  • 1. Data: 2012-10-01 22:28:43
    Temat: Mikrokontroler potrafiący zmierzyć swoje zasilanie
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    Witam,

    Szukam mikrokontrolera, który potrafił by zmierzyć bez zewnętrznego
    dzielnika własne napięcie zasilające (tak jak np. MSP430).
    Zakres napięć pracy od 1.8-2V do 4.3-5V, niski pobór mocy i możliwość
    uśpienia z ~ zerowym poborem prądu.

    Chciałbym zrobić w miarę tani i elastyczny system zarządzania
    akumulatorami (BMS).
    Wbrew ogólnemu trendowi wydaje mi się, że system rozproszony (jedno
    ogniwo - jeden procesor) będzie lepsze w zastosowaniach amatorskich od
    specjalizowanej kobyły...

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 2. Data: 2012-10-02 10:16:19
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 01.10.2012 22:28, schrieb Andrzej W.:
> [...]
    > Wbrew ogólnemu trendowi wydaje mi się, że system rozproszony (jedno
    > ogniwo - jeden procesor) będzie lepsze w zastosowaniach amatorskich od
    No... MSP430, na przykład :-)
    Atmele też potrafią, ale pobierają trochę więcej mocy. Są też inne
    procesory, wybór zależy od smaku. Ja bym się brał za MSP430, bo je znam ;-).

    Waldek

  • 3. Data: 2012-10-02 11:40:33
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 10:16, Waldemar Krzok pisze:
    > No... MSP430, na przykład :-)
    > Atmele też potrafią, ale pobierają trochę więcej mocy. Są też inne
    > procesory, wybór zależy od smaku. Ja bym się brał za MSP430, bo je znam
    > ;-).

    MSP niestety nie ogarnia swoim zakresem napięć pracy ogniw Li-Po i
    Li-Ion a jedynie Li-Fe.
    Co do Atmeli to przeglądałem jakieś Atiny, ale one nie potrafiły
    zmierzyć własnego napięcia zasilania.
    Liczę na to, że ktoś spotkał się z podobnym mikrokontrolerem i nie będę
    musiał przeglądać setki manuali by trafić na właściwy.

    --
    AWa.

  • 4. Data: 2012-10-02 11:54:33
    Od: s...@g...com

    On Monday, October 1, 2012 10:28:44 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:
    > Szukam mikrokontrolera, który potrafił by zmierzyć bez zewnętrznego
    > dzielnika własne napięcie zasilające (tak jak np. MSP430).
    > (...) możliwość uśpienia z ~ zerowym poborem prądu.

    Jeżeli nie znajdziesz, to może warto rozważyć pomiar na dzielniku odcinanym kluczem
    CMOS. Można dostać pojedyncze, ale... Na szybko przejrzałem i widzę, że sporo
    pojedynczych pobiera względnie dużo prądu (uA). TI ma w ofercie trochę podwójnych i
    pojedynczych o poborze <100 nA. Jeżeli nie, to zostaje klasyczny 4066, 10 nA.

    Tylko pytanie, czy schodzenie z poborem prądu w dół do granic absurdu ma sens? "Prąd"
    samorozładowania ogniwa jest zazwyczaj dużo większy niż te kilkaniście/dziesiąt) uA.
    Dzielnik na rezystorach rzędu M? + kondensator moim zdaniem załatwia sprawę.

  • 5. Data: 2012-10-02 12:09:33
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 11:54, s...@g...com pisze:
> [...]
    pojedynczych o poborze <100 nA. Jeżeli nie, to zostaje klasyczny 4066, 10 nA.

    Dobry klucz kosztuje więcej niż mikrokontroler i dodatkowo to kolejna
    spora obudowa (tak, tak so8 to przecież wielkie bydle ;-)

> [...]
    kilkaniście/dziesiąt) uA. Dzielnik na rezystorach rzędu M? + kondensator moim zdaniem

    Akurat specyfika zabawki jest taka, że stoi w piwnicy kilka miesięcy a
    jeździ tylko w lecie. Dla ogniw litowych samorozładowanie jest chyba
    znacznie mniejsze niż piszesz i dominujące będzie tutaj właśnie
    obciążenie generowane przez elektronikę.

    --
    AWa.

  • 6. Data: 2012-10-02 12:46:41
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Andrzej W. wrote:

> [...]
    > Liczę na to, że ktoś spotkał się z podobnym mikrokontrolerem i nie
    > będę musiał przeglądać setki manuali by trafić na właściwy.
    Może zamiast walczyć zastosuj Attiny z dzielnikiem z 2 rezystorów
    z podłączeniem dolnego rezystora do pinu, podczas pomiaru zwierany
    do masy przez reszte czasu w stanie wysokim.
    Dzięki takiemu rozwiązanie z zastosowaniem wewnętrznego referencjału
    prąd w stanie czuwania nie wzrośnie.
    --
    pzdr, j.r.

  • 7. Data: 2012-10-02 13:03:04
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 02.10.2012 11:40, schrieb Andrzej W.:

> [...]
    > Liczę na to, że ktoś spotkał się z podobnym mikrokontrolerem i nie będę
    > musiał przeglądać setki manuali by trafić na właściwy.

    Jak to ładnie piszą wyżej dupy nie podskoczysz. 99% procków ma Vmax
    rzędu 3.6V. Gotowe scalone balancery ciebie nie interesują?

    Waldek

  • 8. Data: 2012-10-02 13:12:01
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 12:46, j.r. pisze:
    > Może zamiast walczyć zastosuj Attiny z dzielnikiem z 2 rezystorów
    > z podłączeniem dolnego rezystora do pinu, podczas pomiaru zwierany
    > do masy przez reszte czasu w stanie wysokim.

    Atiny = 6 pinów, dwa piny na pomiar to karygodne marnotrawstwo no i te
    dwa dodatkowe elementy, żal się człowiekowi robi.
    Ale jeśli nie znajdę odpowiedniego mikrokontrolera to tak właśnie
    zamierzam zrobić.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2012-10-02 13:17:45
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-02 13:03, Waldemar Krzok pisze:
    > Jak to ładnie piszą wyżej dupy nie podskoczysz. 99% procków ma Vmax
    > rzędu 3.6V. Gotowe scalone balancery ciebie nie interesują?

    Atiny ma 5.5V chyba.

    Gotowe rozwiązania są mało uniwersalne, są to rozwiązania na określoną
    ilość ogniw, określonego typu, mało skalowalne jeśli chodzi o prąd i na
    dodatek trudno dostępne co znaczy, że będą raczej drogie.

    Masz jakiś konkretny układ na myśli?
    Nie przeglądałem tego rynku z dwa lata już.

    --
    AWa.

  • 10. Data: 2012-10-02 14:49:54
    Od: shg <s...@g...com>

    On Tuesday, October 2, 2012 12:08:24 PM UTC+2, Andrzej W. wrote:

    > Dla ogniw litowych samorozładowanie jest chyba
    > znacznie mniejsze niż piszesz i dominujące będzie tutaj właśnie
    > obciążenie generowane przez elektronikę.

    Jeżeli nie masz na myśli pierwotnych ogniw litowych (np. CR2032), a sądząc z opisu,
    nie masz, to samorozładowanie jest dość znaczne, kilka procent pojemności na miesiąc.
    Małe to ono jest w porównaniu z innymi ogniwami wtórnymi (Ni-*, Pb).
    Jeżeli Twoje ogniwa mają pojemność rzędu Ah, to sobie nawet głowy nie zawracaj
    schodzeniem poniżej 1 uA, bo to tylko sztuka dla sztuki.