  • 1. Data: 2009-05-15 13:04:15
    Temat: Niby-bbs na modemie gsm. Da sie?
    Od: Maruary <m...@g...com>

    Witajcie.
    Czy da się postawić coś w rodzaju klasycznego BBSa na komputerze z
    modemem GSM? Chodzi mi o rozwiązanie, które nie wymaga podłączenia do
    internetu a jednocześnie umożliwia przesyłanie z- i do- systemu
    niewielkiej liczby danych (jednorazowo maks. 100 kb). Czy przez GSM
    można transmitować dane? Jeśli tak, to jaki to jest protokół i jaka
    szybkość?
    Wyobrażam sobie to w ten sposób: do laptopa podłączone są 3-4 modemy
    GSM z różnymi numerami. Użytkownicy (zamknięta grupa) dzwonią przez
    swoje modemy i przesyłają / pobierają niewielkie ilości danych.
    Na jakim sofcie i systemie operacyjnym to postawić? Czy użytkownicy
    również muszą mieć modemy GSM czy wystarczą konkretne modele
    telefonów, które będą w stanie obsługiwać taką transmisję? Jeśli ktoś
    ma wiedzę w tej dość nietypowej materii, proszę o info.
    Marurary

  • 2. Data: 2009-05-15 16:04:47
    Temat: Re: Niby-bbs na modemie gsm. Da sie?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Hmm... Czy przypadkiem przynajmniej niektóre telefony ze złączem rs232
    nie mogą pracować jako zwykły modem sterowany komendami Hayesa?
    Przynajmniej wydaje mi się, że widziałem kiedyś jakieś projekty na
    elektrodzie w których ludzie używali w ten sposób do przesyłania via GSM
    danych wysyłanych przez układ zbudowany w oparciu o jakiś uC.
    W takim wypadku powinno to być w miarę proste - zdobyć jakiś program
    komunikacyjny i skonfigurować telefon jako standardowy modem na porcie
    COM, potem tylko się wdzwonić.
    Ale to tylko moje gdybanie... Niech ktoś bardziej światły się wypowie...

  • 3. Data: 2009-05-15 17:01:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    > COM, potem tylko się wdzwonić.
    > Ale to tylko moje gdybanie... Niech ktoś bardziej światły się wypowie...

    Ja kiedyś do takich celów używałem różnych modelów Nokii. Podłączone
    kablem do portu szeregowego, ten ustawiony jako linia dialup (agetty),
    w komputerze serwer PPP i wdzwaniało się w to normalnie, jak do każdego
    innego dialupu operatora internetowego. Po połączeniu wszystko normalnie,
    po TCP/IP z prędkością 9600. Jak ktoś chce oszczędzić (płaci przecież za
    czas połączenia, a protokoły potrzebują dla siebie trochę bajtów), może
    zrezygnować z PPP i wymieniać dane jakimś zmodemem -- skrypty minicom
    lub jakiś gotowy system do BBS. W każdym razie da się. Pytanie tylko
    po co i dlaczego właśnie tak.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2009-05-15 17:23:16
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > zrezygnować z PPP i wymieniać dane jakimś zmodemem -- skrypty minicom
    > lub jakiś gotowy system do BBS. W każdym razie da się. Pytanie tylko
    > po co i dlaczego właśnie tak.

    Zapewne ze względu sentymentalno historycznych. ;) Zakładanie
    wirtualnego BBSa obsługiwanego przez sesję Telnet w Internecie zabija
    przecież cały klimat lat osiemdziesiątych. Natomiast robienie tego w
    tradycyjny sposób (kilka modemów i kilka osobnych linii telefonicznych)
    to prosta droga do bankructwa. A tak? Zakładasz sobie BBSa na jakimś
    małym, energooszczędnym komputerku, podłączasz do niego kilka starych
    komórek za kilka złotych, które będą symulować linie telefoniczne.
    Doładowanie każdej z nich na tyle, żeby trzymała numer powiedzmy na to
    rok to nie problem.
    Potem rozsyłasz numery wtajemniczonym i jesteś sysopem. ;)
    Co prawda ludzie ciągle muszą płacić za połączenia przychodzące, ale po
    pierwsze dziś rozmowy przez komórkę aż tak drogie nie są, po drugie
    oddaje to klimat, po trzecie przecież nie chodzi o permanentne siedzenie
    na czymś takim - od tego jest współczesny Internet na łączu
    sześciomegowym. ;)

    Jeśli o to chodzi założycielowi wątku - takie "muzeum" to życzę
    powodzenia i wytrwałości w realizacji świetnej idei.

