  • 11. Data: 2018-11-16 23:55:24
    Temat: Re: Niezmienniki pętli
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > (Ale też jeśli mam wybór, wolę myśleć w oparciu o równania rekurencyjne,
    > niż imperatywne pętle)

    Spotkałem się z opinią (i się z nią zgadzam), że wtedy rolę niezmienników pełnią pre-
    i post-conditions w tych rekurencyjnych funkcjach. Pytanie, któro z nich jest łatwiej
    wyrazić. I nadal, czy się to stosuje.

  • 12. Data: 2018-11-17 14:58:33
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 16/11/2018 23:55, Maciej Sobczak wrote:
    > Spotkałem się z opinią (i się z nią zgadzam), że wtedy rolę niezmienników pełnią
    pre- i post-conditions w tych rekurencyjnych funkcjach. Pytanie, któro z nich jest
    łatwiej wyrazić. I nadal, czy się to stosuje.

    Ja stosuje asercje i to raczej proste acz często sprawdzam stany z
    gatunku "kontener musi być wypełniony" czy "indeks nie przekracza max
    element", "liczba musi być ujemna" itd. Zasada jest taka że jeśli kod
    kontrolujący stan miałbym mieć więcej linijek niż goły algorytm to
    *zaciemnia* kod, dodatkowo niektóre checkery powodują wzrost złożoności
    co może doprowadzić w końcowym efekcie do wzrostu czasu wykonania poza
    rosądek (np. uniemożliwić debug). Po jakiś 20 latach stukania w klawisze
    widziałem kod opakowany DbC po brzegi i wymagał on niesłychanie dużo
    czasu aby zorientować się gdzie jest algorytm a gdzie checkery. Znacznie
    bardziej ufam unit testom i coverage niż ręcznie pisanym DbC. Być może
    to jednak efekt języka, czyi w moim przypadku C++, nie wykluczam że
    można to czytelniej zapisać gdzie indziej.

  • 13. Data: 2018-11-17 16:59:18
    Od: s...@g...com

    std::exception z opisem i kodem błędu).

    > Ok, to spytam inaczej: czym, wg ciebie, jest asercja?
    >
    > (dla uproszczenia: mówię o asercji sprawdzanej w czasie wykonania, nie o
    > statycznej, sprawdzanej w czasie kompilacji)

    Czytaj ze zrozumieniem:
    > 5.2. Nie wierzę w i nie cierpię Assert (to tak jak by bez ostrzeżenia uderzyć kogoś
    w twarz bez dalszego komentarza).

  • 14. Data: 2018-11-18 00:10:13
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Zasada jest taka że jeśli kod
    > kontrolujący stan miałbym mieć więcej linijek niż goły algorytm to
    > *zaciemnia* kod

    Tak, to ważna obserwacja. Może da się te rzeczy rozdzielić? Tak jak rozdziela się
    interfejs od implementacji? Zwłaszcza wtedy, gdy jakieś warunki faktycznie należą do
    interfejsu? Akurat niezmienniki pętli należą do implementacji (i potrafią pięknie
    zaciemnić kod), ale takie rzeczy jak "parametr powinien być między 0 a 20" albo
    "wartość zwracana powinna być w zakresie indeksów tablicy" to intefejs. I może da się
    to wtedy zapisać gdzieś w okolicy deklaracji tak, żeby użytkownik to widział (i mógł
    się pod to sprawdzić)? Tak działa SPARK i przyznam, że podoba mi się.

    > Po jakiś 20 latach stukania w klawisze
    > widziałem kod opakowany DbC po brzegi i wymagał on niesłychanie dużo
    > czasu aby zorientować się gdzie jest algorytm a gdzie checkery.

    Czy czytelność kodu nie jest też kwestią umiejętności piszącego? Nie zawsze sama
    koncepcja programistyczna musi ją przekreślać. Tzn. to nie musi być wina DbC, że kod
    jest nieczytelny.

