  • 21. Data: 2015-11-02 15:04:41
    Temat: Re: No i juz wiadomo dlaczego warto zwziac SUVa ;]
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2015-11-02 o 14:49, Shrek pisze:

    > Od _współczynnika_ tarcia. Współczynnik tarci nie zależy od masy.

    Współczynnik tarcia to tylko jeden z elementów równania na tarcie.
    Drugim jest siła nacisku, która od masy zależy.

    --
    Liwiusz

  • 22. Data: 2015-11-02 15:10:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > Przyczepność nie zależy.

    Raz piszesz, że przyczepność zależy od masy, drugi raz, że nie.
    Możesz uzgodnić wersje zanim zaczniesz wszystko plątać?

    --
    MN

  • 23. Data: 2015-11-02 21:58:11
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-11-02 o 12:04, J.F. pisze:
    > Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    > Niekoniecznie. W tym przypadku masa nie pomaga, solidnosc owszem,
    Ale przecież o masie nie pisałem, duży oznacza że ma się co zgnieść
    i zamortyzować uderzenie.

    > wielkosc ... stosunkowo niewiele, bo tez wiele samochodow jest podobnej
    > wielkosci.
    Duże auta mają więcej blachy, wzmocnień więc i więcej przyjmą.

    > Nawet te rozne maluchy na dachowanie raczej testowane i znosza w miare
    > dobrze ...
    No nie wiem, maluchy są dużo tańsze to i kiepskie blachy mają.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 24. Data: 2015-11-02 22:51:37
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-11-02 o 00:27, sirapacz pisze:

    > chyba chciales powiedziec ze wieksza bezwładność albo zrobiles mocny
    > skrót myslowy bo im wieksza masa tym wieksza przyczepnosc (bo bardziej
    > dociskane są opony do podłoża).

    Nie.
    Po wpadnięciu w poślizg im większa masa tym trudniej złapać przyczepność.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2015-11-02 23:20:28
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Nie.
    > Po wpadnięciu w poślizg im większa masa tym trudniej złapać przyczepność.
    po wpadnięciu w poślizg to już lecisz i masa za dużo do powiedzenia nie
    ma...
    natomiast faktem jest, że ciężej jest wyprowadzić cięższe auto bo ma
    większą bezwładność.

  • 26. Data: 2015-11-03 10:09:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sirapacz" napisał w wiadomości grup
    >po wpadnięciu w poślizg to już lecisz i masa za dużo do powiedzenia
    >nie ma...
    >natomiast faktem jest, że ciężej jest wyprowadzić cięższe auto bo ma
    >większą bezwładność.

    Hm, podstawowa teoria mowi, ze im wieksza masa, tym wiekszy nacisk,
    tym wieksza sila tarcia - nawet w poslizgu, a poniewaz proporcjonalnie
    wieksza, to przyspieszenia/opoznienia osiagane sa te same.

    Troche gorzej w strefie obrotow, bo wieksze auto ma nieproporcjonalnie
    wiekszy moment bezwladnosci, a moment sily tarcia proporcjonalnie do
    rozmiarow.

    Podstawowa sprawa jednak: trzeba umiec i miec szczescie :-)

    J.

  • 27. Data: 2015-11-03 10:59:21
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2015-11-02 o 23:20, sirapacz pisze:

    > po wpadnięciu w poślizg to już lecisz i masa za dużo do powiedzenia nie
    > ma...

    Ma co sam potwierdzasz w zdaniu niżej.

    > natomiast faktem jest, że ciężej jest wyprowadzić cięższe auto bo ma
    > większą bezwładność.

    :-)