  • 21. Data: 2013-07-26 15:50:21
    Temat: Re: Nowy laptop bez systemu a Linux
    Od: Edek <e...@g...com>

    Szarym od mżawki świtem Fri, 26 Jul 2013 13:21:59 +0200, Maciek "Babcia"
    Dobosz wyrzucił pustą ćwiartkę i oznajmił:

    > Nie masz racji. Akurat RedHat prowadzi bardzo szeroką certyfikację
    > desktopów - tyle że nie jest to tak medialnie nagłośnione. Suse
    > podobnie. Swoja drogą akurat w chwili pisania tego posta handlowiec
    > Novella próbował mi sprzedać jedno z ich rozwiązań. ;-)

    Nie wiem co robisz, ale z mojego doświadczenia wynika, że wielu
    ludziom trzeba powiedzieć ile kosztuje licencja, darmowego używać
    nie będą.

    Ale ja tak trochę podejrzewam, że proces już następuje. Sam prywatnie
    mam oba desktopy i - szczerze - Windows nie ma już większych atutów.
    Nawet bywa mniej wygodny a przy tym na tym samym sprzęcie ociężały.
    Co mi po bootowaniu w 3 sekundy, jeżeli zalogowanie się trwa kilka
    minut zanim system będzie używalny, wcześniej ledwo reaguje.

    > Nie do końca. Wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy ze Linux dość mocno
    > wkracza na w świat korporacji za sprawą wirtualizacji desktopów jako
    > system operacyjny terminali. Plus ofensywa RH i Novella z ich wersjami
    > developerskimi. Ubuntu jest tu akurat z boku bo jednak ma mniejsze
    > wsparcie niż dwie wymienione dystrybucje.

    Ubuntu ma sporą popularność wśród prywatnych użytkowników.

    > Problemy sa dość często z kartami na chipsetach Broadcom.

    Problemy są dość często z chipsetami Ralink ;) (mam taki dongle,
    z tym że na Win też działa dopiero po odsunięciu na minimum 10 m
    od AP). Miałem gdzieś stronę z listą wsparcia dongli, więc
    problem faktycznie istnieje. Sam kupiłem 3, jeden ma spartolony
    driver, drugi działa na Windows tak samo (źle), dopiero trzeci
    jest ok. Nie wiem tylko czy to jest kwestia systemu czy
    produkcji dongli za 0,30 USB i sprzedaży po 5. Albo mojego
    farta.

    OPowi zalecam wyszukać nawę chipsetu WiFi.

    --
    Edek

  • 22. Data: 2013-07-26 20:43:29
    Od: Chocobo <b...@p...fm>

    W dniu 2013-07-26 15:27, Edek pisze:

    > Nie. Nie ma mechanizmów. Tych samych, z których korzystają antywirusy.
    > Jest funkcjonujący system uprawnień, czego na XP jeszcze nie było wcale,
    > na Win 7 niby jest.

    A Android? Przecież to linux, a wirusów jak mrówków.

    > Z oprogramowaniem też bym się nie rozpędzał. Gier jest b.mało. Natomiast
    > dla szarego użytkownika nie ma różnicy pomiędzy Wordem, Photoshopem i
    > 3ds max a Writerem, Gimpem i Blenderem.

    Wydaje mi się, że jednak jest. Może w przypadku Worda niekoniecznie, to
    reszta to co innego. Jeśli chodzi o pomoc w sieci również. Zabawy z
    photoshopem skończyłem w okolicach wersji 6. I mimo, że na dysku mam
    teraz GIMPa to po prostu jego interfejs jest dla mnie nieprzyjemny.
    Lepszego programu do RAWów niż Lightroom też nie znalazłem. Zresztą to
    nie tylko o to chodzi.
    Linux, to cały czas niszowy system w wersji która powinna być betą. Ani
    razu nie udało mi się go jeszcze zainstalować za pierwszym razem, a co
    parę lat próbuję dać mu szansę. Zawsze wyskakują jakieś błędy przy
    instalacji, raz 10gb partycja okazała się za mała do zainstalowania 4gb
    danych etc etc. Jak ktoś lubi kombinować i się bawić, to owszem, można.
    Ale po co?

