  • 1. Data: 2017-02-15 23:01:40
    Temat: PWM, silnik szczotkowy, odciążenie diody
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Jest silnik szczotkowy 18V 100W, wyciągnięty z wkrętarki i założony do
    wiertarki stołowej. Silnik na jałowych obrotach bierze stały prąd w miarę
    niezależnie od napięcia - ok. 2A. Po zatrzymaniu go ręką prąd leci mocno
    w górę, spokojnie przekracza 10A (przy napięciu ok. 7V; przy wyższym nie
    sprawdzałem, bo to bydlę jest naprawdę mocne).

    Zrobiłem do niego prosty regulator PWM (będę chciał zrobić regulator ze
    stabilizacją obrotów, ale to temat na kolejnego posta). Układ wykonawczy
    klasyczny - tranzystor IRFZ44N, do tego dioda zabezpieczająca (równolegle
    do silnika) MBRF745 (Schottky, 45V, 7.5A).

    Problem jest taki, że przy zatrzymaniu silnika ręką dioda dostaje mocno po
    dupie - grzeje się jak diabli (a 1N4007, która była wcześniej, rozpadła
    się na pół praktycznie natychmiast). Sam silnik gra (jak to przy PWM -
    kilkaset Hz). Prądu, który ta dioda na siebie bierze, (jeszcze) nie
    mierzyłem.

    Pierwsza kwestia to odciążenie diody (mam wrażenie, że po zatrzymaniu tego
    silnika przy wyższym napięciu też niewiele z tej diody może zostać, a
    takie zatrzymanie może się zdarzyć - wiercę nie tylko PCB), druga to
    uspokojenie silnika, żeby nie grał PWM-em (nie wiem czy to nie jest dla
    niego szkodliwe, podejrzewam że nie). Zastanawiam się, czy lepiej będzie
    wrzucić szeregowo z silnikiem jakiś dławik, czy dorzucić mu równolegle
    kondensator, czy może obie te opcje (dławik szeregowo, a za nim równolegle
    kondensator). Prawdę mówiąc boję się trochę o ten kondensator. Wtedy jest
    też opcja diody - czy przed dławikiem, czy może i przed (do ochrony
    tranzystora) i za (do ochrony kondensatora)?

    Co byście zrobili?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2017-02-16 00:32:59
    Temat: Re: PWM, silnik szczotkowy, odciążenie diody
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Adam Wysocki napisał:

    > Co byście zrobili?

    Na rympał czyli kilka transili w szereg z silnikiem i niech moc
    idzie w świat, albo odzyskać energię http://ifotos.pl/z/awepeah

  • 3. Data: 2017-02-16 05:39:56
    Temat: Re: PWM, silnik szczotkowy, odci??enie diody
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:
> [...]
    > takie zatrzymanie mo?e si? zdarzy? - wierc? nie tylko PCB), druga to
    > uspokojenie silnika, ?eby nie gra? PWM-em (nie wiem czy to nie jest dla
    > niego szkodliwe, podejrzewam ?e nie). Zastanawiam si?, czy lepiej b?dzie
    > wrzuci? szeregowo z silnikiem jaki? d?awik, czy dorzuci? mu r?wnolegle
    > kondensator, czy mo?e obie te opcje (d?awik szeregowo, a za nim r?wnolegle
    > kondensator). Prawd? m?wi?c boj? si? troch? o ten kondensator. Wtedy jest
    > te? opcja diody - czy przed d?awikiem, czy mo?e i przed (do ochrony
    > tranzystora) i za (do ochrony kondensatora)?

    Daj wieksza diode. Dlawik pomoze o tyle ze doda troche opornosci,
    ale poza tym moze powiekszyc prad diody. Maly kondensator jest
    dobry do tlumienia zaklucen. Tak duzy by ograniczyc prad diody
    przerzuci straty na przelaczenie tranzystora. Prad mozesz
    ograniczyc obnizajac napiecie zasilania, zmniejszajac
    czestotliwosc PWM czy dodajac opor. Kazde z tych ma
    zle konsekwencje. W szczegolnosci, przy malej czestotliwosci
    PWM masz mocno pulsujacy prad i wibracje ktore mechnika musi
    wytlumic. Jak czestotliwosc PWM jest dostatecznie duza
    by miec ciagly przeplyw pradu (co jest korzystne dla
    ograniczenia strat i wibracji) to prad dzieli sie
    miedzy tranzystor a diode w stosunku w przyblizeniu zadanym
    przez wypelnienie. Przy tym silniku napiecie zasilania PWM
    raczej powinno byc 18V lub wiecej. Wtedy przy jakis
    35% wypelnienia i zatrzymanym silniku bedzie rzedu 10A w
    silniku z 6.5A przez diode a 3.5A przez tranzystor.

    Prad diody mozesz ograniczyc odpowiednim sterowaniem,
    ale moment obrotowy silnika zalezy od pradu, a
    przy zatrzymanym silniku znaczna czesc pradu plynie
    przez diode. Tranzystor dales z rezerwa, proporcjonalnie
    to wypadaloby diode ze 30-50A.

