  • 91. Data: 2017-08-14 11:49:31
    Temat: Re: Osobowy diesel w PRL
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:omq68m$gb8$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2017-08-13 o 16:37, Wiesiaczek pisze:

    >Przestarzałe uważam za niepotrzebne i takie których wyrobów
    >ludzie nie chcą kupować. Ja wolał bym modernizować zamiast
    >likwidować.
    >Ale politycy jak widać wiedzieli lepiej.

    Na modernizacje nie bylo pieniedzy.
    IMO - za bardzo puszczono to na zywiol, wiele zawalila wlasna
    dyrekcja, czesto nawet nowa.
    Przespali modernizowanie gdy bylo konieczne.

    >Co gorsza poparliśmy ich pomysły głosując portfelami
    >za wyrobami zagranicznymi.

    Bo byly lepsze :-)

    J.

  • 92. Data: 2017-08-14 13:37:01
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 14.08.2017 o 10:59, cef pisze:

    > Przedpiśca zasugerował, że dokonano wyboru portfele
    > pomiędzy wyrobami pochodzącymi z resztek naszego przemysłu
    > a wyrobami z importu - tak jakby był jakiś wybór.
    > I pytam czy był jakiś wybór, bo wg mnie to co oferował
    > nasz przemysł w fazie przełomu ustrojowego nie było wiele warte
    > i wyboru żadnego nie było

    Zmyliłeś mnie tym rodzajem nijakim (było) :)

    Co do koncepcji, to wybór był, jak to zresztą zawsze bywa.

    Posłużę się analogią:

    Sąsiad ma piękny dom i jeździ mercedesem.
    Ja jestem wieśniakiem i mam co prawda dom i kilka hektarów pola, które
    mi wystarcza na dostatnie życie, ale stać mnie tylko na jazdę maluchem.

    Teraz mam dwa wyjścia:
    1. Sprzedać dom i pole i kupić mercedesa.
    2. Uprawiać pole i kupić tego mercedesa za zarobione pieniądze za trzy lata.

    Rozsądek podpowiada drugie wyjście, ale chcenie jest ważniejsze i naród
    wybrał pierwsze (tak samo jak zadłużanie się w bankach, by kupić
    mieszkanie lub samochód od razu).

    Czy to jest brak wyboru?

    Nie. To jest brak odruchów społecznych i zdroworozsądkowych.

    Ważniejsza jest zarobiona/ukradziona złotówka niż wspólne 1000 zł za
    jakiś czas.

    I w ten sposób doszliśmy do murzynów, sprzedających swoje bogactwa za
    szklane paciorki.
    Sprzedaliśmy wszystkie srebra rodowe za Coca-colę i kolorowe reklamy na
    budynkach.

    Pozbyliśmy się przemysłu motoryzacyjnego ale też każdego innego.
    Sprzedaliśmy stocznie, banki, rolnictwo, energetykę, armię i zostaliśmy
    z kolorowymi reklamami i poklepywaniem po plecach przez beneficjentów
    tych dóbr.

    Przykładowo, o ile w czasach PRL-u ryby były tanie, ogólnie dostępne i w
    ogóle (jeśli ktoś pamięta) podanie ryby na obiad gościom świadczyło o
    skrajnej biedzie!
    A teraz? Mało kogo stać na jedzenie ryb!
    Przypomną, że sprzedaliśmy trzy (wszystkie) duże przedsiębiorstwa
    dalekomorskie.

    Takich przykładów jest mnóstwo.

    No i co z tym wyborem?

    P.S. Podana analogia nie ma odzwierciedlenia w mojej sytuacji społecznej:)
    Nie jestem rolnikiem i nie mam pola. No, kawałek lasu owszem:)

    --
    Wiesiaczek (dziś z podkarpackiej wsi)
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 93. Data: 2017-08-14 13:39:05
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 14.08.2017 o 08:55, viktorius pisze:

    > Co nie zmienia faktu, że silnik był opracowany w latach 70-tych i
    > przeleżał ponad dekadę zanim go zaczęto masowo produkować.
    > Prototypy Lublinów są z połowy lat 80-tych, silnik turbo też.

    Co nie zmienia faktu, że Żuki w PRL-u były wyłącznie benzynowe.
    I tego się trzymaj! :)

  • 94. Data: 2017-08-14 13:59:02
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-08-14 o 13:37, Wiesiaczek pisze:

> [...]
    > mieszkanie lub samochód od razu).
    >
    > Czy to jest brak wyboru?
    >
    > Nie. To jest brak odruchów społecznych i zdroworozsądkowych.