    > dla zmanierowanej dziwnie pani od rozliczeń z UE musi być Word, bo
    > przecież musi mieć stopkę strony z numeracją i logo i nie po to się
    > uczyła Worda na kursie czy na studiach, żeby teraz używać czegoś
    > darmowego (brrr...). A ja to samo mogę zrobić w ShiteOffice 1.18
    > na smartfonie.

    Tak. Ale pani w biurze albo tego nie odczyta, albo jej się coś
    rozjedzie. Do tego ona raczej nie ma wpływu na to co ma zainstalowane.
    Dla siebie możesz robić w LibreOffice, ale jak to ma iść dalej, to
    ryzykowne trochę.

    Marcin

  • 23. Data: 2013-07-26 21:23:51
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    > photoshopem skończyłem w okolicach wersji 6. I mimo, że na dysku mam
    > teraz GIMPa to po prostu jego interfejs jest dla mnie nieprzyjemny.
    widzisz, a mnie nieprzyjemny wydaje sie sysem, który traktuje mnie jak
    debila, i 7 razy się pyta czy napewno. w którym jak wyłączysz
    uaktualnienia to będziesz o tym powiadamiany co jakiś czas....
    > Lepszego programu do RAWów niż Lightroom też nie znalazłem. Zresztą to
    > nie tylko o to chodzi.
    Teraz zastanów się ilu użytkowników komputerów ma lightrooma? Ilu widzi
    potrzebe obrabiania RAWów na laptopie? Prawdopodobnie takim taniutkim,
    bo bez systemu....
    > Linux, to cały czas niszowy system w wersji która powinna być betą.

    Dobrze że Twój bank o tym niewie, google, serwer news z którego
    korzystasz, router....
    > Ani
    > razu nie udało mi się go jeszcze zainstalować za pierwszym razem,
    Spójrzmy prawdzie w oczy. d.. jesteś nie informatyk
    > a co
    > parę lat próbuję dać mu szansę. Zawsze wyskakują jakieś błędy przy
    > instalacji,
    teraz się wygadałeś. "Jakieś błędy" w świecie komputerów i windowsa
    prowadzi do jedynego słusznego kroku - zrobie formata.

    > raz 10gb partycja okazała się za mała do zainstalowania 4gb
    > danych etc etc.
    Sraty pierdaty. przed instalacją widzisz ile zajmie system. W 2013 roku
    domyślny suse, ubuntu, około 3 giga.
    Jak ktoś lubi kombinować i się bawić, to owszem, można.
    > Ale po co?
    po co używasz komputera? Po to aby obrabiać rawy? no to musisz kupić
    windowsa KUPIĆ! nie sciągnąć. potem musisz się nauczyć go stawiać, bo
    będeziesz to robił regularnie. potem obsługiwać antywirusa, otwierać
    porty w firewalu jak chcesz sciągać "shareware" Po co? Można poprosić
    syna sąsiada żeby za parę zł zainstalował ubuntu i potrzebne programy do
    netu. wtedy można mieć urządzenie z punktu filozofii działania bardziej
    podobne do tableta z androidem niż PC z windowsem.

    > Tak. Ale pani w biurze albo tego nie odczyta, albo jej się coś
    > rozjedzie.
    ale to wina MS i debili którzy nie potrafią korzystać z PDFa.
    > Do tego ona raczej nie ma wpływu na to co ma zainstalowane.
    > Dla siebie możesz robić w LibreOffice, ale jak to ma iść dalej, to
    > ryzykowne trochę.
    Ale co jest ryzykowne? eksport do PDF? Czy zapis do .doc?
    ToMasz

    PS dyskusja była o sterownikach do linuksa. jakoś największe firmy nie
    mają z tym problemu. jakoś wiele laptopów działa z linuksem - też niema
    problemu. problem jest jak ktoś się zapyta o linuksa. wtedy jak grzyby
    po deszczu wyrastają ludziki krzyczące że linuks to gówno dla testerów,
    bo ja testowałem i masakra.
    Kto Was o zdanie pyta?