    > Znacznie
    > bardziej ufam unit testom i coverage niż ręcznie pisanym DbC.

    W porządku. Testy też są potrzebne. A co jeśli część DbC można sprawdzić statycznie?
    Wtedy ich wartość jest inna, niż testów. A co jeśli wtedy można by niektórych testów
    w ogóle nie mieć? Unit testy to też koszt. Jeśli można tego kosztu nie mieć, to jest
    to wartość dodana.

    > Być może
    > to jednak efekt języka, czyi w moim przypadku C++, nie wykluczam że
    > można to czytelniej zapisać gdzie indziej.

    A może wtedy należy odwrócić kolejność i zamiast szukać języka, gdzie to jest
    czytelne (albo zamiast doklejać DbC do używanego języka), można taki język zrobić? W
    sensie - zamiast rezygnować z DbC, bo jest nieczytelny, zróbmy język tak, żeby to
    było czytelne.
    To nie są zupełnie teoretyczne pytania.

  • 15. Data: 2018-11-18 01:02:44
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    s...@g...com wrote:

    > Czytaj ze zrozumieniem:
    kogoś w twarz bez dalszego komentarza).

    Dopytuję bo mam wrażenie, że masz bardzo mgliste pojęcie o tym, czym jest
    asercja.

    O static assert słyszałeś?

  • 16. Data: 2018-11-18 09:58:56
    Od: AK <n...@n...net>

    On 2018-11-18 00:10, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    tak, żeby
    > użytkownik to widział (i mógł się pod to sprawdzić)? Tak działa SPARK i przyznam,

    Np. w Pythonie do takich rzeczy (DBC) dobrze nadają sie dekoratory
    funkcji/metod/klas (ich dzialanie jes o wiele szersze/bardziej
    dynamiczne niz dekoratory/annotacje z innych jezykow programowania
    np.Javy).

    > Nie zawsze sama koncepcja programistyczna musi ją przekreślać.
    > Tzn. to nie musi być wina DbC, że kod jest nieczytelny.

    Racja.

> [...]
    > W sensie - zamiast rezygnować z DbC, bo jest nieczytelny, zróbmy język tak,
    > żeby to było czytelne. To nie są zupełnie teoretyczne pytania.

    ..czasem wystarczy w danym jezyku dobrze to zaiplementowac.
    Np. w Pythonie "od lat" stosuję zope.interface i bardzo sobie chwalę

    https://pypi.org/project/zope.interface/
    https://zopeinterface.readthedocs.io/en/latest/
    np.
    https://zopeinterface.readthedocs.io/en/latest/READM
    E.html#invariants

    AK

  • 17. Data: 2018-11-18 10:10:20
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu piątek, 16 listopada 2018 16:48:18 UTC+1 użytkownik s...@g...com napisał:
> [...]
    jest potrzebne i coś innego je zastępuje?

> [...]
    > i < lList.size()
    >
    > Nieco bardziej ogólne jest:
    > QList<int> lList = {0, 1, 2, 3, 4, 5};
    > for(int& lItem : lList)
    > // tu robisz coś z lItem
    > W tym przypadku niezmiennikiem (ukrytym) jest fakt iteracji po wszystkich
    elementach listy.

    > 4. Zazwyczaj dalszych niezmienników w pętli nie sprawdzam. Głównie ze względu na 2
    wady:
    > 4.1. Puchnięcie i zaciemnianie kodu.
    > 4.2. Spowolnienie programu.
    >
    > 5. Bardzo często sprawdzam parametry wejściowe funkcji (wierzę i stosuję coś w
    rodzaju programowania kontraktowego).
> [...]
    w twarz bez dalszego komentarza).
    > 5.3. Toleruję wartości zwracane (jako informacje o błędach) i brak standaryzacji w
    dostępie do opisów błędów w Qt.

