    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: mk <lp.pw@myzskm>
    Subject: Ładowanie (?) baterii alkalicznej
    Date: Fri, 16 Aug 2019 16:52:14 +0200

    W gazowym podgrzewaczu wody, po ok. 2 latach wyczerpały się baterie (2 x
    rozmiar D -- alkaliczne marki GP), wcześniej przez ok. miesiąc było
    ostrzeżenie "Lo bat"... wszystko OK, poprzednie też miej-więcej tyle
    wytrzymały.

    Pech chciał, że padły w niedzielę niehandlową, a jakoś mi uleciało, że
    mam zakupić nowe. Wykąpać się miałem ochotę jednak w ciepłej wodzie,
    więc postanowiłem, że podładuję baterie (wszak w dawnych czasach
    alkaliki ładowało się po kilka razy). Wyciągnąłem baterie, podłączyłem
    do zasilacza, puściłem umiarkowany prąd ładowania (nie pamiętam dobrze,
    ale to było max. 500 mA) przez ok. 1 min... aby tylko pochodziły do
    następnego dnia ("jutro kupię nowe"). No i OK... Podgrzewacz zadziałał,
    zniknęło nawet ostrzeżenie "Lo bat", a następnego dnia kupiłem nowe
    baterie, ale nie zamontowałem, lecz postawiłem w rezerwie, puki stare
    jeszcze działają...

    ... no i "problem w tym", że cała akcja miała miejsce gdzieś na jesieni
    ubiegłego roku, w podgrzewaczu ciągle stare-podładowane baterie, a
    dopiero niedawno pojawiło się ostrzeżenie "Lo bat"! Ki czort???

    Jedyne wyjaśnienie, które przychodzi mi przychodzi do głowy, to ogniwa
    musiały się jakoś "zablokować", a ładowanie nie tyle dostarczyło
    świeżego ładunku (bo dostarczyło go bardzo niewiele), co "odblokowało"
    ogniwa... Taki efekt występuje w ogniwach litowo-siarkowych (i jest
    opisany przez producentów w dokumentacji; jeśli długo nieużywane, albo
    pobierany bardzo mały prąd, to rośnie im bardzo rezystancja wewnętrzna,
    ale rezystancja ta zmaleje w kilka-kilkanaście sekund jeśli obciążymy
    ogniwo większym prądem; innymi słowy ogniwo litowo-siarkowe nieobciążane
    robi się leniwe i wymaga rozbudzania), ale w ogniwach alkalicznych? No i
    podgrzewacz jednak używany regularnie. Spotkał się ktoś?

    Nim wyrzucicie baterie rozważcie ich reanimację! Kosztem ryzyka wylania,
    czy innych niespodzianek -- niekoniecznie negatywnych! :-)

    pzdr
    mk