  • 1. Data: 2009-06-07 16:17:56
    Temat: Nagłe rebooty kompa
    Od: TRUX <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl>

    OD kilku dni komp jakby mi się wściekł. Ni z gruszki ni z pietruszki
    potrafi nagle strzelić reboota. Zaztanawiam sie co może być przyczyną.
    Czy to może sprawka jakiegoś syfa w windowsie czy może gdzieś sprzętowo
    zaczyna sie coś dziać.
    Niedawno zmieniałem zasiłkę (mam teraz fortrona 350 W)ponieważ na starej
    zaczynał mi pokazywać niebieskie ekrany. Po wymianie wszystko było OK.
    w międzyczasie musiałem ze dwa razy przywrócić system z backupu bo mi
    coś w niego wlazło.
    Ale wtedy całkowicie czyszczę partycję i OS a stawiam na nowo.
    Raczej nic nie instaluję bo co mi trzeba to mam więc ostatnio żadnego
    specjalnie nowego softu nie instalowałem. Gier też nie.
    Może kogoś dotknął podobny problem i wie od czego zacząć poszukiwania?
    Dzięki z góry za konstruktywne sugestie.

    Trux

  • 2. Data: 2009-06-07 16:37:16
    Temat: Re: Nagłe rebooty kompa
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

    Użytkownik "TRUX" <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Może kogoś dotknął podobny problem i wie od czego zacząć poszukiwania?
    > Dzięki z góry za konstruktywne sugestie.

    Ja bym zaczal od:
    - sprawdzeniu event loga (jesli to windows - start-uruchom-eventvwr i szukac
    w sekcji system)
    - memtesta
    - testu dysku twardego
    - sprawdzenie na jakims live cd

    Pytanie, czy te restarty to tez niebieski ekran?

    Pozdrawiam
    Michal

  • 3. Data: 2009-06-07 17:15:50
    Od: "ZeN" <z...@n...pl>

    Użytkownik "TRUX" napisał w wiadomości news:h0gp7f$8k7$1@news.onet.pl...
    > OD kilku dni komp jakby mi się wściekł. Ni z gruszki ni z pietruszki
    > potrafi nagle strzelić reboota.> Trux

    Szklana kula mi się potłukła...
    Jaka płyta, jak długo na niej pracujesz?
    monitoruj na bieżąco temp. procka i płyty,
    podstawa to czystość i brak kurzu wewnątrz.
    Sprawdź kondziołki na płycie czy już przypadkiem nie są wypukłe.
    O ile masz możliwość podmień RAM i zasilacz

    ...Czasami pies jest pogrzebany znacznie płyciej:
    pamiętam taki przypadek, kiedyś znajomy przywiózł mi kompa do diagnozy który
    już wcześniej był w kilku serwisach, nikt nie znalazł przyczyny dziwnych
    restartów (wystaczyło dotknąć obudowy) a przyczyną był wadliwy przycisk
    "reset" ;)

    ZeN

  • 4. Data: 2009-06-07 22:09:03
    Od: TRUX <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl>

    ZeN pisze:

> [...]
    > który już wcześniej był w kilku serwisach, nikt nie znalazł przyczyny
    > dziwnych restartów (wystaczyło dotknąć obudowy) a przyczyną był wadliwy

    OK spieszę zatem z informacją na temat zestawu który posiadam.
    Mam płytę Gigabyte K7N400Pro2 (stara ale jara)
    Temperatura procka osiąga 62 stopnie (Celsjusza naturalnie) ostatnio
    procek athlon 2600+ na jądrze barton.
    Kurzu melduję brak :( (chyba nie dowieźli albo ja za często kompa sprzątam)
    Kondensatory wyglądają jak nowe.
    Zasilacza ostatnio zmieniałem i mam go już od 3 -4 miesięcy pracuje git.
    Problem z rebootami to kwestia ostatniego tygodnia (pojawił sie chyba po
    złapaniu jakiegoś tyfusa w windzie)tak przypuszczam, potem przywróciłem
    z kopii zapasowej i zaczęły sie co jakiś czas robić takie szopki czase i
    2 x dziennie restarta strzeli bez uprzedzenia.
    Rama mam Goodrama :) działa spoko.
    Wszystko mam poustawiane raczej defaultowo.
    Chłodzenie proca grafy i zasiłki to duże, wydajne wiatraki wprawdzie
    skręcone na minimum ale dają radę.
    Przełączniki na obudowie mam sprawne. Właściwie nie używane bo odpalam i
    gaszę kompa z klawiatury.
    Zastanawiam się czy mogłaby tu mieć z tym problemem coś klawiatura którą
    wcześniej rozkładałem do czyszczenia. Ale nie zauważyłem abym gdy
    zaskakuje mnie reboot była dotykana w tym momencie.

