eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowaObiektyw makro M42 do statycznych obrazów - kilka eksperymentów › Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów - kilka eksperymentów
    From: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów - kilka eksperymentów
    Date: Mon, 1 Aug 2016 18:22:29 +0200

    Cześć.

    Zrobiłem kilka zdjęć róznymi obiektywami, bez dodatków jak pierscienie
    makro itp. Ze względu na ograniczone możliwości 3D nie udalo się zrobić
    wszystkich z identycznym wykadrowaniem, ale mogę wstepnie wyciągnąc
    jakieś wnioski.

    Obiekt fotografowany poznają dinozaury :D

    Objerzeć można tutaj:

    https://drive.google.com/open?id=0B_tdetIhaLvaRHRNen
    ppbFBMOHc

    Wszystkie zdjęcia na najmniejszej możliwej dziurze.

    a) kitowy 18-55. Zdjęcia wyglądają na nieco nieostre i zamglone bez
    wzgledu na ogniskową. Ogolnie nie jestem zadowolony. Bez względu na to
    czy ustawie AF czy MF zamglenie i lekkie rozmycie wystepuje na całym
    kadrze. Ogólnie obiektyw robi ostre zdjęcia w normalnych warunkach z
    gatunku "ja i mój kotek", być może mała przysłona powoduje problemy? Nie
    wiem. Trzeba więcej eksperymentów, ale ogolnie jestem zawiedziony.
    Wydaje mi się że widzę też abberacje chromatyczne na większym zoomie
    (nogi elementów).

    b) helios 44m. Zdjęcia ostre i *chyba* najlepsze jakie udało mi się w
    tej próbie zrobić. Jestem w stanie odczytać wszystkie kolorowe paski na
    rezystorach i oznaczenia, widzieć dośc ostro. Hmmm... prawdopodobnie
    dokupie industara i zobaczymy czy będzie lepiej.

    c) zmiennoogniskowy teleobiektyw helios 80-200. Tu nie udało mi się
    odsunąc wystarczająco daleko aby uzyskać pełny kadr, może zrobie to
    kiedy indziej. Ale problemem jest coś zupełnie innego. Na "helios 80-200
    - zoom.jpg" widać *absurdalne* abberacje chromatyczne na nogach złącz
    (prawo u góry). Po ustawieniu 80 jakość zdjęcia zblizyła się do
    normalności, ale jakoś zamglone jest. Ten obiektyw widziała już lepsze
    czasy i może te abberacje i zamglenie to wynik jakiejś przygody z
    grawitacją. Być może go rozbiorę i uda się coś znaleźć.

    Ostrzyłem ustawiając wielką dziurę, ostrośc na środek płytki i dopiero
    zmniejszałem dziurę.

    Automatyka aparatu na A. W trybie raw niewiele więcej widać poza
    minimalnym polepszeniem jakości na kantach co jest raczej spodziewane.

    Kilka błędnych wniosków:

    a) do moich zastosowań bardzo mozliwe że nie jest potrzebny obiektyw z
    długa ogniskową. Zadowalające efekty widze na zwykłym obiektywie
    portretowym.

    b) zawiedziony jestem kitowym - albo jest uszkodzony albo jednak za duzo
    szkła i ruchomych elementów powoduje problemy typu nieostry obraz i
    słaby kontrast.

    c) wydaje się że nie trzeba nawet jakoś specjalnie mocno grzać lampami -
    te zdjęcia to tak naprawdę 2 świetlówki nad płytką i szumy są
    akceptowalne (co nie znaczy że nie chcę lepiej). Zrobie jeszcze
    eksperymenty ze znacznie więszą moca oświetlenia.

    Całość stabilizowana statywem za 50zł z allegro :D ale zdjęcia z timerem
    10 sek i rozmycie obrazu w kitowym raczej nie ma związku z przypadkowym
    ruszeniem czy drganiami. Tych zdjęć było robionych kilkanascie i efekty
    za kazdym razem identyczne.