  • 1. Data: 2010-07-25 09:05:38
    Temat: Lodówka Polar PCB340A+, przy rozruchu włącza mi światło, szukam schematu
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Mam mały problem z tą lodówką.
    Po pierwsze to czy ma ktoś schemat do niej lub podobnego modelu. Ona
    ma zwykły termostat chyba bez żadnej elektroniki.

    Po drugie czy normalne jest takie jej zachowanie. Włącza się agregat a
    ja po jakiś 5-10 sek wyłączyłem ją z gniazda sieciowego. Po ponownym
    włączeniu tylko buczy i silnik się nie włącza.

    Po trzecie. Mam światło załączane tyrystorami, w typowym układzie z
    optotriakiem MOC3043. Jak lodówka się włącza lub wyłącza to ta ułamek
    chwili włącza się światło, po prostu mignie. Jest to o tyle złe ze
    szkoda mi świetlówek.
    Co z tym zrobić. Czy można dostać jakiś filtr przeciwzakłóceniowy? czy
    to coś pomoże?

    I ostatnia sprawa, jak rozebrać termostat wewnątrz lodówki, jak sie go
    wymienia? Nie chce na siłę połamać plastików a nie wiem jaki jest
    patent na to?

  • 2. Data: 2010-07-25 16:04:17
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik slawek7 napisał:

    > Mam mały problem z tą lodówką.
    > Po pierwsze to czy ma ktoś schemat do niej lub podobnego modelu. Ona
    > ma zwykły termostat chyba bez żadnej elektroniki.
    Nie mam schematu ale jeżeli to jest prosta lodówka, to na ogół nie jest
    potrzebny. W mojej bardzo starej (też Polar) był naklejony na tylnej
    ścianie obudowy, obok agregatu.

    > Po drugie czy normalne jest takie jej zachowanie. Włącza się agregat a
    > ja po jakiś 5-10 sek wyłączyłem ją z gniazda sieciowego. Po ponownym
    > włączeniu tylko buczy i silnik się nie włącza.

    Nienormalne jest to, co robisz. Agregat jest włączany przez wyłącznik
    (włącznik?) rozruchowy, podający na dodatkowe uzwojenie większy prąd
    przy starcie silnika. Krótka chwila ale pobór prądu przez to uzwojenie
    jest znaczny. Stąd intersujący Ciebie skok zakłóceń w sieci
    elektrycznej. W tej samej puszce przy agregacie jest też wyłącznik
    termiczny, zabezpieczajacy silnik przed przegrzaniem. Silnik po
    wyłączeniu musi trochę postać, zanim ponownie się włączy. Tu akurat nie
    znam pełnego wyjaśnienia ale chyba zarówno chodzi o pobór prądu przy
    rozruchu - żeby się to nie odbywało na gorącym silniku, jak i o sam
    obieg freonu. Tego Ci nie wytłumaczę ale w przemysłowych urządzeniach
    jest wyłącznik czasowy, blokujący ponowne włączenie po mniej niż 5
    minutach postoju. Tak może się przytrafić np. po chwilowym zaniku
    napięcia w sieci. Pamiętam, że dawno temu w Radioelektroniku był układ
    zabezpieczajacy lodówki i zamrażarki przed zbyt szybkim włączeniem, za
    niskim i za wysokim napięciem zasilania. W domowych urządzeniach takich
    układów się nie montuje, bo jak coś takiego się przytrafi raz na jakiś
    czas, to nie powinno się nic stać. W przemysłowych skala problemów jest
    zupełnie inna. Jeżeli tak sobie wyłączasz i włączasz testując światło,
    to jesteś na najprostszej drodze do zepsucia agregatu.

