  • 1. Data: 2007-10-05 00:11:23
    Temat: Kolejny problem małych ISP
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Ave,
    Większości małych ISP nie opłaca się być LIR-em, o położeniu kasy na premium
    LIR nie wspomnę. Taka Matka Najwyższych Cen weźmie sobie bez mydła prefiks
    /13, albo większy i ma w pompie. Podłącza do bólu te obkichane Nerwozdrady.
    Do rzeczy - IMHO jawi się dodatkowa trudność dla małych alternatywnych ISP,
    w postaci niechęci RIPE do przyznawania im adresów. Przykład z autopsji (i
    nie tylko) - od jakiegoś czasu żebrałem w RIPE o kolejne skromne PI /22,
    (posiadając dotychczas PI 1x /22 + 1x /23) argumentując, że status LIR jest
    dla nas nieopłacalny i w sumie słabo potrzebny, a sieć kliencka nam się
    rozrasta. No i dziś łaskawcy z RIPE przyznali nam... /24. Nie bardzo wiem co
    mam z tym zrobić - rozpisać na połączeniówki? Rozpisać na /29 dla klientów?
    Nadrukować sobie na papier toaletowy?
    Wniosek był IMO dobrze cyzelowany, padły pytania i sensowne nań odpowiedzi.

    Dla ścisłości - nie wypłakuję się w rękaw, tylko stwierdzam fakt. Na rok
    budżetowy 2008 już planuję środki na zLIRowanie się, mając nadzieję na
    pożegnanie wyżej wymienionych problemów.

    --
    TOM TS635-RIPE
    Załoga górki rozrządowej szerokie ma perspektywy,

  • 2. Data: 2007-10-05 00:28:18
    Temat: Re: Kolejny problem małych ISP
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Użyszkodnik Tomasz Śląski napisał:

    Klapnął mi się sąsiedni klawisz
    było:
    posiadając dotychczas PI 1x /22 + 1x /23
    ma być:
    posiadając dotychczas PI 2x /22 + 1x /23

  • 4. Data: 2007-10-05 08:41:52
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

    hmm,
    a ja nie dalej niż tydzień temu dostałem /22 + /23 PI,
    mając już: /20 + /22 + /24

    Hint - jak się starasz o nowe adresy dla sieci gdzie już masz PI, to musisz
    mieć
    wykorzystane minimum 80% poprzednich (przynajmniej tak RIPE poinformować)
    i odpowiednio uargumentować potrzebe na ten region na dany nowy prefix.

    Łatwiej jest, jeżeli starasz się o adresy na nowe zasoby, czyli dajmy na to
    okablowałeś
    poznań, ale teraz chciałbyś to samo zrobić we wrocławiu i prosisz o nowe
    adresy
    na zupełnie nowe zasoby. Wtedy wykorzystanie poprzednich nie ma tak dużego
    znaczenia
    jeżeli były przypisane do danych zasobów.
    Wiem ze te przypisanie jest traktowane z przymróżeniem oka, ale RIPE trzyma
    wnioski
    gdzieś w archiwum i może sobie zerknąć jak to uargumentujesz ze na te zasoby
    jeszcze
    adresów nie uzyskałeś.

    Marcin

  • 5. Data: 2007-10-05 21:30:07
    Od: Lukasz Trabinski <l...@t...nospam.net>

    Tomasz Śląski <t...@k...org.pl> wrote:

    > Ave,
    > Większości małych ISP nie opłaca się być LIR-em, o położeniu kasy na premium
    > LIR nie wspomnę.

    Dla większości ISP w EU opłata za bycie LIRem to pomijalny koszy. Dla ISP
    w PL, hmmm... Nie wiem czy są takie statystyki, ale PI tylko w PL cieszy
    się taką popularnością - tak twierdzą hostmasterzy, z którymi rozmawiałem
    swego czasu.

    --
    ŁT

  • 6. Data: 2007-10-27 10:34:16
    Od: patt <pawel@no_spam.rohde.poznan.pl>

    Lukasz Trabinski pisze:

> [...]
    > się taką popularnością - tak twierdzą hostmasterzy, z którymi rozmawiałem

    Wnosek z tego że albo mamy za tani internet albo oni go kupują za darmo
    i sprzedają z większym zyskem niż my.
    Paweł

  • 7. Data: 2007-10-27 12:32:07
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    patt <pawel@no_spam.rohde.poznan.pl> wrote:

    > Wnosek z tego że albo mamy za tani internet albo oni go kupują za darmo
    > i sprzedają z większym zyskem niż my.

    Tam jest kilkudziesieciu ISP, a u nas kilka tysiecy...

    a.

  • 8. Data: 2007-10-28 07:32:31
    Od: futszaK <f...@g...com>

    On Sat, 27 Oct 2007 12:32:07 +0000, Wemif wrote:

    > Tam jest kilkudziesieciu ISP, a u nas kilka tysiecy...

    dokładnie, kilka miesiecy temu zostałem wpisany do rejestru pod numerem
    7225 :)

    --
    futszaK
    0601061867

  • 9. Data: 2007-10-28 08:21:50
    Od: Dariusz Sznajder <d...@s...org>

    Dnia 28.10.2007 futszaK <f...@g...com> napisał/a:
    > dokładnie, kilka miesiecy temu zostałem wpisany do rejestru pod numerem
    > 7225 :)
    Rejestru czego?
    To, że u nas nawet wynajęcie mieszkania z telefonem jest w zasadzie
    usługą telekomunikacyjną, to na liczbę ISP chyba się jednak
    nie do końca się przekłada :)

    --
    Dariusz Sznajder
    DSZ1-RIPE

  • 10. Data: 2007-10-28 08:34:10
    Od: wer <b...@n...pl>

    Dariusz Sznajder pisze:
    > Rejestru czego?
    > To, że u nas nawet wynajęcie mieszkania z telefonem jest w zasadzie
    > usługą telekomunikacyjną, to na liczbę ISP chyba się jednak
    > nie do końca się przekłada :)

    Hmmm, z tego co pamiętam to mamy największą liczbę AS na milion
    mieszkańców kraju. Z BGP korzysta każdy kto może. Więc możliwe jest i
    tylu ISP. W zasadzie każde miasto powiatowe ma z 2 ISP. W większych
    miastach jest po kilkudziesięciu. Dużych operatorów (jak na warunki
    polskie) można wymienić pewnie z 20. TP SA, GTS, TK, Multimedia, Aster,
    Netia, Dialog, Exatel, UPC, NASK, ATMAN, Crowley, Operatorzy komórek do
    tego różne MAN-y. Co prawda powoli rynek będzie się konsolidować, ale w
    tej chwili sytuacja wygląda tak ja wygląda.

    wer