    ostatnio odkrylem dosyc odkrywczy sposob
    dilowania (tj forme kodowanie obslugi bledow) z bledami w jezykach podobnych
    do c

    wymaga on pewnej poprawki do jezyka,

    (i jest opisany na clc, troche nie che mi sie tu opisywac bo nie lubie sie powtarzac)

    jest on ogolnie ciekawy bo mz pokazuje co to jest normalne dilowanie z bledami i na
    czym to normalne dilowanie z bledami normalnie polega (ma polegac)

    nawiasem mowiac w swietle tego asercje
    albo bledy przypadkowe (jak np zmienienie sie jakiejs komorki w rami i wyjatek typu
    nielegalna instrukcja) nie sa normalnymi sposobami dilowania z bledami tylko pewnymi
    case'ami nadspecjalnymi

    NORMALNY i najbardziej typowy sposob z
    handlowaniem z bledami w programie to zwykle zwrocenie informacji o bledzie do
    funkcji w tyl - tylko ze nie powinno to byc mieszane ze zwracaniem poprawnej wartosci
    w tym kanale w ktorym zwraca sie wartosci w sytuacjach niebledowych..

    dzis jesli ktos zwraca blad w tyl (jak rozne api robia) to ogolnie robi dobrze,
    tylko ze jesli wtyka kody bledow w wartosci zwracane to zarazem robi zle ;c

    https://groups.google.com/forum/#!topic/comp.lang.c/
    p1CcmgZKkV4

  • 18. Data: 2018-11-18 10:28:51
    Od: fir <p...@g...com>

    W dniu niedziela, 18 listopada 2018 10:10:22 UTC+1 użytkownik fir napisał:
> [...]
    > tylko ze jesli wtyka kody bledow w wartosci zwracane to zarazem robi zle ;c

    albo ok niech, bedzie opisze po polsku

    sposob polage on na tym

    int x = foo(20,10) on error { printf("error"); }

    polaga on na tym ze wywolanie kazdej funkcja ktora moze zwrocic error powinno
    obsluzyc branch tj wstawic tam dowolny kod do obslugi bledu

    po stronie ciala funkcji wyglada to tak ze, wychodzisz z funkcji nie przez return ale
    inne slowo kluczowe np error

    int foo(int a, int b)
    {
    if(a<b) error;

    return a-b;
    }

    implementacja, ustawiasz po wyjsciu z funkcji jakas flage, np carry, zero czy cos w
    tym stylu

    niektore zalety

    1. musisz jawnie napisac klauzule obslugi bledu (zacheca do klarownej obslugi)

    2. w ciele wolanej funkcji obsluga bledow jest dosyc jasna i klarowna (zacheca do
    klarownej obslugi)

    obie strony zachecaja do klarownej obslugi, po prostu kodowanie bledow jako
    normalnych stanow programu do czego obecne c jakos nie zacheca

    jest to wielka zaleta ... kody sa bardziej kompletne, moga byc 'zamniete na bledy'

    3. nie mieszasz wartosci zwracanej i kodu bledu (to mieszanie to syf)

    jest to wielka zaleta ... kody sa czystsze

    4. skladania jest wzglednie ladna (moze poprobuje poprawic to wyzej to draft)

    (napewno sprobuje poprawic bo to zarys, nie wiem np co z tymi domyslnymi sygnalami,
    tj ze skladnia do tego o czym troche nizej)

    5.jest szybkie w runtime (chyba szybciej nie mozna, nie jestem pewien, kiedys mozna
    pomyslec)

