  • 1. Data: 2019-11-27 15:24:52
    Temat: Osuszacz do garażu
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Wujek ma Citroena C4 z 2004 roku.
    Przejechane 100 kkm
    Od nowości w jednych rękach.
    Nie bity.
    Codziennie wyjeżdża do pracy 10 km i z powrotem.
    Garażowany.
    Myty i czesany przynajmniej raz w tygodniu.
    Jak bym nie miał rodziny to bym kupił z zamkniętymi oczami.

    I trzeba było OBA progi zrobić!!!!

    Z innej bajki ja trzymam jedno auto w garażu.
    Przedtem robiło koło 20 kkm i pod względem rdzy "standardowe zużycie"

    Ale od dwóch lat to auto więcej stoi w garażu niż jeżdzi

    I poszedłem zobaczyć auto.
    W wakacje coś tam jeżdziło.
    I w ciągu tych dwóch lat to co zrobiła rdza z samochodem to coś niesamowitego.

    Pytanie czy są jakieś osuszacze do garażu czy coś?

  • 2. Data: 2019-11-27 15:52:34
    Temat: Re: Osuszacz do garażu
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Wed, 27 Nov 2019 06:24:52 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

> [...]
    > I w ciągu tych dwóch lat to co zrobiła rdza z samochodem to coś niesamowitego.
    >
    > Pytanie czy są jakieś osuszacze do garażu czy coś?

    Jest ale lepsza stal na karoserię. Lepsza to znaczy taka, która nie
    koroduje sama z siebie. Ale to się nie opłaca producentom.
    I zauważyli to już klepiący "malucha".

    A garaż masz szczelny? Żeby go "osuszać". Czy tez zamierzasz
    suszyć sąsiadce rozwieszone na podwórku pranie?

  • 3. Data: 2019-11-27 17:51:18
    Od: Bolko <s...@g...com>

    > A garaż masz szczelny? Żeby go "osuszać". Czy tez zamierzasz
    > suszyć sąsiadce rozwieszone na podwórku pranie?

    No mam bramę garażową (roletową) z fartuchem gumowym na dole
    wiec powinno być ok.

  • 4. Data: 2019-11-27 18:58:22
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 27-11-2019 o 15:24, Bolko pisze:
> [...]
    > Garażowany.
    > Myty i czesany przynajmniej raz w tygodniu.
    > Jak bym nie miał rodziny to bym kupił z zamkniętymi oczami.

    Jeśli garaż ogrzewany, to już wiesz dlaczego.
    Nie ma lepszych warunków dla rdzy.

  • 5. Data: 2019-11-27 18:59:21
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 27-11-2019 o 17:51, Bolko pisze:

    > No mam bramę garażową (roletową) z fartuchem gumowym na dole
    > wiec powinno być ok.

    Ale wilgoć przywozisz codziennie na samochodzie, więc jak to sobie
    wyobrażasz?

  • 6. Data: 2019-11-27 19:32:16
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 27.11.2019 o 15:24, Bolko pisze:
    > Pytanie czy są jakieś osuszacze do garażu czy coś?
    Osuszaczy jest do wyboru multum. IMO sens osuszacza byłby tylko wtedy,
    jak autem jeździsz co kilka dni, aby zdążyło wyschnąć i postać w suchym.
    Jak jeździsz codziennie, to nie zdąży wyschnąć.
    No i, jak już koledzy piszą ogrzewanie wyłączyć.
    Ja miałem początkowo potężny kaloryfer w garażu, potem żal mi się
    zrobiło, że grzeje pomieszczenie, gdzie się przebywa kilka minut
    dziennie, więc go zakręciłem. Odkręcałem tylko na czas, jak coś w garażu
    robiłem, ale nie zawsze miało to sens, bo jak kocioł akurat nie pracował
    (sterownik), to kaloryfer i tak nie grzał. Ostatecznie kaloryfer poszedł
    do likwidacji.
    Różnica w wyjechaniu na ulicę autem nagranym do 20 stopni, a takim,
    które ma stopni 10 jest bez znaczenia dla kierowcy, a korozja woli ciepło.
    Co do osuszaczy to między Trotec TTK 120 za 1500 zł o wydajności 30 l na
    dobę a jakimś za 200 zł o wydajności 1 litra masz całą gamę pośrednich.
    Jacek

  • 7. Data: 2019-11-27 20:02:36
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Cavallino" qrmdfs$euj$1$C...@n...chmurka.net

    > Jeśli garaż ogrzewany,

    Ogrzewanie to jednocześnie osuszanie.
    https://www.google.pl/search?q=Wykres+Molliera

    Zimą ogrzewany garaż może być suchuteńki,
    jeśli na zewnątrz jest mróz a samochód
    niezbyt często wwozi masy śniegu i błota.
    (przed wjazdem -- warto obijać to, co zwisa za kołami)

    > to już wiesz dlaczego.
    > Nie ma lepszych warunków dla rdzy.

    Latem (30°C i 80% ww) osuszacz za kilka hpln może w jedną
    godzinę wylać z garażu ze 3 litry wody, pobierając kilkaset
    Wh energii elektrycznej...

    Koszt niewielki. Osuszacz nie musi być cichy itd...

    -=-

    Można też dać sam nawiew czystego powietrza...

    -=-

    Dobre blachy to stal ocynkowana lub ocynkowana i oaluminiowana. ;)
    Ponoć dachy z ocynkowanej blachy wytrzymują ponad 30 lat, zaś
    z blachy ocynkowanej i oaluminiowanej -- ponad 50 lat...

