  • 1. Data: 2014-10-05 21:39:20
    Temat: Klauzula zakazana, fotografowanie, a NFZ
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    W Kochcicach (śląskie) jest sobie sanatorium - oddział rehabilitacji
    szpitala z Piekar Śląskich - położone jest ono w pięknym zabytkowym
    pałacyku otoczonym parkiem (w godzinach "urzędowania" dostęp do parku
    swobodny). Kilka razy byłem tam ze znajomymi porobić jakieś zdjęcia
    plenerowe (ślubne), a tu dzisiaj niespodzianka - na wjeździe tabliczka z
    zakazem fotografowania (od 1.IX.2014). W środku na recepcji taka oto
    informacja http://42-290.eu/kochcice.jpg
    W skrócie - nie można fotografować/filmować ale dyrektor może po
    wcześniejszym uzgodnieniu i zapłaceniu 100zł wyrazić zgodę.
    Ochrona/recepcja/personel nie zna żadnych procedur jak to jest z tym
    fotografowaniem. Ostatecznie po kilku telefonach i uiszczeniu 100zł
    spisaliśmy z ochroniarzem oświadczenie na zwykłej kartce kiedy i za co
    płacimy i mogliśmy fotografować. Tu ukłony w stronę Pana ochroniarza,
    który miał nas cały czas na oku i przepędzał gapiów (dzieciaki z
    komórkami), które wchodziły w kadr ;-)

    A teraz właściwe pytanie - czy zakaz i opłata za fotografowanie w takim
    obiekcie nie podlega pod klauzule zakazane tak jak w muzeach ? Już nawet
    nie chodzi o wnętrze pałacyku tylko o sam park.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 2. Data: 2014-10-05 21:50:48
    Temat: Re: Klauzula zakazana, fotografowanie, a NFZ
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Sun, 05 Oct 2014 21:39:20 +0200, Radek D napisał(a):

    > W Kochcicach (śląskie) jest sobie sanatorium - oddział rehabilitacji

    > A teraz właściwe pytanie - czy zakaz i opłata za fotografowanie w takim
    > obiekcie nie podlega pod klauzule zakazane tak jak w muzeach ?

    Sam napisałeś, że to jest sanatorium, a nie muzeum. Czego tu nie rozumiesz?

    > ---
    > Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

    My też się z tego cieszymy.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 3. Data: 2014-10-06 09:20:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 5. Oktober 2014 21:39:20 UTC+2 schrieb Radek D:
> [...]
    >
    > obiekcie nie podlega pod klauzule zakazane tak jak w muzeach ? Już nawet
    >
    > nie chodzi o wnętrze pałacyku tylko o sam park.

    w miejscach publilcznych , ogolnie dostepnych , kazdy moze fotografowas do woli.
    wszystko zalezy jaki jest status tego parku.
    szpital publiczny , ale park ?
    tez publiczny , ogolnie dostepny ?

    Czy tez wlasnosc prywatna ?

  • 4. Data: 2014-10-06 23:46:03
    Od: Radek D <r...@p...onet.pl>

    > w miejscach publilcznych , ogolnie dostepnych , kazdy moze fotografowas do woli.
    > wszystko zalezy jaki jest status tego parku.
    > szpital publiczny , ale park ?
    > tez publiczny , ogolnie dostepny ?
    Jest to "Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital" czyli wynika, że
    publiczny. Park należy do szpitala. Pałacyk jak i park wpisane są do
    rejestru zabytków.
    Park jest ogrodzony - z kilkoma wejściami i z tego co zauważyłem
    (przynajmniej w godzinach odwiedzić) jest w pełni dostępny dla każdego.

  • 5. Data: 2014-10-07 08:40:30
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 6. Oktober 2014 23:46:03 UTC+2 schrieb Radek D:

> [...]
    >
    > Park jest ogrodzony - z kilkoma wejściami i z tego co zauważyłem
    >
    > (przynajmniej w godzinach odwiedzić) jest w pełni dostępny dla każdego.

    ja mysle ze dyrektor szpitala nie ma prawa pobierania oplat za fotografowanie w
    parku.
    nie znajduje uzasadnienia , poza jednym - chec pobierania haraczu.
    NIe sadze by mial do tego prawo.

    http://sjp.pl/haracz

  • 6. Data: 2014-10-07 11:08:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 05.10.2014 21:39, Radek D pisze:

    > W skrócie - nie można fotografować/filmować ale dyrektor może po

    A jaką ma podstawę prawną? Podał? Jak nie a wejść można, to niech spada.

    > wcześniejszym uzgodnieniu i zapłaceniu 100zł wyrazić zgodę.

    Wystawia fakturę VAT? Szpital ma w działalności taką pozycję?

