  • 1. Data: 2009-01-23 11:59:06
    Temat: Netbook do prostych zastosowań domowych.
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Witam.

    Poszukuję netbooka (do ok. 1100 zł), który sprostałby wymaganiom domowym -
    buszowanie w sieci, katowanie dokumentów w Wordowatych i Excelowatych
    programach. Do tego prezentacje, czasem jakieś programowanie, prosta
    obróbka grafiki. A teraz wymagania:

    - rozdzielczość przynajmniej 1024x600
    - małe wymiary (26 cm szerokości to już dużo)
    - duży ekran (*)
    - lekki
    - względnie (jak na taki sprzęt) wydajny
    - długo trzymająca bateria
    - dysk raczej "tradycyjny" a nie SSD
    - wbudowane wifi i bt
    - wyjście vga (chyba każdy ma)
    - nieobleśny wygląd ;)
    - dodatkowym atutem byłby port szeregowy RS232... ale takie rzeczy to chyba
    tylko w erze

    (*) - przez "duży ekran" rozumiem efektywne wykorzystanie dostępnego w
    netbooku miejsca.

    Część producentów pisze, że ich netbooki pracują w 1024x600 pod windowsem a
    800x600 pod linuxem... to wina linuxa, czy czego? I ew. czy jest to do
    ominięcia? Dotyczy niektórych modeli, czy może producenci się nie zawsze
    przyznają?

    Kandydaci (można rozszerzyć listę):

    # HP 2133 - całkiem ciekawa opcja; spełnia większość wymagań... poza dużym
    ekranem - po bokach zupełnie niepotrzebne głośniki; całkiem ładny... i
    podobno dostępna opcja z 1280x768 (?)
    # ASUS 901 - wszystko cacy... tylko jakoś się boję dysku SSD; 12GB to dość
    mało. Czy nie jest to wciąż zbyt zawodna opcja? w razie czego można
    rozszerzyć kartą SDHC
    # MSI Wind U100 - "duży"... ale poza tym "top choice". Stylowy wygląd,
    spory dysk.
    # Aristo Pico i300 - właściwie to samo co poprzednik.
    # Aristo Pico 840 - mały... i chyba na tym koniec zalet; strasznie
    paskudny; 1,2 GHz Via C7-M... ale nie wiem czy to lepiej niż Atom N270 1,6
    GHz.

    Byłbym wdzięczny za pomoc w wyborze.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 2. Data: 2009-01-23 12:07:06
    Temat: Re: Netbook do prostych zastosowań domowych.
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > buszowanie w sieci, katowanie dokumentów w Wordowatych i Excelowatych
    > programach. Do tego prezentacje, czasem jakieś programowanie, prosta

    Przy netbookach i rozdzielczościach 1000x600 obróbka grafiki albo eksele
    to średni pomysł.
    Netbooki, jak sama nazwa wskazuje to idealne lekkie terminale sieciowe.

    > Część producentów pisze, że ich netbooki pracują w 1024x600 pod windowsem a
    > 800x600 pod linuxem... to wina linuxa, czy czego? I ew. czy jest to do

    Bzdura!

> [...]
    > # Aristo Pico 840 - mały... i chyba na tym koniec zalet; strasznie
    > paskudny; 1,2 GHz Via C7-M... ale nie wiem czy to lepiej niż Atom N270 1,6

    Atom lepszy.
    Osobiście mam samsunga nc10 i jest git. Wiedziałem co kupuję i dlaczego.
    SSD sobie odpuść. SSD będzie dobre za rok, gdy stanieje i zwiększą
    dwukrotnie żywotność. Nooo chyba, że ktoś ma 2GB RAM i potrafi postawić
    sobie na sprzęcie takie LiveLinux, które z dysku korzysta sporadycznie.
    Na pendrive usb też się tak da.

    zyga

  • 3. Data: 2009-01-23 13:04:01
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 13:07:06 +0100, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

    > Przy netbookach i rozdzielczościach 1000x600 obróbka grafiki albo eksele
    > to średni pomysł.
    > Netbooki, jak sama nazwa wskazuje to idealne lekkie terminale sieciowe.

