  • 1. Data: 2011-05-11 18:07:48
    Temat: Która lustrzanka Pentaxa.
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Witam,

    Poproszę o pomoc w wyborze cyfrowej lustrzanki Pentaxa. Ze względu na zapas
    obiektywów i posiadanie K110D, który teraz stanie się zapasem wolałbym nie
    zmieniać systemu.
    To czego potrzebuję,to:
    - jasny i wyraźny wizjer do pracy ze szkłami bez AF - pryzmat
    - jak najbardziej "analogowa" obsługa - najważniejsze nastawy na korpusie,
    a nie zagrzebane w menu
    - możliwie duże używalne ISO
    - możliwość wymiany matówki na taką z klinem i mikrorastrem
    To czego nie potrzebuję:
    - LV
    - filmy
    - srylion megapikseli
    - programów tematycznych
    Z powyższej listy wychodzi używany K10, ale może jest w K20, K7 albo K5
    coś, czego nie wyczytałem w specyfikacji, a całe życie o tym marzyłem i
    bardzo chciałbym to mieć?

    p.s. czy żaden współczesny Pentax nie potrafi odczytać mechanicznie nastawy
    przysłony na obiektywie i wymaga użycia AE-L (hypermanual+podgląd głębi) do
    współpracy z obiektywem nastawionym inaczej niż A? Analogi, z małymi
    wyjątkami umożliwiały pracę AV z obiektywami bez styków i pozycji A
    przysłony, a cyfry jakieś ułomne są :\

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 2. Data: 2011-05-11 18:25:01
    Temat: Re: Która lustrzanka Pentaxa.
    Od: dominik <u...@d...net.pl>

    On 2011-05-11 20:07, P.B. wrote:
> [...]
    > zmieniać systemu.
    > To czego potrzebuję,to:
    > - jasny i wyraźny wizjer do pracy ze szkłami bez AF - pryzmat

    k10, k20, k7, k5

    > - jak najbardziej "analogowa" obsługa - najważniejsze nastawy na korpusie,
    > a nie zagrzebane w menu

    j/w

    > - możliwie duże używalne ISO

    k5, k-x. k-r

    > - możliwość wymiany matówki na taką z klinem i mikrorastrem

    Nie wiem, czy producent to przewiduje, a chyba nie, ale i tak w każdym
    aparacie mniej lub bardziej rozkręcając da się to zrobić. W sumie to może
    z jeden model na rynku w ogóle ma możliwość wymiany matówki nie przez serwis.

    > To czego nie potrzebuję:
    > - LV

    dziś większośc ma, ale możesz nie używać.

    > - filmy

    j/w

    > - srylion megapikseli

    Da się zeskalować w dół, więc też nie uciekniesz.

    > - programów tematycznych

    no niestety nigdzie nie da się ich wywalić, na szczęście nie wszędzie są w
    widocznym miejscu.

    > Z powyższej listy wychodzi używany K10, ale może jest w K20, K7 albo K5
    > coś, czego nie wyczytałem w specyfikacji, a całe życie o tym marzyłem i
    > bardzo chciałbym to mieć?

    Napisałeś, że chcesz duże ISO, a K10 to model sprzed zdaje się jakoś 5
    lat, od tego czasu sporo się zmieniło, więc jak dalej Ci na tym zależy to
    k5 lub k-r po prostu rozkłada na łopatki K10, zresztą dwa pozostałe też bo
    matryce samsunga były po prostu słabe.

    Na Twoim miejscu brałbym pod uwagę właśnie K-r, bo jest fajny w swojej
    cenie lub k-5 jeśli możesz się wytężyć finansowo. Różnica trochę w budowie
    i dobrym wizjerze. Pewnie, że k10 i k20 to aparaty klasy wyższej i widać
    to w detalach, ale k-r jest nowszy (z wszystkimi tego zaletami) + ma fajną
    matrycę.

> [...]
    > współpracy z obiektywem nastawionym inaczej niż A? Analogi, z małymi
    > wyjątkami umożliwiały pracę AV z obiektywami bez styków i pozycji A

    Nie burz mitu, że pentaks nie jest kompatybilny z czymkolwiek wstecz.
    Nieładnie i nie szkodzi że w kontekście cyfrowego.

    --
    _[_]_
    (") dominik, gg:919564

  • 3. Data: 2011-05-11 18:35:46
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Wed, 11 May 2011 20:07:48 +0200, P.B. napisał(a):

    > - jasny i wyraźny wizjer do pracy ze szkłami bez AF - pryzmat

    Wszystkie te niby półprofesjonalne, te posiadające 2 pokrętła mają pryzmat.
    Polecam muszlę powiększającą O-ME53. Mam i używam. Ewentualnie zmiana
    matówki.

    > - jak najbardziej "analogowa" obsługa - najważniejsze nastawy na korpusie
    > a nie zagrzebane w menu

    j.w. Chociaż miałem K100D i niby nie miał na korpusie ISO, ale łatwo było
    je zmieniać trzymając przycisk OK i przesuwając pokrętło. Nawet się wtedy
    wyświetlało, że zmieniamy ISO. Nie wiem jak Ty, ale ja nie potrzebuję na
    body przycisku zmiany WB.

