  • 1. Data: 2022-07-24 12:13:50
    Temat: [OT] Nietypowe zastosowanie kompresora - praca ciągła
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Zrobiłem sobie ozonator. Ale troche inny niż normalne. Mianowicie całość
    jest hermetycznie zamknięta i z ozonatora wychodzi węzyk, który mogę
    sobie włożyć do samochodu, do basenu, czy kosza na śmieci.

    Do ozonatora powietrze jest wciskane z zewnatrz z małego kompresorka
    akwariowego.

    Niestety ten kompresor, przy dłuższych wężach, ma słabą wydajność.
    Działa, ale małe przepływy. Przy metrowym węzyku prawie niewyczuwalny
    rych powietrza.

    Eksperymentalnie podpiąłem do niego kompresor samochodowy, taki na
    akumulaor, za 30zł. Działa o niebo lepiej, ale kompresor szlag trafi po
    3 minutach pracy, z gorąca od silnika.

    1) Znajdzie się jakiś tani kompresor samochodowy/rowerowy który
    przeznaczony były do dłuższej pracy, powiedzmy 30 minut? Nie musi być
    wydajny, bo to nie o to chodzi, nie musi też pompować do 100atm.
    2) Tani ;)
    3) Brałem pod uwage kompresory do areografów, ale nie spełniają 2) i mam
    wątpliwości czy spełniają 1).
    4) Cichy

    Widze, że za 7xzł można kupić kompresorki w całości metalowe (?), ale
    czy one są lepsze od tych za 24zł to nie wiem. Jak mówię, cichy, tani,
    pracujący długo, małą wydajnośc i ciśnienie max niewielkie.

    Ostatecznie mogę zedukować napięcie do jakiś 8V (pracuje, spfrawdziłem)
    i w ten sposób zmniejszyć znacząco grzanie, ale zanim to zrobie,
    zapytam, bo może niektóre z nich pracują kulturalniej. Przy 8V pompuje
    tylko co kot napłakał i też głośny.

    PS. Mam w chevrolecie kompresor w komplecie z samochodem. Jest cichy i
    pracuje długo bez straszliwego grzania się. Ale nie chce go używac, bo
    mogę uszkodzić no i tanie nie jest jak bym chciał kupić identyczny.

  • 2. Data: 2022-07-24 12:54:12
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Jul 2022 12:13:50 +0200, heby napisał(a):

    > który mogę
    > sobie włożyć do samochodu, do basenu, czy kosza na śmieci.

    Do basenu to cienko widzę bo musisz wygenerować 0.1 atm na każdy metr
    zanurzenia wężyka. A do pozostałych zastosowań to powiększ o rząd
    przekrój drogi powietrznej i zastosuj wentylatorek z takich
    komputerowych.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-07-24 12:57:04
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    zanurzenia wężyka. A do pozostałych zastosowań to powiększ o rząd
    przekrój drogi powietrznej i zastosuj wentylatorek z takich
    komputerowych. A w ogóle to są małe odkurzacze samochodowe, kup taki i
    przerób.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2022-07-24 13:27:20
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/07/2022 12:57, Jacek Maciejewski wrote:
    > Do basenu to cienko widzę bo musisz wygenerować 0.1 atm na każdy metr
    > zanurzenia wężyka

    Tam niewiele trzebam dzięki temu, że pompa basenowa utrzymuje
    podciśnienie w zwężce, mogę obejść się w ogóle bez niczego. Ze względów
    bezpieczeństwa wolałbym jednak wciskać niż ssać.

    >. A do pozostałych zastosowań to powiększ o rząd
    > przekrój drogi powietrznej

    Clue w tymm że ma być takie malutkie. Aby dało sie *prawie* zamknąc
    drzei samochodu z ozonatorem na zewnątrz i cienką rurką wchdozącą w
    szczeline lub wprost do wentylacji.

    > A w ogóle to są małe odkurzacze samochodowe, kup taki i
    > przerób.

    Głośnie niebotycznie ;)

    Ok, to jakaś opcja, ale dalej wole tłokowy, chcę przenosić małe ilości
    powietrza, ale pod większym ciśnieniem.