  • 5. Data: 2009-05-15 17:45:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Atlantis napisał:

> [...]
    >
    > Jeśli o to chodzi założycielowi wątku - takie "muzeum" to życzę
    > powodzenia i wytrwałości w realizacji świetnej idei.

    Odniosłem wrażenie, że założycielowi chodziło nie o muzeum, a o coś
    bardziej konkretnego. Ale nie wydaje mi się to dobrym pomysłem.
    Dzisiaj jest gprs, edge, hdspa -- a to wychodzi wielokrotnie taniej
    i wielokrotnie szybciej. Kiedy nie było, to co innego.

    Poza tym nie wystarczy do tego "zwykła karta SIM". Operator do
    transmisji modemowej daje dodatkowy numer, tak jak do faksu
    (może taki faksowy też wystarczy, tego nie jestem pewien).

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2009-05-15 17:51:00
    Od: darnok <d...@a...spam.ch>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Poza tym nie wystarczy do tego "zwykła karta SIM". Operator do
    > transmisji modemowej daje dodatkowy numer, tak jak do faksu
    > (może taki faksowy też wystarczy, tego nie jestem pewien).

    Nie wystarczy.
    Numer do faksu to numer do faksu, numer do danych to numer do danych.
    Zwykle za taki numer trzeba dodatkowo placic ok. 10zl (albo i wiecej)
    abonamentu.

    --
    darnok
    "TRAGEdia: A ja TRUskawki CUkrem..."

  • 7. Data: 2009-05-15 18:04:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    darnok napisał:

    > Nie wystarczy.
    > Numer do faksu to numer do faksu, numer do danych to numer do danych.
    > Zwykle za taki numer trzeba dodatkowo placic ok. 10zl (albo i wiecej)
    > abonamentu.

    No właśnie, to czyni przedsięwzięcie jeszcze bardziej kłopotliwym
    i nieopłacalnym. Chyba że ktoś lubi takie zabawy. Jeśli tak, to
    zamiast płacić dychę, najlepiej opracować protokół transmisyjny
    Data Over Fax. W zależności od algorytmu korekcji błędów, można
    w ten sposób przesłać od kilku do kilkudziesięciu kilobajtów na
    stronę.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2009-05-15 18:19:57
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    darnok wrote:

    > Nie wystarczy.
    > Numer do faksu to numer do faksu, numer do danych to numer do danych.
    > Zwykle za taki numer trzeba dodatkowo placic ok. 10zl (albo i wiecej)
    > abonamentu.

    Jeżeli zabawa odbywa się w tej samej sieci (no za wyjątkiem P4), to z
    reguły nie trzeba oddzielnego numeru DATA. Wystarczy typ połaczenia
    zdefiniowany przez modem inicjujący transmisję.
    Między sieciami też czasami działa, ale algorytmy działa/nie działa nie
    są proste i oczywiste ;)

    M.

  • 9. Data: 2009-05-15 18:37:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek (news.onet.pl) napisał:

> [...]
    > zdefiniowany przez modem inicjujący transmisję.
    > Między sieciami też czasami działa, ale algorytmy działa/nie działa nie

    Nawet algorytm "działa/nie działa" wewnątrz sieci nie jest jasny, i to
    również dla obsługi technicznej operatora. Chyba rzeczywiście próbowałem
    połączeń modemowych w Plusie *bez* dodatkowego numeru, co raz się udawało,
    a drugi raz nie. Po przejściu na numery DATA (wciąż tylko wewnątrz sieci)
    poprawiło się. Jakoś lepiej to szło w sieci Telstra, także z połączeniami
    GSM-PSTN.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2009-05-15 18:43:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl> writes:

> [...]
    > zdefiniowany przez modem inicjujący transmisję.
    > Między sieciami też czasami działa, ale algorytmy działa/nie działa

    A wydawałoby się, że w cyfrowej telefonii to jest łatwe do zrobienia.

    MJ