    Chodzi mi o taki ew. półśrodek na wyjazdach (stąd określenie "domowe
    zastosowania" troszkę mi się nie udało). Zdjęcia zgrać na dysk, poprawić
    histogram, ew. jakiś inny filtr na całości zdjęcia. Raczej bez głębszego
    dłubania. Excele i Wordy to raczej będą męczone w domu na dodatkowym
    monitorze.

    Ze względu na SSD z wielkim żalem skreślam ASUSa 901. Aristo Pico 840 też
    mogę skreślić... chociażby ze względu na wygląd :) Zostaje HP, Wind i Pico
    i300.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 4. Data: 2009-01-23 13:48:09
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > mogę skreślić... chociażby ze względu na wygląd :) Zostaje HP, Wind i Pico

    Oraz Samsung nc10 z wbudowanym modemem UMTS i 7 godzinami na bateriach.

    zyga

  • 5. Data: 2009-01-23 14:30:57
    Od: Jan Bartnik <b...@g...com>

    Dnia Fri, 23 Jan 2009 14:48:09 +0100, Zygmunt M. Zarzecki napisał(a):

    > Oraz Samsung nc10 z wbudowanym modemem UMTS i 7 godzinami na bateriach.

    Nie ten zakres cenowy, niestety.

    --
    Pozdrawiam,
    Jasko Bartnik

  • 6. Data: 2009-01-23 14:36:54
    Od: "Kot Prezydenta" <c...@g...pl>

    Użytkownik "Jan Bartnik" <b...@g...com> napisał w wiadomości

    > Nie ten zakres cenowy, niestety.

    a Asus EeePc 1000H ? w zasadzie identyczny z pico i300/msi winda ale lepiej
    wykonany i do 5 godzin na bateriach

  • 7. Data: 2009-01-23 15:13:49
    Od: Maciek <f...@e...one.nospam.pl>

    Jan Bartnik wrote:

> [...]
    > a 800x600 pod linuxem... to wina linuxa, czy czego? I ew. czy jest to do
    > ominięcia? Dotyczy niektórych modeli, czy może producenci się nie zawsze
    Jakaś bzdura, netbooki z Linuksem bez problemu mają identyczną
    rozdzielczość - inaczej mówiąc rozdzielczość natywną dla danego ekranu LCD.

    > # ASUS 901 - wszystko cacy... tylko jakoś się boję dysku SSD; 12GB to dość
    > mało. Czy nie jest to wciąż zbyt zawodna opcja? w razie czego można
    > rozszerzyć kartą SDHC
    Sam używam modelu 901 w wersji windowsowej (bo był tańszy). Windows dla mnie
    był mało wygodny, ze względu na zbyt miniaturowe czcionki, niestety
    ustawienia nie pozwoliły na automatyczne skalowanie każdej czcionki w
    systemie od menu poczynając a na zawartości kończąc. Używam ArchLinuksa i
    sobie chwalę. Dysk SSD wbrew obiegowym opiniom nie ma tak krótkiej
    żywotności, można za niewielkie pieniądze używać kart SDHC, a zaleta jest
    też długa praca na bateriach (w zależności od sposobu używania od 5,5 do
    8,5 godzin).
    Najsłabszym elementem jest klawiatura dość miniaturowa i trudna do
    wprowadzania dużej ilości tekstu. Jeśli ci zależy na tradycyjnym HDD i
    wiekszej klawiaturze wybierz model 1000H z twardym dyskiem, procesorem atom
    i baterią 6600. Cena jednak przekroczy 1300 zł.

    --
    Maciek
    Polska Grupa Freesco

  • 8. Data: 2009-01-23 15:39:54
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    Jan Bartnik wrote:
> [...]
    > buszowanie w sieci, katowanie dokumentów w Wordowatych i Excelowatych
    > programach. Do tego prezentacje, czasem jakieś programowanie, prosta

    Może Aspire One? (nie jestem obiektywny...).

    > - rozdzielczość przynajmniej 1024x600

    Jest.

    > - małe wymiary (26 cm szerokości to już dużo).

