  • 1. Data: 2009-11-09 21:37:28
    Temat: [OT] modyfikacje silnika - odciążanie układu korbowego
    Od: "Conrado" <z...@w...pl>

    Witam,

    Temat lotniczy, a jednak tez motocyklowy :) - dotyczy przeróbki silnika
    powstałego na podstawie silnika ETZ 150.
    Latam na paralotni i sam skonstruowałem napęd plecakowy do paralotni. Nic
    wielkiego i pionierem tez nie jestem. Silnik, to praktycznie tylko wał
    korbowy wraz z otaczającym go blokiem, cylinder, głowica, gaźnik, zapłon od
    pily spalinowej, gaznik wallbro, przekładnia, śmigło - i tu fotka
    http://www.tinyurl.pl?dfo2WZZE . Sprawuje się nieźle, ale jedna rzecz mi
    bardzo dokucza podczas startu, gdzie silnik dźwigam na plecach - waga...
    Jedynym praktrycznie elementem,który mogłbym odciążyc, to wał korbowy z
    kołami zamachowymi. Podczas pracy silnika sporą masą wirującą jest śmigło -
    działa też trochę jak żyroskop. Nie ma skrzyni biegów, nie ma obciążenia
    przy ruszaniu, silnik na biegu jałowym i tak ma wirujące śmigło, działąjace
    w pewnym stopniu, jak koło zamachowe. Obciążenie silnika rośnie stopniowo
    wraz ze zwiększaniem obrotów.
    I tu pytanie - jest szansa pozbycia się jakiejś znaczacej masy materiału z
    kół zamachowych bez szkody dla pracy silnika?

    Dziękuję za pomoc :)

    Conrado
    ST 1100 Pan-European

  • 2. Data: 2009-11-10 09:55:01
    Od: "Baczek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > korbowy wraz z otaczającym go blokiem, cylinder, głowica, gaźnik, zapłon
    > od pily spalinowej, gaznik wallbro, przekładnia, śmigło - i tu fotka

    403 Forbidden
    Request forbidden by administrative rules.

  • 3. Data: 2009-11-10 10:06:28
    Od: Glub <g...@g...com>

    "Conrado" <z...@w...pl> wrote:
> [...]
    > I tu pytanie - jest szansa pozbycia się jakiejś znaczacej masy
    > materiału z
    > kół zamachowych bez szkody dla pracy silnika?

    Motoroma ul Chodzonego 7 Wwa, zajmuje się silnikami do paralotni i chyba
    będą kompetentni.
    --
    Glub

  • 4. Data: 2009-11-10 16:26:56
    Od: "Conrado" <z...@w...pl>

    > Motoroma ul Chodzonego 7 Wwa, zajmuje się silnikami do paralotni i chyba
    > będą kompetentni

    Tak wiem, ale tam silniki nie są przerabianymi silnikami motocyklowymi.
    Tutaj to zwykla ETZ 150. Wiem, że tunigowcy dwusuwów m.in odciązali wał
    korbowy, by silnik się szybciej zbierał, ale ile mozna maks, cięzko się
    doszukać. Może ktoś kiedyś z forum bawil się w coś takiego?

    Conrado

  • 5. Data: 2009-11-10 21:20:46
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik "Conrado" <z...@w...pl> napisał

    > I tu pytanie - jest szansa pozbycia się jakiejś znaczacej masy materiału z kół
    > zamachowych bez szkody dla pracy silnika?

    Niewiele sie pozbędziesz. Poza tym jeśli zdejmiesz materiał z tarcz
    wału korbowego - będziesz musiał wypełnić skrzynie korbowa odpowiednia
    wkladka. Można też wiercic tarcze wału (symetrycznie) ale trzeba otwory
    wypelnic wkladkami np z balsy.W sumie moze z kilogram...?
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 6. Data: 2009-11-11 10:28:26
    Od: n...@s...com

    On Tue, 10 Nov 2009 22:20:46 +0100, "Hinek"
    <h...@a...pl.invalid> wrote:

    >wkladka. Można też wiercic tarcze wału (symetrycznie) ale trzeba otwory
    >wypelnic wkladkami np z balsy.W sumie moze z kilogram...?

    balsa pije wode, pewnie olej tez wypije. Lepiej uzyc jakiegos
    syntetyka.

    pozdr
    neworm
    --
    DT 125 - czy aby nie za mocny ? :-)
    JUPPI! Admini tego foróma som wielcy!

  • 7. Data: 2009-11-11 11:20:13
    Temat: Re: [OT] modyfikacje silnika - odcišżanie układu korbowego
    Od: "Hinek" <h...@a...pl.invalid>

    Użytkownik <n...@s...com> napisał

    > balsa pije wode, pewnie olej tez wypije. Lepiej uzyc jakiegos
    > syntetyka.

    Tak, ale sie nie wdawalem detale. Trzeba ja zaimpregnowac.
    Kiedys uzylem do takich wypelnien korka i zywicy. Sprawdzilo sie.
    Do wypelnienia skrzyni kobowej i wykonania tzw, podkowy najlepiej
    użyć blachy aluminiowej. To sa zapomniane metody zwiekszania mocy
    silnkow 2s. Przy okazji da to niewielkie zmniejszenie masy silnika.
    No, ale jak ma sie to wszystko na plecach - pewnie kazdy gram sie
    liczy :)
    Pozdr

    --
    Hinek

  • 8. Data: 2009-11-11 12:59:23
    Od: Kuczu <q...@g...com>

    n...@s...com pisze:
    > balsa pije wode, pewnie olej tez wypije.

    A jak wypije benzyne z mieszanki 300 metrow nad ziemia ?

    > Lepiej uzyc jakiegos syntetyka.

    Ale samochodowego czy motocyklowego ?

    --
    Kuczu

    LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
    Harley Davidson FXR-C 666 Edition
    www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

  • 9. Data: 2009-11-12 14:08:07
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    "Hinek" <h...@a...pl.invalid> wrote:

    >No, ale jak ma sie to wszystko na plecach - pewnie kazdy gram sie
    >liczy :)

    A jakby tak cale wagi zrobic z alaminium? Z ciezarkami do
    zrownowazenia co powinno byc o tyle latwiejsze, ze w oryginale etka
    jakos specjalnie precyzyjnie wywazona nie byla a silnik w zastosowaniu
    lotniczym to jak byc moze blednie sie domyslam, trzaby wywazyc na
    waski stosunkowo zakres obrotow?
    Jeno ze Etka ma wal 3 czesciowy a nie 5, prosciej bylo nowy wal
    wykonac.

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 10. Data: 2009-11-12 14:10:38
    Od: AZ <a...@g...com>

    On 2009-11-12, Jacot <j...@m...pl> wrote:

> [...]
    > waski stosunkowo zakres obrotow?
    > Jeno ze Etka ma wal 3 czesciowy a nie 5, prosciej bylo nowy wal

    A to sie w ogole da wywazyc? No chyba zeby w aluminiowe przeciwwagi
    wcisnac metalowe walce coby zrownowazyc wage korby i tloka?
    No i pozostaje pytanie co z wytrzymaloscia takiego walu?

    A z wywazaniem nie jest tak, ze wywaza sie po prostu? Sily powstajace
    w skutku zlego wywazenia z tego co sie orientuje nie rosna liniowo
    wzgledem predkosci obrotowej a troche szybciej, wiec skoro silnik
    pracuje wiekszosc czasu na wysokich obrotach to musi byc dokladnie
    wywazony?

    --
    Artur
    ZZR 1200