  • 1. Data: 2010-11-04 23:01:53
    Temat: [OT] Leasing, kolizja drogowa, UT - problem
    Od: KriSSo <k...@p...pl>

    Czołem,

    Przepraszam za OT, ale na grupie ubezpieczenia nikt nie odpisuje.

    Potrzebuję porady, może ktoś zetknął się z takim problemem, który
    dotyczy samochodu będącego przedmiotem umowy leasingowej.

    Miałem małe zdarzenie drogowe, w którym byłem poszkodowanym. Ustaliłem z
    ubezpieczycielem sprawcy, że z jego OC zostanie zrobiona BEZGOTÓWKOWA
    naprawa w ASO.
    Załatwiłem formalności, czyli zgodę firmy Volkswagen Leasing Polska na
    naprawę samochodu oraz upoważnienie do odbioru odszkodowania, które
    mogło być wystawione na mnie jako użytkownika (w sytuacji kiedy ja
    miałbym zapłacić za naprawę) lub na wskazany przeze mnie warsztat
    naprawczy (w sytuacji kiedy uzgodniłem naprawę ,,bezgotówkową").

    Auto zrobione, odebrane blisko miesiąc temu, FAKTURA WYSTAWIONA NA MNIE,
    a nie na firmę leasingową (co jest zupełnie normalne), a dziś dostaję
    telefon z ASO, że naprawa nie jest w pełni rozliczona. Ubezpieczyciel
    wypłacił ASO kwotę NETTO, a ja sobie mam zapłacić VAT. Auto mam na firmę
    w leasingu, ale _nie jestem płatnikiem VAT_ - wolny zawód (lekarz).

    W uzasadnieniu TU napisało:
    "Wartość kwoty została zweryfikowana do kwoty netto. Właścicielem
    samochodu jest VW Leasing Sp. Z O.O., który jest płatnikiem podatku VAT.
    Tak więc, w sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi jest podatnikiem
    podatku VAT, to stosownie do art. 86 Ustawy o podatku VAT ma prawo do
    obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy
    nabyciu towarów i usług. Skorzystanie przez podatnika - VW Leasing - z
    tego tytułu powoduje, że poniesiony przez niego wydatek na nabycie
    rzeczy lub wykonanie usługi w rzeczywistości odpowiada zapłaconej przez
    niego cenie nabycia tego towaru lub usługi pomniejszonej o podatek VAT
    mieszczącej się w tej cenie. Mając powyższe na uwadze postanawia jak na
    wstępie".

    Pytanie brzmi:
    Jakim cudem, będąc w zdarzeniu poszkodowanym, mam dopłacać do interesu i
    ponosić jakiekolwiek koszty? Moim zdaniem każdy jeden wydatek, który był
    wynikiem omawianego zdarzenia ma obowiązek pokryć ubezpieczenie sprawcy.
    Do tego doszedł np koszt, który pokryłem a związany był z zapłaceniem
    leasingodawcy, związany z wystawieniem zgody na naprawę i odebranie
    odszkodowania - ogółem 120 pln. Za to również powinien mi zwrócić
    ubezpieczyciel.

    Czy ktoś z Was miał podobny problem? Jak to rozwiązać. Bo wiecie, to nie
    jest kwestia kwoty, pies drapał, szkoda niewielka, ale chodzi o zasadę.

    A co by było, gdyby jutro ktoś mi rozwalił auto i kwota naprawy
    wyniosłaby strzelam 40 000 pln. Miałbym w nagrodę za bezszkodową jazdę
    zapłacić w prezencie 8 000 pln VAT'u? Z jakiej racji?

    P.S.
    Na samochód mam polisę w brutto, VAT nie był odliczony po odebraniu
    samochodu, gdyż jak już wspomniałem nie jestem płatnikiem VAT.

    --
    Pozdrawiam,
    KriSSo

  • 2. Data: 2010-11-04 23:16:06
    Temat: Re: [OT] Leasing, kolizja drogowa, UT - problem
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "KriSSo" <k...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Auto zrobione, odebrane blisko miesiąc temu, FAKTURA WYSTAWIONA NA MNIE, a
    > nie na firmę leasingową (co jest zupełnie normalne)

    Co w tym normalnego?

> [...]
    > nabycia tego towaru lub usługi pomniejszonej o podatek VAT mieszczącej się
    > w tej cenie. Mając powyższe na uwadze postanawia jak na wstępie".