  • 5. Data: 2022-07-25 00:34:50
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .07.2022 o 12:13 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > 2) Tani ;)
    > 3) Brałem pod uwage kompresory do areografów, ale nie spełniają 2) i mam

    W młodości produkowałem dla siebie i kumpli kompresorki akwariowe ze
    starego agregatu lodówkowego i silnika od gramofonu. Agregat wybebeszony
    (bez stojana i obudowy). Silnik od gramofonu napędzał paskiem klinowym (od
    gramofonu) bezpośrednio wirnik agregatu. To było bezgłośne urządzenie i
    praktycznie wieczne.
    W wersji "lux", aby ograniczyć tętnienia - dokładałem zbiornik wyrównawczy
    z gaśnicy samochodowej.
    Co jakiś czas trzeba było puścić krople oleju na pracujące tłoki.
    Jak poszperasz po śmietnikach/złomach to w 20 zł się zmieścisz :-)

    TG

  • 6. Data: 2022-07-25 09:25:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 24 Jul 2022 12:13:50 +0200, heby wrote:
> [...]
    >
    > Niestety ten kompresor, przy dłuższych wężach, ma słabą wydajność.
    > Działa, ale małe przepływy. Przy metrowym węzyku prawie niewyczuwalny

    Grubszy wezyk? Bo on nie powinien byc znowu taki slaby.
    Cisnienie w ogole potrzebujesz?
    Bo duze przeplywy to wentylatory daja, ale cisnienie zadne.

> [...]

    > czy one są lepsze od tych za 24zł to nie wiem. Jak mówię, cichy, tani,
    > pracujący długo, małą wydajnośc i ciśnienie max niewielkie.

    Agregat od lodowki, sprezarka od klimy, sprezarka ogolnego
    przeznaczenia ..

    > PS. Mam w chevrolecie kompresor w komplecie z samochodem. Jest cichy i
    > pracuje długo bez straszliwego grzania się. Ale nie chce go używac, bo
    > mogę uszkodzić no i tanie nie jest jak bym chciał kupić identyczny.

    Moze i sie nie grzeje, ale ciekawe jaką ma trwalosc.
    100h to chyba przesadne zalozenie projektowe by bylo :-)

    Tylko ... te kompresorki grzeją sie tez od samego sprezania, taka juz
    natura gazu ... ale u ciebie na testach prawie nie powinno byc
    cisnienia. Węzyk za cienki, zagięty gdzies, zapchany ?

    J.

  • 7. Data: 2022-07-25 14:29:31
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2022 00:34, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > (bez stojana i obudowy). Silnik od gramofonu napędzał paskiem klinowym
    > (od gramofonu) bezpośrednio wirnik agregatu. To było bezgłośne

    Myślałem o tym choć może nie w sensie napędu silnikiem z magnetofonu a
    uzycie bezpośrednio z jakiegoś prostego falownika.

    Zaintrygowałeś mnie.

    Typowy kompresor ma "wystającą" oś gdzieś pod obudową? Czy masz na
    myśli, że można rozdzielić wbudowany silnik od własciwego kompresora?

    Nie rozbiarałem nigdy lodówkowego, choć kiedyś użyłem go w całości.

  • 8. Data: 2022-07-25 14:38:22
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2022 09:25, J.F wrote:
    > Grubszy wezyk?

    To wtedy nie wcisnę w wentylację. Rurki nie mogę dać grubszej, to max.
    Muszę bardziej zdecydowanie wciskać w nią powietrze. Najlepiej
    "strzykawką" aby nie miało szansy na kompresje, tylko było dolidnie
    popychane z jednej strony.

    > Bo on nie powinien byc znowu taki slaby.
    > Cisnienie w ogole potrzebujesz?

    Wychodzi na to że tak. Mam nasilniejszą dostepną pompkę akwariową. Nie
    da się jej wylou zatkać palcem, pyrka mimo to. No chyba że solidnie docisnę.

    A przez metr rurki wewn. fi4 ledwo działa :/ Na pewno nie tak, jak bym
    chciał.

    > Moze i sie nie grzeje, ale ciekawe jaką ma trwalosc.
    > 100h to chyba przesadne zalozenie projektowe by bylo :-)

    Tak też myślę. Pewnie w środku tłok ze słomy i zawory ze zmielonych klapek.

    > Tylko ... te kompresorki grzeją sie tez od samego sprezania, taka juz
    > natura gazu ... ale u ciebie na testach prawie nie powinno byc
    > cisnienia. Węzyk za cienki, zagięty gdzies, zapchany ?

