  • 71. Data: 2019-01-15 19:53:57
    Temat: Re: Mikrofalówka wywala B10 -- czy powinna?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A to nie bardzo rozumiem - wielki rdzen i kompaktowe cewki ?

    Cewka wynikowa nie musi mieć kształtu toroidu i tym samym może lepiej
    wypełnić przestrzeń. Toroid składa się głównie z nieprzydatnej dziury. ;-)

    > Chyba, ze masz na mysli np dluga sciezke, rdzen planarny i mowisz, ze to
    > male jest, bo niewiele od plytki odstaje :-)

    Płaskość to jedno, ale zalet może być więcej. Już w oryginalnej pracy o
    transformatorach macierzowych autor owinął płytkę dookoła tym swoim
    transformatorem, a elektronikę wpakował w środek. Kształtek użył o
    kształcie "kwadratowego toroidu", dzięki czemu uzyskał potężną
    powierzchnię do bezpośredniego kontaktu z radiatorem. Ćwiczył sobie
    na kilkuset amperach, a lata były dawne, więc miał co chłodzić.

    Miłej lektury:

    http://fmtt.com/pdffiles/Tut2.pdf

    :)

    > Czy to jest lepsze ... jesli dobrze widze parametry, to sugeruja, ze
    > nieznacznie lepsze.

    On nie chciał uzyskać "lepszego", te zdjęcia ilustrują zakończoną
    powodzeniem transformację z jednej topologii do drugiej. Technika
    ta jest głównie nakierowana na cewki o jednym, maksymalnie kilku
    zwojach, gdzie przewodami o poteżnym przekroju "nawija się"
    istotnie łatwiej.

    > Ale czy jeszcze lepsze nie byloby na klasycznym rdzeniu E czy kubkowym ?

    Na takich rdzeniach typowo nie robi się cewek kilkuzwojowych.

    > No nie odpowiada na pytanie jak liczyc zwoje w toroidalnym rdzeniu :-)

    Z prawa Faradaya, jak w każdej innej cewce. Widziałem szczegółową
    pracę temu poświęconą, teraz nie umiem znaleźć. Zasada ogólna jest
    jednak jak zawsze: trzeba utrzymać pole w rdzeniach poniżej indukcji
    nasycenia, co przy założonej indukcyjności i rozmiarach pojedynczego
    rdzenia implikuje, ile ich ma być.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 72. Data: 2019-01-15 20:23:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    Jeszcze trochę masz tu, z fotkami:

    https://www.coilws.com/images/APEC%202016%20Presenta
    tion.pdf

    Potem ten człowiek porzucił toroidy i zaczął robić to samo na rdzeniach
    planarnych, a jeszcze później zaczął frezować ferryt. :-)

    Efekty ma jednak spektakularne, goni te swoje miniaturowe
    kilowatowe przetwornice na megahercu i wyżej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 73. Data: 2019-01-16 00:27:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 15 Jan 2019 20:23:43 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    >
    > Efekty ma jednak spektakularne, goni te swoje miniaturowe
    > kilowatowe przetwornice na megahercu i wyżej.

    Ciekawe.
    Tylko moment - czestotliwosc powinna zalezec od materialu rdzenia,
    a nie od sposobu nawiniecia.

    Gdzies tam chyba dlugosc drutu zaczyna byc istotna, jak sie zbliza do
    (pol?) dlugosci fali, ale tu chyba jest daleko.
    Choc w poblizu ferrytu to ponoc jeszcze inaczej wyglada.

    No i przypomnial mi stary problem ... gdzie dokladnie indukuje sie to
    napiecie w transformatorze ? Patrz str 5 ...

    J.

  • 74. Data: 2019-01-17 09:00:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tylko moment - czestotliwosc powinna zalezec od materialu rdzenia,
    > a nie od sposobu nawiniecia.

    Jeszcze masz indukcyjność rozproszenia oraz pojemności pasożytnicze,
    a to zależy wyłącznie od geometrii transformatora. Już gdzieś na
    początku tej starszej pracy autor wyjaśnia, że kluczową cechą jego
    konstrukcji jest właśnie niewielka indukcyjność rozproszenia i może
    sobie pozwolić na szybsze przełączanie. Opisuje tam niewielką fizyczne
    przetwornicę 5V/400A, a lata były nieprzyjemnie osiemdziesiąte...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 75. Data: 2019-01-17 09:44:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 17 Jan 2019 09:00:59 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > sobie pozwolić na szybsze przełączanie. Opisuje tam niewielką fizyczne
    > przetwornicę 5V/400A, a lata były nieprzyjemnie osiemdziesiąte...

    Hm, nie sprawia ta geometria wrazenia jakiejs szczegolnie dobrej.

    Ale moze ...

    J.