  • 1. Data: 2010-11-07 15:39:38
    Temat: Obciążalność kabli w izolacji z polietylenu sieciowanego XLPE
    Od: "bolo" <k...@i...pl>

    Czy ktoś, kto dotychczas stosował kable o izolacji polwinitu PVC rozważał
    jaka jest
    w tych samych warunkach eksploatacji -maksymalna temperatura w gruncie 20 st
    C-
    obiążalność kabli o tym samym przekroju żyły tylko o izolacji z polietylenu
    sieciowanego?
    Z moich rozważań powinna być ona o ok. 18% wyższa, bo temperatura pracy
    dopuszczalnej
    długotrwale dla takiej izolacji wynosi 90 st C, dla izolacji polwinitowej 70
    st C.
    Przy założeniu, że ciepło wytworzone przez straty w kablu jest oddawane do
    gruntu o wspomnianej
    temperaturze otoczenia 20st C i przewodność cieplna gruntu jest dla obu
    kabli ta sama wyszło mi ze wzoru
    Idd'=Iddx[(90-20)/(70-20]sqr>Iddx1,18 .
    Dla kabla YAKY 4x120 mm2 Idd=275A, dla kabla YAKSX 4x120 mm2 Idd=325A
    Czy ktoś na forum rozważal podobny problem?

  • 2. Data: 2010-11-07 16:57:29
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 16:39:38 +0100, "bolo" <k...@i...pl> wrote:

    Uwaga teoretyczna ;) Ten wzór, który podałeś, formalnie jest
    wyproadzony przy założeniu *stałej* temperatury końcowej (a właściwie
    skuteczności chłodzenia)! Czyli używać go możesz dla wyznaczenia
    obciążenia przy innej temperaturze otoczenia. To czy możesz go użyć w
    twoim problemie zależy od jednego czynnika - jaka jest skuteczność
    chłodzenia przy 90 stopniach, a jaka przy 70. Jeżeli dla 90 stopnie
    jest niemniejsza niż dla 70 stopni, to tak.

    Uwaga praktyczna ;)
    http://www.technokabel.com.pl/informatortechniczny.p
    hp?op=sk&pid=278
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 3. Data: 2010-11-07 17:00:03
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 16:39:38 +0100, bolo wrote:
    >Czy ktoś, kto dotychczas stosował kable o izolacji polwinitu PVC rozważał
    [...]
    >Czy ktoś na forum rozważal podobny problem?

    Ale po co rozwazac jakies problemy - zajrzyj do danych fabrycznych.

    J.

  • 4. Data: 2010-11-12 17:36:38
    Od: "bolo" <k...@i...pl>

    Dzięki za uwagi.
    Gdybym chciał skorzystać z danych Telefoniki lub Technokabla to bym to
    niechybnie zrobił.
    Nie zrobiłem tego ponieważ dotychczas, od wielu lat
    przy doborze kabli (tych w izolacji z PVC oczywiście) korzystałem
    z zeszytu nr 10 PBUE. A tu raptem norma źle przetłumaczona i źle
    zinterpretowana
    sprawia, że kabel YAKY 4x120 mm2 , który miał obciążalność Idd= 275A ma
    obciążalność Idd=242A.
    Co prawda mówi się, że to obciążalność dla temperatury otoczenia 30st C(a
    nie 20 stC dla kabla w gruncie, w Polsce )
    oraz podaje współczynnik poprawkowy, ale już informacja o rezystywności
    cieplnej gruntu, którą
    przyjęto 2,5 (dla pustyni :-D))) ) zamiast jak dotychczas przez wiele
    dziesięcioleci 1,2 jest bardziej zakamuflowana.
    W katalogu Telefoniki w ogóle nikt się nie bawi w takie subtelności tylko
    podają
    wszystko wg źle przetłumaczonej (celowo?) normy PN-IEC 60364-5-523.Kable z
    izolacją z PVC nie mogły dla tych samych przekrojów
    i tych samych warunków pracy stracić na obciążalności 14 % po
    przetłumaczeniu normy regulującej między innymi te sprawy.
    A tak sprawa wyglądałaby przy bezkrytycznym stosowaniu karty katalogowej np
    Telefoniki.
    Polecam artykuł, który znalazłem na ten temat
    http://www.edwardmusial.info/pliki/iz_przewodow_i_ka
    bli.pdf
    Bardzo ładnie pokazuje i tłumaczy pewne sprawy oraz potwierdza moje
    wątpliwości.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-11-13 11:09:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 12 Nov 2010 18:36:38 +0100, bolo wrote:
> [...]
    >i tych samych warunków pracy stracić na obciążalności 14 % po
    >przetłumaczeniu normy regulującej między innymi te sprawy.

    Mogly mogly, jesli stara norma zla byla.

    A poza tym to chyba walczysz z wiatrakami.
    Jest kabel, producent dopuszcza 242A, norma dopuszcza 242A, a Ty co -
    chcesz puscic 275A ? Daj wlasciwy kabel, klient zaplaci.

    J.