    Zastanawiam sie czy to nie jakaś drobiazga (jak sensownie zasugerowałeś)
    właśnie robi takie psikusy tylko jestem nieco mało w tym biegły aby sie
    tak od razu połapać. A świeże spojrzenie z zewnątrz może być nad wyraz
    pomocne.

    Pozdro

    Trux

  • 5. Data: 2009-06-07 22:15:33
    Od: BartekK <s...@N...org>

    TRUX pisze:
    > Temperatura procka osiąga 62 stopnie (Celsjusza naturalnie) ostatnio
    > procek athlon 2600+ na jądrze barton.
    Temperatura mniej istotna, bardziej istotne, czyś nie zruszył radiatora
    (pasty) przy wymianie zasilacza. Zdejm radiator, sprawdź jądro czy nie
    ukruszone, wyczyść i posmaruj nową pastą, zamontuj.

> [...]
    > z kopii zapasowej i zaczęły sie co jakiś czas robić takie szopki czase i
    > 2 x dziennie restarta strzeli bez uprzedzenia.
    Jeśli to windows, to sprawdź czy nie masz w systemie
    (Zaawansowane>Uruchamianie i odzyskiwanie) zaznaczone "Automatycznie
    uruchom ponownie" - wtedy zamiast pokazać bluescreena komputer zrobi reset.

    > Rama mam Goodrama :) działa spoko.
    Działa czy się restartuje? Sprawdzałeś pełny przebieg memtest86 ?

    > Zastanawiam się czy mogłaby tu mieć z tym problemem coś klawiatura którą
    > wcześniej rozkładałem do czyszczenia. Ale nie zauważyłem abym gdy
    > zaskakuje mnie reboot była dotykana w tym momencie.
    Jak najbardziej może, już kilka razy się z tym spotkałem, gdy urządzenie
    na ps/2 lub usb robiło zwarcie (np latające śmieci-opiłki metalowe w
    klawiaturze), komputer resetował się lub robił zwisy bez powodu i bez
    dotykania. Profilaktycznie bym wymienił, to nie jest wielki koszt.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 6. Data: 2009-06-07 22:25:25
    Od: TRUX <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl>

    Michal AKA Miki pisze:
> [...]
    > - testu dysku twardego
    > - sprawdzenie na jakims live cd
    >
    > Pytanie, czy te restarty to tez niebieski ekran?

    Witam.
    Za poradą popatrzyłem i wyszło ze cyklicznie pojawia sie taki komunikat:

    Service Control Manager (zdarzenie ma numer 7000)

    Nie można uruchomić usługi Sterownik portu równoległego z powodu
    następującego błędu:
    Nie można uruchomić określonej usługi, ponieważ jest ona wyłączona lub
    ponieważ nie są włączone skojarzone z nią urządzenia.

    I zaraz pod nim niejako w parze idzie ostrzeżenie
    Dhcp (to zdarzenie ma numer 1007)
    Komputer ma automatycznie skonfigurowany adres IP dla karty sieciowej o
    adresie 000D6166545C. Używanym adresem IP jest xxx xxx xxx itd.

    Tyle co udało mi sie znaleźć. Czy to problem mogący dawać takie efekty
    jak nagły reboot? Coś z jakimś sterownikiem się wywraca i to jest powód?

    Acha restarty nie powodują ani nie generują blue screena. Po wymianie
    zasilacza niebieskie już nie straszy.

