  • 1. Data: 2018-07-23 23:21:43
    Temat: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    Mam problem z klimą (od 2-3 lat). Nabijacze nie potrafią zrobić ani
    powiedzieć nic poza podłączeniem automatu i naciskaniem przycisków na
    panelu.
    Witki mi opadają.

    Nie mam stacji do klimy ale próbuję sam zdiagnozować problem.

    Klima generalnie działa w niższych temperaturach otoczenia. Problemy się
    robią w wysokich >25stC. Uruchamia się, działa sobie radośnie i po
    pewnym czasie przestaje. I nie daje się włączyć ponownie przez dłuższy
    czas. Potem nagle za którymś razem zaskakuje i znowu działa.

    Pacjent Punto 2FL 2004 1.3JTD klima manualna więc bez żadnego wydumanego
    sterownika...

    MultiEcuScanem mogłem jedynie podejrzeć wysokie ciśnienie i przekaźniki.

    Po włączeniu klimy startuje ona od ok 8000mbar i idzie do ok
    19000-20000mbar na jałowych obrotach. Temperatura była ok 27stC.
    Przekaźnik a/c - włączony
    Wentylator I bieg - włączony
    Po dodaniu gazu i zwiększeniu obrotów do ok 3000rpm ciśnienierośnie
    szybciej - do 26500mbar po czym wyłącza się przekaźnik kompresora a/c.
    Ciśnienie spada, i na wysokości 18000mbar przekaźnik klimatyzacji się
    załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
    I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie
    klimy/silnika nic nie daje.

    Jakieś podpowiedzi? Wentylator nie włącza się na II bieg więc to wg mnie
    nie powinna być za wysoka temperatura chłodnicy. Miałem kiedyś awarię
    wentylatora i tam jak tylko temperatura spadła (np przy jeździe) to
    szybko się kompresor załączał i dalej chłodził do osiągnięcia wysokiej
    temperatury.

    Lanie wodą po chłodnicy nic nie daje, nie parzy.

    Wyzyty (2) u nabijaczy kończy się wydaniem niecałych 150-200 i
    stwierdzeniem, że czynnik jest (i był odessany a potem załadowany w
    odpowiedniej ilości).

    Przed chwilą wylazłem do wystudzonego samochodu. ok 17 stopni na
    zewnątrz. 7500mbar na powitanie. Na jałowych obrotach rośnie do 16bar
    wyłącza kompresor, spada do 11-13 i załącza ponownie. Pracuje jak złoto.
    Wkręcam go na wyższe obnroty i włączanie/wyłączanie zmienia punkty
    zadziałania. Rośnie do 18bar wyłącza, 15bar, włącza, 19bar wyłącza, 16
    bar włącza,21 bar wyłącza....zwiększam rpm do 3000-4000, temperatura
    silnika już dochodzi do roboczej, pompuje do 22 wyłącza 18, 24, 17, 26, 20.
    Rekordowo doszło do 28 bar i _nie wyłączyła się trwale_. Kompresor się
    wyłączył, obniżyłem obroty i załączył się na niższym ciśnieniu jak gdyby
    nigdy nic. Wyłączyłem silnik z normalnie działającą klimą. W
    międzyczasie włączał się prawidłowo I i II bieg wentylatora a także
    wyłączał gdy sprężarka się wyłączałą a dalej chłodziło.

    ma ktoś jakieś wskazówki?

  • 2. Data: 2018-07-23 23:35:37
    Temat: Re: Klimatyzacja: za wysokie ciśnienie?
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Uruchamia się, działa sobie radośnie i po pewnym czasie przestaje.

    Obstawiam zbyt dużą szczelinę na elektrosprzęgle napędu kompresora.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 3. Data: 2018-07-23 23:39:11
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2018-07-23 o 23:35, Pawel "O'Pajak" pisze:
    > Powitanko,

    > Obstawiam zbyt dużą szczelinę na elektrosprzęgle napędu kompresora.

    a to może mieć jakikolwiek związek z temperaturami? Jak jest do 25
    stopni to działa bez zarzutu - można się przeziębić.
    Jak jest gorąco to potrafi wyłączyć się po kilkunastu sekundach.

  • 4. Data: 2018-07-24 00:45:06
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Mon, 23 Jul 2018 23:21:43 +0200, sirapacz napisał(a):

> [...]
    > międzyczasie włączał się prawidłowo I i II bieg wentylatora a także
    > wyłączał gdy sprężarka się wyłączałą a dalej chłodziło.

    A jakie masz ciśnienie po niskiej stronie układu?
    Jeśli wyższe niż 3-4 bary, to brzmiałoby na przepełniony układ.
    Niektóre samochody podobno tak już mają, że maszyna nie odsysa z nich oleju
    (który zbiera się gdzieś na dole) i za każdym podłączeniem na wymianę - w
    układzie jest coraz więcej oleju i w końcu przestaje prawidłowo działać,
    nawet jeśli ilość czynnika jest prawidłowa.

