  • 1. Data: 2017-08-07 13:41:00
    Temat: Odporność zasilaczy impulsowych na przeciążenie
    Od: "jedrek" <wonzespamem@won>

    Rozumiem, że jak jest porządnego producenta zasilacz impulsowy to jest
    głupotoodporny na przeciążenia? Czyli powinien się zwyczajnie wyłączyć i na
    tym koniec, do czasu aż obciążenie będzie mieścić się w dopuszczalnych
    widełkach?
    Chodzi o tego typu zasilacze w metalowych obudowach
    https://www.piekarz.pl/pl/img/offer/1/3/f_13144.jpg
    Oczywiście testowany zasilacz to nie jakaś tam renomowana firma tylko typowo
    dostępna chińszczyzna pod oznaczeniem:
    Power Supply
    model: S-36-12
    12V 3A
    bez nazwy jakiegoś konkretnego producenta, producentem jest po prostu "Made
    in china" :) ale w którym garażu to tłuką to niewiadomo.
    Najtańsze co było w tej grupie zasilaczy.
    Niby wygląda miechaniczne wykonany porządnie, ale z efektów wnioskuję, że
    zaoszczedzili na komponentach, może tranzystor klucza jakaś malowanka (?)
    Do prób został obciążony żarówką samochodową H4 60W - czyli obciążenie na
    gorącym już włóknie = 5A, a to 2A ponad normę zasilacza 3A - badanie
    zachowania zasilacza w porządnym stresie. Test ma na celu potwierdzić, że
    zasilacz jest głupotoodporny i nie spali chałupy jakby się coś
    nieprzewidywanego zaczęło dziać z obciążeniem (taśma LED). Wiadomo, że na
    rozruchu uderzenie prądu dla zimnej żarówki pewnie w szpilce może tam być i
    z kilkanaście amperów (lub nawet więcej).
    I tak obciążony zasilacz po jakieś minucie, dwóch testów padł.
    Dostał jak przypuszczam zwarcia (pomiar na przejście-biper na multimetrze
    wejścia zasilacza 230V wskazuje około 1,4V - czyli przejście przez dwie
    szeregowe diody mostka) mosfet kluczujący.
    Zasilałem go przez żarówkę szeregową 100W 230V - jako bezpiecznik - gdyby
    coś nie tak miało być - i wykrakałem :). Żarówka-bezpiecznik po stronie 230V
    teraz święci na max - czyli zasilacz stanowi praktycznie zwarcie.
    Dobre zasilacze przeciążane widać, że próbkują i żarówka na wyjściu 12V co
    jakiś czas rozbłyska i gaśnie (lub tylko cyknięcie zasilacza słychać) i może
    być tak i pół godziny zapięty i nic się nie dzieje do czasu aż zmniejszymy
    obciążenie do poziomu obsługiwanego przez dany zasilacz. A tutejsza
    chińszczyzna popracowała może z minutę, dwie i koniec zasilacza.
    Czyli wniosek szkoda się pchać w tą no name chińszczyznę.
    Czy zasilacze firmy Mean Weel są coś warte czy to taka sama chińszczyzna?
    Na zdjęciach wyglądają identycznie jak te no name, więc się obawiam, że to
    może być to samo badziewie tylko z inną naklejką.
    Skończy się na tym, że nabędę tradycyjny prostownik samochodowy z
    tradycyjnym trafo 50Hz składanym z blach i z niego zasilę taśmę LED.

  • 2. Data: 2017-08-07 14:54:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >jest głupotoodporny na przeciążenia? Czyli powinien się zwyczajnie
    >wyłączyć i na tym koniec, do czasu aż obciążenie będzie mieścić się w

    IMO tak niekoniecznie.
    Czesto jest zabezpieczenie zwarciowe, czasem "przy okazji"
    konstrukcji,
    czesto zasilacz wtedy "probkuje", i cos mu sie wtedy moze przegrzac.

> [...]
    >3A - badanie zachowania zasilacza w porządnym stresie. Test ma na
    >celu potwierdzić, że zasilacz jest głupotoodporny i nie spali chałupy

    To jest na tyle male przeciazenie, ze zabezpieczenie moze nie
    zadzialac.

    >nieprzewidywanego zaczęło dziać z obciążeniem (taśma LED). Wiadomo,
    >że na rozruchu uderzenie prądu dla zimnej żarówki pewnie w szpilce
    >może tam być i z kilkanaście amperów (lub nawet więcej).

    I wtedy np pecetowy zasilacz wylacza sie :-)

> [...]
    >gdyby coś nie tak miało być - i wykrakałem :). Żarówka-bezpiecznik po
    >stronie 230V teraz święci na max - czyli zasilacz stanowi praktycznie

    Musialbys rozkrecic - jak w srodku jest bezpiecznik, to by sie
    przepalil i chaupa nie splonie :-)

    >Skończy się na tym, że nabędę tradycyjny prostownik samochodowy z
    >tradycyjnym trafo 50Hz składanym z blach i z niego zasilę taśmę LED.

    Podlacz pod niego dwie zarowki 55W i zobacz jak sie skonczy :-P

    J.

  • 3. Data: 2017-08-07 15:00:55
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 7 sierpnia 2017 13:41:06 UTC+2 użytkownik jedrek napisał:
    > Skończy się na tym, że nabędę tradycyjny prostownik samochodowy z
    > tradycyjnym trafo 50Hz składanym z blach i z niego zasilę taśmę LED.

    Rozumiem chęć oszczędności i frajdę z dłubactwa, ale w czasach, kiedy
    przemysłowy zasilacz 24V/5A można kupić za 350 zeta (nowy, porządny)
    a mniej porządny też przemysłowy za 200+, pchanie się w tanią chińszczyznę
    jest słabym pomysłem. Chyba, że mamy toto gdzieś w bezpiecznym miejscu
    i ewentualne spalenie się dziadostwa będzie grozić jedynie brakiem oświetlenia.

