  • 1. Data: 2012-12-05 15:03:08
    Temat: LIR IPv6 ile IP
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    Witam.
    zauważyłem,że "prawie wszyscy" LIR w Polsce biorą IPv6 jako /32
    Oczywiście poza kilkoma przypadkami ;), ale mówimy tu o mniejszych
    operatorach.

    Aktualna polityka RIPE jest taka, że pierwsza alokacja jest za zero
    punktów. Dodatkowo czy weźmiemy /32 czy /30 to jest cały czas jedna
    alokacja. Mało sami zachęcają do brania /29!!!!

    Zastanawiam się skąd wynika obawa przed braniem większej ilości IP.
    Wiem, /32 to bardzo dużo IP, ale 20 lat temu pierwsze IPv4 były
    rozdawane jako klasa B ;-P ...... a teraz to ......

    Czy należy się obawiać, że za 2-3 lata RIPE dołoży duże opłaty??

    Co o tym myślicie??

    A co jeśli dołoży a ktoś będzie miał /31, to czy będzie mógł oddać /32,
    a zostawić sobie /32 ??

  • 2. Data: 2012-12-05 21:33:47
    Temat: Re: LIR IPv6 ile IP
    Od: Andrzej Dopierała <u...@p...org>

    W dniu 05.12.2012 15:03, Ziolko pisze:
> [...]
    >
    > Co o tym myślicie??
    >
    > A co jeśli dołoży a ktoś będzie miał /31, to czy będzie mógł oddać /32,
    ipv6? a po co to komu? To nie tak że jedynym powodem dla którego sie to
    bierze jest to by dostać /22 z ostatniej /8? ;)

    A tak na serio - ripe od pewnego czasu po cichu rezerwuje dla każdego
    /29. Czyli jak mam 2a01:5e00::/32 to kolejna alokacja ripe jest dopiero
    na 2a01:5e40::/32, tak więc jest zapas nawet na /26.

  • 3. Data: 2012-12-06 13:00:11
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2012-12-05 21:33, Andrzej Dopierała pisze:

    > ipv6? a po co to komu? To nie tak że jedynym powodem dla którego sie to
    > bierze jest to by dostać /22 z ostatniej /8? ;)

    Hehe to chyba tak maj 99%.

    > A tak na serio - ripe od pewnego czasu po cichu rezerwuje dla każdego
    > /29. Czyli jak mam 2a01:5e00::/32 to kolejna alokacja ripe jest dopiero
    > na 2a01:5e40::/32, tak więc jest zapas nawet na /26.

    Serio??, tego nie sprawdzałem ....

    Pytanie moje wynika stąd, ze skoro i tak "muszę chcieć" IPv6 ,
    a pierwsza lokacja jest za free to lepiej brać /30 niż /32.
    Przecież jak nie wykorzystam to będę mógł kiedys zwrócić??!!

    A jak wezmę /32 a RIPE powie aby dawać klientom końcowym klasy /48 to
    będę musiał dobrać ;) a to już za punkty / forsę.

  • 4. Data: 2012-12-06 13:16:51
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...r3pc10.pl.na.newsach>

    W dniu 2012-12-06 13:00, Ziolko pisze:
    [..]

> [...]
    >
    > A jak wezmę /32 a RIPE powie aby dawać klientom końcowym klasy /48 to będę
    > musiał dobrać ;) a to już za punkty / forsę.

    Ale punktów już zaraz nie będzie od 2013 jest flat-rate.

    --
    [WRC] Biały Scenic 2000 1,9 dTI
    CB: Intek M-490 ML 145

    +-=-=-=-=-=-=-=- Przemysław Gubernat -=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-+
    | Owner and Sys/Net Admin of _API Internet_ P. Gubernat |
    =-=-=-=-+

  • 5. Data: 2012-12-06 13:30:36
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2012-12-06 13:16, Przemysław Gubernat pisze:
    > W dniu 2012-12-06 13:00, Ziolko pisze:
    > [..]

    > Ale punktów już zaraz nie będzie od 2013 jest flat-rate.

    A zostanie??
    Bo jak zostanie to bierzem dużo dużo dużo ;)
    A jak nie zostanie ... to bierzem /32
    Jaki problem mieć teraz kilka Ip więcej ;-P

    A poważnie to dlaczego brać /32 a nie /29??

  • 6. Data: 2012-12-06 13:37:52
    Od: Andrzej Dopierała <u...@p...org>

    W dniu 06.12.2012 13:30, Ziolko pisze:

    > A zostanie??
    > Bo jak zostanie to bierzem dużo dużo dużo ;)
    > A jak nie zostanie ... to bierzem /32
    > Jaki problem mieć teraz kilka Ip więcej ;-P
    >
    > A poważnie to dlaczego brać /32 a nie /29??

    afair na listach ripe pojawiał się ten temat. I ktoś z ripe informował
    że domyślnie rezerwują conajmniej /29 dla wszystkich nowych alokacji,
    tak by była możliwość rozszerzenia puli w ramach potrzeb.

    A po co brac inaczej niż /32? W większości przypadków przecież /32
    wystarczy. A skoro nie widać różnicy, to po co więcej - skoro zapas jest
    zarezerwowany przez ripe?