> [...]
    > szkoda mi świetlówek.
    > Co z tym zrobić. Czy można dostać jakiś filtr przeciwzakłóceniowy? czy
    Pytanie brzmi - co się zmieniło w domu, że zaczęły migać świetlówki? Czy
    lodówka była już jakiś czas i było OK a Ty dodałeś wyłączniki i zaczął
    się cyrk? Czy raczej kupiłeś nową lodówkę, podłaczyłeś ją zamiast starej
    do tego, co masz w domu, (wyłączniki z optotriakiem) i zaczęło się miganie?
    Jeżeli lodówka normalnie pracuje, jak jej już na to pozwolisz, to zajmij
    się raczej wyłącznikami. Może raczej to one potrzebują większej
    odporności na zakłócenia?

    Maciek

  • 3. Data: 2010-07-25 18:41:36
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Maciek wrote:
> [...]
    > znam pełnego wyjaśnienia ale chyba zarówno chodzi o pobór prądu przy
    > rozruchu - żeby się to nie odbywało na gorącym silniku, jak i o sam

    Powód jest taki, że silnik ma ciężko ruszyć kiedy w sprężarce jest
    sprężony gaz.

    Mirek.

  • 4. Data: 2010-07-26 05:50:09
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Własnie lodówka nowa, wcześniej nie było problemu ze starą.
    W takim razie jak odkłócić oświetlenie? Słyszałem o dwójniku RC
    włączonym równolegle do triaka, ale zastanawiam sie jakie wartości ma
    mieć R i C oraz czy jak dodam dwójnik to świetlówka kompaktowa nie
    zacznie mrugać tak jak jest to w przypadku łączników z podświetleniem?

  • 5. Data: 2010-07-26 17:59:20
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > mieć R i C oraz czy jak dodam dwójnik to świetlówka kompaktowa nie
    > zacznie mrugać tak jak jest to w przypadku łączników z podświetleniem?

    Tu są lepsi fachowcy od ściemniaczy, czy po prostu triaków, więc może
    się wypowiedzą, jak im pokażesz schemat swoich urządzeń. Myślę, że Tobie
    raczej nie jest potrzebne odkłócenie wyjścia układu, tylko jego wejścia.
    Coś na wejściu jest nadwrażliwe.
    Maciek

  • 6. Data: 2010-07-26 18:04:19
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Układ tak jak pisałem jest b. prostu bo to typowa aplikacja układu
    MOC3043 tyle tylko ze nie mam tłumika RC, ponieważ sugerowałem sie
    schematami w EP, a tam nikt tego nie stosował do załączania
    oświetlenia.

  • 7. Data: 2010-07-27 18:48:17
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]

    > MOC3043 tyle tylko ze nie mam tłumika RC, ponieważ sugerowałem sie
    > schematami w EP, a tam nikt tego nie stosował do załączania
    Chodzi o ten 47 omów + 100nF? Hm, no to daj ten tłumik na próbę. Sam
    jestem ciekawy co z tego wyniknie. A jak jest sterowane wejście? Może
    zbyt długie przewody, działające jak antena itp.
    Maciek

  • 8. Data: 2010-07-28 10:22:28
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Tak chodzi o te elementy.
    Nie moze być ten tłumik, bo świetlówka świeci.
    Jaka antena, o czym mówisz???
    Optotriak jest obok BT136, i dopiero dioda led w optotriaku jest
    połączona z płytką główną odcinkiem przewodu. Nie spotkałem się z
    sytuacją, aby dioda LED zaświetciła w domu po podłączeniu 3 cm
    przewodu.
    Tu chodzi o to ze triak sie włącza od jakiś zakłóceń.

  • 9. Data: 2010-07-28 18:02:37
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik slawek7 napisał:
    > Tu chodzi o to ze triak sie włącza od jakiś zakłóceń.
    No i właśnie sterowanie optotriaka jest z lewej strony schematu a
    wspomniany układ gasika RC jest z prawej - powiedzmy na wyjściu. Coś
    włazi na sterowanie ale tu już na odległość nie pomogę, bo nie mam
    doświadczenia. Na miejscu, to bym oglądał na oscyloskopie i może dało by
    się znaleźć.
    Jeszcze jeden pomysł - zasilanie układu sterującego niskim napięciem. To
    5V skąd się bierze?
    Maciek