  • 61. Data: 2019-01-15 14:04:52
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Tylko zależy, co kto uznaje za rozsądne. Z jednej strony masz
    > nonsensowne wyścigi akademickie, którymi jest wypełniona większość
    > publikacji o przetwornicach:
    > -- moja przetwornica ma 99,2
    > -- a moja 99,21%, lamerze!
    > Z drugiej dołożenie prostownika synchronicznego to naprawdę
    > nie jest rocket science, a oszczędności na prądzie szybko Ci
    > zrekompensują droższe rozwiązanie.

    Wszystko zależy od mocy. Przy kilowatach tak, przy watach nie.

    > Dla mnie osobiście rozsądek to obecnie 92%, wliczając PFC.
    > W ciągu kilku tygodni będę miał działające PFC na węgliku krzemu
    > w topologii totem pole/CCM, to się pochwalę wynikami. Sprzęt
    > już prawie jest (muszę dopracować drivery), tylko trzeba się
    > wziąć za programowanie FPGA, bo gotowych kontrolerów jeszcze
    > nikt na świecie nie robi.
    > Ale to rozmiary fizyczne, a nie sprawność.

    Ale rozmiary fizyczne też mają wpływ na sprawność. Większy dławik, to
    mniejsza ?B i mniejsze straty w rdzeniu. Większy transformator to
    więcej miedzi, mniejsza gęstość prądu i mniejsze straty w miedzi. Ale
    są też pewne granice - większa objętość rdzenia może oznaczać większe
    straty pomimo niższej ?B i niższej ?t - taki paradoks.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 62. Data: 2019-01-15 14:50:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Wszystko zależy od mocy. Przy kilowatach tak, przy watach nie.

    Dżul kosztuje 1.6e-7 złotego. Już przy 1W/s oszczędności każde 1000
    godzin pracy urządzenia, czyli 6 tygodni, spłaca Ci 57 groszy. W rok
    sobie uzbierasz 5 złotych, w dwa 10. Za to już można coś w masówce
    zbudować, a nawet i w detalu. A rozmawiamy tylko o jednym wacie.
    Nawet do dwuamperowych flybacków zaczynają wkładać SR.

> [...]
    > są też pewne granice - większa objętość rdzenia może oznaczać większe
    > straty pomimo niższej ?B i niższej ?t - taki paradoks.

    Właśnie to chciałem napisać. Wklepałem kiedyś podstawowe dla mnie
    rdzenie proszkowe i materiały do Matlaba i teraz mi optimum strat
    znajduje automatycznie. Materiały Ferroxcube mam wymodelowane w
    komplecie, kształtki tylko takie, co mnie interesują.

    O tego dziś zaczynam projektowanie nietrywialnej przetwornicy.
    Godzina ręcznego modelowania topologii, a potem mi maszynka
    przeszukuje przestrzeń stanów. Nie wyobrażam sobie innego
    sposobu obliczania np. układów LLC -- próbując to robić ręcznie,
    czy nawet Excelem, szybko człowieka nachodzą myśli samobójcze.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 63. Data: 2019-01-15 15:14:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]
    >sobie uzbierasz 5 złotych, w dwa 10. Za to już można coś w masówce
    >zbudować, a nawet i w detalu. A rozmawiamy tylko o jednym wacie.

    Ale znajdziesz klienta, co ci zaplaci 1zl wiecej, bo go przekonasz, ze
    w pradzie mu sie za dwa lata zwroci ? :-)

    >Nawet do dwuamperowych flybacków zaczynają wkładać SR.

    Elektronika jak wiadomo tanieje, i byc moze nie kosztuje to az 30
    centow wiecej :-)

    Natomiast dosc istotne moze byc, ze gorsza przetwornica sie bardziej
    grzeje i szybciej pada :-)

    J.

  • 64. Data: 2019-01-15 15:18:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Dokladnie, dwa razy przez srodek to dwa zwoje.

    Toroidy się daje uzwajać na dwa sposoby. Pierwszy to klasyczny,
    drut przez środek i po powierzchni bocznej (miedź owija rdzeń), drugi
    odwrotnie: przewód tylko przez środek, ale rdzeni dajemy więcej
    (ferryt owija miedź). Bardzo kompaktowe ceweczki można w ten drugi
    sposób uzyskać, a jak ktoś ma fantazję, to i nadać pożądany kształt
    w 3D. Zwykły sposób zawsze produkuje walec i nie można pohasać.

    https://i.postimg.cc/QC8k9fK7/coils.png

    Pozdrawiam, Piotr

  • 65. Data: 2019-01-15 15:29:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale znajdziesz klienta, co ci zaplaci 1zl wiecej, bo go przekonasz, ze w
    > pradzie mu sie za dwa lata zwroci ? :-)

    Przemysłowi klienci potrafią liczyć.

    Do tego kondensatory 100uF z polipropylenu z deratingiem do
    2/3 napięcia znamionowego i zapomnij o serwisowaniu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 66. Data: 2019-01-15 15:55:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > zbudować, a nawet i w detalu. A rozmawiamy tylko o jednym wacie.
    > Nawet do dwuamperowych flybacków zaczynają wkładać SR.