  • 24. Data: 2013-07-26 23:14:28
    Od: "marfi" <marfi @bb.onet.pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:51f2ccc7$0$1469$65785112@news.neostrada.pl...

> [...]
    > będeziesz to robił regularnie. potem obsługiwać antywirusa, otwierać porty
    > w firewalu jak chcesz sciągać "shareware" Po co? Można poprosić

    Bredzisz albo piszesz z odległej przeszłosci:)

    --
    marfi

  • 25. Data: 2013-07-26 23:22:06
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "ToMasz" napisał:

    > po co używasz komputera? Po to aby obrabiać rawy? no to musisz kupić
    > windowsa KUPIĆ! nie sciągnąć

    Windows, drogi ToMaszu, właśnie się kupuje (często ze sprzętem), nie ściąga.
    W odróżnieniu od.
    Ja wiem, że Cię to bardzo boli, ale rozpaczliwymi krzykami tego nie
    zmienisz.

    > potem musisz się nauczyć go stawiać,

    Jak wynika z wątku, użytkownicy mają problem w stawianiu zupełnie innego
    systemu ;->

    > bo będeziesz to robił regularnie.

    Z całym szacunkiem - chędożenie kotka. Windows od czasu XP SP2 postawiony na
    *sprawnym* sprzęcie jest stabilny jak skała i dość idiotoodporny.

    > potem obsługiwać antywirusa,

    Docent - nie teoretyzuj. Windziany antywirus jest w zasadzie bezobsługowy i
    dla przeciętnego użytkownika wręcz przezroczysty. Chyba, że ktoś się uprze
    na Kaspersky'ego ;-)

    > otwierać porty w firewalu jak chcesz sciągać "shareware"

    Docent - nie teoretyzuj. Oprogramowanie typu P2P samo je otwiera.
    Czasem nawet powiadamia o tym użytkownika ;->

    > Po co?

    Ale co po co? "Zluzuj gumę", bo antywindziana fobia znowu Cię wprowadziła w
    stan umiarkowanej histeri.

    > Można poprosić syna sąsiada żeby za parę zł zainstalował ubuntu

    A Windows zainstaluje sobie każdy gamoń, któremu uda się umieścić płytkę w
    napędzie bez uszkodzenia tegoż ;->

    > ale to wina MS i debili którzy nie potrafią korzystać z PDFa.

    To dokumenty w pedeefie są edytowalne? Serio?
    Mocarny ten Linuch ;->

    > Kto Was o zdanie pyta?

    Dla przypomnienia - to jest grupa *dyskusyjna* i każdy ma prawo tu się
    wypowiedzieć, również nie pytany. Dziwne, że akurat Tobie trzeba to
    przypominać, ale ta antywindziana fobia spowodowała, że tracisz poczucie
    miejsca i czasu.

    JoteR

  • 26. Data: 2013-07-27 00:28:56
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 26 Jul 2013 13:27:06 +0000 (UTC), Edek napisał(a):

    (ciach...)
> [...]
    > uczyła Worda na kursie czy na studiach, żeby teraz używać czegoś
    > darmowego (brrr...). A ja to samo mogę zrobić w ShiteOffice 1.18

    Nie do końca się z tym zgodzę. Gdzie mogę, to stosuję tego typu rozwiązania
    - jeżeli się rzeczywiście sprawdzają. Co do różnic między Wordem, a
    OpenOffice Writerem, Phosothopem (dla szarego użytkownika - seriously?), a
    GIMPem...

    Logika rozwiązań w różnej maści oprogramowaniu open source nie przestaje
    mnie zadziwiać. GIMPa używać musiałm na szczęście krótko, ale jego interfejs
    i kompletne oderwanie skrótów klawiaturowych od raczej znanych kanonów
    skląłem po wielokroć. Logika LibreOffice Writera też mnie zdziwiła. Nie
    wiem, co palą lub zażywają jego twórcy, ale niech mi ktoś wyjaśni: dlaczego
    ustawiając tło strony (strony - podkreślam) muszę jednocześnie ustawić
    marginesy na 0 mm, żeby faktycznie tło zajmowało _cały_ obszar strony?

