  • 1. Data: 2010-02-21 00:47:17
    Temat: Mikrokrokowanie - problem
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    Witam!

    Potrzebuję zrobić układ, który zapewni praktycznie płynne obracanie się
    wału silnika krokowego (12V, 0.5A, 24om, bipolarny, 2-fazowy). Prędkość
    obrotowa to jeden obrót na 15 sekund.

    Zrobiłem układ próbny z ATmega8 i L298, który generuje odpowiednie
    przebiegi PWM, przesunięte w fazie o 90 stopni. PWM pracuje z
    częstotliwością około 30kHz, wypełnienie zmieniane jest z
    rozdzielczością 8 bitów.

    W czym mam problem? Okazuje się, że tak sterowany silnik wcale nie
    obraca się jednostajnie, tylko ma chwilowe zatrzymania w momencie, gdy
    wypełnienie wynosi około 50%, czyli średnia wartość napięcia jest w
    okolicach zera.

    Trochę nie potrafię zidentyfikować przyczyny. Przypuszczam, że związane
    jest to z krzywą magnesowania, która powoduje, że po przejściu napięcia
    na przeciwną polaryzację natężenie pola nie rośnie dopóki prąd nie
    przekroczy pewnej wartości, dlatego silnik przez moment stoi.

    Rozwiązaniem tego problemu jest zatem dobranie takiej krzywej napięcia
    (układ jest relatywnie prosty i nie mierzy chwilowej wartości prądu)
    przebiegu napięcia, by zniwelować ten efekt.

    Poprawne rozumowanie? Jak dobrać tą krzywą, bo przebadałem
    paręnaście/dziesiąt różnych wariantów i wciąż brak satysfakcjonującej
    poprawy. Czy może w takiej aplikacji pomiar prądu jest niezbędny?

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2010-02-21 10:41:08
    Temat: Re: Mikrokrokowanie - problem
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-21 01:47, Krzysztof pisze:
> [...]
    > (układ jest relatywnie prosty i nie mierzy chwilowej wartości prądu)
    > przebiegu napięcia, by zniwelować ten efekt.
    Ja kiedyś coś podobnego popełniłem, to faktycznie prędkość chwilowa
    "pływała" pomimo stałego sterowania, więc wartości pwm nie liczyłem +n
    tylko brałem z tablicy, obliczone wg sinusa (czy cosinusa?), i już
    pływanie było praktycznie niezauważalne. Może tak spróbuj?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2010-02-21 10:54:13
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    BartekK pisze:
> [...]
    > tylko brałem z tablicy, obliczone wg sinusa (czy cosinusa?), i już
    > pływanie było praktycznie niezauważalne. Może tak spróbuj?

    Hej!

    Tą opcję właśnie testuję i jest niewiele lepiej niż z n++. Zauważyłem,
    że silnik zatrzymuje się kiedy następuje zmiana kierunku prądu na
    przeciwny, czyli wypełnienie jest własnie bliskie 50%, ale ten moment
    trwa przecież nadzwyczaj krótko. Wygląda obecnie to tak, że silnik
    zatrzymuje się gdzieś przy wypełnieniu w zakresie 45 - 55%. Wymyśliłem
    więc by zmodyfikować funkcję sinus tak, by w tych okolicach była funkcją
    bardzo szybko zmienną, ale rezultat nadal jest kiepski, bo pojawia się
    lekka nierównomierność, przy tak szybkiej zmianie prądu...

    Krzysiek

  • 4. Data: 2010-02-21 13:22:21
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:hlq0g1$r65$1@nemesis.news.neostrada.pl...
> [...]
    > przebiegi PWM, przesunięte w fazie o 90 stopni. PWM pracuje z
    > częstotliwością około 30kHz, wypełnienie zmieniane jest z

    Mogłbyś dokładniej opisać połączenie sygnałowe ATmegi z L298 i algorytm tego
    przesunięcia fazowego ?

    Pozdrawiam
    Roman

  • 5. Data: 2010-02-21 13:43:58
    Od: Krzysztof <k...@w...pl>

    Roman pisze:
    > Mogłbyś dokładniej opisać połączenie sygnałowe ATmegi z L298 i algorytm tego
    > przesunięcia fazowego ?

    Układ ATmega generuje dwa przebiegi PWM (na Timerze 1, tryb Fast-PWM,
    8-bit). By poprawnie realizować sterowanie potrzeba oczywiście mieć
    również zanegowany każdy z sygnałów. Realizuję to przez dwa zewnętrzne
    tranzystory.

    Zatem sygnały bezpośrednio z PWM trafiają na piny A i C układu L298, i
    odpowiednio zanegowane na B i D. Uzwojenia silnik krokowego są
    podłączone do wyjść Output1-Output2 (jedna para biegunów) i
    Output3-Output4 (druga para biegunów).