    > Ochrona/recepcja/personel nie zna żadnych procedur jak to jest z tym
    > fotografowaniem. Ostatecznie po kilku telefonach i uiszczeniu 100zł

    A naślij mu kontrolę skarbową ;->

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 7. Data: 2014-10-07 11:13:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.10.2014 11:08, Andrzej Lawa pisze:

    > A jaką ma podstawę prawną? Podał? Jak nie a wejść można, to niech spada.

    BTW: Art. 68 ust. 1 ustawy o finansach publicznych brzmi:

    "Kontrolę zarządczą w jednostkach sektora finansów publicznych stanowi
    ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w
    sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy."

    Nie stanowi to żadnej podstawy do zakazu fotografowania.

  • 8. Data: 2014-10-07 14:13:03
    Od: "lowelanto" <l...@i...pl>

    wiadomości news:m10asa$6sf$2@node1.news.atman.pl...

> [...]
    > sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy."
    >
    > Nie stanowi to żadnej podstawy do zakazu fotografowania.

    Dyrektor ewidentnie popełnia przestepstwo skarbowe pobierając
    _w ten sposób_ pieniądze od zainteresowanych.
    Ma kiepskiego prawnika w firmie albo sam sobie umyślił taką formę
    finansowania - sanatorium?
    Przywołanie przez niego Ustawy o Finansach Publicznych jest trafione tak
    samo jak by powołał się na Ustawę o systemie oświaty.

    L.

  • 9. Data: 2014-10-07 15:16:10
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 7. Oktober 2014 14:13:03 UTC+2 schrieb lowelanto:
> [...]
    >
    > Przywołanie przez niego Ustawy o Finansach Publicznych jest trafione tak
    >
    > samo jak by powołał się na Ustawę o systemie oświaty.

    przestepstwo skarbowe wcale nie jest ewidentne.
    wcale nie musi pobieranie oplat oznaczac przestepstwo skarbowe.
    w swietle tych w sumie powierzchownycjh informacji wydaje sie , ze nie mial w ogole
    prawa wprowadzenia zakazu fotografowania.
    Byc moze jakas argumntacje znajdzie , ale wskazana ustawa nie dotyczy tego przypadku.
    Z drugiej strony , nawet jesli sie myli , to wprowadzenie takiego zakazu praktycznie
    uniemozliwia fotografowanie bez zgody , bo nawet jesli dyrektor sie myli , to nikt
    nie bedzie ryzykowal w obecnosci pary mlodej sporu z cieciem przy bramie wejsciowej.

    mnie sie wydaje , ze jest to rzeczywiscie pobieranie haraczu w sumie od pary mlodej ,
    za to ze robia sobie zdjecie w zabytkowym publicznym parku.
    na moje wyczucie dyrektor przegial , tym bardziej ze wplywy z tego tytulu w budzecie
    szpitala sa bez znaczenia.

    Jako fotograf bym raczej argumentowal, ze widok pary mlodej w parku korzystnie wplywa
    na samopoczucie pacjentow , sprzyja procesowi zdrowienia , a wiec dyrektor winen
    zabiegac , aby pary mlode chcialy sie w tym parku fotografowac.

    Ba ... za taka fatyge winnny wlasciwie otrzymac gratyfikacje od dyrekcji , za pomoc w
    procesie leczenia pacjentow ;-)

  • 10. Data: 2014-10-07 20:21:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 07.10.2014 15:16, XX YY pisze:

    > przestepstwo skarbowe wcale nie jest ewidentne.
    > wcale nie musi pobieranie oplat oznaczac przestepstwo skarbowe.

    Ale zakłady opieki zdrowotnej rzadko kiedy mają wpisane w działalność
    usługi typu "udostępnianie terenu do fotografowania". No i na żądanie
    muszą wystawić fakturę.

    > w swietle tych w sumie powierzchownycjh informacji wydaje sie ,
    > ze nie mial w ogole prawa wprowadzenia zakazu fotografowania.

    O ile nie płoszyli ptaków w trakcie gniazdowania to nie ;)

    Ale tego nawet za opłatą robić nie wolno.

    Można ewentualnie gonić za błyskanie ludziom po oczach - ale jak ma niby
    to niwelować przyjęcie opłaty przez kasę?

    Alternatywne i legalne rozwiązanie to plątanie się przed fotografującymi
    oraz pobieranie opłat za "przygotowanie pleneru" (pod warunkiem
    oczywiście prawidłowego zaksięgowania i rozszerzenia działalności).

    [ciach]

    > mnie sie wydaje , ze jest to rzeczywiscie pobieranie haraczu
    > w sumie od pary mlodej , za to ze robia sobie zdjecie w zabytkowym
    > publicznym parku.

    No właśnie pytanie jak bardzo jest on publiczny... Bo jeśli jest to
    teren szpitala i jest otwarty wyłącznie "z grzeczności" to dyro może
    ewentualnie zamknąć bramy w ogóle dla wszystkich, którzy się nie leczą
    lub nie idą odwiedzić pacjentów.