  • 1. Data: 2014-02-19 13:23:21
    Temat: NAS - Netgear ReadyNAS 102
    Od: Forall <N...@s...info>

    Witam,

    Przymierzam się do zakupu NAS-a głownie na backup oraz jakiś mały
    storage..i przeglądając grupę widziałem, że polecanie Netgear ReadyNAS
    DUO v2, tego juz nie ma i zostało zastąpione nową serią: Netgear
    ReadyNAS 102.

    Ma ktoś już z grupowiczów i mogłby się wypowiedzieć na temat tego jak to
    działa, czy nie popsuli niczego w nowym rozwiązaniu itp itd :-).

    Dzięki z góry,

    For@ll

  • 2. Data: 2014-02-19 13:45:18
    Temat: Re: NAS - Netgear ReadyNAS 102
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-02-19 13:23, Forall pisze:
    > Ma ktoś już z grupowiczów i mogłby się wypowiedzieć na temat tego jak to
    > działa, czy nie popsuli niczego w nowym rozwiązaniu itp itd :-).

    Kupiłem ten sprzęt po rekonesansie (grupowicz Poldek ma większe
    rozeznanie w NAS-ach NETGEAR-a, więc on ewentualnie będzie Tobie w
    stanie bardziej doradzić), ale mogę dorzucić swoje trzy grosze. Najpierw
    jednak musisz odpowiedzieć na pytania: ile dysków zamierzasz w nim
    używać i do jakich zadań chcesz go wykorzystywać (dom czy firma)?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 3. Data: 2014-02-19 15:00:16
    Od: Forall <N...@s...info>

    On 19.02.2014 13:45, Krystek wrote:

> [...]
    > jednak musisz odpowiedzieć na pytania: ile dysków zamierzasz w nim
    > używać i do jakich zadań chcesz go wykorzystywać (dom czy firma)?

    W domu, głównie to pod backup, myślałem o tym na 2 dyski..

  • 4. Data: 2014-02-19 16:17:23
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Forall wrote:

> [...]
    >
    > Ma ktoś już z grupowiczów i mogłby się wypowiedzieć na temat tego jak to
    > działa, czy nie popsuli niczego w nowym rozwiązaniu itp itd :-).

    Nowa seria ma przede wszystkim nowe oprogramowanie ReadyNAS OS oraz nową
    obudowę :-)

    Podobnie, jak w przypadku poprzedniej serii oprogramowanie ReadyNASa
    jest oparte na Linuksie Debianie. Do tego jest dodany Netgearowski
    patent na RAID, czyli X-RAID. Nowe ReadyNASy mają złącza USB 3.0 i
    esata. Mają również możliwość zastosowania dysków 2.5 cala oraz więcej
    RAM niż te wcześniejsze. Minusem może być to, że na stare ReadyNASy
    powstało sporo add-onsów, a na nowy system jeszcze tyle ich nie ma. Z
    czasem pewnie będzie się to zmieniać. Jeżeli chodzi o backupy, to
    ReadyNASy posiadają sporo różnych możliwości i ustawień. Można robić
    backupy do/z urządzeń w sieci lokalnej na/z ReadyNASa, do/z ReadyNASa na
    urządzenia w sieci zdalnej, z jednego urządzenia na drugie przez
    ReadyNASa. Można stosować różne protokoły SMB, FTP, iSCSI i inne.
    Obsługuje protokoły Applowskie m.in. Time Machine. Zaawansowany system
    zarządzania prawami do zasobów.
    Poza tym ReadyNAS to o wiele więcej niż backup, np. prywatna chmura,
    serwer DLNA, oczywiście serwer plików, target iSCSI, klient torrent,
    serwer WWW, serwer FTP (a w razie potrzeby klient FTP), serwer webDAV i
    inne, ciężko wymienić wszystkie zastosowania.

  • 5. Data: 2014-02-19 17:09:36
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 19/02/2014 15:17, Poldek wrote:

    > Minusem może być to, że na stare ReadyNASy
    > powstało sporo add-onsów, a na nowy system jeszcze tyle ich nie ma. Z
    > czasem pewnie będzie się to zmieniać.

    Jak dla kogo. Podstawą OS6 to Debian Wheezy (spory update w stosunku do
    DUO) i z konsoli zainstalujesz prakrtycznie wszystko co zechcesz. Sam
    używam zmodowanego RNDU2 z OS6 i tak naprawdę to nie pamiętam kiedy
    ostatni raz widziałem frontview). ;D

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 6. Data: 2014-02-19 20:08:06
    Od: Poldek <n...@g...pl>

    Poldek wrote:

> [...]
    > ReadyNASa. Można stosować różne protokoły SMB, FTP, iSCSI i inne.
    > Obsługuje protokoły Applowskie m.in. Time Machine. Zaawansowany system

    Oczywiście backupy można automatyzować na rozmaite sposoby poprzez
    ustawienie kalendarza backupów i typu backupu - pełny, przyrostowy.
    Można zarządzać prawami do plików backupu, możliwe są powiadomienia
    przez e-mail o nieudanym/udanym backupie. Wcześniej nie napisałem
    jeszcze o Rsync oraz o fukcji okresowego backupu ze stron WWW.