    Pozdro

    Trux

  • 7. Data: 2009-06-07 22:56:33
    Od: TRUX <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl>

> [...]

    > (pasty) przy wymianie zasilacza. Zdejm radiator, sprawdź jądro czy nie
    > ukruszone, wyczyść i posmaruj nową pastą, zamontuj.
    Procek gwarantuję, jest jak nówka przesmarowany pastą arctic silver 5
    Dodatkowo uruchomiłem wentylator w obudowie (zwykle wyłączony bo szumi i
    drażni) i temperatura spadła prockowi do 48 - 52 stopni.

    > (Zaawansowane>Uruchamianie i odzyskiwanie) zaznaczone "Automatycznie
    > uruchom ponownie" - wtedy zamiast pokazać bluescreena komputer zrobi reset.

    Faktycznie opcja "uruchom ponownie" była zaznaczona winklem,wyłączyłem
    zobaczymy co to da.

    > Działa czy się restartuje? Sprawdzałeś pełny przebieg memtest86 ?
    Testy zaliczone

> [...]
    > klawiaturze), komputer resetował się lub robił zwisy bez powodu i bez
    > dotykania. Profilaktycznie bym wymienił, to nie jest wielki koszt.

    Klawiatura czyściutka niedawno ją totalnie rozkręciłem i odpucowałem nie
    ma prawa tam nic być. Chyba że źle skręciłem w co wątpię. Ale nigdy nic
    nie wiadomo, chyba zajrzę do niej jeszcze raz posprawdzam czy dobrze
    poskładałem.

    Gracias Compadre

    Pozdro

    Trux

  • 8. Data: 2009-06-08 06:31:09
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

> [...]
    >
    > Tyle co udało mi sie znaleźć. Czy to problem mogący dawać takie efekty jak
    > nagły reboot? Coś z jakimś sterownikiem się wywraca i to jest powód?

    nie, to bym raczej odrzucil jako przyczyne... Zaden z problemow nie powinien
    dawac automatycznych restartow... chyba ze masz pod LPT cos dziwnego
    podlaczone..

    > Acha restarty nie powodują ani nie generują blue screena. Po wymianie
    > zasilacza niebieskie już nie straszy.

    Ale czy aby na pewno :)
    Jak juz przeczytalem - automatyczne ponowne uruchamianie bylo zaznaczone :)
    Ew. sprawdz folder windowsowy pod katem katalogu "minidump"

    mozesz jeszcze na wszelki wypadek: start-uruchom i wpisz
    sfc /scannow

    to sprawdza pliki systemowe pod windows.

    Pozdrawiam
    Michal

  • 9. Data: 2009-06-09 10:50:57
    Od: TRUX <"trux[usunto]"@[itotez]vp.pl>

    > Ale czy aby na pewno :) (tu chodziło o blue screena)
    > Jak juz przeczytalem - automatyczne ponowne uruchamianie bylo zaznaczone :)
    > Ew. sprawdz folder windowsowy pod katem katalogu "minidump"

    I faktycznie niebieski sie pokazał z następującym oświadczeniem:

    DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
    STOP: 0x000000D1 (0xF7B0B000, 0x0000002, 0xF7B48C2B)
    ip_fw.sys Address F7B48C2B
    base at F7B470000
    Datestamp 4a1c4bc9

    Wiesz co oznaczają te szyfry? Domyślam sie że może chodzić o jakiś
    sterownik w biosie. I tyle.

    Pozdro

    Marcin

  • 10. Data: 2009-06-09 11:51:10
    Od: "Michal AKA Miki" <j...@...onetu.pl>

> [...]
    > base at F7B470000
    > Datestamp 4a1c4bc9
    >

    > Wiesz co oznaczają te szyfry? Domyślam sie że może chodzić o jakiś

    Plik "ip_fw.sys" - ja bym stawial, ze to cos z firewallem - wylacz program
    do firewalla/antywirusa...
    ale google pewnie powiedza wiecej :)
    Pytanko, czy to w dalszym ciagu problem sprzetowy :)

    Pozdrawiam
    Michal