    Zestawienie Photoshopa i szarego użytkownika to trochę za daleko idące
    wnioski. To, że sporo osób Photoshopa piraci i używa niewielkiego fragmentu
    jego możliwości - takie są fakty. Ale mając do wyboru GIMPa za free i
    Photoshop Elements nie jestem przekonany, czy na pewno chciałoby mi się
    szarpać z GIMPem.

    > W zastosowaniach profesjonalnych już bywa różnie, dominuje Windows.
    > Tyle że mam na myśli specjalistyczne oprogramowanie, nie "profesjonalnego"
    > Excela.

    Używanie cudzysłowiu w określeniu do profesjonalności Excela? Serio? Zależy
    jak ową specjalistyczność zdefiniować. Mówisz o zastosowaniach opartych na
    systemach wbudowanych?

    [ W kobiecie jest dobre tylko to, co jest w niej najlepsze. ]
    [ (Nicholas de Cohamfort) ]

  • 28. Data: 2013-07-27 00:55:36
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 26 Jul 2013 23:22:06 +0200, JoteR napisał(a):

    (ciach...=

    > To dokumenty w pedeefie są edytowalne? Serio?

    JoteR - są. Aczkolwiek bywa to mocno upierdliwe i - uwaga - bywa, że bez
    płatnych narzędzi się jednak nie obejdzie. :D

    (ciach...)

    [ Kobiety oczekują, że mężczyźni będą odgadywać ich życzenia. ]
    [ To dlatego, że nie umieją ich same sformułować. (JoeMonster.org) ]

  • 27. Data: 2013-07-27 00:55:36
    Od: Przemysław Ryk <p...@g...com>

    Dnia Fri, 26 Jul 2013 21:23:51 +0200, ToMasz napisał(a):

    > widzisz, a mnie nieprzyjemny wydaje sie sysem, który traktuje mnie jak
    > debila, i 7 razy się pyta czy napewno. w którym jak wyłączysz
    > uaktualnienia to będziesz o tym powiadamiany co jakiś czas....

    Użyszkodnik w swej masie generalnie jest debilem. Czy Ci się to podoba, czy
    nie.

    > Teraz zastanów się ilu użytkowników komputerów ma lightrooma? Ilu widzi
    > potrzebe obrabiania RAWów na laptopie? Prawdopodobnie takim taniutkim,
    > bo bez systemu....

    Nie no - fotografia to takie niszowe zastosowanie, a ilość urządzeń
    udostępniających zapisane zdjęcia w postaci RAW to można na palcach jednej
    ręki policzyć, przy czym ich ceny powodują, że są niedostępne dla zwykłego,
    przeciętnego Kowalskiego. Jassssne.

    Co ma do tego fakt, czy komp jest laptopem czy za ile kupionym?

    > Dobrze że Twój bank o tym niewie, google, serwer news z którego
    > korzystasz, router....

    To my teraz o systemach w bankach, na serwerach, w routerach tak?
    Zadziwiające jest to, jak często wystarczy wspomnieć, że rozwiązania oparte
    o Linuksa w typowo desktopowych zastosowaniach potrafią sprawiać problemy,
    by zaraz jakiś artysta wyjechał z serwerami. :-/

    > Spójrzmy prawdzie w oczy. d.. jesteś nie informatyk

    To do instalacji pingwina trzeba informatyka? Bo jednak z Windows spora
    część zwykłej ludności sobie radzi. Lepiej, gorzej, ale sobie radzi.

    (ciach...)
    > po co używasz komputera? Po to aby obrabiać rawy? no to musisz kupić
    > windowsa KUPIĆ!

    Co jak co, ale Lightroom akurat naprawdę niezłym narzędziem do obróbki RAWów
    jest.

