  • 1. Data: 2015-03-06 10:31:01
    Temat: Kontroler pamięci USB z MCU
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    Szukam układu który spełniał by poniższe założenia:
    -ma port USB (prędkość dowolna), od strony portu USB jest widziany dla
    innego urządzenia jako standardowa pamięć masowa.
    - zawiera mikrokontroler, który może w łatwy sposób pobierać dane z tej
    samej pamięci, która dla USB jest pamięcią masową.
    - wielkość pamięci "współdzielonej" między USB a MCU to pojedyncze kB
    (więcej oczywiście nie zaszkodzi).
    - co do części MCU, moc obliczeniowa bez znaczenia, może być 8-bitowiec,
    w projekcie wystarczy kilka linii I/O. Natomiast bardzo pożądany jest
    darmowy/tani kompilator, biblioteki do obsługi USB i typowych systemów
    plików (FAT). Mile widziana też niska cena w ilościach hurtowych i
    niekłopotliwa w montażu obudowa.
    Podejrzewam, że jakiś gotowiec spełniający te wymagania jest dostępny na
    rynku, polecilibyście coś?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2015-03-06 11:29:36
    Temat: Re: Kontroler pamięci USB z MCU
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Mar 2015 10:31:01 +0100, "J.D." <f...@c...ua>
    wrote:
    > samej pamięci, która dla USB jest pamięcią masową.
    > - wielkość pamięci "współdzielonej" między USB a MCU to pojedyncze
    kB

    Czy te wspolne 10kB to wszystko czy tylko tyle ma widzieć mcu a po
    włożeniu do pc w trybie pendrive ma być te 10kB+ jeszcze trochę? O
    ile dobrze kojarzę w pakiecie softu Microchipa jest taki gotowiec do
    zrealizowania na seri 18F*50 lub pic32.
    Troche hermetyczne rozwiązanie, bo trzeba trochę gimnastykować się z
    fatem (generowanie jednego pliku "wymiany" jako wspólne dane). Chyba
    prościej zrobić to na mcu z usb host+fatfs, do którego po prostu
    wtykasz pendrive, na którym mcu tworzy pliki z potrzebnymi danymi.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-03-06 12:04:23
    Od: Marek <f...@f...com>

    Dobrze pamiętałem, przykład się nazywa Device - Mass Storage -
    Internal Flash. Zamienia fragment pamięci flash mcu na pendrive
    widoczny dla pc. Z tym, ze to połowa sukcesu, bo trzeba do tego kodu
    dodać funkcjonalność tworzenia przez mcu tego 10kB pliku, który
    będzie widoczny po włożeniu urządzenia do pc.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2015-03-06 12:08:35
    Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>

    tak tylko strzelam
    http://usbdp.org/forum/viewforum.php?f=268

    ;o)))))))))))))

  • 5. Data: 2015-03-06 12:22:24
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 06.03.2015 um 10:31 schrieb J.D.:
> [...]
    > niekłopotliwa w montażu obudowa.
    > Podejrzewam, że jakiś gotowiec spełniający te wymagania jest dostępny na

    Nie próbowałem jeszcze generowania plików, ale płytka STM32/discovery z
    STM32F103 na pokładzie (akurat bawię się tym) prezentuje się hostowi
    jako mass storage, na którym są 3 pliki, linki do stron webowych st.
    Prawdopodobnie da się od strony procka te pliki odpowiednio pisać.
    Gotowiec kosztuje chyba coś koło 8EUR, darmowy kompilator i debugger też
    jest. Osobiście używam Keil, bo mam mało kodu i free version wystarcza w
    zupełności.

    Waldek

  • 6. Data: 2015-03-06 12:37:26
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Mar 2015 12:22:24 +0100, Waldemar
    <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Prawdopodobnie da się od strony procka te pliki odpowiednio pisać.