    L.

  • 4. Data: 2017-08-07 21:39:49
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-08-07 o 13:41, jedrek pisze:
> [...]
    > gdyby coś nie tak miało być - i wykrakałem :). Żarówka-bezpiecznik po
    > stronie 230V teraz święci na max - czyli zasilacz stanowi praktycznie
    Ale to tak żarówka go uszkodziła, zasilacze na żarówce można sprawdzać
    ale tylko pod małym obciążeniem, potem się ją usuwa.
    Ty spowodowałeś tą żarówką że miał za małe napięcie i tranzystor został
    przeciążony,
    dlatego padł, masz nauczkę na przyszłość.

    > Czy zasilacze firmy Mean Weel są coś warte czy to taka sama chińszczyzna?
    Są warte dlatego więcej kosztują.

    > Na zdjęciach wyglądają identycznie jak te no name, więc się obawiam, że
    > to może być to samo badziewie tylko z inną naklejką.
    To że mają identyczną obudowę nie znaczy że środek jest taki sam.

    > Skończy się na tym, że nabędę tradycyjny prostownik samochodowy z
    > tradycyjnym trafo 50Hz składanym z blach i z niego zasilę taśmę LED.
    Rób ja uważasz ale do ledów są gotowe zasilacze 230/12V tylko trzeba
    dobrać odpowiednią moc, taką samą jak ma taśma.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 5. Data: 2017-08-07 22:07:42
    Od: Pcimol <...@...com>

> [...]
    > ale tylko pod małym obciążeniem, potem się ją usuwa.
    > Ty spowodowałeś tą żarówką że miał za małe napięcie i tranzystor został

    Dość słaba to teza. Żarówka jest stabilizatorem prądu. Prąd chwilowy
    tranzystora kluczującego w zasilaczu raczej się nie zwiekszył. Obniżenie
    napięcia wydłużyło długość impulsu przez co wzrósł średni prąd
    pobierany. Nic więcej. Zasilacze impulsowe mają duża tolerancję na
    spadek napiecia. Poniżej pewnego progu po prostu przestają pracować.

    > Rób ja uważasz ale do ledów są gotowe zasilacze 230/12V tylko trzeba
    > dobrać odpowiednią moc, taką samą jak ma taśma.

    Zasilacze LED powinny pracować w trybie prądowym. Zasilanie ze sztywnego
    zasilacza wymusza stosowanie rezystancji ograniczających, co powoduje
    straty. Dlatego kupowanie zasilacza 12V (czy xxV) jest pozbawione sensu.

  • 6. Data: 2017-08-07 22:39:08
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 07.08.2017 o 13:41, jedrek pisze:
    (...)
    macie jakiegoś strasznego pecha z tymi zasilaczami. jednemu się pali,
    drugiemu daje "szpilkę" przy załączaniiu... kupiłem ze 100 zasilaczy od
    faceta holadnpoland na allegro - wszystko cacy. kilka rozkręcałem -
    nawet fotki dałem tu jedneo - nikt nie miał uwag. separacja za pomocą
    otworów w pcb, ekranowany calutki. wracając do tematu. robiłem dla "jaj"
    takie wielkie żyrandole z taśmami led. dla efektu oklejałem je folią
    aluminiową. po jakimś czasie klej się wysuszył folia odlazła i zrobiła
    zwarcie. przez parę godzin zasilacz wyłączał się, sprawdzał czy jest
    zwarcie i znowu wyłączał się na 3 sekundy. nawet sie mocno ciepły nie
    zrobił. jak ogdiąłem folię, zaświecił diody i tak został. podobnie inny
    zachowywał sie jak do niego podłączyłem wkręcarkę. do połowy mocy
    działał - więcej mocy - wyłączał sie.
    od prawie 3 lat tylko na ledach i zasilaczach 12v

    ToMasz

  • 7. Data: 2017-08-07 23:02:59
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-08-07 o 22:07, Pcimol pisze:

    > Zasilacze LED powinny pracować w trybie prądowym. Zasilanie ze sztywnego

    Powinny, zgadza się...

    > zasilacza wymusza stosowanie rezystancji ograniczających, co powoduje
    > straty. Dlatego kupowanie zasilacza 12V (czy xxV) jest pozbawione sensu.

    ...dopóki nie kupisz taśmy LED. Tam nie ma jak prądem zasilić.

    --
    Irokez

  • 8. Data: 2017-08-08 10:05:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
> [...]
    > sztywnego

    >Powinny, zgadza się...

    >...dopóki nie kupisz taśmy LED. Tam nie ma jak prądem zasilić.

    Czemu nie ? IMO - zrodelko pradowe nadal da rade.
    Moze niepotrzebne, ale da :-)

    J.

  • 9. Data: 2017-08-08 17:49:35
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2017-08-08 o 10:05, J.F. pisze:

    > Czemu nie ? IMO - zrodelko pradowe nadal da rade.
    > Moze niepotrzebne, ale da :-)

    Jasne że da. Policzysz ile sekcji równolegle, dobierzesz prąd...
    Tylko że jak przepali się sekcja to reszta dostanie więcej... lawinowo

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2017-08-08 17:58:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Jasne że da. Policzysz ile sekcji równolegle, dobierzesz prąd...
    >Tylko że jak przepali się sekcja to reszta dostanie więcej...
    >lawinowo

    No tak, jest ryzyko.

    Az tak bardzo lawinowo IMO nie bedzie, ale z czasem zacznie byc
    problem.

    J.