  • 91. Data: 2012-05-16 15:30:09
    Temat: Re: Koniec telefonów w dostępie radiowym w TP
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> writes:

    > Bosz... Pomyśl chwile, kiedy to było projektowane....
    > To lata 70-te. I owszem, postuluje, że miały te komputerki pamięci
    > krzemowe, jak najbardziej. nawet Apollo miały takowe IIRC.

    Już raz ci odpisałem - z linkami, nawet do zdjęć, o których trwa
    dyskusja 'trzy posty wyżej'.

    Zarówno Apollo, jak i shuttle, miały pamięci rdzeniowe. Koniec,
    kropka, takie są fakty.

    W shuttlach komputery zostały wymienione na takie z pamięcią
    półprzewodnikową w 1990.

    MJ

  • 92. Data: 2012-05-16 15:57:25
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 16 May 2012 15:30:09 +0200, Michal Jankowski napisał(a):

    > Zarówno Apollo, jak i shuttle, miały pamięci rdzeniowe. Koniec,
    > kropka, takie są fakty.

    Trochę dziwne, bo 424 kilobajty to jednak sporo masy. Bajt takiej pamięci
    to mniej więcej pół grama, wychodzi tylko 424*1024*05=217088 gramów, czyli
    217kg pamięci. Jakoś nie wierzę.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 93. Data: 2012-05-16 16:41:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AdamPłaszczyca" napisał w wiadomości
    Dnia Tue, 15 May 2012 21:27:14 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    napisał(a):

    >Ma tez wade - jest cholernie ciężka. Za to S-RAM + bateryjka
    >podtrzymujaca
    >juz nie.

    Dopiero C-MOS, bo pierwsze byly NMOS i strasznie duzo pradu zarly.

    J.

  • 94. Data: 2012-05-16 16:52:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >pamięci
    >to mniej więcej pół grama, wychodzi tylko 424*1024*05=217088 gramów,

    W Apollo raczej nie bylo alternatywy. Ale tez tam raczej nie bylo
    setek KB.

    W Columbii alternatywa jakby byla, ale czytasz - uzyto gotowy
    komputer, z atestem lotniczym, sprawdzona konstrukcja, ktora
    zaprojektowano zanim sie dalo pamieci polprzewodnikowe kupic.

    I byc moze nie doceniasz rdzeni - tak to juz jest ze materialy waza
    kilka mg/mm^3.
    No ale z konstrukcja towarzyszaca i w wykonaniu lotniczym moze i
    wychodzilo 0.5g/bajt.

    J.

  • 95. Data: 2012-05-16 16:52:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Płaszczyca napisał:

    > Trochę dziwne, bo 424 kilobajty to jednak sporo masy. Bajt takiej
    > pamięci to mniej więcej pół grama, wychodzi tylko 424*1024*05=217088
    > gramów, czyli 217kg pamięci. Jakoś nie wierzę.

    "Trochę dziwne", to są te oszacowania. Fakty są takie, że z cala
    sześciennego ferrytu wychodzi ponad 50 tysięcy rdzeni. Czyli te 3,5
    miliona bitów, to jakieś 70 cali sześciennych, inaczej mówiąc litr.
    Już nie pamiętam ciężaru właściwego ferrytu, ale to nieistotne --
    rdzenie ważą kilka kilogramów. Powiedzmy, że cztery. Miedź w drutach
    nie będzie ważyć więcej, raczej dużo mniej.

    Pamiętam pierwsze układy scalone z pamięcią RAM realizowane jako TTL.
    W kostce DIL16 były 64 bity (nie bajty, nie kilo). To musiało być
    większe i cięższe od ferrytu. Koniec, kropka.

    --
    Jarek

  • 96. Data: 2012-05-16 16:54:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w
    Pan J.F. napisał:

    >Się druty powyciągają i się gibać na boki będzie. Nie ma rady, trzeba
    >do płytki kleić.

    No wlasnie smiem twierdzic ze sie nie powyciagaja, naprezenia beda
    male.

    J.

  • 97. Data: 2012-05-16 16:56:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Dopiero C-MOS, bo pierwsze byly NMOS i strasznie duzo pradu zarly.

    Tu nie chodzi o prądożerność. Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie
    w takich warunkach ufał pamięci podtrzymywanej bateryjką. Albo pamięć
    komputera jest nieulotna, albo zapisuje się dane w pamięci zewnętrznej.
    A z tą było pół wieku temu jeszcze gorzej niż z RAM.

    --
    Jarek

  • 98. Data: 2012-05-16 17:00:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > I byc moze nie doceniasz rdzeni - tak to juz jest ze materialy
    > waza kilka mg/mm^3.
    > No ale z konstrukcja towarzyszaca i w wykonaniu lotniczym moze
    > i wychodzilo 0.5g/bajt.

    No właśnie nijak nie wychodziło. Wróćmy do linkowanego wcześniej
    zdjęcia płytki 1024 bity w rdzeniach. Raczej nie waży 128 g.
    A gdyby tam wcisnąć 16 kostek DIL? Będzie jeszcze cięższe i nie
    wiem czy się zmieszczą.

    --
    Jarek

  • 99. Data: 2012-05-16 17:03:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > No wlasnie smiem twierdzic ze sie nie powyciagaja, naprezenia beda
    > male.

    Może wcześniej też byli tacy śmiałkowie, ale ich z NASA pogoniono.
    Widać, że przykleili, i musieli wiedzieć, co robią.

    --
    Jarek

  • 100. Data: 2012-05-16 17:09:04
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 16 May 2012 16:41:48 +0200, J.F napisał(a):

    > Dopiero C-MOS, bo pierwsze byly NMOS i strasznie duzo pradu zarly.

    Statyczne/ Przy całym komputerze w technologii TTL to raczej malutko.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356