  • 11. Data: 2015-11-01 18:22:11
    Temat: Re: Nasycenie rdzenia
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Pełniejsza tabelka:

    Prąd w lince: Napięcie:

    0 2,58V
    0,043A 2,7V
    0,175A 4,46V
    0,231A 6,58V
    1,127A 10,43V
    31A 10,96V

    Z tego wyszedł naprawdę dobry czujnik prądu, znacznie tańszy
    niż hallotron (w Ferysterze 2,62 brutto) i zdecydowanie
    odporniejszy na zewnętrzne pole magnetyczne. Neodymowy magnes
    15x1mm przyłożony bezpośrednio do toroidu skutkuje napięciem
    ~3,6V, a potraktowany tak ACS758 kompletnie głupieje. :-)

    Przykładowe zastosowanie: cewka szeregowo włączona z transformatorem
    1:1, który zasila przez diodę bramkę MOSFETa (+rezystor wymuszający
    ~10mA pomiędzy bramkę i źródło. Za pojemność filtrującą robi pojemność
    bramki). Reaktancja cewki nie pozwala na powstanie znaczącego napięcia
    na tym oporniku i MOSFET się zamyka. Po zasileniu uzwojenia sterującego
    reaktancja cewki znika i MOSFET się otwiera. Powinno się z tego łatwo
    zrobić prostownik synchroniczny na 50Hz -- uzwojeniem sterującym będzie
    przewód z transformatora przechodzący przez rdzeń.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-11-02 11:37:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >http://www.feryster.pl/polski/nanoperm.php
    >A konkretnie np. RTN-12x8,5x6 o AL=41500. Nie ma podanych
    >dla niego szczegółowych danych, ale na rysunku B-H mieści
    >się gdzieś pomiędzy AL=30k i AL=80k. Dla tak małego rdzenia
    >długość drogi magnetycznej wewnętrznej S = 23,9mm, zewnętrznej
    >S = 40,1, więc nie wiem, co przyjąć do obliczeń. Średnią?
    >Wtedy S=32mm.

    i w zewnetrznej czesci nie bedzie nasycony, a w wewnetrznej bedzie :-)

    >Nawijając na tym rdzeniu jeden zwój i przepuszczając
    >przez niego 1A otrzymam H=1000/3.2=312 [mA/cm], co z wykresu
    >pozwala odczytać, że rdzeń jest wówczas głęboko nasycony (co
    >jest właśnie moim celem). Tak to się liczy?

    Tak, ale ja tam jakies podwojne skale widze i nie wiem co o tym
    sadzic.

    Ze czerwony sie nasyca juz przy 40mA/cm, a niebieski to gdzies przy
    480mA/cm ?

    J.

  • 13. Data: 2015-11-02 11:40:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Chciałem w końcu poeksperymentować ze wzmacniaczami
    >magnetycznymi. Teorię czytam od dłuższego czasu, więc
    >kolej na praktykę.

    >Konkretnie, to chciałbym prądem 1A kluczować przebieg
    >100kHz/kilkanaście mA. Jak mi się uda, to pomyślę po co. ;-)

    Zobacz, ze te nanopermy juz powyzej 1kHz traca/zmieniaja swoje
    wlasciwosci.

    >Podałeś mi kiedyś rodzaj materiału specjalnie do nich
    >przeznaczony, ale w sklepie nie znalazłem. Wziąłem więc
    >coś o małym rozmiarze i absurdalnej stałej AL w nadziei,
    >że się z braku laku nada.

    Ponoc w kazdym zasilaczu ATX jest taki maly, nasycajacy sie rdzen, do
    robienia 3.3V:-)

    J.

  • 14. Data: 2015-11-02 11:57:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Zobacz, ze te nanopermy juz powyzej 1kHz traca/zmieniaja swoje wlasciwosci.

    Widzę, ale wyniki własnych pomiarów widzę jeszcze lepiej. :-)

    > Ponoc w kazdym zasilaczu ATX jest taki maly, nasycajacy sie rdzen, do
    > robienia 3.3V:-)

    On nie jest znowu taki mały, parametry ma nieznane, a gdybym potrzebował
    10, to się pojawia problem dostępności... Ale fakt,
    do pobawienia się jedna sztuka jest do łatwego zdobycia.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 15. Data: 2015-11-02 12:00:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > i w zewnetrznej czesci nie bedzie nasycony, a w wewnetrznej bedzie :-)

    1A nasyca go bardzo skutecznie. Co ciekawe, po usunięciu
    prądu AL samo wraca do sensownych wartości, bez potrzeby
    rozmagnesowywania. Bałem się, że mi się zatrzaśnie, jak w
    pamięciach ferrytowych. Nawet 30A go nie zatrzasnęło.

    > Ze czerwony sie nasyca juz przy 40mA/cm, a niebieski to gdzies przy
    > 480mA/cm ?

    Tak to właśnie rozumiem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2015-11-02 13:46:43
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Monday, November 2, 2015, 11:57:24 AM, you wrote:

    > Widzę, ale wyniki własnych pomiarów widzę jeszcze lepiej. :-)
    > On nie jest znowu taki mały, parametry ma nieznane,

    Przecież dostałeś linka do parametrów.

    > a gdybym potrzebował 10, to się pojawia problem dostępności...

    A zapytałeś w Contransie o próbki?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2015-11-02 14:20:19
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przecież dostałeś linka do parametrów.

    Dostałem linka do parametrów 3R1. A skąd mam wiedzieć,
    co o cent tańszego wsadził chiński księgowy?

    > A zapytałeś w Contransie o próbki?

    Jeszcze nie, ale zamierzam to zrobić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2015-11-03 10:51:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > A zapytałeś w Contransie o próbki?

    "Minima zakupu od producenta to 2 tysiące (TN23/14/7) do kilkanastu
    tysięcy (TN9/6/3) sztuk". Zostają więc te trzy rodzaje z Farnella.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2015-11-03 15:36:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, November 3, 2015, 10:51:38 AM, you wrote:

    > "Minima zakupu od producenta to 2 tysiące (TN23/14/7) do kilkanastu
    > tysięcy (TN9/6/3) sztuk".

    Miałeś pytać o próbki a nie MoQ :(

    > Zostają więc te trzy rodzaje z Farnella.

    Też jakieś wyjście - mają przyzwoite ceny.

    BTW: działa Wam polska wersja strony Farnell? U mnie dokumentna kasza
    na ekranie :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 20. Data: 2015-11-03 15:42:44
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Miałeś pytać o próbki a nie MoQ :(

    Spytałem, ale dostałem odpowiedź, jak powyżej.
    W magazynie nie mają obecnie nic z 3R1.

    > BTW: działa Wam polska wersja strony Farnell? U mnie dokumentna kasza
    > na ekranie :(

    Zawsze przełączam na angielską, bo polska wyszukiwarka
    potrafi wskazywać kategorie, które się filozofom nie śniły.

    Pozdrawiam, Piotr