    Próbki przebiegu sinusoidalnego są stablicowane i zapisane w pamięci
    (tablica 255 elementowa). Wartości wypełnienia są pobierane według schematu:

    Pseudokod:

    for n=1 to 256
    kanał A PWM = tab(n) // zmiany wypełnienia zgodnie z sinusem
    kanał B PWM = tab(n+64) // zmiany wypełnienia zgodnie
    // z cosinusem
    end

    Część elektroniczna jest raczej poprawna, bo wszystko mam posprawdzane
    oscyloskopem. Ostatnio doczytałem, że mam hybrydowy silnik krokowy (z
    magnesem trwałym na wirniku). Może w tym tkwi ten problem...?

    Krzysiek

  • 6. Data: 2010-02-21 15:43:22
    Od: ici <i...@p...onet.pl>

    Coś mi się widzi, ze na PWM to ty nie uzyskasz 1 obrotu na 15s.
    Sterowanie PWM to sterowanie mocą skuteczną. Zmniejszając wypełnienie do
    pewnego momentu obroty owszem spadają, ale potem wirnik się "klei" do
    stojana z braku odp momentu napędowego "zamachu" i co najwyżej szarpie,
    później staje. Moc w tym przedziale obrotowym też jest już żadna.
    Sugerował bym użycie przekładni jeśli koniecznie chcesz używać tego
    silnika i sterowania PWM.
    Widziałem w ogłoszeniach Elektroniki Praktycznej motoreduktory małych
    mocy. Pewnie wygrzebiesz je też w sieci pod hasłem: motoreduktor.
    Nie wiem co to za urządzenie, ale ja kiedyś adoptowałem stary
    motoreduktor planetarny od wkrętarki 12V?
    Uzyskałem:
    - zmniejszenie obrotów,
    - znaczny moment napędowy,
    - duży moment hamujący (szybki stop, dodatkowo zwierałem silnik),
    - w miarę małe urządzenie i
    - stosunkowo tanio mi to wyszło.
    Może i tobie się coś podobnego nada?
    ici

  • 7. Data: 2010-02-21 18:12:30
    Od: Paweł <p...@n...pl>

> [...]
    > odpowiednio zanegowane na B i D. Uzwojenia silnik krokowego są
    > podłączone do wyjść Output1-Output2 (jedna para biegunów) i

    L298 ma trzy wyprowadzenia do sterowania każdym uzwojeniem silnika.
    Opisz dokładniej jak to podłączyłeś.

    Paweł

  • 8. Data: 2010-02-21 23:01:24
    Od: Krzysiek Gedroyć SQ4IXA <k...@o...pl>

    On 21 Lut, 19:12, Paweł <p...@n...pl> wrote:
    > L298 ma trzy wyprowadzenia do sterowania każdym uzwojeniem silnika.
    > Opisz dokładniej jak to podłączyłeś.

    Końcówka ENABLE jest na stałe ustawiona w stan wysoki, bo układ na
    etapie testów ma cały czas pracować. Nóżka SENSE jest podłączona do
    masy, bo układ nie współpracuje z L297, więc nie jest potrzebny pomiar
    prądu. Nóżki In1, In2, In3 i In4, są odpowiednio zasilane sygnałami
    A, /A, B, /B z mikrokontrolera.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2010-02-22 00:00:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Krzysiek Gedroyć SQ4IXA wrote:

> [...]
    > masy, bo układ nie współpracuje z L297, więc nie jest potrzebny pomiar
    > prądu. Nóżki In1, In2, In3 i In4, są odpowiednio zasilane sygnałami

    Nie napisałeś jeszcze ile kroków na obrót ma twój silnik. Bo może się
    okazać, że 30kHz PWM to za mało. Ewentualnie dodanie RC na wyjścia może
    pomóc. Sterujesz wtedy "prawdziwym" sin/cos.

    Waldek

  • 10. Data: 2010-02-22 06:40:24
    Od: Krzysiek Gedroyć SQ4IXA <k...@o...pl>

    On 22 Lut, 01:00, Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> wrote:
    > Nie napisałeś jeszcze ile kroków na obrót ma twój silnik. Bo może się
    > okazać, że 30kHz PWM to za mało. Ewentualnie dodanie RC na wyjścia może
    > pomóc. Sterujesz wtedy "prawdziwym" sin/cos.

    Silnik ma krok równy 1,8 stopnia. Przebieg napięcia obserwowany na
    silniku na oscyloskopie wskazuje, że indukcyjność silnika jest na tyle
    duża, że PWM jest właściwie uśredniane. Wszystko wygląda tak, jakby
    silnik był nieczuły na ten zakres 45-55% wypełnienia, gdzie średnia
    wartość napięcia jest bliska zeru. W pierwszym odruchu należałoby
    zmodyfikować tą funkcję sinus, by była szybkozmienna dla pi i 2pi, ale
    nie wiem jak skutecznie zaprojektować taką funkcję. Robiłem jakieś z
    tym próby, owszem silnik się obraca, ale pojawia się jakaś
    nierównomierność pracy...

    Krzysiek