    Akurat to nie jest dobra analogia czy przykład,
    ale chwilowo nie umiem wymyślić kontrprzykładu.

> [...]
    > Sprzedaliśmy stocznie, banki, rolnictwo, energetykę, armię i zostaliśmy
    > z kolorowymi reklamami i poklepywaniem po plecach przez beneficjentów

    Ale jak spojrzeć na to, co ten przemysł ( o ile w ogóle tak go można nazwać)
    miał nam do zaoferowania, to raczej upadało samo bez sprzedawania.
    Akurat w latach 1988-1994 pracowałem w taki naszym "rodzynku"
    przemysłu i wiem co robiono, jak robiono i jakie to miało szanse.

> [...]
    > skrajnej biedzie!
    > A teraz? Mało kogo stać na jedzenie ryb!
    > Przypomną, że sprzedaliśmy trzy (wszystkie) duże przedsiębiorstwa

    Nie było wyboru.
    (bo wg mnie to nawet nie było za bardzo przemysłu - a jeśli już
    chcemy szumnie wymieniać zakłady i stocznie, to powiem, że
    nie było ekonomicznego przemysłu, bo produkować
    ze stratą (czy z dopłatami jak teraz też się zdarza)
    to każdy głupi potrafi

  • 95. Data: 2017-08-14 19:53:50
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-08-14 o 11:49, J.F. pisze:

    > Na modernizacje nie bylo pieniedzy.

    Nie było.

    > IMO - za bardzo puszczono to na zywiol, wiele zawalila wlasna dyrekcja,
    > czesto nawet nowa.

    Nie zawaliła, przygotowała zakład do przejęcia za grosze.
    Znane są u nas przypadki kiedy za "nierentowny" zakład zapłacono
    mniej niż wartość towaru w magazynach.

    > Przespali modernizowanie gdy bylo konieczne.

    Stan wojenny nas odciął na kilka lat od świata.
    A jak wróciliśmy to dawni kontrahenci sprawdzali co oferujemy
    i dziękowali.

    > Bo byly lepsze :-)

    Były takie które były lepsze a były i takie które lepsze nie były.
    Ale były zagraniczne, miały ładniejsze kolory, opakowanie, pilota
    i co najważniejsze były zagraniczne.
    To za komunizmu wtłoczyli nam do głowy że to co nasze jest gorsze
    od tego z zachodu.

    Pozdrawiam

  • 96. Data: 2017-08-14 20:32:49
    Od: "P.B." <p...@w...pl>

    Dnia Mon, 14 Aug 2017 19:53:50 +0200, RadoslawF napisał(a):

    > Nie zawaliła, przygotowała zakład do przejęcia za grosze.
    > Znane są u nas przypadki kiedy za "nierentowny" zakład zapłacono
    > mniej niż wartość towaru w magazynach.

    To akurat jest normalne, tylko trzeba znać całościową wycenę. Jak zakład ma
    milion nieuregulowanych długów i towaru w magazynach za pół miliona, to ile
    jest wart Twoim zdaniem?
    Nie jest dziwne, że takie cudo mógł kupić każdy hochsztapler, który
    obiecał, że utrzyma produkcję i miejsca pracy. Jak mu się nie udało, to
    przychodził kolejny.

    --
    Pozdrawiam,
    Przemek

  • 97. Data: 2017-08-14 20:46:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "P.B." napisał w wiadomości grup
    .net...

> [...]
    >zakład ma
    >milion nieuregulowanych długów i towaru w magazynach za pół miliona,

    I jeszcze trzeba do niego co roku 100 tys doplacac :-)

    >Nie jest dziwne, że takie cudo mógł kupić każdy hochsztapler, który
    >obiecał, że utrzyma produkcję i miejsca pracy. Jak mu się nie udało,
    >przychodził kolejny.

    Taka np fabryka Rovera w Anglii - sprzedana za 100 funtow.

    J.

  • 98. Data: 2017-08-14 21:45:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie było.

    >Nie zawaliła, przygotowała zakład do przejęcia za grosze.
    >Znane są u nas przypadki kiedy za "nierentowny" zakład zapłacono
    >mniej niż wartość towaru w magazynach.

    A to znow wina ministerstwa skarbu, gdzie jego nadzor wlascicielski.

    >Stan wojenny nas odciął na kilka lat od świata.
    >A jak wróciliśmy to dawni kontrahenci sprawdzali co oferujemy
    >i dziękowali.

    Nie bylismy tak calkiem odcieci.
    No i byl jeszcze rynek krajowy.
    Nie we wszystkich branzach byl tez szalony postep.

