  • 1. Data: 2006-05-01 08:04:30
    Temat: Osoba fizyczna jako zlecający wykonanie dzieła
    Od: "Rafał" <r...@p...onet.pl>

    Witam,

    proszę o pomoc i opinię w następującej sprawie. Z Kodeksu Cywilnego wynika, że
    umowę o dzieło mogą zawrzeć dwie osoby fizyczne, nie prowadzące działalności
    gospodarczej.

    Jak to wygląda od strony podatkowej? Tzn.:

    a) Czy staję się płatnikiem pdof? Czy muszę odprowadzić zaliczkę za osobę,
    której zlecam wykonanie dzieła? Czy muszę jej wystawić PIT-8B? Czy to wszystko
    nie jest sprzeczne z tym, że działalności gosp. nie prowadzę? Wykonanie dzieła
    to jednorazowa czynność.

    b) Jeżeli wykonawca dzieła jest osobą niepełnoletnią, to jak wygląda kwestia
    ujęta w pkt. a)? Czy zgłaszam tą osobę na NIP-3, i "robię" z niej podatnika
    pdof? Czy umowa o dzieło i rachunek są na tą osobę, czy na rodziców? Bo rodzice
    rozliczają w swoim zeznaniu dochody małoletnich dzieci, tylko jak to wygląda od
    strony formalności załatwianych z małoletnim? Czyje dane mają się znaleźć na
    umowie i rachunku?

    Uprzejmie proszę o pomoc w zorientowaniu się w tej procedurze, zwłaszcza osoby,
    które osobiście zetknęły się z taką sytuacją, bądź "opracowywały" podobną jako
    księgowi, od strony aktualnych przepisów (i zechcą podać konkretne przepisy albo
    publikacje na ten temat).

    Będę wdzięczny za odpowiedzi - na grupie, lub jeśli ktoś woli na adres e-mail.

    Z góry dziękuję i pozdrawiam,
    Rafał

  • 2. Data: 2006-05-02 06:32:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 May 2006, Rafał wrote:

> [...]
    > umowę o dzieło mogą zawrzeć dwie osoby fizyczne, nie prowadzące działalności

    Pokaż przepis.
    Albo inaczej: pokaż przepis Kodeksu Cywilnego zabraniającego zawrzeć
    umowę o dokonanie kradzieży, morderstwa albo podobnie.
    Jak na mój gust - takiego przepisu NIE MA.
    Z tego że Kodeks Cywilny reguluje co robić (jakie zasady obowiązują)
    jeśli dany rodzaj umowy został zawarty, nie wynika nijak że są to
    JEDYNE zasady.
    Obowiązuje całe prawo: nie można z wniosku że w KC opisano zasady
    zawierania umów wyciągać wniosku że żadne inne zasady nie obowiązują :)
    "Syndrom trawniczka" znaczy, klasyka ;) (już tłumaczę: wyciąganie
    z tego iż Kodeks Drogowy reguluje zasady ruchu na drogach wniosku,
    że poza drogami - czyli np. na trawniku - wolno parkować bezkarnie).

    A w Kodeksie Cywilnym nie widzę zapisu "umowa o dzieło nie jest
    prowadzeniem DG"...

    > Jak to wygląda od strony podatkowej? Tzn.:

    "brak jest jasności" i od dawna poszukiwane są prawidłowe wnioski :)
    W szczególności znaleźliby się chętni do wykonania setek jednorazowych
    czynności zamiast prowadzenia jednej DG. Z powodu ZUSu oczywiście,
    który bodaj przy DG powołuje się na prawo podatkowe.

    Zauważ: ja nie wykluczam że jest możliwe wykonanie dzieła (wg KC)
    które nie będzie stanowiło DG. Ale wniosek odwrotny (że z KC wynika
    cokolwiek co do "dzieła") jest fałszywy.
    Zaś z ustawy o pdoatku dochodowym wynika iż wykonanie umowy o dzieło
    przez OF bez DG dla innej OF bez DG *nie jest* "umową świadczoną
    osobiście", w przepisiw wyraźnie zapisano:
    +++
    Art. 13. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa
    w art. 10 ust. 1 pkt 2 , uważa się:
    [...]
    8) przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub
    umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
    a) osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i
    jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej
    osobowości prawnej,
    b) właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane,
    lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli
    podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą
    nieruchomością

    - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz
    przychodów, o których mowa w pkt 9,
    ---

    Uwaga: to dotyczy WYŁĄCZNIE "usług" (dzieł i zleceń), bo np. działalność
    artystyczna nie zawiea zapisu "wyłącznie od" (firm i wynajmujących)!!!

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-05-11 23:23:10
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Rafał napisał(a):

    > Z Kodeksu Cywilnego wynika, że
    > umowę o dzieło mogą zawrzeć dwie osoby fizyczne, nie prowadzące
    > działalności gospodarczej.
    >
    > Jak to wygląda od strony podatkowej?

    Biuletyn Skarbowy z 18.05.2005, cytat:

    "Interpretacja Ministra Finansów

    z dnia 22 lipca 2005

    PB5/KD-033-72-1101/05

    Konsekwencje podatkowe zawierania umów zlecenia i umów o dzieło między
    osobami fizycznymi

    Kwestie dotyczące zawierania między stronami umów zlecenia oraz umów o
    dzieło regulują przepisy kodeksu cywilnego. Przy czym zarówno w przypadku
    umowy zlecenia, jak i umowy o dzieło ustawodawca dopuścił możliwość
    zawierania tych umów przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności
    gospodarczej, brak jest bowiem wyłączeń odnośnie do stron tych umów.

    Przechodząc natomiast na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o
    podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze
    zm.), zwanej dalej "ustawą", należy zauważyć, iż stosownie do postanowień
    art. 13 pkt 8 ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o
    której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy, uważa się przychody z tytułu
[...]

    A zatem do przychodów z osobiście wykonywanej działalności z tytułu
    wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, zalicza
    się wyłącznie przychody otrzymywane od osoby fizycznej prowadzącej
    działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz
    jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

    Natomiast przychody uzyskane z tytułu realizacji umowy zlecenia lub umowy o
    dzieło, od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej,
    stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 w
    związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy.

    W konsekwencji na zleceniodawcy nie ciąży obowiązek płatnika, w rozumieniu
    przepisów ustawy. Obowiązek wpłacenia zaliczek na podatek w trakcie roku
    podatkowego nie obciąża także zleceniobiorcy. Dopiero w zeznaniu podatkowym
    zleceniobiorca jest zobligowany wykazać dochód z tego tytułu wraz z innymi
    dochodami i od łącznej sumy obliczyć należny za dany rok podatek dochodowy.

    Jednocześnie należy podkreślić, że w sytuacji gdy działalność jest
    wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły (cykliczny lub stały),
    prowadzona jest we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, to mamy
    do czynienia z pozarolniczą działalnością gospodarczą, o której mowa w art.
    5a pkt 6 ustawy, a to z kolei oznacza konieczność zarejestrowania tej
    działalności."

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~