    --
    Waldek Hebisch

  • 4. Data: 2017-02-16 12:15:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >PWM -
    >kilkaset Hz). Prądu, który ta dioda na siebie bierze, (jeszcze) nie

    Powinna spora czesc z tych 10A. A jesli to prad z zasilacza a nie
    silnika, to moze i wiecej.

    Nie wysilac sie - uzyc wiekszej diody i wiekszego radiatora :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-02-16 12:16:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "V.L.Pinkley" napisał w wiadomości
    >Na rympał czyli kilka transili w szereg z silnikiem i niech moc
    >idzie w świat, albo odzyskać energię http://ifotos.pl/z/awepeah

    Ale dioda w regulatorze PWM jest niemal niezbedna.

    Mozna uzupelnic tranzystorem - odpowiedio sterowanym.

    J.

  • 6. Data: 2017-02-16 12:27:21
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

> [...]
    > klasyczny - tranzystor IRFZ44N, do tego dioda zabezpieczająca (równolegle
    > do silnika) MBRF745 (Schottky, 45V, 7.5A).

    Za słaba dioda - musi być na taki prąd, jaki maksymalnie pobiera
    silnik. I na radiatorze!

    [...]

> [...]
    > wrzucić szeregowo z silnikiem jakiś dławik, czy dorzucić mu równolegle
    > kondensator, czy może obie te opcje (dławik szeregowo, a za nim równolegle

    Obie opcje. I znacznie wyższa częstotliwość.

    > Prawdę mówiąc boję się trochę o ten kondensator.

    Dlaczego? Wejdź na częstotliwość ponadakustyczną i będziesz mógł dać
    kondensator foliowy kilka uF.

    > Wtedy jest też opcja diody - czy przed dławikiem, czy może i przed (do ochrony
    > tranzystora) i za (do ochrony kondensatora)?

    Diodę normalnie - nie cuduj. Po co za dławikiem? Przed czym chcesz
    chronić kondensator?

    > Co byście zrobili?

    Źródło prądowe na UC3843 :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2017-02-16 12:55:37
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2017-02-16 o 05:39, a...@m...uni.wroc.pl pisze:

> [...]
    > 35% wypelnienia i zatrzymanym silniku bedzie rzedu 10A w
    > silniku z 6.5A przez diode a 3.5A przez tranzystor.

    Coś tu chyba zamieszałeś... Tzn biorąc prąd średni to masz rację, ale
    trzeba jeszcze brać pod uwagę prąd maksymalny, i w takiej sytuacji o
    której piszesz przez tranzystor i przez diodę będzie te 10A płynęło.
    A diody nie zawsze mają takie proporcje prądu maksymalnego do średniego
    jak 1N4007. Dla tej diody w pdf od TS akurat jest podany bardzo ładnie
    prąd prąd maksymalny Ifrm przy 20kHz - i wcale taki wielki to on nie
    jest - ledwie 15A. Vishay takiego parametru nie podaje.

> [...]
    > przy zatrzymanym silniku znaczna czesc pradu plynie
    > przez diode. Tranzystor dales z rezerwa, proporcjonalnie

    Jeżeli się ograniczy maksymalny prąd tranzystora (tzn po przekroczeniu
    prądu tranzystor się wyłączy do następnego cyklu) to powinno w
    zupełności wystarczyć. A przy okazji można wykorzystać ten sygnał w
    programie. Ograniczenie prądu tranzystora powinno być na poziomie
    pojawiającym się dopiero po zatrzymaniu silnika albo w okolicy (ale też
    poniżej maksymalnego prądu szczytowego pracy diody).

    Co do tego, że dioda powinna "pasować" prądem do tranzystora to się
    absolutnie zgadzam. A przynajmniej powinna być dobrana z jakimś zapasem
    do możliwego prądu w układzie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2017-02-16 13:20:23
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale dioda w regulatorze PWM jest niemal niezbedna.
    >
    > Mozna uzupelnic tranzystorem - odpowiedio sterowanym.

    Hmm, po co sterować tym drugim tranzystorem?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 9. Data: 2017-02-16 13:21:07
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Powinna spora czesc z tych 10A. A jesli to prad z zasilacza a nie
    > silnika, to moze i wiecej.

    Z zasilacza - z silnika jeszcze nie mierzyłem :)

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 10. Data: 2017-02-16 13:23:22
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Za słaba dioda - musi być na taki prąd, jaki maksymalnie pobiera
    > silnik. I na radiatorze!

    Ok, zwiększę.

    > Obie opcje. I znacznie wyższa częstotliwość.

    Jak znacznie? 1 kHz, 10 kHz?

    > Dlaczego? Wejdź na częstotliwość ponadakustyczną i będziesz mógł dać
    > kondensator foliowy kilka uF.

    Tylko że nie mogę zwiększać częstotliwości w nieskończoność, bo ugotuję
    tranzystor...

    Im wyższa będzie częstotliwość, tym więcej weźmie na siebie tranzystor,
    ale mniej dioda? Czy to tak nie działa?

    Przed dużym prądem.

    --
    http://www.chmurka.net/