    Kolejna sprawa to zmieniające się ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia
    - ono chyba powinno być mniej-więcej stałe bez względu na obroty. W
    kompresorze jest odśrodkowy regulator który powinien to zapewniać - może
    się zepsuł. Ale nie jestem pewien czy w każdym układzie taki jest no i jak
    on działa przy przepełnionym układzie.

    Wyłączanie się kompresora po wzroście ciśnienia jest normalne - na części
    wysokociśnieniowej jest presostat sterujący sprzęgłem i ono się będzie
    rozłączać jak ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.

  • 5. Data: 2018-07-24 07:18:58
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2018-07-23 o 23:21, sirapacz pisze:

> [...]
    > pewnym czasie przestaje. I nie daje się włączyć ponownie przez dłuższy
    > czas. Potem nagle za którymś razem zaskakuje i znowu działa.

    Uszkodzona/zatkana dysza rozprężna?

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2018-07-24 07:48:21
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

> [...]

    > Mam problem z klimą (od 2-3 lat). Nabijacze nie potrafią zrobić ani
    > powiedzieć nic poza podłączeniem automatu i naciskaniem przycisków na

    Przyjrzyj się dobrze cewce sprzęgła w kompresorze. Ja tak trzy lata woziłem
    się z klimą w focusie - raz działała, raz nie. Zwykle przestawała w upały,
    i doznawała cudownego ozdrowienia w chłodne dni. Okazało się, że cewka
    sprzęgła w kompresorze ma gdzieś w środku przerwę, która czasem się zamyka.
    Zdiagnozowałem to dopiero, jak padło na amen.
    Do rozebrania tego nie trzeba rozszczelniać układu i żadnych
    specjalistycznych narzędzi. Tylko dostęp zwykle jest parszywy. U mnie cewki
    nie udało się kupić za rozsądne pieniądze, więc mechanik oddał do
    przewinięcia.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 7. Data: 2018-07-24 08:26:30
    Od: spider <"spajder[wytnij]"@wp.pl>

> [...]
    > załącza (wg MES) ale kompresor nie startuje (sprzęgło nie klika).
    > I tak powolutku spada sobie ciśnienie a włączanie i wyłączanie

    Podłączyłbym miernik do cewki sprzęgła i sprawdził czy pojawia się i
    jakie napięcie w tym przypadku. Jak się odpowiednie pojawia a mimo to
    sprzęgło nie zaskakuje to coś z nim nie tak. Jak napięcia nie ma mimo
    włączonego przekaźnika to trzeba szukać problemu wcześniej. Ewentualnie
    na krótko podłączyć zasilanie sprzęgła w tych warunkach by zobaczyć czy
    zabangla.

  • 8. Data: 2018-07-24 11:15:25
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2018-07-24 o 08:26, spider pisze:

    > Podłączyłbym miernik do cewki sprzęgła i sprawdził czy pojawia się i
    Prosciej leda podłączyć z opornikiem 1k na stałe i obserować, jak nie
    załapie to tylko maska do góry i od razu widać czy jest napięcie na
    sprzęgle, nie trzeba miernika z sobą wozić.
    --
    Pozdr
    Janusz

  • 9. Data: 2018-07-24 11:24:50
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > A jakie masz ciśnienie po niskiej stronie układu?
    no właśnie tego nie wiem. zanim podjadę po raz kolejny się podpiąć to
    szukam na własną rękę

> [...]
    > układzie jest coraz więcej oleju i w końcu przestaje prawidłowo działać,
    > nawet jeśli ilość czynnika jest prawidłowa.

    zastanawiałem się nad tym, czy to możliwe by odessać czynnik z olejem i
    przepełnienie brałem pod uwagę ale dwa razy zrobiliby tak samo?

    > Kolejna sprawa to zmieniające się ciśnienie po stronie wysokiego ciśnienia
    > - ono chyba powinno być mniej-więcej stałe bez względu na obroty. W

    nie, to pływanie jest ogólnie prawidłowe. Nieprawidłwoe jest wg mnie, że
    idzie za wysoko (zakładam, że MES i czujnik podają mi prawidłowe wartości)

    > kompresorze jest odśrodkowy regulator który powinien to zapewniać - może
    > się zepsuł. Ale nie jestem pewien czy w każdym układzie taki jest no i jak
    > on działa przy przepełnionym układzie.

    ale nie w tak prostej klimatyzacji. Tam jest włącz/wyłącz.

    > Wyłączanie się kompresora po wzroście ciśnienia jest normalne - na części
    > wysokociśnieniowej jest presostat sterujący sprzęgłem i ono się będzie
    > rozłączać jak ciśnienie jest zbyt wysokie lub zbyt niskie.
    i się rozłącza prawidłowo. ale po przekroczeniu pewnej granicy ciśnienia
    lub temperatury wyłącza się i już nie załącza (pomimo podaniu sygnału
    załącz na przekaźnik - wg MES).

  • 10. Data: 2018-07-24 11:26:34
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Uszkodzona/zatkana dysza rozprężna?

    trzeba zrzucać deskę by się do niej dostać? po nazwie wnioskuję, że ona
    powinna być blisko parownika (skraplacza? tej chłodniczki w desce
    rozdzielczej)