  • 1. Data: 2014-10-04 12:32:11
    Temat: Kalibracja aparatu i obiektywu w Warszawie
    Od: user <b...@d...com>

    Witam
    Mam Nikon D90 i kita 18-105. Przez 2 lata nie było problemu z ostrością
    ale ostatnio mam zdjęcia troszkę mniej ostre, jaki serwis polecacie w
    Warszawie i ile kosztuje mniej więcej usługa kalibracji sprzętu ?
    Czy aparat kalibruje się pod konkretny obiektyw ? chodzi o to że chcę w
    przyszłości dokupić drugi obiektyw szerokokątny do zdjęć architektury,
    krajobrazów lub coś uniwersalnego ale z większym kątem.

  • 2. Data: 2014-10-04 12:42:13
    Temat: Re: Kalibracja aparatu i obiektywu w Warszawie
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    user <b...@d...com> writes:

> [...]
    > w przyszłości dokupić drugi obiektyw szerokokątny do zdjęć
    > architektury, krajobrazów lub coś uniwersalnego ale z większym kątem.

    Normalnie to kalibracja siedzi w pamięci obiektywu. Teoretycznie nie
    powinno to być potrzebne, ale to jest bardzo precyzyjna optyka i nawet
    minimalne różnice w wymiarach itp. dają pogorszenie ostrości.
    Natomiast może być tak, że aparat może mieć własne dane kalibracyjne,
    ale wtedy dla różnych obiektywów oddzielnie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 3. Data: 2014-10-04 19:36:03
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Czy aparat kalibruje się pod konkretny obiektyw ? chodzi o to że chcę w
    >
    > przyszłości dokupić drugi obiektyw szerokokątny do zdjęć architektury,
    >
    > krajobrazów lub coś uniwersalnego ale z większym kątem.

    raczej kalibruje sie obiektzwz do konkretnego body.
    w zasadzie jesli chciloby sie byc aptekatrzem to kazdy obiektyw nalezaloby
    skalibrowac. czasami blad jest na tyle maly , ze sie go swiadomie ignoruje ( przez
    wlasne lenistwo chyba tylko) , lub tez nie zdjae z niego sprawy.

    Co jakis czas AF sie rozkalibrowuje , wypadaloby wiec ponownie skalibrowac.

  • 4. Data: 2014-10-04 21:13:18
    Od: user <b...@d...com>

    W dniu 2014-10-04 19:36, XX YY pisze:

> [...]
    wlasne lenistwo chyba tylko) , lub tez nie zdjae z niego sprawy.

    > Co jakis czas AF sie rozkalibrowuje , wypadaloby wiec ponownie skalibrowac.

    Dzięki, samemu nie chcę mi się kombinować, pamiętam że jak kupiłem
    zestaw to kit z zestawu robił wyjątkowo ostre zdjęcia, oddam zestaw do
    kalibracji, orientuje się ktoś na jaki koszt usługi muszę się przygotować ?

  • 5. Data: 2014-10-04 23:01:04
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

    W dniu 2014-10-04 21:13, user pisze:

    > Dzięki, samemu nie chcę mi się kombinować, pamiętam że jak kupiłem
    > zestaw to kit z zestawu robił wyjątkowo ostre zdjęcia, oddam zestaw do
    > kalibracji, orientuje się ktoś na jaki koszt usługi muszę się przygotować ?
    Być może nie jest potrzebna kalibracja lecz "przedmuchanie" układu AF
    mieszczącego się pod głównym lustrem. Osiadający tam kurz rozkalibrowuje
    układ. Wystarczy gruszka fotograficzna i delikatne,ostrożne przedmuchanie.

  • 6. Data: 2014-10-05 22:16:11
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-10-04 12:32, user pisze:
> [...]
    > ale ostatnio mam zdjęcia troszkę mniej ostre, jaki serwis polecacie w
    > Warszawie i ile kosztuje mniej więcej usługa kalibracji sprzętu ?

