  • 1. Data: 2021-03-19 21:39:01
    Temat: Ładowanie samochodu elektrycznego.
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    Mam takie pytanie. Jest sobie autko elektryczne, pal licho jakie, które
    dostało w komplecie kabel do gniazdka 230V.
    Kabel ma wtyczkę 230V i na końcu wtyczkę Type1. Trzy grube bolce L, N i
    PE oraz 2 cienkie do rozpoznania wtyczki. Są tam rezystory kodujące i
    nic ciekawego.

    Type1 - wtyczka jest rozpoznawana rezystancnją na pomocniczych pinach.
    Tu nie ma się co zastanawiać, nie ma żadnego can/busa ani żadnej mądrej
    elektroniki. Dzielnik na oporniczkach, tranzystorek, drobnica.

    Pytanie brzmi:

    Czy gdybym podał zamiast AC wyprostowany DC ale jednopołówkowo z trzech
    faz siły to czy samochód by się bardzo pogniewał, w sensie nawet
    śmiertelnie?

    Chodzi o to, że ładując auto w dzień fotowoltaika często nie ma siły
    popchnąć pełnej mocy na tę jedną fazę i eksportuje energię na 2
    pozostałych fazach, a na tej tankującej auto dokupuję różnicę z elektrowni.

    Pełny mostek to by było za wysokie napięcie ale półmostek 3 fazowy
    wygląda zachęcająco.

    Tak sobie pomyślałem... może ktoś słyszał o takich eksperymentach?
    O nic więcej nie chodzi tylko o rozłożenie poboru na 3 fazy.

  • 2. Data: 2021-03-19 23:35:08
    Temat: Re: Ładowanie samochodu elektrycznego.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    Dlatego można zobaczyć oferty na transformatory, robiące z 2 faz jedną fazę.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 3. Data: 2021-03-20 00:47:31
    Od: KIKI <y...@p...uu>

    On 19.03.2021 23:35, Irek.N. wrote:
    > Dlatego można zobaczyć oferty na transformatory, robiące z 2 faz jedną
    > fazę.

    Ale taki ponad 3000kVA już zaczyna kosztować, a ładowanie z gniazdka
    można ustawić skokowo do 16A. To by trzeba o wiele większy. Do tego
    straty i jak to włączać i wyłączać z sieci... O trafie 3F myślałem ale
    to nic dobrego z tego nie wyjdzie.

  • 4. Data: 2021-03-20 08:21:03
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > można ustawić skokowo do 16A. To by trzeba o wiele większy. Do tego
    > straty i jak to włączać i wyłączać z sieci... O trafie 3F myślałem ale

    Chcesz 3MVA pchać w samochód? Nie wspominałeś o tym, ale nie rób tego w
    garażu :)
    Nie spotkałem też transformatora 3f->1f, bo niby jak?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 5. Data: 2021-03-20 08:49:08
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Mar 2021 21:39:01 +0100, KIKI napisał(a):

    > Czy gdybym podał zamiast AC wyprostowany DC ale jednopołówkowo z trzech
    > faz siły to czy samochód by się bardzo pogniewał, w sensie nawet
    > śmiertelnie?

    Tego nikt ci nie powie bez dogłębnej analizy tego co masz w środku
    samochodu. A co do ładowania, sprzedaj inwerter 3-fazowy i kup 3
    jednofazowe. Jak będziesz ładował auto, przełączysz je na jedną fazę, tą
    od ładowania.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 6. Data: 2021-03-20 10:38:35
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 20 Mar 2021 00:47:31 +0100, KIKI <y...@p...uu> wrote:
    > Ale taki ponad 3000kVA już zaczyna kosztować, a ładowanie z gniazdka

    3000kVA? Ja pierdole, kupiłeś elektryczny prom kosmiczny?

    --
    Marek

  • 7. Data: 2021-03-20 11:04:23
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-20 o 08:21, Irek.N. pisze:

> [...]
    > garażu :)
    > Nie spotkałem też transformatora 3f->1f, bo niby jak?

    Wielu jeszcze rzeczy nie spotkałeś.
    Widać młody jesteś, choć już straciłeś żądzę wiedzy.
    https://www.elhand.pl/transformatory-z-uzwojeniami-w
    -ukladzie-Vv

  • 8. Data: 2021-03-20 11:08:27
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 19.03.2021 o 21:39, KIKI pisze:
> [...]
    >
    > Tak sobie pomyślałem... może ktoś słyszał o takich eksperymentach?
    > O nic więcej nie chodzi tylko o rozłożenie poboru na 3 fazy.

    IMHO, nie wyjdzie drogo, postawienie drugiego falownika :) a to zapewni
    ciągnięcie z 3 faz bez problemu.

    Możesz jeszcze przez jakieś trafo obniżyć prąd ładowania z jednej fazy
    ale to półśrodek raczej bo dłużej będziesz ładował.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 9. Data: 2021-03-20 11:14:46
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]
    > samochodu. A co do ładowania, sprzedaj inwerter 3-fazowy i kup 3
    > jednofazowe. Jak będziesz ładował auto, przełączysz je na jedną fazę, tą

    Dobrze kombinuje, choć nie do końca.
    W środku samochodu na wejściu raczej jest prostownik, więc przyjmie
    połówki. Czy się nie spali z przeciążenia to inna sprawa.
    Natomiast falownik już prawdopodobnie poświęcił w imię postępu.

  • 10. Data: 2021-03-20 16:30:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Wielu jeszcze rzeczy nie spotkałeś.

    No ba... a kto widział wszystko?

    > Widać młody jesteś, choć już straciłeś żądzę wiedzy.

    A dziękuję, dziękuję :)

    > https://www.elhand.pl/transformatory-z-uzwojeniami-w
    -ukladzie-Vv

    Ciekawy układ. Symetrii co prawda nie zapewnia, jak przeczytałem. Dobrze
    wiedzieć. THX.

    Miłego.
    Irek.N.