    I rację mają.
    Tylko fakturę źle kazałeś wystawić.
    Niech wystawią na leasing.

  • 3. Data: 2010-11-04 23:16:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    KriSSo wrote:

> [...]

    > samochodu jest VW Leasing Sp. Z O.O., który jest płatnikiem podatku
    > VAT. Tak więc, w sytuacji, gdy nabywca towaru lub usługi jest

    Jesteś w dobrej sytuacji, bo masz odebrane auto.
    Piszesz pisemko do ASO z kopią do ubezpieczyciela, że VW
    niczego nie nabywał, bo usługa wykonana była dla Ciebie i nie należy się
    żadna dopłata. Dołączasz ksero faktury.
    Musi zadziałać, a jak nie to odszukaj informacji w sieci, bo rozliczenie
    netto, to już
    nawet w przypadku VATowca było skutecznie kwestionowane.

  • 4. Data: 2010-11-04 23:37:20
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > Jesteś w dobrej sytuacji, bo masz odebrane auto.
    > Piszesz pisemko do ASO z kopią do ubezpieczyciela, że VW
    > niczego nie nabywał,

    Pisać to sobie może.
    Pytanie jest komu wyrządzono szkodę.
    W leasingu auto jest na stanie leasingodawcy, więc to jemu wyrządzono szkodę
    i jemu wypłacono odszkodowanie.

    A że leasingobiorca pokręcił przy fakturach w ASO, to już jego problem, więc
    niech odkręca.

  • 5. Data: 2010-11-05 00:04:37
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Pisać to sobie może.
    > Pytanie jest komu wyrządzono szkodę.
    > W leasingu auto jest na stanie leasingodawcy, więc to jemu wyrządzono
    > szkodę i jemu wypłacono odszkodowanie.

    Miałem szkodę będąc płatnikiem VAT i samochód
    w leasingu i wyobraź sobie, że użytkownikiem pojazdu,
    zgłaszającym szkodę i podmiotem na fakturze byłem ja,
    a nie leasingodawca (rozliczenie w kwotach netto)
    Klika lat później miałem tym samym autem, ale już nie będącym
    w leasingu ani nie będącym środkiem trwałym i z rozpędu
    rozliczyli się z ASO netto,a ASO do mnie po miesiącu czy dwóch wystąpiło o
    VAT.
    Więc napisałem grzeczne pismo i wystarczyło.
    Nawet nie powoływałem się na żadne podstawy prawne:
    napisałem, że to mój samochód, nie jest na środkach trwałych w firmie,
    nie odliczyłem VAT przy zakupie i tyle.
    Nie chce mi się sprawdzać czy coś się zmieniło w przepisach
    i dlaczego miałby na fakturze figurować leasingodawca a nie użytkownik.
    Po to się podpisuje jakieś tam zgody na wypłatę odszkodowania użytkownikowi,
    żeby nie zawracać głowy właścicielowi.

  • 6. Data: 2010-11-05 00:13:50
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości news:

    > Miałem szkodę będąc płatnikiem VAT i samochód
    > w leasingu i wyobraź sobie, że użytkownikiem pojazdu,
    > zgłaszającym szkodę i podmiotem na fakturze byłem ja,

    Co jeszcze o niczym nie świadczy.
    Auto Twoje nie było, więc formalnie odszkodowanie za jego uszkodzenie Ci się
    nie należało.
    Ciesz się, że ubezpieczyciel się nie zorientował.

    > i dlaczego miałby na fakturze figurować leasingodawca a nie użytkownik.

    Bo to leasingodawca poniósł szkodę w wyniku uszkodzenia JEGO majątku.
    Sprawdź sobie w ewidencji środków trwałych, czy figuruje w niej ten
    samochód, albo kiedykolwiek figurował gdy był w leasingu.

    > Po to się podpisuje jakieś tam zgody na wypłatę odszkodowania
    > użytkownikowi,

    Między tym, że właściciel pozwala odebrać JEGO kasę W JEGO IMIENIU
    użytkownikowi, a tym, że szkodę stwierdza się u użytkownika, jest przepaść.

    Oczywiście Ty też szkodę ponosisz, ale inną (niemożność korzystania z
    samochodu) - i o to również możesz ścigać ubezpieczyciela.