  • 7. Data: 2014-02-19 20:24:16
    Od: "For@ll" <w...@s...info>

    W dniu 2014-02-19 20:08, Poldek pisze:

> [...]
    > przez e-mail o nieudanym/udanym backupie. Wcześniej nie napisałem
    > jeszcze o Rsync oraz o fukcji okresowego backupu ze stron WWW.

    Dzięki wielkie za info.. no jak tam jest debian to byłoby ekstra, bo
    wcześniej myślałem o zrobieniu sam takiego nasa ale znalazłem tego
    Netgera.. Hm to tam jest debian 6 czy 7 bo wheezy to 7.0 :-) a squeeze
    to 6.0 :-) i tutaj nie ma problemu bo akurat z obiema wersjami pracuję.
    No widzę, że ma tych apps trochę :-). W tym nowym też da się w razię W
    dołożyć ram samodzielnie jak to było w starszych wersjach?

    @Poldek korzystasz może z tego ReadyCloud i OwnCloud jako apps?

    No to chyba juz wiem co zakupic.. tylko pytanie czy potrzeba mi na 4
    dyski czy na 2 stykna....

  • 8. Data: 2014-02-19 21:00:26
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-02-19 20:24, For@ll pisze:
> [...]
    > No widzę, że ma tych apps trochę :-). W tym nowym też da się w razię W
    > dołożyć ram samodzielnie jak to było w starszych wersjach?

    RAM-u dołożyć niestety się nie da. Kość pamięci przylutowana na stałe do
    płyty głównej. Tutaj masz pełną specyfikację tego urządzenia -
    <http://natisbad.org/NAS2/>

    > @Poldek korzystasz może z tego ReadyCloud i OwnCloud jako apps?

    Urządzenie musisz zarejestrować na stronie NETGEAR tworząc login i hasło
    dostępowe do serwisu, z którym łączy się ReadyNAS. Po zalogowaniu przez
    WWW da się włączyć w opcjach panelu, czy serwis ma utworzyć dla Ciebie
    chmurę RaedyCLOUD, z którą możesz synchronizować pliki.

    Co do aplikacji to ja mam zainstalowane takie:
    <https://app.box.com/s/65cv93rei47zupa81pm1>

    Na architekturę ARM, na której oparty jest procesor urządzenia nie ma
    tylu aplikacji, co na platformę SPARC (która dominuje w starszych
    modelach NETGEAR-owych NAS-ów).

    Dzisiaj wieczorem będę prawdopodobnie robił backup danych ze zdalnej
    lokalizacji, więc jeśli aż tak bardzo się Tobie nie spieszy to zrobiłbym
    wtedy zrzut ekranu z dostępnymi aplikacjami do instalowania w panelu
    urządzenia. Instaluje się je jednym kliknięciem i od razu po instalacji
    są gotowe do używania.

    Ja skorzystałem jeszcze z tego poradnika -
    <http://www.openitforum.pl/page/articles.html/_/pora
    dniki-netgear/instalacja-dodatk%C3%B3w-netgear-ready
    nas-r41>
    - i doinstalowałem sobie Midnight Commandera, edytor "nano" oraz Ajenti
    pakiet zarządzania systemem.

    A tutaj - <https://www.vegard.net/archives/9386/> masz poradnik jak
    zainstalować OwnCloud na ReadyNAS-ie. Ta strona -
    <https://rnxtras.com/addons/owncloud-6-readynas-4-x8
    6> - natomiast
    podaje, że OwnCloud jest płatny, ale widzę ten pakiet do wyboru w panelu
    administracyjnym urządzenia i nic takiego nie widziałem. Da się
    zainstalować jednym kliknięciem OwnClouda.

    Generalnie na urządzeniu są aplikacje wymienione na tej stronie -
    <https://rnxtras.com/addons/category/readynas-os6-x8
    6> + kilka
    niewymienionych, np. phpSysInfo - <http://rk4an.github.io/phpsysinfo/>

    > No to chyba juz wiem co zakupic.. tylko pytanie czy potrzeba mi na 4
    > dyski czy na 2 stykna....

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 9. Data: 2014-02-19 22:51:53
    Od: "For@ll" <w...@s...info>

    W dniu 2014-02-19 21:00, Krystek pisze:

> [...]
    > zainstalować jednym kliknięciem OwnClouda.
    >
    > Generalnie na urządzeniu są aplikacje wymienione na tej stronie -

    Na razie jestem na etapie zamysłu o zakupie, więc pewnie jeszcze trochę
    czasu minie.. to oczywiście będę wdzięczny za dodatkowe screeny..

    Dysków jakich używasz w tym swoim NAS?

  • 10. Data: 2014-02-19 23:10:38
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2014-02-19 22:51, For@ll pisze:
    > Na razie jestem na etapie zamysłu o zakupie, więc pewnie jeszcze trochę
    > czasu minie.. to oczywiście będę wdzięczny za dodatkowe screeny..
    >
    > Dysków jakich używasz w tym swoim NAS?

    Używam jednego dysku - WD REd 1TB. Do drugiego się przymierzam. Drugi ma
    być na inne/prywatne dane.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/