    > - możliwie duże używalne ISO

    K-5, K-r (ale lustra zamiast pryzmatu, mniejszy wizjer).

    > - możliwość wymiany matówki na taką z klinem i mikrorastrem

    Chyba każdy model.

    > Z powyższej listy wychodzi używany K10

    Jeśli już, to lepiej K20 chyba, że liczy się kasa.

> [...]
    > współpracy z obiektywem nastawionym inaczej niż A? Analogi, z małymi
    > wyjątkami umożliwiały pracę AV z obiektywami bez styków i pozycji A

    Nie wiem jak było z analogami bo nie miałem wtedy lustrzanki, ale wydaje mi
    się logiczne pytanie, w jaki sposób body by miało wiedzieć o ustawionej
    przysłonie, jeśli obiektyw nie podaje takich informacji? Chyba, że
    ustawiona by była od razu taka przysłona jaka będzie podczas robienia
    zdjęcia (a nie przymykana).

    --
    Krasnal...

  • 4. Data: 2011-05-11 18:37:59
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 11/05/2011 19:25, dominik wrote:

    > k10, k20, k7, k5

    > j/w

    > k5, k-x. k-r

    > Nie wiem, czy producent to przewiduje, a chyba nie, ale i tak w każdym

    k-5 przewiduje, pozostałe pewnie też.

> [...]
    >
    > Da się zeskalować w dół, więc też nie uciekniesz.

    > no niestety nigdzie nie da się ich wywalić, na szczęście nie wszędzie są w

    za to płaci się extra - k-5 nie ma programów tematycznych.

> [...]
    > k5 lub k-r po prostu rozkłada na łopatki K10, zresztą dwa pozostałe też bo

    potwierdzam.

    > Nie burz mitu, że pentaks nie jest kompatybilny z czymkolwiek wstecz.
    > Nieładnie i nie szkodzi że w kontekście cyfrowego.

    Pentax zabrał tę funkcjonalność z bagnetu K dawno temu :(

    B.

  • 5. Data: 2011-05-11 18:42:07
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-11 20:25, dominik pisze:

> [...]
    > to w detalach, ale k-r jest nowszy (z wszystkimi tego zaletami) + ma fajną

    Albo jeśli ma być oszczędniej - K-X. Matryca, wizjer i ergonomia
    identyczne jak w K-R. W porównaniu z K-R traci się szybkość ostzrenia w
    LV (ale tego pytający nie potrzebuje), lampkę wspomagania AF i
    podświetlanie punków AF w wizjerze (trochę boli, ale można się
    przyzwyczaić) Zyskuje sie na cenie, aparat jest też nieco mnniejszy i
    lżejszy czy to zaleta czy wada - zależy od indywidualnych preferencji).
    Inaczej jest też rozwiązane zasilanie - w K-R podstawą jest dedykowany
    akumulator, można też zasilać z akumulatorków AA jeśli dokupi się
    specjalny adapter, K-X zasilany jest tylko z AA.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 6. Data: 2011-05-11 19:03:28
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 11 May 2011 20:25:01 +0200, dominik napisał(a):

> [...]
    > z jeden model na rynku w ogóle ma możliwość wymiany matówki nie przez serwis.

    Wyjęcie matówki nawet w K110D jest banalnie proste. Jedyne problemy, to
    skąd wziąć matówkę z mikrorastrem i nie porysować nic i nie upaprać przy
    wymianie.

> [...]
    > to w detalach, ale k-r jest nowszy (z wszystkimi tego zaletami) + ma fajną

    Ciekawe jest to co piszesz o matrycach. Czy chcesz napisać, że K10 i K20
    mają matryce wyraźnie odbiegające jakością od K-r i K-5? Co w takim razie
    myślisz o K-7? Wygląda jak K-5 ze słabszą matrycą: nie jest tak drogi jak
    K-5, a na głowę bije K-r komfortem obsługi.

    > Nie burz mitu, że pentaks nie jest kompatybilny z czymkolwiek wstecz.
    > Nieładnie i nie szkodzi że w kontekście cyfrowego.

    Ja naprawdę jestem z ciężkim szoku, że lustrzanka za prawie pięć tysięcy
    współpracuje z manualnymi obiektywami gorzej niż zenit TTL! Żaden analogowy
    Pentax (poza chyba MZ-30 i MZ-50) nie był tak prymitywny jak
    półprofesjonalna cyfra.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 7. Data: 2011-05-11 19:20:01
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 11 May 2011 20:35:46 +0200, Krasnal napisał(a):

    > K-5, K-r (ale lustra zamiast pryzmatu, mniejszy wizjer).

    To ISO nie jest aż takie ważne. Teraz ma K110D, więc i tak każda zmiana
    będzie na dużo lepsze.