    6, rozwiazuje duzo abstrakcyjnego chaosu, bo ludzi zastaawiaja sie jak dilowac z
    bledami to jest tak naprawde poprawny sposob

    to jest tez duza zaleta boludzi emaja sporo problemow ze zrozumieniem co robic z
    bledami - to co ja tutaj proponuje jest tak naprawde dosyc poprawneym rozwiazaniem -
    zwracasz bald wyzej, kod wywolywacza podejmie decyzje

    dopuszczam lub rozwazam jeszcze opcje dla super leniwych, opcje opuszczania tych
    klauzul (ew jakiegos zaznaczania ze sa opuszczane, nie ejestem pewien) w takim
    wypadku, na kazdy zwrocony a nie zbranczowany blad lecialby sygnal do
    zarejsetrowanego handlera eventow - co tez jest wygodne jak ktos jest superleniwy

    pytaniem jest troche 1) czy dopuszczac opuszczanie tych branczy czy raczej to
    poprostu zawsze wymuszac (do tego zdanie moga byc podzielone, ale raczej wydaje sie
    ze na specjalna prosbe autora kodu przynajmniej (jakas opcja kompilaci czy cos nalezy
    na o dozwolic)) 2) drygie pytanie czy na takie opuszczenie kompletnie ignorowac te
    brancze czy zmuszac do oznaczania jakims prostym slowem , chocby "SIG" zeby bylo
    wiadome
    ze blad teoretycznie moez poleciec 3)
    trzecie pytanie co robic w wypadku gdy taki nieobsluzony blad poleci,
    najrozsadzniejsza opcja chyba wydaje sie wywalanie signal handlera z jakims domyslnym
    kodem w tym handlerze (typu wywalenie message boxa z informacja
    "error taki a taki w funkcji takiej a takiej zwrocony przez funkcje taka a taka,
    nacisnij ok by zamknac program (ignoruj by zignorowac?"

    lekko otwarta kwestia jest tez w jakis sporob te polecenie arror powinny zwracac info
    o bledzie oraz co robic z wartoscia zwracana w tym wypadku (w duchu starego c
    znaczyloby chyba ze jest undefined, ale ew mozna wymyslec cos innego)

  • 19. Data: 2018-11-18 17:35:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 18/11/2018 00:10, Maciej Sobczak wrote:
    > Tak, to ważna obserwacja. Może da się te rzeczy rozdzielić?

    To następna obserwacja: jeśl wpływa to na runtime release należy to
    odrzucić. Wszelakie checkery asercyjne, za wyjątkiem programowania
    defensywanego, nie mogą istnieć w kodzie produkcyjnym. Z marginesem
    dyskusji o językach w których jest kłopot z warunkową kompilacją.

    > Czy czytelność kodu nie jest też kwestią umiejętności piszącego?

    Jest, ale w przypadku nadmiaru checkerów nie da się pisać czytelnie.
    Nazjwyczajniej nie widać gdzie jest algorytm w morzu makr, asercji czy
    fake funkcji. Widziałem kiedyś IDE które klapsowało asercje. Niestety
    tylko asercje.

    > Nie zawsze sama koncepcja programistyczna musi ją przekreślać. Tzn. to nie musi być
    wina DbC, że kod jest nieczytelny.

    Tak, ale nadmiar DbC generuje zaciemnienie kodu. Taki smutny praktyczny
    wniosek. Biorę jednak pod uwagę że pracuje z toksyczym językiem.

    > W porządku. Testy też są potrzebne. A co jeśli część DbC można sprawdzić
    statycznie?

    Potrzebujemy kompilator który to by potrafił :) Jakiś porządny lint. Mój
    język, C++, ma wyjątkowo popieprzony problem z side effects i kiesko
    widzę kontrole DbC na poziomie statycznej analizy kodu. Może dla
    prostych przypadków, ale takich za dużo nie ma.

    > A co jeśli wtedy można by niektórych testów w ogóle nie mieć?

    Dlatego używam np metaprogramowania do kontrolownia różych obliczeń.
    Jednak dalej brakuje mi czegoś takiego jak int a<4-200> i kontroli
    komilatora w debug kiedy a zmieni się poza zakres. Contraints by się
    przydało i już powoduje to zniknięcie kilku lini DbC.

