  • 1. Data: 2016-07-31 14:19:13
    Temat: Kłopoty z elektryką w mieszkaniu
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem. Poszukiwane jest *doraźne* rozwiązanie problemu z elektryką w
    mieszkaniu starszej osoby. Napięcie w sieci jest ponad 240 V, a w
    mieszkaniu jest przepływowy ogrzewacz wody 3.5 kW ( kuchnia ) i terma
    elektryczna 1.5 kW ( łazienka ). Obydwa odbiorniki są *w jednym
    obwodzie* co sprawia że przy równoczesnej pracy obydwu prąd jest powyżej
    24 A. Instalacja 2.5 mm^2 jakoś to znosi, gorzej z zabezpieczeniem 20 A
    na klatce schodowej i w mieszkaniu. Każde zadziałanie zabezpieczenia
    wiąże się z koniecznością wizyty. Rozdzielnia zrobiona jest na zwykłych
    bezpiecznikach wkręcanych. Przeróbka na S-y nie rozwiązuje problemu
    zabezpieczenia 20 A na klatce schodowej. Ponieważ w perspektywie <1 roku
    w mieszkaniu ma być zainstalowana CWU, grubsze inwestycje mijają się z
    celem. Przyszło mi do głowy takie rozwiązanie, że przepływowy ogrzewacz
    wody 3.5 kW w momencie włączenia powinien odłączyć termę 1.5 kW w
    łazience. Da się to zrobić stycznikiem ze stykami NC. Mam pod ręką
    starego Elester-a SLA7 II z 2 stykami pomocniczymi NC. Nie mogę znaleźć
    katalogowego prądu styków pomocniczych, ale w porównaniu ze stykami
    głównymi nie wyglądają one za bogato. Może 2 styki je połączyć
    równolegle i odłączać termę na jednym biegunie. Jakieś pomysły ? Ma to
    być rozwiązanie dla osoby totalnie atechnicznej.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 2. Data: 2016-07-31 14:25:21
    Temat: Re: Kłopoty z elektryką w mieszkaniu
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-07-31 o 14:19, PeJot pisze:
    > przepływowy ogrzewacz wody 3.5 kW
    Te większe już mają obwód do rozłączania np. pieca CO.
    W tej Twojej nie ma?

    Robert

  • 3. Data: 2016-07-31 14:40:50
    Od: "tck" <t...@t...Wytnij.net.pl>

    Użytkownik "PeJot" <P...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i odłączać termę na jednym biegunie. Jakieś pomysły ? Ma to być
    > rozwiązanie dla osoby totalnie atechnicznej.

    a moze przelacznik priorytetowy?

    --
    pozdr

    Tomasz

    tck(at)top.net.pl

  • 4. Data: 2016-07-31 14:42:06
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Te większe już mają obwód do rozłączania np. pieca CO.
    > W tej Twojej nie ma?

    Zdecydowanie nie, choć pewnie *w środku ogrzewacza* jest
    różnicowociśnieniowy styk NO/NC.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2016-07-31 14:45:31
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2016-07-31 o 14:40, tck pisze:

    > a moze przelacznik priorytetowy?

    To jest rozwiązanie, ale nie na <1 roku eksploatacji.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 6. Data: 2016-07-31 15:19:11
    Od: Kojletjo <k...@j...pl>

    W dniu 31.07.2016 o 14:19, PeJot pisze:

> [...]
    > równolegle i odłączać termę na jednym biegunie. Jakieś pomysły ? Ma to
    > być rozwiązanie dla osoby totalnie atechnicznej.
    Cewkę Elstera podłącz równolegle do styku załączającego przepływowy
    ogrzewacz
    i wykorzystaj styki NO do załączania termy.

  • 7. Data: 2016-07-31 15:51:37
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-31 o 14:19, PeJot pisze:
    > Jakieś pomysły ? Ma to
    > być rozwiązanie dla osoby totalnie atechnicznej.

    Przełącznik pakietowy 1-0-2. W pozycji 1 pracuje jedno obciążenie, w
    pozycji 2 pracuje drugie. Osoba totalnie atechniczna albo opanuje
    obsługę tego, albo będzie miała zimną wodę. To jest doskonały motywator.

  • 8. Data: 2016-07-31 16:03:56
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 31 lipca 2016 14:19:09 UTC+2 użytkownik PeJot napisał:
> [...]
    > równolegle i odłączać termę na jednym biegunie. Jakieś pomysły ? Ma to
    > być rozwiązanie dla osoby totalnie atechnicznej.

    Rozważcie wpięcie tej termy do przełącznika dobowego. Niech grzeje tylko w nocy i w
    trakcie dnia kiedy ten przepływowy w kuchni jest wykorzystywany.
    Jesli nie rozwiąże problemu to przynajmniej zmniejszy stanowczo ilośc wizyt.

    Alternatywnie zamontować dodatkowy bezpiecznik 16A (lub 20A o charaktrystyce A) tak
    aby był dostępny dla osoby która tam mieszka.

  • 9. Data: 2016-07-31 16:18:42
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Obydwa odbiorniki są *w jednym
    > obwodzie*
    kup przedłużacz i jedno z urządzeń włącz do innego gniazdka
    ToMasz

  • 10. Data: 2016-07-31 16:19:19
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-07-31 16:03, s...@g...com wrote:
    > Alternatywnie zamontować dodatkowy bezpiecznik 16A (lub 20A o charaktrystyce A) tak
    aby był dostępny dla osoby która tam mieszka.

    Te charakterystyki to niezła ściema. Mam szeregowo wpięty 16A C i 16A B
    i przy nieduzych przeciążeniach wylatuje C a przy dużych oba
    jednocześnie :D. "S"ki i to chyba jakieś lepsze, tej samej firmy. Sasiad
    ma podobnie z jakimiś chińskimi. Pewno z tej samej fabryki :D

    Jak jeszcze byłem w technikum koło 96 roku to koledzy specjalnie
    *szukali* takich bezpieczników na prace dylomową na których mozna było
    zademonstrować te charakterystyki. Musieli sprawdzić nascie aby znaleźć
    takie które naprawdę rozróżniają B i C w sposób pewny. Postęp się chyba
    nie dokonał :D