> [...]
    > przysłonie, jeśli obiektyw nie podaje takich informacji? Chyba, że
    > ustawiona by była od razu taka przysłona jaka będzie podczas robienia

    Obiektyw pentaxa z bagnetem K z czasów analoga przekazywał informację o
    nastawionej przysłonie do body czysto mechanicznie: pierścień przysłony w
    obiektywie miał taki języczek, który ciągnął zaczep w korpusie i po kącie
    odciągnięcia zaczepu body wiedziało o ile ściemni się obraz po zamknięciu
    przysłony do wartości nastawionej pierścieniem na obiektywie. Pomiar
    następował przy pełnym otworze, a body w trybie AV wiedziało o ile wydłużyć
    czas, by po domknięciu przysłony było dobrze. Pozycja A na pierścieniu
    przysłon i pierwszy styk dały możliwość zadawania przysłony z body i od tej
    pory można było używać trybu TV i P. Dlatego zdziwiony jestem, że Pentax,
    który tak podkreśla kompatybilność wstecz, daje styki do całkiem zbędnego
    power zooma, a oszczędza na pierścionku do współpracy ze starszymi
    obiektywami.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 8. Data: 2011-05-11 19:30:59
    Od: "Robert" <r...@p...naOnecie.pl>

    "P.B." napisał:
    > Poproszę o pomoc w wyborze cyfrowej lustrzanki Pentaxa. Ze względu na
    > zapas
    > obiektywów i posiadanie K110D, który teraz stanie się zapasem wolałbym nie
    > zmieniać systemu.

    Mam K200D, K20D i K-5.
    Każdy z tych korpusów uwazam za świetny i każdy można polecić.
    Jednak nie da się ukryć, że K-5 jest niemal... idealny :-)
    Wspomniałeś o ergonomii: nie pamiętam, kiedy grzebałem w menu K-5 żeby coś
    ustawić. Niemal wszystko jest na wierzchu.
    ISO 3200 na dobrą sprawę nie wymaga odszumiania - w porównaniu do K20D
    (którego na dniach sprzedaję) skok jest wielki. Zresztą w tej chwili to
    chyba najmniej szumiący korpus (matryca) spośród dostępnych APS-C na rynku.
    "Od zawsze" wielu narzekało na AF w Pentaxach - w przypadku K-5 raczej nie
    ma już powodów do narzekań.
    Tak więc mógłbym napisać krótko: bierz K-5.
    Jednak znaczącym minusem jest cena.
    Bardzo dobre opinie zbiera polecany już w wątku k-r, jednak nie miałem z nim
    styczności.

    Reklama:
    Lada dzień będę sprzedawał K20D :-)
    Przebieg w okolicach 5.5 tys. klapnięć.

  • 9. Data: 2011-05-11 20:01:05
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Wed, 11 May 2011 21:30:59 +0200, Robert napisał(a):

    > Mam K200D, K20D i K-5.
    > Tak więc mógłbym napisać krótko: bierz K-5.
    > Jednak znaczącym minusem jest cena.

    Dzięki, ale K-5 jednak miażdży ceną. Do amatorskiej zabawy, to jednak
    przesada. Używany K20 jest bliżej mojego budżetu na hobby fotograficzne :-)

    > Bardzo dobre opinie zbiera polecany już w wątku k-r, jednak nie miałem z nim
> [...]

    Ja zamierzam używać "nowego" body głównie z zabytkowymi obiektywami
    manualnymi. Do tego celu najważniejsza jest jasność i powiększenie wizjera.
    Czy różnica między K20, a K200 jest bardzo wyraźna? Kiedyś miałem MZ-7 z
    lusterkami i ME z pryzmatem - tam body AF miało czarną dziurę z małym
    obrazkiem w głębi, a manualny ME ogromny jasny obraz w wizjerze. Czy w
    cyfrowych Pentaxach jest też taki skok jakości wizjera pomiędzy pryzmatem a
    układem luster? Wszyscy zachwalają K-r, ale nie podoba mi się w nim wizjer
    i brak górnego LCD, a kusi dobra matryca i przystępna cena.

    --
    Pozdrawiam,

    Przemek

  • 10. Data: 2011-05-11 20:41:48
    Od: StaM <k...@y...com>

    On 11 Maj, 22:01, "P.B." <p...@w...pl> wrote:

    Wszyscy zachwalają K-r, ale nie podoba mi się w nim wizjer
    > i brak górnego LCD, a kusi dobra matryca i przystępna cena.

    > Pozdrawiam,
    >
    > Przemek

    Mam Kaiksa ze wzgledu na matryce, chociaz tez nie ma drugiego kolka
    i wyswietlaczy na gorze.
    Cierpie przez to bardzo bardzo, ale sie przyzwyczaje zanim go
    sprzedam.
    Wizjer jest duzo lepszy niz w olympusie E520
    Bardzo fajny w normalnym uzytkowaniu, waga, prostota cos dla emeryta.
    Co do zdjec nie moge sie wypowiedziec, bo ich prawie nie robie;)
    StaM