  • 1. Data: 2009-01-08 01:31:33
    Temat: PLNOG - Panel z UKE, KGP, KIKE
    Od: s...@g...com

    Żeby ktoś nie posądził mnie o OT, to uważam, że problemy w tym poście
    naprawdę dotyczą polskiego internetu ;-)

    Za dni kilka mamy konferencję, na której będzie sporo osób z tzw.
    branży. Zakładam jednak, że niektórych nie będzie, z zapewne ważnych
    powodów nie będą mogli/chcieli się pojawić. Chciałbym jednak, żeby
    każdy miał szansę skorzystać z dobrodziejstw tego, że podczas PLNOGa,
    będzie panel dyskusyjny z udziałem UKE, Komendy Głównej Policji, czy
    niedawno zarejestrowanej izby KIKE.

    Nie będę wklejał linków do strony, kto chce to wpisze sobie w google i
    wyskoczy jako pierwsze. Fakt jest taki, że mamy 3 zagadnienia, na
    których chcielibyśmy skupić uwagę. Są to:

    1) Peering
    2) IPv6
    3) Retencja danych

    Każdy z tych tematów to tzw. temat-rzeka, można o nich książki pisać,
    czy rozmawiać godzinami bez większych efektów.
    Żeby nasza dyskusja dała efekt, to chciałbym, aby każdy, kto czuje
    potrzebę zadania pytania w powyższych zagadnieniach do któregokolwiek
    z zaproszonych do dyskusji gości, przemyślał o co chce zapytać i
    przesłał pytanie (może być do mnie prywatnie, bądź na polipa).

    Wiem, że najważniejszym pytaniem będzie "kiedy TP zrobi peering za
    darmo", ale zejdźmy do poziomu rzeczy realnych ;-)

    Na pewno należy podnieść kwestie peeringu, infrastruktury z tym
    związanej, możliwości korzystania z transmisji, włókien, kanalizacji
    innych operatorów, czy bezpieczeństwo peerujących sieci (np.
    blackholing - temat z ostatnich kilku dni).

    Jeśli chodzi o IPv6, to chcemy czy nie, musimy zacząć poważnie o tym
    myśleć - z jakimi to się wiąże zagrożeniami, jak zmotywować
    operatorów, aby zaczęli korzystać z IPv6, jak przekonać do IPv6
    użytkowników domowych?

    Retencja danych - zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego, każdy
    dostawca internetu i operator telekomunikacyjny będzie miał obowiązek
    przechowywania danych o połączeniach. Ale jak to ma naprawdę działać?
    Będzie można bezpośrednio z Policją to ustalić i rozwiać wszelkie
    wątpliwości.

    Jak widzicie, każdy z tych tematów po trosze dotyka internet w polsce
    (i nie tylko).

    Dlatego bardzo istotne dla mnie są Wasze pytania, gdyż będziemy starać
    się uzyskać/wypracować na nie wszystkie odpowiedzi.

    Przepraszam, że może za dużo w tym poście marketingu, ale im więcej
    uda nam się w tych kwestiach wyjaśnić podczas dyskusji, tym lepiej dla
    każdego ISP w Polsce.
    Jeżeli więc macie jakieś pytania to bardzo proszę o ich przesłanie,
    aby za wczasu je uwzglęnić w planie dyskusji.

    --S.