  • 1. Data: 2015-10-25 15:08:32
    Temat: Obliczanie transformatora do full bridge
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Witam,

    w jaki sposób policzyć transformator do układu pełnego mostka
    dla rdzenia spoza bazy pana Schmidta? Dla przykładu, Vin=12V,
    Vout=12V, Iout=40mA, f=200kHz, rdzeń RTF-12.7X7.14X4.77-H10K
    o AL=5500. Strona:

    http://schmidt-walter-schaltnetzteile.de/smps_e/vgw_
    smps_e.html

    podaje tylko L dławika oraz N1/N2, np. dla (gigantycznego)
    ETD29 mają to być 6,7 i 17 zwojów. Mogę poobliczać z proporcji
    albo próbować metodą Macajewa, ale jak poprawnie policzyć L_N1
    dla takiego przypadku przy założeniu, że rdzeń ma znaczny zapas mocy?

    Dla tego rdzenia i bez dławika Macajew dał najlepsze efekty dla
    N1=16 zwojów, ale bardzo mi się takie zgadywanie nie podoba... :-(

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2015-10-25 17:47:16
    Temat: Re: Obliczanie transformatora do full bridge
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Oct 2015 15:08:32 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    >
    > podaje tylko L dławika oraz N1/N2, np. dla (gigantycznego)
    > ETD29 mają to być 6,7 i 17 zwojów. Mogę poobliczać z proporcji

    te 6 i 7 zwojow sugeruje ze rdzen jest za duzy. Okno puste.
    Tam sie proponuje i mniejsze rdzenie, E13/7/4 np, czy RM4.

    > albo próbować metodą Macajewa, ale jak poprawnie policzyć L_N1
    > dla takiego przypadku przy założeniu, że rdzeń ma znaczny zapas mocy?

    Hm, a czy jest cos "poprawnie" ?
    Indukcyjnosc jest potrzebna, aby w czasie impulsu prad
    magnesujacy/pole w rdzeniu nie rosl za bardzo.
    Nie wiem czy to ten parametr deltaB - wyglada jakby wszedzie zalozyli
    0.09T.

    Ale im wiecej zwojow, tym straty omowe wieksze.

    > Dla tego rdzenia i bez dławika Macajew dał najlepsze efekty dla
    > N1=16 zwojów, ale bardzo mi się takie zgadywanie nie podoba... :-(

    Czemu nie - Macajew przeciez najlepszy :-)

    J.

  • 3. Data: 2015-10-25 19:43:36
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, October 25, 2015, 3:08:32 PM, you wrote:

> [...]
    smps_e.html
    > podaje tylko L dławika oraz N1/N2, np. dla (gigantycznego)

    Przewiń tabelkę z rdzeniami kawałek niżej i będziesz miał rdzenie E.
    Możesz przyjąć E13/7/4

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2015-10-25 19:59:00
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > te 6 i 7 zwojow sugeruje ze rdzen jest za duzy. Okno puste.
    > Tam sie proponuje i mniejsze rdzenie, E13/7/4 np, czy RM4.

    Wiadomo, ale podałem dla przykładu. Dla mocy 480mW chyba
    każdy rdzeń jest za duży. Wziąłem toroid 12,7mm, bo mi
    się musi zmieścić kilka uzwojeń licą 7x0,15 TIW, a ona
    ma 0,8mm średnicy zewnętrznej.

    > Hm, a czy jest cos "poprawnie" ?

    Jak będzie za duża, to prąd dostatecznie nie narośnie.
    Za mała spowoduje, że rdzeń albo się nasyci, albo dużo
    energii pójdzie w grzanie kluczy -- patrz niżej. Jakaś
    więc jest dobra i program skądś bierze te 6 zwojów.

    > Ale im wiecej zwojow, tym straty omowe wieksze.

    Na IR21531 3k9/1n przy podobnej obciążalności prąd
    jałowy może być w zakresie 70mA..3mA w zależności
    od liczby zwojów. Za "optimum" przyjąłem taką najmniejszą
    liczbę zwojów, przy której prąd jałowy nie rośnie gwałtownie.

    > Czemu nie - Macajew przeciez najlepszy :-)

    Ale w ogólności nie chce mi się godzinami eksperymentować
    przy doborze transformatora. Wpisuje się parametry i strona
    wypluwa wynik. Układy buck/boost liczy dobrze, często korzystam.
    Natomiast w mostku nie wyświetla wszystkich potrzebnych informacji.
    Póki się robi na rdzeniu z listy, to problemu nie ma, ale wolę
    wiedzieć, że tam ma być np. 15uH i móc nawinąć na rdzeniu z szuflady
    znając tylko jego AL.

    Pozdrawiam, Piotr

    PS. Wygląda na to, że nie mam dostępu do materiałów o triakach,
    bo mam tylko prenumeratę papierową EdW. Nawet nie wiedziałem, że
    do papierowej nie jest automatycznie dołączana wersja w pdf,
    trzeba dokupić za 50 zł. Albo ja nie umiem tego znaleźć...