  • 7. Data: 2012-12-06 13:45:36
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2012-12-06 13:37, Andrzej Dopierała pisze:

> [...]
    >
    > A po co brac inaczej niż /32? W większości przypadków przecież /32
    > wystarczy. A skoro nie widać różnicy, to po co więcej - skoro zapas jest

    Ale moga wpaść na pomysł powrotu do stawki za punkty ;) tak za 3-4 lata
    W tej chwili działania ich są nakierunkowane, aby się "opłaciło" IPv6.

    A na listach coś wiecej pisali??

  • 8. Data: 2012-12-07 13:50:41
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@J...pl>

    On 06-12-12 13:37, Andrzej Dopierała wrote:
> [...]
    >
    > A po co brac inaczej niż /32? W większości przypadków przecież /32
    > wystarczy. A skoro nie widać różnicy, to po co więcej - skoro zapas jest

    Dokładnie tak jest. RIPE NCC w każdej chwili może powiększyć /32 do /31,
    30, czy nawet /29. I to wciąż będzie jedna alokacja.

    Nie zauważyłeś jeszcze, że wszystkie alokacje v6 kończą się na 0 albo 8?

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 9. Data: 2012-12-07 17:11:29
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2012-12-07 13:50, Grzegorz Janoszka pisze:

    > Dokładnie tak jest. RIPE NCC w każdej chwili może powiększyć /32 do /31,
    > 30, czy nawet /29. I to wciąż będzie jedna alokacja.
    >
    > Nie zauważyłeś jeszcze, że wszystkie alokacje v6 kończą się na 0 albo 8?

    hehe, nie zwróciłem uwagi ;(,
    zaczynam sie interesowac IPv6 dopiero teraz ;)

    Dzięki za wyjasnienia wszystkim.

  • 10. Data: 2012-12-18 12:21:36
    Od: Andrzej Wolski <t...@t...org>

    In pl.internet.polip, you wrote:
> [...]
    > punktów. Dodatkowo czy weźmiemy /32 czy /30 to jest cały czas jedna
    > alokacja. Mało sami zachęcają do brania /29!!!!

    LIR dostaje zazwyczaj /32 bo taka jest minimalna alokacja. Także można
    powiedzieć że dostajesz taki prefix bez zadawania zbędnych pytań od
    strony IPRA. Dodatkowo możesz dostać do /29 bez wyjaśniania dlaczego.
    Rozszerzenie /32 o następne 3 bity wprowadziła polisa 2011-04

    http://www.ripe.net/ripe/policies/proposals/2011-04

    W wyjaśnieniu możesz znaleźć dlaczego. Po prostu istnieje technika
    którą interesuje się wiele telekomów zwana 6RD która z zasady mapuje
    32bity Twojego prefiksu (w pewnych sytuacjach mniej) v6 do adresów v4.
    Niestety w ten sposób zostajesz z niczym na końcu tego procesu i
    możesz nadać każdemu użytkownikowi końcowemu tylko /64. Dodając kolejne
    3 bity do alokacji taki telekom może zarazerwować więcej per klient.

    Polisa została wprowadzona aby umożliwić takie działania bo
    rozszerzenie swojej alokacji możesz wyłącznie otrzymać na podstawie
    wzrostu liczby klientów a nie routingu bądź techniki tranzycji do v6.

    Dodatkowo patrząc w przyszłość, IPRA blokuje bity na
    rozszerzenie alokacji w przyszłości więc jeżeli będziesz miał takie
    zapotrzebowanie to Twoja alokacja może zostać rozszerzona do /26 jako
    jeden prefix (istnieją jednak wyjątki). Jednym z powodów istnienia
    systemu IR (Internet Registry, którego częścią jest RIPE NCC) jest
    ochrona ilości prefiksów w globalnym routingu.

> [...]
    > rozdawane jako klasa B ;-P ...... a teraz to ......
    >
    > Czy należy się obawiać, że za 2-3 lata RIPE dołoży duże opłaty??

    RIPE NCC jest organizacją non-profit której działania są kontrolowowne
    i kierowane przez społeczność RIPE, której członkiem może zostać każdy
    (nie tylko LIR i nie tylko z regionu RIPE NCC), oraz członków (czyli LIRów).
    Wszystkie zasady i zmiany tych zasad są publicznie dyskutowane na
    listach mailingowych, NCC same z siebie nic nie decyduje tylko
    wykonuje polecenie (poprzez polisy) społeczności.

    Informacje finansowe są jawne i publicznie dostępne, każda zmiana
    obciążeń członków jest poddawana dyskusją i to _członkowie_ (LIRzy)
    decydują koniec końców czy i ile chcą płacić. Także odpowiadając na
    pytania czy za 2-3 lata RIPE dołoży duże opłaty - trudno powiedzieć bo
    to członkowie (LIR) decydują, także m.in. wiele osób na polipie.
    Kwestie budżetowo - finansowe są dyskutowane także na spotkaniu
    jesiennym społeczności RIPE.

    Apropo punktów za alokacje, w październiku został przyjęty nowy system
    obciążeń który wpowadził jedną opłatę roczną dla wszystkich członków.
    Nie ważne jak duży jesteś czy ile masz zasobów.
    Także nie ma się co martwić kategoriami członków czy systemem
    punktacyjnym bo takich już nie ma.

    http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-566

    --
    Andrzej Wolski aka Taihen