    Ale sceptycy zauważają, że dachy nie są solone itp... ;)

    aluocynk/alucynk i ocynk

    Pierwszy lepszy link, za który nie ja odpowiadam:
    https://www.steelprofil.eu/budownictwo-i-stal/alucyn
    k_aluzinc_definicja_i_zastosowanie/

    blacha pokryta powłoką alucynkową (stopem alucynku) zwana potocznie
    Alucynkiem (Aluzinc/Alucynk). Stop ten ma następujące proporcje:
    aluminium 55,0%
    cynk 43,4%
    krzem 1,6%

    Powłoka ochronna nie musi być szczelna -- tworzy z żelzem/stalą
    ogniwo elektryczne zapobiegające korodowaniu, jako że korozja
    żelaza/stali to raczej proces elektrochemiczny...

    Można też ;) żelazo/stal ocynować (cyną) -- aby przyspieszyć korozję stali... ;)

    https://www.naukowiec.org/tablice/chemia/szereg-elek
    trochemiczny--napieciowy-pierwiastkow_362.html

    Stal to ~stop żelaza i węgla...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stal

    Stosowne dodatki do stali (nikiel i chrom chociażby) czynią
    stal niemal niezdatną do korodowania w normalnych warunkach. ;)

    http://www.stalenierdzewne.pl/712/stal-nierdzewna-a-
    stal-kwasoodporna

    -=-

    Po co producent ma silić się na niezniszczalność nadwozia? -- skoro
    za 20 lat dzisiejszy najnowszy samochód będzie przestarzały tak
    mocno, iż być może nie wjedzie nigdzie poza pustynią... ;)

    Samoloty są zwykle długowieczne... ;)
    (ale w powietrze rzadko bywa solone...)
    Audi bywa samochodem aluminiowym... ;)
    [ale byle przydrożna berezyna oświęcimska go pokona?...]

    Skoro stal jest ochraniana przez
    aluminium -- aluminium niekoniecznie jest odporne... ;)

    Wystarczy zobaczyć, co powstanie ze złączenia aluminium
    i miedzi -- choćby w instalacji elektrycznej czy ciepłowniczej. ;)

    Znów pierwszy lepszy link:

    https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogo
    we-i-grzejniki/porady/13796-dlaczego-nie-nalezy-lacz
    yc-miedzi-i-aluminium-w-instalacji

    szeregu napięciowego metali. Im większa różnica potencjałów,
    tym gorzej dla instalacji. Al (elektroda aluminiowa) ma potencjał
    minus 1,66 V, a CU (elektroda miedziana) plus 0,521 V. Między nimi
    powstaje różnica potencjałów tworząca ogniwo. Atomy aluminium ulegają wyrywaniu...

    -=-

    IMO najlepsze są karoserie samochodowe wykonane z włókien węglowych i szklanych. ;)
    Może z tytanu... ;)

    Ale znam przykład węglowego samochodu, po którym została jedynie qpa czegoś
    czarnego... ;)
    Kierowca przeżył -- wrak samochodu (po ścięciu kilkuset metrów ogrodzenia
    autostradowego)
    nie przypominał żadnego samochodu...

    -=-

    IMO fajnie byłoby mieć tani samochód z elektrycznym napędem
    (aby nie wymieniać zbyt często płynów ustrojowych i filtrów)
    wykonany głównie z tworzyw odpornych na korozję i odpornych
    na odkształcenia... ;)

    Trabant chyba był odporny na korozję... ;)

    -=-

    BTW elektryczności...

    Chyba firma Michelin zademonstrowała kiedyś koło zawierające:
    - silnik elektryczny stosownej mocy
    - tradycyjny hamulec
    - hamulec odzyskujący energię elektryczną
    - układy typu ABS/ASR/ESP/itd...
    - wymienną oponę pneumatyczną
    - felgę

    i zaproponował budowanie samochodów opartych o 4 takie koła
    niezależnie sterowane tak, by ze sobą bezproblemowo współpracowały...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2019-11-27 20:15:26
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jacek" qrmffg$fv1$1$J...@n...chmurka.net

    > Trotec TTK 120 za 1500 zł o wydajności 30 l na dobę

    30 l/dobę? -- w jakich warunkach? (temperatura i ww.)

    3 l/h z wilgotnego (30°C i 80% ww.) powietrza to wynik
    **taniego** osuszacza -- wiem, bo mam i używam o kilku
    lat, choć zwykle ;) nie aż w tak mokrym środowisku. Za
    ten osuszacz zapłaciłem kilka stówek plnów w LM. Można
    bez trudu kupić znacznie wydajniejsze...

    30 l/dobę to jakaś pomyłka!!!
    (chyba, że z suchego powietrza, ale po co suszyć suche?...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 9. Data: 2019-11-27 21:16:39
    Od: Jacek <k...@a...com>

    > 30 l/dobę to jakaś pomyłka!!!
    > (chyba, że z suchego powietrza, ale po co suszyć suche?...)
    Zobacz ten opis:
    https://tinyurl.com/u6stmob
    30 l/dobę, to przecież bardzo dużo.
    Jakby osuszacz miał zbiornik na wodę wielkości wiadra, to trzeba by
    latać 3 razy na dobę wylewać. Chyba nie ma przenośnych osuszaczy z
    odpływem do kanalizacji.
    Jacek

  • 10. Data: 2019-11-27 21:21:10
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 27.11.2019 19:32, Jacek wrote:
    > Różnica w wyjechaniu na ulicę autem nagranym do 20 stopni, a takim,
    > które ma stopni 10 jest bez znaczenia dla kierowcy, a korozja woli ciepło.

    Nie korozja lubi ciepło, tylko jak zimną blachą wjeżdżasz do ciepłego
    pomieszczenia, to na całym aucie skrapla się para wodna.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz