  • 1. Data: 2009-12-09 11:21:33
    Temat: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Mam pytanie jak w temacje. Dużo mówi sie o radio cyfrowym a co z analogowym?
    Czy ktos zna jakies załozenia w tym zakresie co do dat i tego czego mozemy
    sie spodziewać. Czy warto jeszcze kupowac radia (tunery) analogowe?

    pozdrawiam Janusz

  • 2. Data: 2009-12-09 16:21:08
    Temat: Re: Mam pytanie o przyszłośc radia naziemnego
    Od: Krzysztof Warunek <k...@t...pl>

    W dniu 2009-12-09 12:21, sofu pisze:
> [...]
    > Czy ktos zna jakies załozenia w tym zakresie co do dat i tego czego mozemy
    > sie spodziewać. Czy warto jeszcze kupowac radia (tunery) analogowe?
    chyba na polskie warunki źle postawione pytanie, powinno być:czy warto
    dopłacać do tuner z DAB

    --
    Krzysztof Warunek

    http://tocheckserver.pl

  • 3. Data: 2009-12-09 16:38:58
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Krzysztof Warunek pisze:

    > chyba na polskie warunki źle postawione pytanie, powinno być:czy warto
    > dopłacać do tuner z DAB

    patrząc, jak ślamazarzy się DVB, mimo sporego rynku oglądaczy można
    założyć, że radio FM zostanie zastąpione cyfrówką za x-dziesiąt lat,
    bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym
    radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-).
    Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM...
    Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 4. Data: 2009-12-09 19:23:50
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    Przejscie z secam na pal, albo z oirt na ccir odbylo sie z dnia na
    dzien. MPEG 2 na 4 w DVB-T tez odbylo sie z dnia na dzien i w d* mialy
    nasze wladze, ze troche ludzi juz kupilo dekodery z MPEG 2. Znajac
    pomysly i sluzalczosc naszych marionetkowych wladz, moga wprowadzic co
    chca z dnia na dzien i bez zadnych dyskusji, nawet ruch lewostronny.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 5. Data: 2009-12-09 19:50:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

    > Przejscie z secam na pal, albo z oirt na ccir odbylo sie z dnia na dzien.

    Jedno i drugie nieprawda. Trudno nadawać jeden program na raz w SECAM i PAL
    (z jednego nadajnika), ale i tak przejście nie odbyło się z dnia na dzień.
    Najpierw zmieniono emisję w jednym z dwóch nadawanych przez TVP programów,
    później w drugim. Polskie Radio nadawało programy w starym pasmie OIRT
    jeszcze kilka lat po pokryciu całego kraju siecią nadajników CCIR.

    > MPEG 2 na 4 w DVB-T tez odbylo sie z dnia na dzien i w d* mialy nasze
    > wladze, ze troche ludzi juz kupilo dekodery z MPEG 2.

    Zdaje się, że oficjalnie DVB-T wciąż jest w Polsce w fazie emisji
    testowych. Zastąpiono w trakcie testów MPEG-2, który nie ma przyszłości,
    emisją MPEG-4, co pod każdym względem jest rozsądną decyzją. Jeśli ktoś
    przy tym miał kogoś w dupie, to sprzedawcy telewizorów swoich klientów.
    Sprzedawali (i podobno nawet wciąż sprzedają) stare graty mówiąć,
    że to "nowoczesny telewizor do odbioru programów cyfrowych".

    > Znajac pomysly i sluzalczosc naszych marionetkowych wladz, moga
    > wprowadzic co chca z dnia na dzien i bez zadnych dyskusji, nawet
    > ruch lewostronny.

    Zaraz, zaraz... to ruch lewostronny też należy wprowadzać stopniowo,
    z długim okresem przejściowym?

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2009-12-09 20:01:57
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Bogdan napisał:

    > bo tu jest totalna padaka - nikt nie ma pomysłu, co z tym paskudnym
    > radiem - w kontekście cyfryzacji - zrobić :-).
    > Na mój gust nadal warto kupić przyzwoity tuner FM...
    > Dziesięć lat pogra bez problemu :-)

    A tak przy okazji, czy istnieją jakieś dane dotyczące słuchalności
    Programu 1 Polskiego Radia na falach długich z nadajnika w Solcu
    Kujawskim? Ciekawe ile ile watów mocy emitowanej przypada na jednego
    słuchacza. Średnio dobowo i w danym momencie. Później można to jeszcze
    przeliczyć na złotówki albo tony dwutlenku węgla -- w zależności od
    tego, co kto lubi.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2009-12-09 20:04:36
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > pomysly i sluzalczosc naszych marionetkowych wladz, moga wprowadzic co
    > chca z dnia na dzien i bez zadnych dyskusji, nawet ruch lewostronny.

    ale zanim to całe towarzystwo publiczno-prywatne się dogada we wszelkich
    kwestiach cyfryzacji radia, to minie ruski rok :-). Radiofonia to jednak
    inna bajka niż telewizornia, bo nie ma tu takiego parcia na zmianę z
    analoga na cyfrę. Nawet słuchaczom może to wisieć, bo różnica jakościowa
    między dobrym FM a cyfrą wcale nie musi powalać, jak w przypadku różnicy
    między obrazem analogowym SD a cyfrowym HD w telewizorni...

    --
    Bogdan
    53.659956 N, 17.347842 E

  • 8. Data: 2009-12-09 20:28:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Jarosław,

> [...]
    > później w drugim. Polskie Radio nadawało programy w starym pasmie OIRT
    > jeszcze kilka lat po pokryciu całego kraju siecią nadajników CCIR.

    Ależ nadal są programy nadawane w paśmie VHF OIRT.
    Odstęp fonii - 6.5 MHz jest również nadal zgodny z OIRT.
    Jedyne, co się zmieniło, to kodowanie koloru.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 9. Data: 2009-12-09 21:32:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    RoMan Mandziejewicz pisze:

    > Odstęp fonii - 6.5 MHz jest również nadal zgodny z OIRT.

    To źle? Obowiązujący w Polsce PAL D/K to najlepszy na świecie standard
    telewizji analogowej.

  • 10. Data: 2009-12-09 21:35:23
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@T...MUCH.SPAM.com>

    Jarosław Sokołowski pisze:

> [...]
    > słuchacza. Średnio dobowo i w danym momencie. Później można to jeszcze
    > przeliczyć na złotówki albo tony dwutlenku węgla -- w zależności od

    Tak a'propos. Nie znam się za dobrze na radiodyfuzji cyfrowej, ale
    słyszałem, że w DAB jeden nadajnik _średniofalowy_ może pokryć zasięgiem
    całą Polskę, a nadajnik _długofalowy_ znacznie większy obszar - całą
    Europę. Prawda li to?