  • 1. Data: 2003-11-06 16:24:16
    Temat: Niewystawione Faktury.
    Od: "Konrad Szałwiński" <h...@w...pl>

    Witam!

    Mam pytanie do Państwa.
    Czy firma może mnie zmusić do
    uregulowania należności po trzech
    miesiącach gdy nie wystawiła żadnej
    faktury, a była zobowiązana do uczynienia
    tego? Jeżeli nie to proszę o podstawę prawną.
    Jeżeli ktoś ma ochotę przeczytać całą umowę
    to znajduje się ona na stronie www.bool.pl w dziale
    "Regulami".

    Pozdrawiam!

    Konrad Szałwiński

  • 2. Data: 2003-11-06 20:02:44
    Temat: Re: Niewystawione Faktury.
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wystawienie lub nie faktury nie ma nic wspólnego z istnieniem lub nie
    należności. Wystawienie faktury wynika z przepisów finansowo-podatkowych i
    jest związane z dokonaniem operacji finansowych, odpowiednim obliczeniem
    podatku. Jej niewystawienie może być wykroczeniem albo przestępstwem. Samo
    jej wystawienie nie powoduje jednak powstania zobowiązania, a jedynie
    przyjęło się uważać w obrocie gospodarczym taką fakturę za wezwanie do
    zapłaty. Brak faktury nie może być utożsamiany z brakiem zobowiązania, a
    co najwyżej może świadczyć o braku wezwania do zapłaty z wynikającymi z
    tego tytułu skutkami prawnymi.

    Błędne mniemanie o jakiejś nadzwyczajnej roli dowodowej faktury wynika z
    tego, że często w profesjonalnym obrocie towarowym faktura zastępuje
    zamówienie, rozliczenie, potwierdzenie wykonania zobowiązania, wezwanie do
    zapłaty i wreszcie potwierdzenie uregulowania należności. Po prostu tak
    prościej. Ale za realizację każdego z w/w celów odpowiada jakaś tam
    specjalna wzmianka na fakturze. I tak na przykład za potwierdzenie
    wykonania zobowiązania odpowiada klauzula "Towar otrzymałem". Za
    potwierdzenie zapłaty wzmianka "zapłacono gotówką", a za rozliczenie
    wyspecyfikowanie w fakturze rozbicia na poszczególne składniki ceny. Choć
    przecież nic nie stoi na przeszkodzie, by osobno sporządzać zamówienie,
    osobno rozliczenie, osobno pokwitowanie odbioru towaru, osobno kwit kasowy
    potwierdzający wpłatę, a osobno fakturę zawierającą jedną tylko pozycję w
    stylu "należność za wykonanie usługi do zamówienia nr XXX".

  • 3. Data: 2003-11-10 17:33:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 6 Nov 2003, Robert Tomasik wrote:

    >+ Wystawienie lub nie faktury nie ma nic wspólnego z istnieniem lub nie
    >+ należności. [...]

    Prawda.

    [...]
> [...]
    >+ zamówienie, rozliczenie, potwierdzenie wykonania zobowiązania, wezwanie do

    Tak zaglądając wyłącznie do "Regulaminu" - tam określono
    wiele zależności w stylu:
    "Niezapłacenie należnoœci w terminie 14 dni od daty płatnoœci faktury"

    >+ prościej. Ale za realizację każdego z w/w celów odpowiada jakaś tam
    >+ specjalna wzmianka na fakturze.

    Nie wiem jak umowa, ale czytając regulamin mógłbym wnioskować
    że to *faktura* wyznaczy termin płatności :)
    Krótko mówiąc - wie ile ma zapłacić, ale umówił się że *kiedy*
    to dowie się na fakturze wystawianej "z góry na dany okres"
    i "do 15" (nie napisano czego :> - a jak "okres" będzie
    kwartalny ?)

    Hm... Pisemnie zażądać wystawienia faktur ?
    Z zaznaczeniem że w związku z brakiem owych nie liczy
    się odsetek, jako że nie ma terminu (który ma być na
    f-rze) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-11-10 17:49:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Hm... Pisemnie zażądać wystawienia faktur ?
    > Z zaznaczeniem że w związku z brakiem owych nie liczy
    > się odsetek, jako że nie ma terminu (który ma być na
    > f-rze) ?

    Wystarczy pewnie zażądać samej faktury i uregulować ją bez odsetek.

  • 5. Data: 2003-11-10 23:02:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Nov 2003, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ > f-rze) ?
    >+
    >+ Wystarczy pewnie zażądać samej faktury i uregulować ją bez odsetek.

    ...mam na myśli przypadek że na f-rze będzie data wystawienia
    sprzed 3 miesięcy :> Jeśli zaksięgowali i policzyli podatek
    zgodnie ze sztuką (i jeszcze mają "rezerwację numerów
    faktur" :]) to... to mogą twierdzić że *była* wtedy wystawiona.
    Pytaniem pozostanie gdzie wpisać datę *doręczenia* !
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-11-11 11:21:20
    Od: "Konrad Szałwiński" <h...@w...pl>

    Może dopowiem coś do tej kwestii, aby w pełni
    przedstawić sytuację, która miała miesjce.

    Wystawianie faktur zostało wstrzymane na skutek
    reklamacji dotyczącej poprawności działania łącza firmy Bool.

    Wielokrotnie pytałem jaki jest stan moich należności względem
    firmy. Niestety nigdy odpowiedzi nie dostałem.

    Łącze nadal działa tragicznie, ale człowiek który tam pracuje,
    uważa że się po prostu czepiam i że sieci osiedlowe tak po
    prostu działają. Chce abym zapłacił mu zaległe należności
    pomimo tego że nie dostałem żadnej faktury i daje mi na to
    tylko i wyłącznie trzy dni.

    Firma posiada w granicach 120 klientów. Walczę razem 9 osobową grupą
    osób, którzy są w mojej sytuacji. Co w takiej sytuacji można jeszcze zrobić?

    Pozdrawiam!

    Konrad Szałwiński

  • 7. Data: 2003-11-11 12:17:35
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Skoro jest Was 9 osób, to dowód na to, że chyba faktycznie coś jest nie
    tak z Tymi ich usługami, a nie jest to skutek Twojego "czepialstwa". Tak,
    czy inaczej parametry łącza mają być zgodne z umową, a w części
    nieunormowanej umową mają być "średniej jakości" cokolwiek to ustawowe
    określenie by znaczyło.

    Przede wszystkim to on powinien wystawić fakturę. Zgodnie z Kodeksem
    Cywilnym (art. 462-463) masz prawo żądać pokwitowania w formie faktury, a
    do czasu jej wystawienia masz prawo wstrzymać się z uregulowaniem
    należności. Skoro masz prawo się wstrzymać, to naturalną rzeczą wydaje
    się, że odsetek ustawowych się nie nalicza.

  • 8. Data: 2003-11-11 20:04:25
    Od: "Konrad Szałwiński" <h...@w...pl>

> [...]
    > należności. Skoro masz prawo się wstrzymać, to naturalną rzeczą wydaje
    > się, że odsetek ustawowych się nie nalicza.

    Problem polega na tym, że
    nie tylko nie chcę płacić ustawowych
    odsetek (nawiasem mówiąc w umowie
    nic o nich nie ma) ale po prostu nie chcę
    płacić poprzednich należności względem firmy,
    która nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań.
    W umowie nic nie ma o gwarantowanej przepustowości
    łącza, aczkolwiek łącze które ma mieć teotetyczną wydajność
    alternatywnej Neostrady chodzi jak alternatywny modem.

    Pozdrawiam!

    Konrad Szałwiński

  • 9. Data: 2003-11-11 23:18:51
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jeśli w umowie nie określono prędkości łącza, to na jakiej podstawie
    chcesz wykazać, że ma ono nieodpowiednią przepustowość? Możesz oczywiście
    umowę wypowiedzieć uzasadniając, że nie spełnia ono Twoich wymagań albo w
    ogóle nie uzasadniając, ale za czas użytkowania zapłacić musisz. Mógłbyś
    ewentualnie coś wywalczyć, gdyby w umowie określono jakąś tam
    przepustowość. No to wówczas można by się nawet w ostateczności do sądu
    zwrócić o ustalenie, ile ma wynosić ta opłata, skoro miało być tyle
    bajtów, a jest tyle bajtów na sekundę.

    Generalnie jeśli nie określono parametrów łącza w umowie, to ma być
    przeciętna przepustowość. Tylko nie mam pojęcia ile ta przeciętna ma
    wynosić.

  • 10. Data: 2003-11-12 18:05:15
    Od: "Konrad Szałwiński" <h...@w...pl>

    > Generalnie jeśli nie określono parametrów łącza w umowie, to ma być
    > przeciętna przepustowość. Tylko nie mam pojęcia ile ta przeciętna ma
    > wynosić.

    A jeżeli ta nieprzeciętna przepustowość
    uniemożliwia korzystanie z dostępu do sieci?
    Jeżeli ktoś z Państwa orientuje się w temacie
    telekomunikacyjnym to opóźnienia to routera,
    który stoi jakieś 300 metrów od mojego domu
    wynoszą w granicach 3900 ms (Wireless LAN)
    A oni twierdzą, że tak sieci osiedlowe działają.
    Co zrobić?

    Pozdrawiam!

    Konrad Szałwiński