    > nie sciągnąć. potem musisz się nauczyć go stawiać, bo
    > będeziesz to robił regularnie.

    A mogę się już popłakać ze śmiechu? Bo wiesz - kilku znajomych fotografów o
    stawianiu Windows pojęcia nie ma zielonego. Ot - przynieśli komputer raz do
    mnie, postawiłem co trzeba, dostali kilka informacji na co uważać. Wracali -
    i owszem. Jak się przenosili na nowy sprzęt. Bo jakoś dziwnym trafem ten raz
    postawiony system działa sobie od kilku lat.

    > potem obsługiwać antywirusa, otwierać
    > porty w firewalu jak chcesz sciągać "shareware"

    O'rly? Ściągnięcie pliku np. z sourceforge wymaga otwierania portów na
    firewallu?

> [...]
    > potrzebne programy do netu. wtedy można mieć urządzenie z punktu
    > filozofii działania bardziej podobne do tableta z androidem niż PC z

    Jak słyszę tekst, że cokolwiek syn sąsiada będzie za parę zł robił, to mówię
    wprost: proszę uprzejmie i gwarantuję, że bardzo szybko Pan(i) wróci. Jak u
    Pratchetta z szansą jedną na milion - sprawdza się w 9 przypadkach na 10.

    > ale to wina MS i debili którzy nie potrafią korzystać z PDFa.

    Słyszałeś o takich sytuacjach, kiedy plik wysłany z miejsca A trzeba w
    miejscu B przeedytować? PDF jest bardzo fajnym formatem, ale - z całym
    szacunkiem - nie pierdacz głupot, że tak zajedwabiście edytowalnym.

    > Ale co jest ryzykowne? eksport do PDF? Czy zapis do .doc?

    Dokument w Wordzie 2007 (będę delikatny) -> zapis do .DOC, nie .DOCX ->
    otwarcie i edycja w LibreOffice i zapis do .DOC -> otwarcie w Wordzie.
    Nieee. Wszystko jest cacy.

> [...]
    > problemu. problem jest jak ktoś się zapyta o linuksa. wtedy jak grzyby
    > po deszczu wyrastają ludziki krzyczące że linuks to gówno dla testerów,

    Niejednokrotnie też wyskakują ludziki, że Linuks über alles. Tylko
    przyciśnięci do muru nagle zaczynają uciekać w pierdaczenie o serwerach,
    routerach...

    [ Jeżeli czujesz, że życie chce ci dać kopa w dupę, to raczej się nie ]
    [ odwracaj - jaja zdecydowanie bardziej będą bolały. (znalezione w necie) ]

  • 29. Data: 2013-07-27 01:21:59
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 25.07.2013 22:53, astro pisze:

    > laptopach. Problem moga stanowic jedynie bardziej wyszukane urzadzenia, np
    > czytnik linii papilarnych czy tez sterowniki do karty graficznej
    > zapewniajace akceleracje 3D.

    Czytnika nie mam, więc nie sprawdzę, ale niby z jakimi akceleratorami 3D
    linux ma problemy??

    PS: fuck NSA Allah bomb - analyze this, assholes!

  • 30. Data: 2013-07-27 01:25:24
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 26.07.2013 13:13, Marcin N pisze:

    > Piszą, że działa wszystko oprócz hibernacji. Dość marna to wiadomość, bo
    > laptop bez hibernacji to jak teściowa bez żony.
    >
    > Co o tym myślicie? Znaczy o tej hibernacji pod Linuksem - nie o
    > teściowej. Zadziała, czy faktycznie coś spartolono?

    SuSEłek na Samsungu NC10 tak hibernuje jak i usypia bardzo ładnie.

    Na desktopie mam problem z hibernacją, ale z usypianiem już nie (tylko
    po pobudce muszę zresetować sieć, ale akurat z tym chipem - jakiś
    gigaethernet realtek - było więcej zgrzytów).

    PS: fuck NSA Allah bomb - analyze this, assholes!