    Aczkolwiek nie jest to takie trywialne, bo trzeba dodać obsługę fs. A
    skoro i tak ma być obsługa fs to już chyba jednak wygodniej odwrócić
    funkcjonalność i niech urządzenie pisze na pendrive zamiast nim być.
    Bardziej elastyczne.
    Ale doceniam minimalistyczność rozwiązania jakie chce uzyskać autor
    wątku.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2015-03-06 13:08:03
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 06.03.2015 o 12:22, Waldemar pisze:

> [...]
    > Gotowiec kosztuje chyba coś koło 8EUR, darmowy kompilator i debugger też
    > jest. Osobiście używam Keil, bo mam mało kodu i free version wystarcza w

    Zamiast stm32f103 można wziąć coś z rodziny STM32F0x2. Kompilator keila
    na tą rodzinę jest dostępny bez ograniczeń na rozmiar kodu:
    http://www2.keil.com/stmicroelectronics-stm32/mdk

    uC F0x2 nie potrzebują zewnętrznego kwarcu, żeby dogadać się po USB.
    Docelowo program można by spokojnie upchnąć w STM32F042, który jest
    dostępny w obudowie TSSOP20:

    http://kamami.pl/stm32f0/234781-stm32f042f6p6.html

  • 8. Data: 2015-03-06 13:45:21
    Od: "J.D." <f...@c...ua>

    W dniu 2015-03-06 o 11:29, Marek pisze:
    > Czy te wspolne 10kB to wszystko czy tylko tyle ma widzieć mcu a po
    > włożeniu do pc w trybie pendrive ma być te 10kB+ jeszcze trochę?
    Tyle pamięci wystarczy, w bardzo dużym uproszczeniu plik widoczny od
    strony PC ma być "danymi" które będą dalej wykorzystywane przez mcu. Nie
    ma żadnych przeciwwskazań aby pozostały obszar pamięci w trybie pendrive
    był większy oraz widoczny lub nie dla mcu.

    > Chyba prościej zrobić to na mcu z usb
    > host+fatfs, do którego po prostu wtykasz pendrive, na którym mcu tworzy
    > pliki z potrzebnymi danymi.

    Biorę to rozwiązanie pod uwagę, ale w drugim rzędzie. Całe urządzenie
    straciłoby wtedy dużo na funkcjonalności.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2015-03-06 15:29:59
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 06 Mar 2015 13:45:21 +0100, "J.D." <f...@c...ua>
    wrote:
    > Biorę to rozwiązanie pod uwagę, ale w drugim rzędzie. Całe
    urządzenie
    > straciłoby wtedy dużo na funkcjonalności.

    Ale żeś mnie zaraził tym pomysłem, czuję weekend z głowy ;-) ,
    właśnie zacząłem budować taki prototyp, soft już prawie gotowy...

    --
    Marek

  • 10. Data: 2015-03-07 02:08:30
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
> [...]
    > ma żadnych przeciwwskazań aby pozostały obszar pamięci w trybie
    pendrive
    > był większy oraz widoczny lub nie dla mcu.

    A jak często byłby zapis? Czy zapis do tego pliku robi tylko pc a mcu
    ma tylko go czytać czy też ma coś zapisywać na tym fsie? Szkoda
    trochę wewn. flasha na takie "oranie"...
    Przetestowałem prototyp. 32kB obraz fsa fat12 (mniejszego nie umie
    zrobić mkdosfs) z jednym plikiem w / upchnietym w 8bitowym picku
    25j60. Picek "exportuje" ten obraz jako massstorage usb., na razie
    read only. Wywaliłem micrrochopowe mdd i zastąpiłem prostrzą i
    mniejszą implementacją z użyciem petitfat. Petitfat ma być używany
    przez mcu jako warstwa dostępu do obrazu fat, gdy nie jest podłączony
    do pc.
    Pc ładnie go widzi, Kopiowanie pliku o wielkości 32kb (pełen fs) do
    pc jest poniżej sekundy. Zapis oczywiście będzie wolniejszy i deczko
    skomplikowany, bo ten flash ma 1kB erase block i przy zapisie 512
    bajtiwego sektora trzeba będzie w locie całą 1kB stronę zbuforować w
    ram i zapisywać ponownie.

    --
    Marek