    po pierwsze jakie to problemy z ostrością? BF lub FF? Czy ogólne
    problemy ze złapaniem ostrości?
    Jeżeli to drugie to oddaj sprzęt do profesjonalnego czyszczenia i wtedy
    sprawdź jeszcze raz jak działa AF.
    Jeżeli chodzi o serwis to w Warszawie poleciłbym Adama Bieńka, ale ze
    dwa lata temu w sprawach kalibracji BF/FF w D90 odsyłał do
    autoryzowanego serwisu Nikona - potrzebne jest do tego specjalne
    oprogramowanie serwisowe, które ma teoretycznie tylko firmowy
    autoryzowany serwis.
    W Nikonach kalibracji programowej podlegają i obiektyw i korpus, przy
    czym najpierw musi być zrobiona kalibracja mechaniki obiektywu i
    korpusu, dopiero potem robiona jest końcowa, dokładna kalibracja drogą
    programową (szczegóły w "D90 service manual" do znalezienia w sieci).
    Gdybyś jednak odsyłał do serwisu Nikona to przygotuj sobie najpierw
    spory zapas cierpliwości.. Koszt odesłania aparatu kurierem do serwisu
    Nikona był kiedyś wliczony w cenę usługi (serwis podawał numer umowy z
    kurierem i odesłanie do serwisu było "bezpłatne")

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 7. Data: 2014-10-05 23:57:32
    Od: user <b...@d...com>

    W dniu 2014-10-05 22:16, Michał Baszyński pisze:

    Po prostu zestaw robi zdjęcia akceptowalne ale na poziomie dobrego
    kompaktu czyli dobre ale nie tak ostre jak lustrzanka, pamiętam że
    wcześniej robił zdjęcia bardzo ostre, nic w puszce nie gmerałem a
    większość ustawień rozumiem i staram się je korygować. Korzystam w
    manuala jak i trybów pół automatycznych "A". Kiedyś miałem Olympusa
    E-500 z obiektywem 14-54 to była klasa, szkoda że już nie robi
    lustrzanek, niska czułość ale zdjecia super !!!!

  • 8. Data: 2014-10-06 08:20:05
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Sonntag, 5. Oktober 2014 23:57:32 UTC+2 schrieb user:
> [...]
    >
    > E-500 z obiektywem 14-54 to była klasa, szkoda że już nie robi
    >
    > lustrzanek, niska czułość ale zdjecia super !!!!

    przede wszystkim blad ostrzenia typu bf/ff nie powoduje spasku maksymalnej
    rozdzielczosci obiektywu , a jedynie maksymalna ostrosc odwzorowania przypada w
    innym mijscu ( plaszczyznie ) niz ustawilismy.
    ocen przede wszystkim w ktorym miejscu przypada max ostrosci .
    Szukaj nie tyle jak ostro zostal odwzorowany obiekt , ktory chciales sfotografowac ,
    lecz gdzie przypadlo max ostrzenia.

    jesli ono znajduje sie w innym miejscu mozna dostrajac AF. Jesli przypada ono tam
    gdzie ostrzylec , ale ogolnioe ostrosc jest niska , to problem lezy gdzies indziej.

    ocen najpierw gdzie w stosunku do plaszczytzny ostrzenia lezy max.?
    mozesz to zrobic szybko fotografujac z odleglosci paru metrow pod jakims katem z
    wysokosc oczu np plytki chodnikowe. ustaw cos kontrastowego na jednej z lini i celuj
    w ten elemnt.
    Ocen na zdjeciu gdzie aparat trafil z ostroscia.
    powtorz pare razy dla kazdej ogniskowej , co najmniej 3 ogniskowe - skrajne i
    srodkowa. Zwroc uwage, ze zdjecia nie moga byc poruszone , czyli krotkie czasy
    naswietlenia ( w zaleznosci od ogniskowej , ale rzad 1/1000 sek ), albo ze statywu.
    Przyslona otwarta na maksa.

  • 9. Data: 2014-10-06 17:20:03
    Od: jo44 <j...@T...PRECZ.o2.pl>

    W dniu 2014-10-05 23:57, user pisze:
    Kiedyś miałem Olympusa
    > E-500 z obiektywem 14-54 to była klasa, szkoda że już nie robi
    > lustrzanek, niska czułość ale zdjecia super !!!!

    14-54 Olympusa i 18-105 Nikona to nie ta sama półka.

  • 10. Data: 2014-10-22 07:44:39
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

> [...]
    > przyszłości dokupić drugi obiektyw szerokokątny do zdjęć architektury,
    > krajobrazów lub coś uniwersalnego ale z większym kątem.

    Tak na marginesie: autoryzowany serwis Nikona (Warszawa, Łopuszańska)
    kalibruje body klienta do "wzorcowego" obiektywu i obiektyw klienta do
    "wzorcowego body". Nie ma mozliwości kalibracji przesłanego zestawu - body
    klienta do obiektywu kilenta.

    Pzdr, Sławek