  • Data: 2018-04-22 11:45:06
    Temat: Najciekawsze układy od CEMI
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kiedy jako dzieciak zaczynałem się bawić amatorską elektroniką.
    Zdecydowana większość z dostępnych dla mnie części miała na obudowie
    znak CEMI. Zaczynałem od budowania prostych układów na tranzystorach,
    wzmacniaczy na scalakach z serii ULY14xx (które potem współpracowały z
    prostymi projektami radioodbiorników o bezpośrednim wzmocnieniu).
    Eksperymentowałem z prostymi TTL-ami, a w trochę mniej odległej
    przeszłości popełniłem też kilka poważniejszych konstrukcji radiowych,
    opierając się m.in. na schematach ze starych numerów "Młodego Technika".

    Potem miałem dłuższą przerwę w praktykowaniu amatorskiej elektroniki, a
    gdy do niej wróciłem, wszystko się zmieniło. Dominowały projekty na
    AVR-ach, początkujący zamiast BASCOM-a używali Arduino, plotkowano o
    premierze Raspberry Pi.

    Jednak ostatnio, pracując nad projektem prostego komputera na MCY7800,
    wróciłem do starych czasów. Po raz pierwszy od dawna składam układ
    złożony w dużej mierze z półprzewodników rodzimej produkcji.

    Przy okazji zacząłem się zastanawiać, co mi umknęło. Gdy zaczynałem się
    zajmować tym hobby, miałem mocno ograniczony dostęp do części i
    narzędzi. Co jeszcze ciekawego produkowano w CEMI? Najbardziej
    interesują mnie specjalizowane układy cyfrowe o większej skali
    integracji, ale nie tylko.

    Lista części, których chciałbym się kiedyś przyjrzeć obejmuje w tej chwili:

    1) Układy kalkulatorowe (np. MCY7400x, MC140xx).
    2) Kultowy układy zegarowe MCY12xx.
    3) MCY7804 - czterobitowy mikrokontroler. Układ który ponoć istniał,
    ktoś go ponoć nawet widział, ale trudno o jakieś konkrety.

    Istnieje coś jeszcze, co warto byłoby do tej listy dopisać? ;)