT13>

    > wiatrak?
    > A elektroliza do najtaszych metod nie naley...

    ale jak paliwo jest za darmo ? podstawy ekonomii się kłaniają

    Andrzej

  • 10. Data: 2009-04-10 05:10:52
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 09 Apr 2009 23:10:10 +0200, GregZorbaEmmanuelYork wrote:

    >ale jak paliwo jest za darmo ? podstawy ekonomii się kłaniają

    Ale wiatraki nie sa za darmo.

    J.