    > A może wtedy należy odwrócić kolejność i zamiast szukać języka, gdzie to jest
    czytelne (albo zamiast doklejać DbC do używanego języka), można taki język zrobić?

    Nie. Poza przypadkami jak clojure nie znam w zasadzie nic co mogło by
    być uznane za projekt języka do potrzeb. Języki które są popularne mają
    bibliteki, języki wymyślane nie. Na sam koniec wyjądujesz projektując
    jeszcze jeden niszowy język na bytecode javy i z nią kompatybilny
    którego nikt nie użyje poza helloworld.

    Obserwuje że ludzie nie chcą języków bezpiecznych. Potrzebują zabawek
    typu python albo stosu kupy typu perl i są zadowoleni.

    > W sensie - zamiast rezygnować z DbC, bo jest nieczytelny, zróbmy język tak, żeby to
    było czytelne.
    > To nie są zupełnie teoretyczne pytania.

    Język ten nie zdobedzie popularnosci. Wolałbym dodanie czegoś do
    istniejących języków.

    Na początek chciabym w C++ takie coś:

    debug {
    // O(N^2) checker
    }

    I ide kolapsujący te sekcje.

  • 20. Data: 2018-11-19 08:14:44
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > To następna obserwacja: jeśl wpływa to na runtime release należy to
    > odrzucić.

    więc odrzućmy. Niech sobie będą statyczne asercje oraz dynamiczne, ale sterowane
    opcjami kompilatora.

    > Jest, ale w przypadku nadmiaru checkerów nie da się pisać czytelnie.
    [...]
    > Jednak dalej brakuje mi czegoś takiego jak int a<4-200>

    Czyli ogólnie: type invariants (niezmienniki typów). Wtedy warunek poprawności dla
    danego typu opisuje sie w jego definicji i nie trzeba już zaciemniać kodu pisząc co
    chwilę asercje, czy obiekt ma dobry stan. Tzn. zminimalizujmy zaciemnienie zbierając
    je do jednego miejsca, z dala od algorytmu.
    Ciekawe, że wtedy można odróżnić niezmienniki typów (takie jak zakres zmiennej) od
    niezmienników obliczeń (np. pętli) i wraz z tym rozróżnieniem dać im osobne miejsce w
    kodzie. Przecież nie wszytko musi być klasycznym assertem.

    > Contraints by się
    > przydało i już powoduje to zniknięcie kilku lini DbC.

    Chyba mamy to samo na myśli.

    > Obserwuje że ludzie nie chcą języków bezpiecznych.

    Zgadza się.

    > Na początek chciabym w C++ takie coś:
    >
    > debug {
    > // O(N^2) checker
    > }

    Wystarczy rozszerzyć składnię asserta. W tej chwili assert musi dostać jedno
    wyrażenie, ale można by go rozszerzyć tak, żeby akceptował dowolne fragmenty kodu. W
    niektórych językach to się robi o tyle łatwiejsze, że wszystko jest albo może być
    wyrażeniem, również pętla While czy cokolwiek innego - wtedy do takiego asserta można
    wsadzić dowolny fragment kodu, nawet z własnymi definicjami zmiennych wykorzystanych
    w środku. Ale w C++ chyba niewiele trzeba, żeby to osiągnąć, np. z taką składnią:

    assert(dowolnyfragmentkodu, wynik_bool);

    I użyć tego tak:

    assert(
    int i; // albo inne definicje
    int j = x; // x jest na zewnątrz, ale widać go tutaj

    while (orzemy_jak_możemy)
    {
    // obliczenia, wywołania funkcji, itd.
    },

    x > 0 && i < 10 // jakiś ostateczny warunek
    );

    I wtedy assert, tylko w trybie debug, wykonuje ten kod a na końcu sprawdza warunek
    logiczny z drugiego swojego argumentu. W trybie release nic nie robi.

    Kto zaproponuje definicję makra assert o takich zdolnościach?