  • 1. Data: 2019-03-25 13:27:19
    Temat: Niemiecki fotograf pozwał Facebooka za usuwanie danych EXIF. I wygrał
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Ktoś wie jak to się skończyło?

    Niemiecki fotograf pozwał Facebooka za usuwanie danych EXIF. I wygrał
    ARTYKUŁ/FOTO 23.11.2016
    Niemiecki fotograf pozwał Facebooka za usuwanie danych EXIF. I wygrał

    MARCIN POŁOWIANIUK
    @ZZMYSL
    115 INTERAKCJI DOŁĄCZ DO DYSKUSJI (37)
    Nie jest tajemnicą, że Facebook usuwa ze zdjęć dane EXIF. Pewnemu niemieckiemu
    fotografowi nie spodobało się to do tego stopnia, że pozwał serwis. I wygrał.

    EXIF, czyli cały zestaw metadanych zapisanych w zdjęciu, nie jest być może
    szczególnie użyteczny dla amatora, ale dla profesjonalistów jest to bardzo
    ważne narzędzie.

    Dane EXIF zawierają nie tylko informacje o dacie, godzinie, modelu aparatu i
    obiektywu, ale także wszystkie najpotrzebniejsze parametry ekspozycji i
    ustawień aparatu. Aparaty wyposażone w GPS mogą również zapisywać lokalizację
    dla każdego zdjęcia.

    Z punktu widzenia profesjonalisty najważniejszymi informacjami zaszytymi w EXIF
    są te o prawach autorskich. Zdjęcie może zawierać imię i nazwisko autora, czy
    np. informacje o licencji i komentarz fotografa.

    Dlaczego EXIF jest ważny?
    Z jednej strony informacje dotyczące aparatu są wykorzystywane przez wszystkie
    ważne programy do katalogowania zdjęć. Dzięki temu można utrzymać archiwum w
    ryzach i np. sprawdzić częstotliwość fotografowania z wykorzystaniem danego
    obiektywu.

    Z drugiej strony EXIF to najprostsze narzędzie do weryfikowania praw
    autorskich. Jeśli ktoś ukradnie twoje zdjęcie i umieści je na swojej stronie,
    jest spora szansa, że EXIF pozostanie w zdjęciu. Może to pomóc np. w odzyskaniu
    odszkodowania.

    Facebook usuwa EXIF, a fotografom bardzo się to nie podoba
    Facebook wycina EXIF ze wszystkich zdjęć przesłanych do tego serwisu. Od lat
    jest to powodem sporów i pytań. Nawet na stronie pomocy Facebooka znajdziemy
    użytkowników narzekających na podejście do EXIF-a.

    Fotografowie pytają - dlaczego Facebook pozbawia nas ważnego narzędzia, które
    może pomóc przy sporze prawnym? Odpowiedź zawsze jest jednakowa - skoro
    zaakceptowałeś regulamin Facebooka, dobrze wiedziałeś na co się piszesz
    udostępniając zdjęcia.

    Niemiecki fotograf powiedział "dość"
    Petapixel, powołując się na Frankfurter Allgemeine Zeitung, przedstawił ciekawą
    batalię w niemieckim sądzie.

    Fotograf Rainer Steußloff należący do zrzeszenia Freelens pozwał Facebooka za
    usuwanie ze zdjęć danych o autorze. Steußloff zauważył tu sprzeczność z
    niemieckim prawem. Według ustawy o prawie autorskim dane o autorze nie mogą być
    usunięte lub zmienione.

    Sąd przyznał fotografowi rację
    Sąd poparł zdanie fotografa, a Facebook nie złożył żadnej apelacji, przez co
    orzeczenie sądu rejonowego w Hamburgu jest prawomocne.

    Sąd nakazał Facebookowi zmianę mechanizmów zdjęć przesyłanych z Niemiec. EXIF
    musi być w nich zachowany. W innym przypadku Facebook może spodziewać się kary
    w wysokości 250 tys. euro za każdym razem, gdy każdy kolejny fotograf pozwie
    Facebooka za usuwanie metadanych.

    Być może wyrok niemieckiego sądu rozpocznie lawinę zmian w zasadzie działania
    serwisów internetowych. W końcu nie tylko Facebook usuwa metadane ze zdjęć.

  • 2. Data: 2019-03-25 15:09:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik radekp napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]

    >Dlaczego EXIF jest ważny?
    >Z jednej strony informacje dotyczące aparatu są wykorzystywane przez

    Ale wygral za usuwanie ze swoich zdjec, czy cudzych?
    Bo katalogowanie cudzych ...

> [...]
    >stronie,
    >jest spora szansa, że EXIF pozostanie w zdjęciu. Może to pomóc np. w

    Jest tez szansa, ze zmieni :-)

> [...]
    >się kary
    >w wysokości 250 tys. euro za każdym razem, gdy każdy kolejny fotograf

    I co teraz - kolejne kary, tym razem za ujawnianie danych osobowych,
    np lokalizacji GPS ?
    Czy dodatkowe okno przy dodawaniu zdjecia - co zostawic, co usunac ...

    J.

  • 3. Data: 2019-03-29 23:07:11
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    r...@k...pl pisze tak:

    > Z drugiej strony EXIF to najprostsze narzędzie do weryfikowania
    > praw autorskich. Jeśli ktoś ukradnie twoje zdjęcie i umieści je na
    > swojej stronie, jest spora szansa,

    > że EXIF pozostanie w zdjęciu.

    :)

    --
    Piter

    http://piterpro.private.pl/xnews/

  • 4. Data: 2019-03-31 22:30:21
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-03-25 o 15:09, J.F. pisze:

    > I co teraz - kolejne kary, tym razem za ujawnianie danych osobowych, np
    > lokalizacji GPS ?

    Ależ oczywiście! Witamy w UE, gdzie ślimak to ryba, a marchewka to owoc,
    a woda nie nawadnia :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2019-04-01 00:39:13
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 31 Mar 2019 22:30:21 +0200, w <q7r810$pjq$1@node2.news.atman.pl>, Marek S

    > Ależ oczywiście! Witamy w UE, gdzie ślimak to ryba, a marchewka to owoc,
    > a woda nie nawadnia :-D

    Większość (a może wszystko) co napisałeś to bzdury.

  • 6. Data: 2019-04-01 06:14:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-25, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jest tez szansa, ze zmieni :-)

    Pewnie jest, ale po prawdzie, mogę sobie wyobrazić, że w wielu
    przypadkach takie coś zadziała. Ludzie, którzy nie szanuja praw
    autorskich maja tez zwykle dość ograniczone pojecie, że gdzies jest
    jakiś exif. Mówimy rzecz jasna o małych rybkach, które uzywają cudzych
    zdjęć np. do upiększenia swoich stron w tym firmowych.

    > I co teraz - kolejne kary, tym razem za ujawnianie danych osobowych,
    > np lokalizacji GPS ?
    > Czy dodatkowe okno przy dodawaniu zdjecia - co zostawic, co usunac ...

    Pewnie tak będzie najbezpieczniej, przy czym opcja podstawowa usunąć lub
    zostawić, a co najwyżej rozszerzona co zostawić. Da się z tym żyć MZ.

    No ale co ma zrobić FB z ludźmi mojego pokroju, którzy sami usuwają
    exify zanim cokolwiek wyślą do takiego serwisu? :)

    --
    Marcin