    Nie, wężyki czyste.

    Grzeje się silnik.

    Nadtapia mi tworzywo w okolicy stojana silnika. To, że kompresor się
    nagrzewa to ok, ale tutaj ewidentnie silniki jest za mały do tej mocy i
    nie nadąża z oddawaniem ciepła. Z resztą to bez znaczania - po godzinie
    pracy przerywanej szlag trafił w nim łozyska (teflonowe?). Wytarły się.
    Guano.

  • 9. Data: 2022-07-25 15:01:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 25 Jul 2022 14:38:22 +0200, heby wrote:

    > To wtedy nie wcisnę w wentylację. Rurki nie mogę dać grubszej, to max.

    Nie pisales o wentylacji, tylko o basenie, samochodzie.

> [...]
    >
    > A przez metr rurki wewn. fi4 ledwo działa :/ Na pewno nie tak, jak bym

    fi 4 to nie jest duza srednica, ale tez nie mala.
    A wydajnosc ozonatora pewnie mała, to niewielki przeplyw powinien
    wystarczyc.

    Przeplyw IMO powinien byc dosc spory, chyba, że rurka jakas dziwna w
    srodku ..

    > Tak też myślę. Pewnie w środku tłok ze słomy i zawory ze zmielonych klapek.

    Tlok moze byc z grafitu, a zawory to w sumie dowolne :-)

> [...]
    > Nadtapia mi tworzywo w okolicy stojana silnika. To, że kompresor się
    > nagrzewa to ok, ale tutaj ewidentnie silniki jest za mały do tej mocy i

    A obroty z podlaczonym wezykiem zdrowe?
    Bo jak tlok przyblokowal silnik, to prad duzy, a chlodzenie slabe.

    Stojan wirnika? Nie ma tam magnesow stałych? Wirnik sie grzeje.

    > Z resztą to bez znaczania - po godzinie
    > pracy przerywanej szlag trafił w nim łozyska (teflonowe?). Wytarły się.
    > Guano.

    No wiesz - jak ma starczyc na napompompowanie opony ... to jak czesto
    masz taką potrzebę? Raz na rok?
    Starczylby na pare lat :-)

    J.

  • 10. Data: 2022-07-25 16:40:23
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 25/07/2022 15:01, J.F wrote:
    > Nie pisales o wentylacji, tylko o basenie, samochodzie.

    Samochodzie. Z rurką wsadzoną w wentylację i wychdzącą przez drzwi na
    zewnatrz ;)

    > fi 4 to nie jest duza srednica, ale tez nie mala.
    > A wydajnosc ozonatora pewnie mała, to niewielki przeplyw powinien
    > wystarczyc.

    Będę to badał jeszcze, pytanie o kompresorek jest raczej za zaś, bo
    przepływy są taki mizerne, że zastanawiam się w ogóle czy w warunkach
    bojowych to zadziała.

    > Przeplyw IMO powinien byc dosc spory, chyba, że rurka jakas dziwna w
    > srodku ..

    Nie jest. Być może to specyfika pompki akwariowej. Zamiast pchać
    powietrze, rezonuje nim tylko?

    > A obroty z podlaczonym wezykiem zdrowe?

    Nie zauważa wężyka.

    > Bo jak tlok przyblokowal silnik, to prad duzy, a chlodzenie slabe.

    To się grzeje jak szalone nawet jak nie ma oporów.

    > Stojan wirnika? Nie ma tam magnesow stałych? Wirnik sie grzeje.

    Akurat w tym nie wiem, inny, o identycznym wyglądzie, miał stojan i
    wirnik z komutatorem. Pewno większe pole magnetyczne a neodym droższy od
    miedzi.

    > No wiesz - jak ma starczyc na napompompowanie opony ... to jak czesto
    > masz taką potrzebę? Raz na rok?
    > Starczylby na pare lat :-)

    Jak miałem to byś się zdziwił...
    1) pompowanie
    2) 4km na zadupiu
    3) repeat

    Kilkanaście razy. Dojechałem do gumiarza. Na tym kompresorku z
    chevroleta. Nie wiem ile wytrzyma, mam wrażenie, że pod koniec dzwięk
    się zmienił.