    Tym niemniej - to trzeba bylo wtedy reagowac. Wiele zakladow imo
    przespalo.

    Tylko sie nagle okazalo, ze robotnik nie zarabia 20$, a 200.
    I produkcja sie zrobila nieoplacalna.
    A dyrekcja dalej nie reagowala.

    >Były takie które były lepsze a były i takie które lepsze nie były.
    >Ale były zagraniczne, miały ładniejsze kolory, opakowanie, pilota
    >i co najważniejsze były zagraniczne.

    Powiem tak - tato akurat chcial kupic telewizor. Opakowanie nie mialo
    znaczenia, krajowe tez mialy pilota, porownywalne produkty, byly nieco
    tansze.
    Tylko Unimor mial jakies takie mdłe kolory.
    No i padlo na Grundiga. Solidna, niemiecka robota ... okazala sie
    naprawde solidna.

    Ale minelo 20 lat ... Grundig tez zbankrutowal :-)

    >To za komunizmu wtłoczyli nam do głowy że to co nasze jest gorsze
    >od tego z zachodu.

    Bo tez i bylo.

    J.

  • 99. Data: 2017-08-15 10:17:00
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2017-08-14 o 21:45, J.F. pisze:

    > A to znow wina ministerstwa skarbu, gdzie jego nadzor wlascicielski.

    Widać mieli interes aby nadzór tego nei dostrzegł.

    > Nie bylismy tak calkiem odcieci.

    Szary obywatel był.
    A jak ten obywatel był konstruktorem, projektantem, dyrektorem
    w fabryce to i fabryka była odcięta.

    > No i byl jeszcze rynek krajowy.

    Ładniejszy wyroby zallały w końcu nasz rynek krajowy.

    > Nie we wszystkich branzach byl tez szalony postep.

    Oczywiście że nie. Ale jak rozpatrujemy towary dla prywatnego
    nabywcy to ładny wygląd i pilot zdalnego sterowania załatwia
    że nabywca kupi nie lepsze pod względem parametrów a lepszy
    pod względem wyglądu i wygody obsługi.
    A lepsze pod względem wyglądu to nie jest żaden postęp, ale wygrywa.

> [...]
    > tansze.
    > Tylko Unimor mial jakies takie mdłe kolory.
    > No i padlo na Grundiga. Solidna, niemiecka robota ... okazala sie

    Trzeba było obejrzeć elemisa.

    > Ale minelo 20 lat ... Grundig tez zbankrutowal :-)

    > Bo tez i bylo.

    Nie zawsze i nie do końca.
    Ale zachłysnęliśmy się że po dekadach odcięcia nagle możemy
    kupić znane zagraniczne marki. Dla większości tylko z filmów.

    Pozdrawiam

  • 100. Data: 2017-08-15 10:43:21
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 14.08.2017 o 13:59, cef pisze:

    > Akurat to nie jest dobra analogia czy przykład,
    > ale chwilowo nie umiem wymyślić kontrprzykładu.

    Nie szkodzi, zaczekam :)

    > Nie było wyboru.
    > (bo wg mnie to nawet nie było za bardzo przemysłu

    Kluczowe jest "według Ciebie" :)

> [...]
    > nie było ekonomicznego przemysłu, bo produkować
    > ze stratą (czy z dopłatami jak teraz też się zdarza)

    Nie produkowaliśmy ze stratą ani nie byliśmy głupcami.
    Polska była dziesiątą gospodarką świata, czy tego ktoś chce czy nie chce.
    Nawet, gdyby okazało się, że dwudziestą to i tak o niebo przewyższała
    obecną.

    Zauważ, że wtedy gospodarka była globalna, z centralnym planowaniem, co
    pozwalało na regulację (dofinansowanie) mniej dochodowych firm przez te
    o wysokim dochodzie.
    Co to oznacza?
    Ano wystarczało na "deficytowa" armię, szkolnictwo, tanie budownictwo
    budowę dróg, infrastruktury i wielu innych dziedzin.

    Nie było kolorowych reklam ani makdonaldsów, ale gospodarka była spójna
    i jako całość rozwijała się doskonale.

    Nie było głodu, bezdomności, niedouczonej młodzieży i bezrobotnych.

    No, ale jak dla kogoś celem nadrzędnym jest kupno mercedesa, to
    sprzedaje dom i pole.

    Jak to się stało, że tamten ustrój został zmieniony?
    Poczytaj lub pooglądaj Johna Perkinsa, bez trudu znajdziesz na jutubie.