    - 249 x 170 x 29 mm - z baterią 3-komorową
    - 249 x 195 x 36 mm - z baterią 6-komorową

    > - duży ekran (*)

    8.9. W najbliższym czasie będzie 10.1''.

    > - lekki

    ~1kg

    > - względnie (jak na taki sprzęt) wydajny

    Ja jestem zadowolony ;-)

    > - długo trzymająca bateria

    5.5-6.5h na baterii 6-komorowej.

    > - dysk raczej "tradycyjny" a nie SSD

    Wersja z 80GB w dobrej cenie.

    > - wbudowane wifi i bt

    BT nie ma.
    "Problem" do obejścia na kilka sposobów, np. dongielek USB:
    http://www.aspire1.pl/2009/01/20/bluetooth-dla-aspir
    e-one/

    > - wyjście vga (chyba każdy ma)

    Jest.

    > - nieobleśny wygląd ;)

    Mnie się bardzo podoba w stos. do innych.

    > - dodatkowym atutem byłby port szeregowy RS232... ale takie rzeczy to chyba
    > tylko w erze

    Żaden nie ma. Trzeba przez kabel USB-->RS232 (działa, sprawdzone, mam).
    Druga możliwość to zakup bezprzewodowego po bluetooth.

> [...]
    > 800x600 pod linuxem... to wina linuxa, czy czego? I ew. czy jest to do
    > ominięcia? Dotyczy niektórych modeli, czy może producenci się nie zawsze

    Nie wiem kto tak pisze...

> [...]
    > # Aristo Pico 840 - mały... i chyba na tym koniec zalet; strasznie
    > paskudny; 1,2 GHz Via C7-M... ale nie wiem czy to lepiej niż Atom N270 1,6

    Aspire One 1024MB RAM/80GB HDD/WinXP SP/bateria 6-komorowa.
    Znowu jest promocja w Carrefour:
    http://www.aspire1.pl/2008/12/06/aspire-one-a150-w-c
    arrefour-za-999zl-raty-x10/

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    Na serwerze bachus - login taki mam,

  • 9. Data: 2009-01-23 15:40:19
    Od: DooMiniK <"bachus20[WYTNIJ]\"@poczta.wp.pl">

    Jan Bartnik wrote:
> [...]

    - 249 x 195 x 36 mm - z baterią 6-komorową

    > - duży ekran (*)

    8.9. W najbliższym czasie będzie 10.1''.

    ~1kg

> [...]

    > - wbudowane wifi i bt

    BT nie ma.
    "Problem" do obejścia na kilka sposobów, np. dongielek USB:

    Jest.

> [...]

    > 800x600 pod linuxem... to wina linuxa, czy czego? I ew. czy jest to do
    > ominięcia? Dotyczy niektórych modeli, czy może producenci się nie zawsze

    Nie wiem kto tak pisze...

  • 10. Data: 2009-01-23 16:08:55
    Od: "x4y4" <x...@t...pl>

    Witaj
    Z wszystkich modeli netbookow wybralbym IMHO Asusa 1000H ew dokladajac mu 1
    gb ramu. Solidnie wykoanany z niezlym ekranem.
    Klawiatura (poza prawym shiftem) przyzwoita. Cena niestety wykracza poza
    1300 zl ale mysle ze warto okolo 100 zl dolozyc.
    Konkurencja to moze MSI Wind chociaz krocej na bateriach. Duzy minus ze
    prawie wszystkie nie maja PC-Card i wszelkie blue conecty zakupione
    wczesniej trzeba na usb zamieniac/dokupowac (nie dotyczy oczywiscie
    Samsunga)
    Ale hmm, w takim przedziale cenowym co podales, majac duze oszczednosci
    mozna kupic uzywana Toshibe portege r100 z waga okolo kilograma, ekranem o
    niebo lepszym klawiatura i gladzikiem IMO o 2 nieba lepszymi niz wspomniany
    wyzej Asus.
    Za 500 600 zl masz taki komputerek z dodatkowa bateryjka wytrzymuje
    spokojnie 5 - 6 godzin.
    Wiem bo wlasnie na takim czyms pisze tego posta. Ekran z rozdzielczoscia
    1024 na 768 o niebo lepszy niz dzisiejsze netbooki spoko zaspokoi Twoje
    wymagania podane wyzej.

    zdrowko
    x4y4