    Mi to mówisz? Tylko dlaczego nie wkładają w strukturę MOSFETów o
    mniejszej Rds(on)? To też jest źródło strat. Dlaczego stosuje się za
    małe rdzenie w tych zasilaczach?

> [...]
    > znajduje automatycznie. Materiały Ferroxcube mam wymodelowane w
    > komplecie, kształtki tylko takie, co mnie interesują.

    Ale plateau minimum strat dla ferrytów jest bardzo szerokie. Gorzej
    jest z proszkami - minimum strat jest na dużych i drogich rdzeniach.
    Ostatnio wymiana dławika w przetwornicy 2.5 kW dała 1.3 punktu
    procentowego zysku sprawności. Z 93.8 na 95.1% i okazało się, że
    powoli można myśleć o pasywnym chłodzeniu.

> [...]
    > sposobu obliczania np. układów LLC -- próbując to robić ręcznie,
    > czy nawet Excelem, szybko człowieka nachodzą myśli samobójcze.

    Są narzędzia do tego gotowe. A potem i tak trzeba to dopracować.
    Trzymałem się od LLC z daleka dość długo. Aż w końcu odpuściłem sobie
    próby uzyskiwania w transformatorach indukcyjności rezonansowej na
    rozproszeniu i zacząłem stosować zewnętrzne dławiki. Jakaż ulga w
    projektowaniu.

    Teraz naukowcy dostali sraczki na temat DAB. I nie można im
    wytłumaczyć, że przepompowywanie na dławiku mocy biernej o module
    podobnej wielkości co moc czynna przetwornicy oznacza dławik większy
    od transformatora i mnóstwo ciepła wydzielonego na tym dławiku.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 67. Data: 2019-01-15 16:07:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Przemysłowi klienci potrafią liczyć.

    Ale czy maja takie ilosci ?

    No dobra, Googla przekonasz, ze 2W oszczednosci na serwerze to jest
    kupa kasy :-)

    >Do tego kondensatory 100uF z polipropylenu z deratingiem do
    >2/3 napięcia znamionowego i zapomnij o serwisowaniu.

    Ale miejsce tez kosztuje :-(

    J.

  • 68. Data: 2019-01-15 16:11:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Ale czy maja takie ilosci ?
    > No dobra, Googla przekonasz, ze 2W oszczednosci na serwerze to jest
    > kupa kasy :-)
    > Ale miejsce tez kosztuje :-(

    Chyba mniej niż ciepło.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 69. Data: 2019-01-15 16:58:11
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 6 września 2018 15:38:21 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:
    > Hej,
    > Dlatego pytanie główne: czy wywalanie B10 po podłączeniu mikrofalówki to
    > normalny objaw i nie należy się tym przejmować, tylko przepiąć ją na B16
    > i będzie dobrze? Czy może sprawna mikrofalówka nie powinna powodować
    > zadziałania B10?
    >
    > Aha -- podczas prób włączone było jedynie światło (4x LED 4W), dodatkowy
    > pobór prądu minimalny (zweryfikowane również obserwacją licznika).

    Przypomnialo mi sie ze mialem lata temu podobny problem.

    Zenek mnie naprowadzil bo tamta mikrowela tez byla chyba sharpa, albo tec-a.

    Winnym bylo nieodpowiednie usytuowanie fazy wzgledem bolca.

    Mikrofalowka co prawda wlaczala sie zawsze ale dzialala tylko nieustalony okres. Sama
    sie wylaczala.

    Pomoglo wlozenie wtyczki do drugiego gniazdka (te gniazdka gdzie bolce sa blisko
    siebie a wtyczka jedna jest do gory nogami wzgledem drugiej.

    Alternatywnie - wymienic bezpiecznik na nowy.

  • 70. Data: 2019-01-15 19:21:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

> [...]

    >sposób uzyskać, a jak ktoś ma fantazję, to i nadać pożądany kształt
    >w 3D. Zwykły sposób zawsze produkuje walec i nie można pohasać.

    A to nie bardzo rozumiem - wielki rdzen i kompaktowe cewki ?
    Chyba, ze masz na mysli np dluga sciezke, rdzen planarny i mowisz, ze
    to male jest, bo niewiele od plytki odstaje :-)

    >https://i.postimg.cc/QC8k9fK7/coils.png

    Aaa, musialem sie dlugo wpatrywac.
    Faktycznie - cewka owinieta ferrytem :-)

    Czy to jest lepsze ... jesli dobrze widze parametry, to sugeruja, ze
    nieznacznie lepsze.

    Ale czy jeszcze lepsze nie byloby na klasycznym rdzeniu E czy kubkowym
    ?
    No i czy to mozna nazwac "kompaktowe" ?

    No nie odpowiada na pytanie jak liczyc zwoje w toroidalnym rdzeniu :-)

    P.S. Przekroj rdzenia w tej drugiej cewce wiekszy niz w pierwszej ?

    PPS. Ale to nie toroid tylko jednak zwykla cewka.
    odpornosc na zewnetrzne pole troche lepsze niz cewce, zreszta w
    zasilaczu bez znaczenia,
    ale generacja zaklocen ... chyba jest.

    J.