  • 1. Data: 2018-04-22 11:45:06
    Temat: Najciekawsze układy od CEMI
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kiedy jako dzieciak zaczynałem się bawić amatorską elektroniką.
    Zdecydowana większość z dostępnych dla mnie części miała na obudowie
    znak CEMI. Zaczynałem od budowania prostych układów na tranzystorach,
    wzmacniaczy na scalakach z serii ULY14xx (które potem współpracowały z
    prostymi projektami radioodbiorników o bezpośrednim wzmocnieniu).
    Eksperymentowałem z prostymi TTL-ami, a w trochę mniej odległej
    przeszłości popełniłem też kilka poważniejszych konstrukcji radiowych,
    opierając się m.in. na schematach ze starych numerów "Młodego Technika".

    Potem miałem dłuższą przerwę w praktykowaniu amatorskiej elektroniki, a
    gdy do niej wróciłem, wszystko się zmieniło. Dominowały projekty na
    AVR-ach, początkujący zamiast BASCOM-a używali Arduino, plotkowano o
    premierze Raspberry Pi.

    Jednak ostatnio, pracując nad projektem prostego komputera na MCY7800,
    wróciłem do starych czasów. Po raz pierwszy od dawna składam układ
    złożony w dużej mierze z półprzewodników rodzimej produkcji.

    Przy okazji zacząłem się zastanawiać, co mi umknęło. Gdy zaczynałem się
    zajmować tym hobby, miałem mocno ograniczony dostęp do części i
    narzędzi. Co jeszcze ciekawego produkowano w CEMI? Najbardziej
    interesują mnie specjalizowane układy cyfrowe o większej skali
    integracji, ale nie tylko.

    Lista części, których chciałbym się kiedyś przyjrzeć obejmuje w tej chwili:

    1) Układy kalkulatorowe (np. MCY7400x, MC140xx).
    2) Kultowy układy zegarowe MCY12xx.
    3) MCY7804 - czterobitowy mikrokontroler. Układ który ponoć istniał,
    ktoś go ponoć nawet widział, ale trudno o jakieś konkrety.

    Istnieje coś jeszcze, co warto byłoby do tej listy dopisać? ;)

  • 2. Data: 2018-04-22 13:08:17
    Temat: Re: Najciekawsze układy od CEMI
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-04-22 o 11:45, Atlantis pisze:

    > Istnieje coś jeszcze, co warto byłoby do tej listy dopisać? ;)

    Pamięci dynamiczne.
    http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/59934/CEMI/MCY81
    61?sid=d18815d1be0d3fad611b6ebe1fd5e9be

  • 3. Data: 2018-04-22 22:24:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 22 Apr 2018 13:08:17 +0200, t-1 napisał(a):

    > Pamięci dynamiczne.
    > http://www.elenota.pl/datasheet-pdf/59934/CEMI/MCY81
    61

    A widzial ktos ?
    Widzialem ... hm, jaki to mialo numerek 7102 ?
    1kbit czy 2kbit .. a czas dostepu cos 500ns.

    Chodzi mo po glowie, ze robili uklady do zdalnego sterowania do
    Jowisza, oczywiscie klon.

    J.

  • 4. Data: 2018-04-23 21:30:10
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 22.04.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Widzialem ... hm, jaki to mialo numerek 7102 ?
    > 1kbit czy 2kbit .. a czas dostepu cos 500ns.

    MCY7102. Były jeszcze MCY7114 - 1kbitx4. Ale pamięci dynamicznych CEMI
    to zdaje się nikt na oczy nie widział, tylko katalogi je znają.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 5. Data: 2018-04-23 22:13:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Szcześniak napisał:

    > MCY7102. Były jeszcze MCY7114 - 1kbitx4. Ale pamięci dynamicznych
    > CEMI to zdaje się nikt na oczy nie widział, tylko katalogi je znają.

    Ja mam układ scalony CEMI w białej ceramicznej obudowie z pozłacanymi
    nóżkami i pozłacanym kapturkiem przykrywającym strukturę krzemową. Takie
    najbardziej profesjonalne wykonanie obudowy, na świecie zarezerwowane
    jedynie dla techniki wojskowej czy innych zadań specjalnych. W środku
    jest... kalkulator Bolek (czy tam Lolek). Nawet działa.

    Jarek

    --
    Róbcie tak dalej, ściślej scalajcie, | Zapalcie światła dla SKR-ów,
    Szerokim frontem folklor wcielajcie, | Róbcie wycieczki do PGR-ów,

  • 6. Data: 2018-04-24 06:23:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 23 Apr 2018 22:13:31 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > jedynie dla techniki wojskowej czy innych zadań specjalnych. W środku
    > jest... kalkulator Bolek (czy tam Lolek). Nawet działa.

    Sugerujesz ze to kalkulator wojskowy ? :-)

    Artylerzystom pewnie by sie przydal, ale kucharzom rowniez :)

    J.

  • 7. Data: 2018-04-24 09:10:37
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Sugerujesz ze to kalkulator wojskowy ? :-)

    Niczego nie sugeruję. Podejrzewam, że kupili te obudowy mając w planach
    zawojowanie świata hi-techem. A potem było jak zwykle -- okazało się, że
    nie mają w te puszki czego wsadzać. Wsadzili Bolka.

    Jarek

    --
    Gdybymy mieli blachę cienką, to zarzucilibymy świat konserwami.
    Ale nie mamy mięsa.

  • 8. Data: 2018-04-24 12:15:53
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 22-04-2018 22:24, J.F. wrote:

> [...]
    > 1kbit czy 2kbit .. a czas dostepu cos 500ns.
    >
    > Chodzi mo po glowie, ze robili uklady do zdalnego sterowania do

    MCY7102 to układ pamięci statycznej 1kbit o organizacji 1024x1.
    Mam takie.
    K.

  • 9. Data: 2018-04-24 20:53:31
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 22.04.2018 o 11:45, Atlantis pisze:
    > Kiedy jako dzieciak zaczynałem się bawić amatorską elektroniką.
    > Zdecydowana większość z dostępnych dla mnie części miała na obudowie
    > znak CEMI.

    Z tego co pamiętam, to raczej prawie wszystko były jakieś klony innych
    układów. Nawet UL1111 :)
    EdiM

  • 10. Data: 2018-04-24 21:32:30
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>