  • 7. Data: 2010-11-05 00:22:52
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Pytanie jest komu wyrządzono szkodę.
    > W leasingu auto jest na stanie leasingodawcy, więc to jemu wyrządzono
    > szkodę i jemu wypłacono odszkodowanie.

    A zajrzyj może do jakiejś umowy tego typu?
    Najczęściej na leasingobiorcy ciąży obowiązek ubezpiecznia sprzętu
    i najczęściej jest ubezpieczany na rachunek leasingobiorcy (użytkownika)
    Dodatkowo umowa zapewne stanowi, że wszystkich czynności związanych z
    obsługą
    ubezpieczenia nałożonych przez ubezpieczyciela dokonuje użytkownik.
    To nie jest tak, że samochód jest leasingodawcy i on wszystko załatwia.
    Jest najczęściej odrębna umowa ubezpieczyciela z leasingodawcą
    i tam jest wszystko opisane.

    Najśmieszniej jest jak ubezpieczyciel odmawia wypłaty ubezpieczenia.
    Zgadnij kto ma wtedy problem? Leasingodawca czy leasingobiorca?

  • 8. Data: 2010-11-05 00:25:27
    Od: KriSSo <k...@p...pl>

    W dniu 2010-11-04 23:16, Cavallino pisze:

    > Co w tym normalnego?

    To, że ASO, wykonało mnóstwo już takich naprawa i ZAWSZE faktura była na
    użytkownika, nigdy na leasing. Dla pewności zadzwoniłem do
    Leasingodawcy, który stwierdził " i bardzo dobrze, że faktura jest na
    Pana, bo gdyby ASO wystawiło na Leasing, to natychmiast byłby zwrot tej
    faktury, odesłalibyśmy fakturę zerową. Według umowy wszystkie koszty
    związane z użytkowaniem auta, serwisowaniem, ubezpieczeniem i naprawą są
    kosztami użytkownika, więc faktura za powyższe nie może być wystawiona
    na leasingodawcę."

    > I rację mają.
    > Tylko fakturę źle kazałeś wystawić.
    > Niech wystawią na leasing.

    Mają rację tylko w tym, że właścicielem jest VW Leasing Sp. Z O.O. Na
    tym się racja kończy. Po to Leasing zrobił cesję wypłaty odszkodowania
    na mnie, żebym sobie tę wypłatę ODEBRAŁ. Równie dobrze mogłem auta nie
    robić BEZGOTÓWKOWO, tylko wziąć pieniądze i finito.

    --
    Pozdrawiam,
    KriSSo

  • 9. Data: 2010-11-05 00:27:25
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > A zajrzyj może do jakiejś umowy tego typu?

    Jakiej umowy?
    OC jest regulowane przez ustawę, a nie umowę.

    > Najczęściej na leasingobiorcy ciąży obowiązek ubezpiecznia sprzętu
    > i najczęściej jest ubezpieczany na rachunek leasingobiorcy (użytkownika)

    Ale to nie było AC, więc nie ma to znaczenia.

    > Dodatkowo umowa zapewne stanowi, że wszystkich czynności związanych z
    > obsługą
    > ubezpieczenia nałożonych przez ubezpieczyciela dokonuje użytkownik.

    Jasne i dlatego leasingodawca musi wyrazić zgodę na każdy element związany z
    odszkodowaniem.
    Weź popytaj kogoś kto ma jakieś pojęcie o prawie ubezpieczeniowym, czy
    potwierdzi Twoje domysły.

    > To nie jest tak, że samochód jest leasingodawcy i on wszystko załatwia.
    > Jest najczęściej odrębna umowa ubezpieczyciela z leasingodawcą
    > i tam jest wszystko opisane.

    Ale to nie było AC.

    > Najśmieszniej jest jak ubezpieczyciel odmawia wypłaty ubezpieczenia.
    > Zgadnij kto ma wtedy problem? Leasingodawca czy leasingobiorca?

    Ten kto wyrządził szkodę.
    Albo ten, który przyczynił się do braku odszkodowania.

  • 10. Data: 2010-11-05 00:28:38
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Cavallino wrote:

    > Między tym, że właściciel pozwala odebrać JEGO kasę W JEGO IMIENIU
    > użytkownikowi, a tym, że szkodę stwierdza się u użytkownika, jest
    > przepaść.

    Ale zupełnie odrąbną sprawą jest zlecenie naprawy.
    Tego dokonuje użytkownik. Zajrzyj do umowy.
    Stąd takie a nie inne rozliczenie.