  • 1. Data: 2010-04-20 10:50:28
    Temat: Kondensator rozruchowy
    Od: gizmacz <g...@a...pl>

    Witam,
    mam pompę do wody (coś takiego:
    http://photos02.istore.pl/6487/photos/big/221773.jpg
    )
    w której wybuchł kondensator. Był tam 4uF/400V, czy można zamiast niego
    wsadzić 6uF (tylko taki mają w sklepie od ręki)?
    Czym to mogło być spowodowane (sprzęt ma ok. 10 lat)? Można się
    spodziewać, że reszta jest ok, czy raczej szukać nowej pompy?

    g.

  • 2. Data: 2010-04-20 12:40:26
    Temat: Re: Kondensator rozruchowy
    Od: gary <g...@w...com>

    W dniu 2010-04-20 12:50, gizmacz pisze:
> [...]
    > Czym to mogło być spowodowane (sprzęt ma ok. 10 lat)? Można się
    > spodziewać, że reszta jest ok, czy raczej szukać nowej pompy?

    Raczej nie rozruchowy, a wytwarzający sztucznie 2 fazę, czyli pracujący
    cały czas.
    Kondensator mógł wystrzelić ze starości (miałem tak w pralce Polar automat)
    Z tym 6 uF to bym uważał, może się okazać że prąd w tym uzwojeniu
    istotnie wzrośnie i silnik będzie się grzał.

  • 3. Data: 2010-04-21 10:44:38
    Od: gizmacz <g...@a...pl>

    gary pisze:
    > Raczej nie rozruchowy, a wytwarzający sztucznie 2 fazę, czyli pracujący
    > cały czas.

    Ok, niezależnie od nazwy wymieniłem na taki sam i pompa działa.
    Dzięki.

    g.

  • 4. Data: 2010-04-21 13:46:42
    Od: "Zbyszek" <z...@p...onet.pl>

    > Raczej nie rozruchowy, a wytwarzający sztucznie 2 fazę, czyli pracujący
    > cały czas.

    A jak go inaczej nazwać jak nie rozruchowy??
    Po osiągnięciu przez silnik prędkości podsynchronicznej uzwojenie pomocnicze
    nie jest już potrzebne. Wtedy możesz odłączyć to uzwojenie, a silnik dalej
    bedzie pracował.

    Nie 2 fazę tylko wirujące pole magnetyczne.

    Zbyszek

  • 5. Data: 2010-04-21 17:23:11
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Zbyszek wrote:
    > Wtedy możesz odłączyć to uzwojenie, a silnik dalej
    > bedzie pracował.

    Czasem nawet powinieneś odłączyć i niektóre silniki mają do tego celu
    wyłącznik odśrodkowy - to zależy oczywiście od konstrukcji.

    Mirek.

  • 6. Data: 2010-04-22 10:09:36
    Od: gary <g...@w...com>

    W dniu 2010-04-21 19:23, Mirek pisze:
    > Czasem nawet powinieneś odłączyć i niektóre silniki mają do tego celu
    > wyłącznik odśrodkowy - to zależy oczywiście od konstrukcji.
    >
    > Mirek.
    utrzymywałem się kiedyś z przezwajania tych uzwojeń rozruchowych (bez
    kondensatora) od kiedy zaczęto rezygnować z wyłącznika odśrodkowego na
    rzecz kondensatora włączonego na stałe szeregowo z drugim uzwojeniem,
    ilość spalonych silników spadła.

  • 7. Data: 2010-04-22 18:55:56
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    gary wrote:
    .
    > utrzymywałem się kiedyś z przezwajania tych uzwojeń rozruchowych (bez
    > kondensatora)

    A nie było z kondensatorem i z wyłącznikiem? Bo ja miałem lata temu taki
    silnik przy hydroforze i właśnie pod koniec jego kariery wyłącznik
    odśrodkowy się rozleciał i startowało się go ręcznie - trzeba było to
    uzwojenie wyłączyć po rozruchu, bo pobór prądu był niezły. Nie pamiętam
    dokładnie, ale chyba był kondensator.

    Mirek.

  • 8. Data: 2010-04-23 07:38:10
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > A nie było z kondensatorem i z wyłącznikiem? Bo ja miałem lata temu taki

    Oczywiście, że z kondensatorem. Bez niego nie byłoby ustalonego kierunku
    wirowania.

  • 9. Data: 2010-04-23 07:51:57
    Od: "d530" <d...@p...com>

    "William Bonawentura" <n...@i...pl> wrote in message

    > Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, że z kondensatorem. Bez niego nie byłoby ustalonego kierunku
    > wirowania.

    Oczywiście, że bez kondensatora.

    Taki silnik miał uzwojenie zasadnicze oraz uzwojenie rozruchowe, odłączane
    przez wyłącznik odśrodkowy po osiągnięciu pewnej prędkości obrotowej.

    Koniec kropka, kondensator niepotrzebny.

    Właśnie ten wyłącznik rozruchowy po pewnym czasie ulegał uszkodzeniu
    najczęściej poprzez wypalenie powierzchni ślizgowych-kontaktowych na skutek
    iskrzenia.

  • 10. Data: 2010-04-23 09:16:14
    Od: gary <g...@w...com>

    W dniu 2010-04-23 09:38, William Bonawentura pisze:

    > Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości

    > Oczywiście, że z kondensatorem. Bez niego nie byłoby ustalonego kierunku
    > wirowania.
    nie koniecznie, w starych silnikach nie było kondensatorów, a
    przesunięcie fazowe uzyskiwało się uzwojeniem które miało w impedancji
    spory udział rezystancji drutu. (grzałko-cewka)
    W efekcie uzwojenie szybko się nagrzewało i jeżeli silnik nie
    wystartował do nominalnych obrotów w przeciągu kilkunastu sekund i nie
    odłączył tego uzwojenia wyłącznikiem odśrodkowym, rozpoczynał się proces
    palenia uzwojenia. ten sam efekt był przy przeciążeniu silnika kiedy
    obroty spadły i włączył się wyłącznik odśrodkowy.