    From: "Jackare" <j...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.sci.inzynieria
    Subject: Metoda TIG w praktyce. Opinie o inwerterze DEDRA
    Date: Sun, 11 Jan 2009 15:19:41 +0100

    Cześć,
    Chciałem zapytać o praktyczną stronę spawania metodą TIG.
    Mam sporo prac wyjazdowych gdzie często "na kolanie" trzeba sobie pospawać
    jakąś kontrukcję wsporczą. Zazwyczaj nie przekracza to 0,5 - 1 m.b. spawu,
    ale jest konieczne do wykonania. Zazwyczaj z nowego materiału: kątownika,
    płaskownika lub profilu zamkniętego kwadratowego lub prostokątnego.
    Mam MAG-a i jestem z niego przezadowolony, ale on jest świetny w warsztacie
    a do zastosowań mobilnych nie mam nerwów go zabierać (gabaryty. masa, butla,
    reduktor...).
    Mam zwykłą transformatorówkę MMA do 130 A i ona w zasadzie daje radę, ale po
    pierwsze to chińszczyzna z aluminiowym trafo - dozowalność prądu jest taka
    sobie, stabilność łuku też i momentalnie się grzeje nie mówiąc o tym że już
    spawanie elektrodą 3,2 mm jest dla niej problemem. Druga sprawa to problem z
    elektrodami. Kilka razy zamokły mi w podróży, kilka razy kupiłem takie które
    musiały zawilgoitnieć w magazynie i potem żeby tego używać, trzeba spawać
    prądem który pali materiał.
    Pomyślałem wiec o TIGu. Za niewielkie pieniądze można kupić w castoramie
    inwerter 200A, do tego dokupić uchwyt TIG i ułatwić sobie robotę.
    Nie mam jednak żadnych doświadczeń praktycznych z tą metodą, więc pytam:
    na ile sprawnie i pewnie można spawać TIGiem samym łukiem - bez dodawania
    dodatkowego materiału z pręta
    Jak sprawdzi się TIG w spawaniu blach 0,5-1 mm grubości.
    Jak sprawdzi się TIG w spawaniu blach lub profili grubych o grubości 5-10
    mm.

    Czy stosowanie tej metody skompensuje mi dodatkową trudność logistyczną -
    zabieranie butli z gazem. Odpadną wprawdzie elektrody, inwerter jest
    znacznie lżejszy niż spawarka trafo ale butelkę trzeba będzie wziąć ze sobą.
    No i na koniec jak to wszystko sie ma do samego inwertera marki DEDRA.
    Nic droższego nie chcę kupować bo spawanie jest dla mnie tylko bardzo
    pomocniczym procesem który po prostu ułatwia mi życie -przeciętnie na 1
    montaż schodzi mi ok 0,5 m.b spawu.

    Dzięki za odpowiedzi
    --
    Jackare