  • 1. Data: 2009-05-18 19:01:05
    Temat: Sugiestie/opinie o językach programowania.
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    Zrobiłem sobie taką małą listę życzeń co do wyboru języka
    programowania i jestem ciekaw Waszych opinii/rad.

    A oto lista:

    * praktycznie tylko pod Windows, 2000 i dalsze,
    * składnia bardziej typu Pascal, niż C/C++,
    * dość rygorystyczna kontrola typów,
    * minimalna ,,automagiczność'' w kodzie,
    * brak konieczności stosowania wskaźników,
    * dość bogata biblioteka standartowa, dla typowych sytuacji,
    * łatwe tworzenie GUI,
    * bezproblemowa możliwość użycia zewnętrznych dll,
    * obiektowość, ale nie wymuszona,
    * cena: darmowy, może ksztować ze 300 zł, bez ograniczenia na
    komercyjne aplikacje,
    * w miare na bieżąco rozwijany, aby nie zniknął z rynku za rok.

    Obecnie korzystam w większości z Pythona + wxWindows, ale nadmiar
    wolności w kontroli typów trochę mi przeszkadza ;) Wiem że jest Free
    Pascal, Lazarus (ale on jakiś taki nie stabilny mi się wydaje), coś
    znalazłem o Turbo Delphi, ale tutaj nie znam żadnych szczegółów.
    Znalazłem również Blitz Basica ale z chęcią posłucham o nim jakichś
    opinii.

    Zastosowania: raczej hobbistyczne, jakieś małe programy do sterowania
    różnymi dziwnymi urządzeniami - nie tzw. ,,poważne programowanie''.
    --
    Grzegorz Krukowski
    Ministerstwo Głupich Kroków ostrzega:

  • 2. Data: 2009-05-18 19:51:29
    Temat: Re: Sugiestie/opinie o językach programowania.
    Od: Sulsa <s...@d...me>

    do tego w miare pasuje ada, szczegolnie jesli chodzi o skladnie pascala
    i silna kontrole typow oraz brak automagicznosci.

  • 3. Data: 2009-05-18 20:00:03
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Sulsa wrote:
    > do tego w miare pasuje ada, szczegolnie jesli chodzi o skladnie pascala
    > i silna kontrole typow oraz brak automagicznosci.

    Tylko zdaje sie druga część, ta o bibliotece standardowej i łatwym
    tworzeniu GUI i "całej reszcie" nie jest spełniona, znaczy chyba nie ma
    za bardzo w czym przebierać.

    JD

  • 4. Data: 2009-05-18 20:52:34
    Od: A.L. <a...@a...com>

    Java

    A.L.

  • 5. Data: 2009-05-18 20:55:38
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 18 Maj, 22:00, Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>
    wrote:

    > Tylko zdaje sie druga część, ta o bibliotece standardowej i łatwym
    > tworzeniu GUI i "całej reszcie" nie jest spełniona, znaczy chyba nie ma
    > za bardzo w czym przebierać.

    http://libre.adacore.com/libre/tools/gtkada/
    http://www.qtada.com/

    Niby nie ma w czym przebierać, ale chyba działający program da się w
    tym napisać.

    (BTW - jeżeli platformą docelową jest Windows, to istnieje możliwość
    integracji z .NETem, więc pewnie da się też wykorzystać coś z terenu
    GUI. Jest też A#, ale wygląda to na jakąś niszową lipę.)

    Polecam ten język tym osobom, które znają już C++.

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 6. Data: 2009-05-18 20:58:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Grzegorz Krukowski wrote:
    > * składnia bardziej typu Pascal, niż C/C++,

    To eliminuje wszystkie popularne języki z rynku. Zostajesz z Delphi
    (aktualnie w kierunku na wysypisko), Adą (kto z hobbystów w tym piszę na
    poważnie poza przykładami do advocacy?) i jakimiś FreePascalami (Delphi
    Zombie edition).

    Usuń ten warunek a bedzie sznasa na coś sensownego.

    > Zastosowania: raczej hobbistyczne, jakieś małe programy do sterowania
    > różnymi dziwnymi urządzeniami

    Tym bardziej nie szukaj dziwactw (z zeroym wsparciem community) tylko
    bierz co jest popularne. Naprawdę C#/Java są ok do takich zastosowań (no
    może java z brakiem unsigned jest z lekka upierdliwa).

  • 7. Data: 2009-05-18 21:25:06
    Od: "Wiktor Zychla" <u...@n...com.eu>

    > * praktycznie tylko pod Windows, 2000 i dalsze,
    > * składnia bardziej typu Pascal, niż C/C++,

    to dość ograniczający warunek.

> [...]
    > komercyjne aplikacje,
    > * w miare na bieżąco rozwijany, aby nie zniknął z rynku za rok.

    wszystkie warunki poza jednym spełnia C# + Visual Studio Express. ten jeden
    z Pascalem spełniają jakieś wynalazki pascalopodobne dla .NET typu oxygene:

    http://www.codegear.com/products/delphi/prism

    osobiście sugeruję mimo wszystko C# albo Javę.

    Wiktor Zychla

  • 8. Data: 2009-05-19 07:06:24
    Od: Przemyslaw Osmanski <p...@x...pl>

    Sebastian Biały pisze:

    > To eliminuje wszystkie popularne języki z rynku. Zostajesz z Delphi
    > (aktualnie w kierunku na wysypisko),

    Jakis konkretniejszy argument poza Twoim 'widzimisiowym' zdaniem?

    > Usuń ten warunek a bedzie sznasa na coś sensownego.

    Imho z tym warunkiem jest też sensownie, albo C# .NET ze składnią
    pochodną co prawda od C i javy, ale za to .NET pochodny od VCLa,
    albo Delphi Prism, czyli Delphi w VS.NET.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 9. Data: 2009-05-19 07:28:58
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On 18 Maj, 22:58, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Zostajesz z [...] Adą (kto z hobbystów w tym piszę na
    > poważnie poza przykładami do advocacy?)

    Co znaczy "hobbysta" i "na poważnie" w jednym zdaniu? :-)
    Po czym poznać, że hobbysta robi coś na poważnie?

    Dość "poważni hobbyści" używają tego do zabawy w sterowanie robotami i
    innymi takimi. Z takim wsparciem dla współbieżności i real-time'u jak
    ma Ada jest to zdecydowanie lepszy wybór niż naćpany preprocesorem C
    (w wykonaniu hobbystów elektroników wyglądający strasznie).

    --
    Maciej Sobczak * www.msobczak.com * www.inspirel.com

  • 10. Data: 2009-05-19 08:00:16
    Od: Jędrzej Dudkiewicz <j...@g...com>

    Maciej Sobczak wrote:

    > http://libre.adacore.com/libre/tools/gtkada/
    > http://www.qtada.com/
    >
    > Niby nie ma w czym przebierać, ale chyba działający program da się w
    > tym napisać.

    Da się niewątpliwie, ale przebieranie ma tą przyjemną cechę, że można
    znaleźć coś, co bardziej odpowiada rozmiarami czy interfejsem. Jeżeli OP
    pisze w wolnym czasie i dla przyjemności, to przebieranie jest istotne.
    Przynajmniej dla mnie jest.

    JD