  • 5. Data: 2015-10-25 20:14:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przewiń tabelkę z rdzeniami kawałek niżej i będziesz miał rdzenie E.
    > Możesz przyjąć E13/7/4

    27 i 32 zwoje. :-) Dziękuję, ale skąd akurat taki wybór?
    Na stronie Twojego pracodawcy jest tabelka:

    http://www.feryster.pl/polski/rtf.php

    I tam rdzenie 12,5 mają AL z przedziału 1000..5100, a to
    przecież zmienia liczbę zwojów w zakresie sqrt(5)=2,23 raza.
    Mojego w tabelce nie ma, choć w sklepie jest:

    http://sklep.feryster.pl/index.php?page=shop.product
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21437&ca
    tegory_id=645&option=com_virtuemart&Itemid=163

    Nie wiem, co to jest H10K, kupiłem też uczciwe 3F3 i mogę
    na nim zrobić testy. Do testu wziąłem AL=5500, bo mi się nie
    chciało kręcić 2x tyle na 3F3 o AL=1160. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2015-10-25 20:36:35
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Przewiń tabelkę z rdzeniami

    Testy dla RTF-16X9,6X6,3-3F3, AL=1160:

    zwoje: prąd jałowy (IR21531/3k9/1n):

    24 1mA
    22 1mA
    20 3mA
    18 3mA
    16 5mA
    14 6mA
    12 9mA
    10 16mA
    8 29mA
    7 41mA
    6 59mA

    Indukcyjność można sobie łatwo z tego policzyć,
    tylko która wartość jest dobra i dlaczego?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-10-25 21:50:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Oct 2015 19:59:00 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Jak będzie za duża, to prąd dostatecznie nie narośnie.

    To transformator !
    Jak we wtornym plynie prad, to i w pierwotnym plynie, nie patrzac na
    indukcyjnosc. No chyba ze indukcyjnosc rozproszenia zablokuje.

    > Za mała spowoduje, że rdzeń albo się nasyci, albo dużo
    > energii pójdzie w grzanie kluczy -- patrz niżej. Jakaś
    > więc jest dobra i program skądś bierze te 6 zwojów.

    76mm^2*0.09T/2.5us = 2.736V

    Potrzeba nam .. no, 5 zw by wystarczylo przy 12V zasilania i
    zalozonych 0.09T zmiany. Czemu 6 ... nie wiem.

    > Ale w ogólności nie chce mi się godzinami eksperymentować
    > przy doborze transformatora. Wpisuje się parametry i strona
    > wypluwa wynik.

    No ba, kazdy by tak chcial, ale tu juz tyle parametrow zalozyles, ze
    zostalo pare prob :-)

    > Układy buck/boost liczy dobrze, często korzystam.

    Liczy je z czystej teorii, a tu jeszcze praktyka zostaje i
    nieuwzglednione zjawiska/parametry ..

> [...]
    > Póki się robi na rdzeniu z listy, to problemu nie ma, ale wolę
    > wiedzieć, że tam ma być np. 15uH i móc nawinąć na rdzeniu z szuflady

    Ty chcesz ~40mA pradu roboczego, przyjmujac np 10mA pradu
    magnesujacego (roznica pradu w obu uzwojeniach)
    to mi wychodzi

    U=Ldi/dt => 3uH

    Hm, nieco ponad 1 zwoj. Moze trzeba bylo przyjac 4 mA :-)

    Ale cos mi sie tu nie zgadza ... patrzac na poprzednie obliczenie,
    to 6 minimum i nazwijmy to - "niedaleko nasycenia".
    To ten rdzen nasyci sie przy 10mA i powiedzmy 30 zwojach?

    Ze wzoru mi wychodzi 60mA*100zw, ale tego wzoru nie bardzo rozumiem.

> [...]
    > do papierowej nie jest automatycznie dołączana wersja w pdf,
    > trzeba dokupić za 50 zł. Albo ja nie umiem tego znaleźć...

    Eee, dziekuje za chec, ale az tak mi nie zalezy.

    J.

  • 8. Data: 2015-10-25 21:52:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Oct 2015 20:14:38 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    >
    > I tam rdzenie 12,5 mają AL z przedziału 1000..5100, a to
    > przecież zmienia liczbę zwojów w zakresie sqrt(5)=2,23 raza.

    To jest transformator - tu indukcyjnosc jest drugorzedna. Nie jest
    okreslona jaka ma byc.

    Bardziej wielkosc okna sie liczy :-)

    J.

  • 9. Data: 2015-10-25 23:20:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, October 25, 2015, 7:59:00 PM, you wrote:

    > Wiadomo, ale podałem dla przykładu. Dla mocy 480mW chyba
    > każdy rdzeń jest za duży. Wziąłem toroid 12,7mm, bo mi
    > się musi zmieścić kilka uzwojeń licą 7x0,15 TIW, a ona
    > ma 0,8mm średnicy zewnętrznej.

    Podajesz prąd 40mA - na czorta lica 7x0.15?

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-10-25 23:24:08
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Sunday, October 25, 2015, 8:14:38 PM, you wrote:

> [...]
    > I tam rdzenie 12,5 mają AL z przedziału 1000..5100, a to
    > przecież zmienia liczbę zwojów w zakresie sqrt(5)=2,23 raza.

    Liczba zwojów nie jest zależna od AL ale od napięcia, przekroju i indukcji w
    rdzeniu. Nie przekraczaj 180mT w szczytach (360mT p-p).

> [...]
    _details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=21437&ca
    tegory_id=645&option=com_virtuemart&Itemid=163

    Rdzeń w.cz.

    > kupiłem też uczciwe 3F3 i mogę na nim zrobić testy. Do testu wziąłem
    > AL=5500, bo mi się nie chciało kręcić 2x tyle na 3F3 o AL=1160. :-)

    Błąd.

    --
    Best regards,
    RoMan